Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Är det någon som har några trevliga idéer om utbyggnader av spårvägen i Göteborg (Ã la trådar som vi hade nyligen om tuben och spårvägen i Stockholm)?
Kanske en förlängning från Guldheden till Mölndal/Åby via Tolltorpsdalen? Ny älvförbindelse via Älvsborgsbron så som det en gång var planerat? Fler linjer och nya termini på Hisingen? Byte mellan Bohusbanan och Spårvägen mitt på Hisingen? Snabbspår till Kungälv?
Älvsborgsbron tror jag blir svårt med tanke på mängden trafik som går på den idag. Kanske en tunnel?
Visst finns det tankar på att förlänga fyran mot Frölunda?
Eller att koppla hop fyran med pendeln mot Kållered-Kungsbacka?
Eller återuppfinna Säröbanan, med ny sträckning längs motortrafikleden och kanske koppling till västkustbanan i Kungsbacka eller Fjärås?
Älvsborgsbron tror jag blir svårt med tanke på mängden trafik som går på den idag. Kanske en tunnel?
Visst finns det tankar på att förlänga fyran mot Frölunda?
Eller att koppla hop fyran med pendeln mot Kållered-Kungsbacka?
Eller återuppfinna Säröbanan, med ny sträckning längs motortrafikleden och kanske koppling till västkustbanan i Kungsbacka eller Fjärås?
--
Axel
------------------
Mnja. Det som finns med i de officiella planerna är spårväg till Backa; Norra Älvstranden inkl. ny älvförbindelse i tunnel; länk från Kortedala till Angeredsbanan; förlängning av spårvägen från Östra Sjukhuset österut; förutom vad som redan ingår i 'Kringen'.
Beträffande ny älvförbindelse kan omnämnas en intressant detalj. När Tingstadstunneln på sin tid byggdes på 1960-talet fick spårvägen ett erbjudande från byggherren för Tingstadstunneln att till mycket låg kostnad bygga en sänktunnel för spårväg i Bräckebanans förlängning ungefär som nu är skisserat när man ändå så att säga hade grejorna på plats från bygget av Tingstadstunneln. Spårvägen med dess dåvarande VD Sixten Camp nappade på iden men tyvärr gick det inte att finansiera då.
Vad gäller Askim och Särö får vi väl vänta lite till. När USA-ekonomin går bättre och dollarn går upp så blir också bensinen dyrare och då kommer saken i ett annat läge. Då kommer de boende i Askim och Särö kanske att efterfråga bättre kollektivtrafik på ett annat sätt än nu. Det var en gång i tiden förberett för spårväg vidare från Järnbrott söderut längs motorvägen (i reservat); och det kanske till vissa delar går att utnyttja.