Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Rödljuskörning mm

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Kanske den regeln som styr vem som har väjningsplikt för vem, så att bilar från en sidogata har väjningsplikt för "huvudledcyklister"?
Det har de redan, förutsatt att cyklisterna cyklar på själva huvudleden och inte på en cykelbana. De ovannämnda trafikreglerna gäller naturligtvis även i det fallet.

Om man av någon anledning skulle vilja vända på väjningsreglerna vid en cykelöverfart, så kommer man ändå inte ifrån att de cyklande måste sänka hastigheten avsevärt vid passagen för att följa de generella försiktighetsreglerna ovan. Förutom själva ordningsföljden som fordonen kör i, så skulle en sådan regeländring inte innebära att cyklisterna kom fram särskilt mycket fortare. (Däremot skulle det sannolikt bli fler olyckor.)
Jag begriper absolut inte varför inte cykelbana invid huvudled kan betraktas som del av huvudleden? Det är nästan lika dumt som om huvudledreglerna bara skulle gälla vissa av bilfilerna...

Cyklisterna torde inte behöva hålla lägre hastighet än bilar på huvudled, korsande ska givetvis väja i båda fallen...
Kantorn skrev:A) Sluta klaga på bogseringsekipaget. De kunde rimligtvis inte gjort annorlunda..
De kunde gjort annorlunda om de fått lära sig att göra annorlunda. Strukturellt fel, typ.
Micki skrev:Här har ni korsningen på film där jag kör på bogserlinan:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/f ... erlin.html
Trädet på flygfotot är borta! Bra! Här ser man också att det borde vara rätt bra sikt för den främre bilen i bogseringen att stanna före cykelbanan, eller?
Micki skrev:Notera att kameran sitter på STYRET (inte på hjälmen). Jag är inte en pygmé.
Det innebär att jag har betydligt bättre översikt över trafiksituationen än vad kameran har.
Dessutom kan jag vrida på mitt huvud, vilket kameran inte kan göra.
Det går dock att sätta kameran på exempelvis hjälmen också.
Det där är en grej som icke-cyklister verkar ha väldigt dålig koll på. Som cyklist har man huvudet en bra bit ovanför taket på vanliga personbilar och ser rätt mycket som personbilförare inte har en chans att se!
Inge skrev:När båda har väjningsplikt fungerar det enlig min mening ofta dåligt. Det förekommer att väjningspliktsskyltar sätts upp från alla håll...
I vissa fall skyltas stopplikt från alla riktningar, kompletterat med tilläggsskylt som förkunnar "fyrvägsstopp" eller liknande. Det har förekommit att bilar från flera håll stannat samtidigt, och sen kört ut samtidigt och krockat, kanske bara före tilläggsskyltarna sattes upp...

Micki skrev:Det kan med andra ord behöva satsas stora pengar på cykelinfrastruktur med planskilda korsningar så att cykelpendlandet på ett regelmässigt korrekt sätt ska kunna bli attraktivt. Exempelvis längs med motorvägar.
Ja, eller nån form av regeländring (eller tydligare skyltning - det borde väl faktiskt gå att skylta huvudled på cykelbana och väjningsplikt med tilläggsskylt "gäller även korsande cyklar" på bilvägar?
Micki skrev:Jag cyklar 15 km till jobbet mellan två hörn av Göteborg och måste in i absoluta centrum (Brunnsparken) varje gång. (Enligt Göteborgs Cykelreseplanerare är det den sträcka som rekommenderas för mig, och cykelturen skall enligt hemsidan ta ca 45 minuter. Jag brukar cykla den på mellan 40 och 50 minuter.)
Den där kartan är lustig, hur stor kan användbarheten vara för cykelbanor i cirklar på Östra begravningsplatsen vara? :wink:

Kartan är ju inte heller ens fullständig, det finns t.ex. cykelbana längs Rotfruktsgatan från strax söder om bron över Säveån från Waterloogatan. Däremot har tunneln under Angeredsbanan från Waterloogatan till Gamlestadstorget varit avstängd i flera år medan kartan rekomenderar att man cyklar rakt in i avstängningen. (Waterloogatan har också varit delvis avstängd, delvis byggarbetsplats till och från under senare år i samband med bygget av bl.a. motorvägsbron).

