Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
MWE

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

Visst. Jag hade en gång en båt själv, i trakterna. Men när en dag jätten Gluff-Gluff, dvs. Stockholms stad vill åt marken har klubbarna rätt lite att sätta emot. De flesta klubbar sitter nog numera på rätt korta arrendekontrakt (åtminstone gjorde min gamla klubb det).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inte behöver väl Margretelund en hållplats, det är ju bara en bro bort till Johannesfred.
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

MWE skrev:Visst. Jag hade en gång en båt själv, i trakterna. Men när en dag jätten Gluff-Gluff, dvs. Stockholms stad vill åt marken har klubbarna rätt lite att sätta emot. De flesta klubbar sitter nog numera på rätt korta arrendekontrakt (åtminstone gjorde min gamla klubb det).
Med tanke på att det behövs bostäder i Stockholm ser jag hellre flerbostadshus än en båtklubb på attraktiv mark. Om en båtklubb vill vara säker på att få vara kvar får man väl se till att äga marken.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Notera att det finns fler bilder om man trixar lite med webbadressen!

1, 2, 3, 4, 5.
Odd skrev:Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.
Det vore kanske (eller kanske inte?) bra om växlar o.s.v. är inkopplade så att båda spåren i Alvik kan användas för trafik i båda riktningarna (även om man i normalfallet bara använder ett spår för varje riktning)?

Vad gäller båtklubburspårningen så undrar jag vad problemet skulle vara att husera en båtklubbs landverksamhet i källarplan i ett större bostadshus och ha lägenheter ovanpå, givetvis med bra spårtrafik invid? Antagligen mindre populärt bland båtägarna men man kan kanske göra en "altan" som sticker ut som en "högbrygga" som de boende kan ha som uteplats samtidigt som båtklubben kan ha sina båtar under?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

MWE skrev:Visst. Jag hade en gång en båt själv, i trakterna. Men när en dag jätten Gluff-Gluff, dvs. Stockholms stad vill åt marken har klubbarna rätt lite att sätta emot. De flesta klubbar sitter nog numera på rätt korta arrendekontrakt (åtminstone gjorde min gamla klubb det).
Alla klubbarna i området har på stadens begäran gått ihop i en samfällighet så att stan bara har en motpart nu. Det ska anläggas en gångväg (promenadstråk) utefter stranden mellan bryggorna och båtuppläggningsytorna. Området mot slottet är grundlöst dvs lera så långt man kan "känna" nedåt. Ingen dröm att bygga bostadshus där inte. Visst finns det krafter som vill bygga överallt men i detta område lär det dröja länge. Det kommer nog att dyka upp fler "miljonområden" en bit längre ut innan det blir hus här. Båtklubbarna här är anrika, snart 100 år gamla. De fanns redan när spårvägen drogs till slingan där Shellmacken ligger. Jag satt häromdagen på hamburgeriet (korvmojen) vid macken och tittade på ytan där den gamla vagnhallen låg, och mindes att jag var inne i hallen just efter branden och tittade. Troligen tog jag lite bilder också. Ska leta reda på dem så småningom. Till kuriosum kan läggas att det länge stod en urinoir i hörnet Ulvsundavägen / Margretelundsvägen på slottssidan. Troligen från tiden spårvägen terminerade här. Varför skulle det annars finnas en urinoir här ute bland buskarna när det knappt finns inne i stan?

:wink:lle.
:-)lle
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

C30

Inlägg av C30 »

M_M skrev:Notera att det finns fler bilder om man trixar lite med webbadressen!
Och ännu mer finns på Flickr.
MWE

Inlägg av MWE »