Apropå svårgissade körfält så kan nog cykelbanorna på bron i Brunnsparkens västra sida kanske vinna pris i otydligast markerade cykelbanor...

Kartan borde innehålla info om höjdskillnader, väjningsplikt och signalreglerade korsningar! (Jag orkar dock inte klicka på "lämna synpunkt", det är enklare att bara gnälla än att vara konstruktiv :wink: )
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Jag begriper absolut inte varför inte cykelbana invid huvudled kan betraktas som del av huvudleden? Det är nästan lika dumt som om huvudledreglerna bara skulle gälla vissa av bilfilerna...

Cyklisterna torde inte behöva hålla lägre hastighet än bilar på huvudled, korsande ska givetvis väja i båda fallen...
Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. (Trafikförordningen) Detta gäller både bilförare och cyklister. Eftersom bilar har bättre bromsar än cyklar kan de som regel köra fortare vid samma siktförhållanden.

Man får inte luta sig särskilt mycket mot huvudledsskyltningen i säkerhetssammanhang. Väjningsreglerna är först och främst till för att reglera fordonens ordningsföljd. Dessutom blir man lika platt när man blir överkörd oavsett om man hade "förkörsrätt" eller inte.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Vi borde kolla mer på hur de gör i Amsterdam/Nederländerna. De är ett av världens bästa länder på cykelsäkerhet och är samtidigt ett av världens mest cykeltäta länder...
Cykling i Nederländerna.

Bild
Bild
@gbgcyklaren
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev: Kartan är ju inte heller ens fullständig, det finns t.ex. cykelbana längs Rotfruktsgatan från strax söder om bron över Säveån från Waterloogatan. Däremot har tunneln under Angeredsbanan från Waterloogatan till Gamlestadstorget varit avstängd i flera år medan kartan rekomenderar att man cyklar rakt in i avstängningen. (Waterloogatan har också varit delvis avstängd, delvis byggarbetsplats till och från under senare år i samband med bygget av bl.a. motorvägsbron).
Då den bygger på kommunernas cykelkartor kanske det är så att GBGs cykelkarta är några år gammal? Så även när jag kollade på Sollentuna att man bara tagit med det som kommunen anser vara cykelbanor och inte tex villagator som kommunen markerat som gator med liten trafik.
Kartan borde innehålla info om höjdskillnader, väjningsplikt och signalreglerade korsningar! (Jag orkar dock inte klicka på "lämna synpunkt", det är enklare att bara gnälla än att vara konstruktiv :wink: )
Höjdskillnader finns på kommunens kartor så om dessa finns på nätet är det bara att kolla. Annars är det bara att köpa en GPS-klocka och ge sig ut och cykla. Rätt roligt att kolla grafer och annat roligt när man kommer hem, kan värmt rekommenderas. :)
daniel_s skrev:[Dessutom blir man lika platt när man blir överkörd oavsett om man hade "förkörsrätt" eller inte.
Många verkar glömma bort detta tyvärr. Själv utgår jag alltid från att korsande bilar inte kommer stanna när jag är ute och går/cyklar oavsett vad syltar och lagar säger. Många verkar dock inte ha den självbevarande driften tyvärr.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

På väg till jobbet i morse halvbevittnade jag en krock mellan en cyklist i 45-50-årsåldern och en bilist. Cyklisten cyklade parallellt med bilisten (cykelbanan går på vänster sida om den enkelriktade bilvägen). Vid en korsning svängde bilisten vänster in framför cyklisten. Jag såg inte själva krocken (om det nu var en krock), utan såg enbart att cyklisten ramlade mot marken och låg ca 2 meter från bilen. Flera cyklister (samt bilisten) som var på plats kunde hjälpa till. Ska skriva mer om det på min cykelblogg senare: http://gbgcyklaren.blogg.se
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Micki skrev:På väg till jobbet i morse halvbevittnade jag en krock mellan en cyklist i 45-50-årsåldern och en bilist. Cyklisten cyklade parallellt med bilisten (cykelbanan går på vänster sida om den enkelriktade bilvägen). Vid en korsning svängde bilisten vänster in framför cyklisten. Jag såg inte själva krocken (om det nu var en krock), utan såg enbart att cyklisten ramlade mot marken och låg ca 2 meter från bilen. Flera cyklister (samt bilisten) som var på plats kunde hjälpa till. Ska skriva mer om det på min cykelblogg senare: http://gbgcyklaren.blogg.se
Utan att veta mer än vad du skriver så förmodar jag att följande två felaktigheter har inträffat:
1. Bilisten brister i uppmärksamhet att vid högersväng kontrollera vad som finns till höger om hen. Tyvärr inte så ovanligt.
2. Bilisten och Cyklisten brister i anpassning mot övrig trafik vid en faropunkt och kan därmed inte undvika olycka.