Olle skrev:
Alla klubbarna i området har på stadens begäran gått ihop i en samfällighet så att stan bara har en motpart nu. Det ska anläggas en gångväg (promenadstråk) utefter stranden mellan bryggorna och båtuppläggningsytorna. Området mot slottet är grundlöst dvs lera så långt man kan "känna" nedåt. Ingen dröm att bygga bostadshus där inte. Visst finns det krafter som vill bygga överallt men i detta område lär det dröja länge. Det kommer nog att dyka upp fler "miljonområden" en bit längre ut innan det blir hus här. Båtklubbarna här är anrika, snart 100 år gamla. De fanns redan när spårvägen drogs till slingan där Shellmacken ligger. Jag satt häromdagen på hamburgeriet (korvmojen) vid macken och tittade på ytan där den gamla vagnhallen låg, och mindes att jag var inne i hallen just efter branden och tittade. Troligen tog jag lite bilder också. Ska leta reda på dem så småningom. Till kuriosum kan läggas att det länge stod en urinoir i hörnet Ulvsundavägen / Margretelundsvägen på slottssidan. Troligen från tiden spårvägen terminerade här. Varför skulle det annars finnas en urinoir här ute bland buskarna när det knappt finns inne i stan?

:wink:lle.
Ja, sign. M_M kallar det ju för båturspårning, men jag tror detta ändå har bäring på Tvärbanans utbyggnad. Förr var Margretelund och Johannesfred rätt avsides liggande områden, som trafikförsörjdes av en eller annan buss, då och då. Nu kommer området att genomkorsas av en snabb, regelbunden och kapacitetsstark spårförbindelse. Och då kan du nog lita på att området blir mer intressant för exploatering. För 20 år sedan var det väl knappast någon som trodde på Hammarby Sjöstad. Det där med de dåliga grundförhållandena var något som vi tröstade oss med i min gamla klubb också. Men kan man bygga på Sickla Udde så kan du ge dig på att man kan bygga i Margretelund också. Hamnbryggorna (för sommarhamnarna) kanske får ligga kvar (Stockholms stad vill ju gärna ha båtar på vattnet som ett dekorativt inslag i stadsbilden). Däremot kommer uppläggningsmarken troligtvis att ryka förr eller senare. Klubbarnas ålder torde knappas spela någon roll härvidlag. Några nya "miljonområden" är knappast aktuella heller. Att slänga ut bostadsöar långt bort i spenaten verkar komma rätt långt ned på prioriteringslistan. Därenmot "förtätar" man gärna, som bekant.

Det som kan ställa till problem och sätta käppar i hjulet för en utbyggnad som antyds ovan är väl i så fall snarast flygbullret.
MWE

Inlägg av MWE »

Odd skrev:
M_M skrev:Trevligt!

Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?

Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.
Frågan är om det ens är görligt. Det finns en mängd praktiska problem att lösa. Var ska ställverksgränsen gå? Hur ska tågvändningen gå till i Alvik? Kommer man att ha en eller två trafikledningscentraler i så fall? Tanken är, såvitt jag förstår, att den nya trafikledningscentralen i Ulvsunda (och som nu byggs upp i det befintliga huset till höger i bilden, det är en byggnad som ingick i SL:s fastighetsförvärv) enbart ska kunna manövrera de ställverk General Electric installerar.

Bild

Den officiella tidplanen verkar vara avstängning av nuvarande Tvärbanan från 11/3 2013 (medan intrimningen av Solnagrenen pågår) till 20/6, varefter hela bansystemet öppnas på en gång (med buller och bång, får man förmoda). Men som det står i nr. 3 2012 av Modern Stadstrafik http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -14-17.pdf
Modern Stadstrafik skrev:Han (dvs. huvud-PL Kurt Seliberg, min anm.) tillägger att signalleverantören General Electric, GE, har blivit försenad i sitt arbete med design och tester. Den förändrade tidplanen innebär emellertid i praktiken att GE får möjlighet till ett mer strukturerat arbetssätt.
Ja, så kan man ju också uttrycka det. :evil: vet hur det går!
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Sträckan Alvik-Solna C är ju i princip klar. Vad är det som tar 1 år?
MWE

Inlägg av MWE »

Delokrat skrev:Sträckan Alvik-Solna C är ju i princip klar. Vad är det som tar 1 år?
Ja, i princip ja. En körning har ägt rum än så längre! Om man följer länken till artikeln i Modern Stadstrafik som ser man att problemet heter signalsystemet. Enligt vad som uttrycks där tycker projektet att testerna av detta ska pågå in i januari 2013. Sedan är det ju så att vi just nu inte har vagnar så det räcker. Det måste komma fler vagnar och vi, som ska sköta trafiken, måste hinna köra in oss på både bana och de nya A35-vagnarna. Det kommer vi nog att ägna oss åt efter den 11/3 2013, när den nuvarande Tvärbanan stängs av. Om allt går väl, vill säga.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant att signalsystemet verkar bli försenat i kombination med att det här (bl.a. av mig, om jag inte minns helt galet) har framfört åsikten att installationen ser "hembyggd" ut på så vis att den verkar vara lite av en provinstallation.
MWE

Inlägg av MWE »

M_M skrev:Intressant att signalsystemet verkar bli försenat i kombination med att det här (bl.a. av mig, om jag inte minns helt galet) har framfört åsikten att installationen ser "hembyggd" ut på så vis att den verkar vara lite av en provinstallation.
Jag tror att man ska vara sådär lite lagom försiktig med konspirationsteorierna. Vad som har framförts är dels tvivel om kvaliteten på antennkomponenter och tillhörande kablage, dels synpunkter på att buntband och kabelslangar är utförda i plast och inte i rosrtfritt stål. Det förstnämnda kan jag inte bedöma, det sistnämnda håller jag med om. Det finns ju annat också. Problemen med att skruva in ombordutrustningen för ATC i de två försöksvagnarna har jag själv framhållit. Sedan kan det ju också vara problem med att färdigställa sådant som inte syns, som t.ex. ställverksdatorerna. Jag har inget behov av att ta General Electric i försvar, men har naturligtvis en förhoppning om att de ska kunna leverera något som är bättre än det nuvarande Bombardiersystemet. Man kan naturligtvis tänka sig, i värsta fall, ett scenario liknande det Odd skisserar ovan där GE får igång signalsystemet men till en början inte ATC. Man kan då tänka sig en övergångslösning där vi kör linjeblockerat på huvudsignalreglerade sträckor, men utan att linjeblockeringen skyddas av ATC. Som körde vi ju faktisk på "gamla" Tvärbanan i hela sju år.

Låt oss hoppas på en riktigt regnig och blåsig höst, så att utomhuskomponenternas vädertålighet ställs ordentligt på prov.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Att buntband och dyl. är utförda i plast innebär inte så mycket om man använt för ändamålet rätt typ av buntband.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev:Att buntband och dyl. är utförda i plast innebär inte så mycket om man använt för ändamålet rätt typ av buntband.
I det här fallet är rätt buntband av stål. Plastbanden kan användas utomhus i installationer där det inte gör så mycket att de går sönder.

//T
Med reservation för tyckfel.
MWE

Inlägg av MWE »

2763 skrev:
BSB101 skrev:Att buntband och dyl. är utförda i plast innebär inte så mycket om man använt för ändamålet rätt typ av buntband.
I det här fallet är rätt buntband av stål. Plastbanden kan användas utomhus i installationer där det inte gör så mycket att de går sönder.

//T
Nä, just det. Dessutom är buntbanden inte det allra viktigaste, utan kabelslangarna. När man nu gör en installation med så pass mycket kabeldragning utanpå stolparna borde man ha valt kabelslang av vädertålig och korrosionssäker metall. Sådan finns, och har dessutom den fördelen att den står emot åverkan bättre än en slang av polyeten/pvc
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker det ser taffligt ut med slang på det sättet, oavsett om de är av plast, plåt eller trä.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det är det Odd kallar taffligt utseende jag tycker ger ett "hembygge"/prototypintryck.

Däremot kan nog plast hålla rätt länge. Jämför att luftledningar (isolerade flerledare) har plastisolering och håller i några dussin år.

Det finns dock absolut buntband som INTE tål framförallt solens UV-ljus.
MWE

Inlägg av MWE »

M_M skrev:Det är det Odd kallar taffligt utseende jag tycker ger ett "hembygge"/prototypintryck.

Däremot kan nog plast hålla rätt länge. Jämför att luftledningar (isolerade flerledare) har plastisolering och håller i några dussin år.

Det finns dock absolut buntband som INTE tål framförallt solens UV-ljus.
Ni får naturligtvis tycka vad ni vill om kabelarrangemangen. Det är dock inte i första hand vädertåligheten jag tänker på, utan förmågan att stå emot skadegörelse (med reservationen för att kabelslang av plast ofta har en innerslag av flätad ståltråd).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bra poäng!
Skriv svar