Bilisten har i detta fall större ansvar än cyklisten eftersom hen dels brister i uppmärksamhet och dels inte lyckas undvika olycka, men det är cyklisten som det gör mest ont på.

M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

2763 skrev:Utan att veta mer än vad du skriver så förmodar jag att följande två felaktigheter har inträffat:
1. Bilisten brister i uppmärksamhet att vid högersväng kontrollera vad som finns till höger om hen. Tyvärr inte så ovanligt.
2. Bilisten och Cyklisten brister i anpassning mot övrig trafik vid en faropunkt och kan därmed inte undvika olycka.

Bilisten har i detta fall större ansvar än cyklisten eftersom hen dels brister i uppmärksamhet och dels inte lyckas undvika olycka, men det är cyklisten som det gör mest ont på.
Om det nu har någon betydelse... (Jag kanske var lite otydlig.) Bilen svängde alltså vänster och inte höger i korsningen. Olyckan skedde i korsningen Nya Allén och Kungsportsavenyn (Avenyn). Nya Allén har tre filer som enbart går västerut. Bilen och cyklisten färdades båda västerut parallellt med varandra (cylisten på vänster sida om bilen). Bilen svängde vänster/söderut in på Kungsportsavenyn, och i svängen där uppfattde jag det som att bilen och cyklisten krockar. Jag såg inte krocken utan vände blicken ditåt precis när jag ser cyklisten falla mot marken, så jag vet inte säkert vad som hände.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Micki skrev:
2763 skrev:Utan att veta mer än vad du skriver så förmodar jag att följande två felaktigheter har inträffat:

Om det nu har någon betydelse... (Jag kanske var lite otydlig.) Bilen svängde alltså vänster och inte höger i korsningen. Olyckan skedde i korsningen Nya Allén och Kungsportsavenyn (Avenyn). Nya Allén har tre filer som enbart går västerut. Bilen och cyklisten färdades båda västerut parallellt med varandra (cylisten på vänster sida om bilen). Bilen svängde vänster/söderut in på Kungsportsavenyn, och i svängen där uppfattde jag det som att bilen och cyklisten krockar. Jag såg inte krocken utan vände blicken ditåt precis när jag ser cyklisten falla mot marken, så jag vet inte säkert vad som hände.
Om bilisten svänger vänster så är det än mindre konstigt. Man är alldles för van att det som kommer till vänster om en går i motsatt riktning. Därför handlar det här om en trafikfälla och det är precis just det här som gör att man undviker att tillåta vänstersvängar över spårvägsspår.

Dock bör påpekas att det inte gör mindre ont på cyklisten för det. Det är fortfarande precis lika fel av bilisten att göra misstaget.

//T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Hur ska en cyklist, eller annat fordon kunna anpassa hastigheten för att kunna stanna om någon helt plötsligt svänger in framför dig en halvmeter? Den hastigheten blir ju i princip noll,. Hur många bilister har den farten?

Det är ju bara löjligt att ställa sådana krav hela tiden, den är inte verklighetsförankrad.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

"Ny gång- och cykelbana på Högsboleden/ Flatåsmotet och nya övergångsställen vid Marklandsgatan"

Såg detta på trafikkontorets hemsida. Det är behövt, när jag var ovan och cyklade efter skyltarna, cykelplaneringen så leds man ut på Högsboleden om man ska ifrån/till Mölndal. Billisterna tror dock att de kör på motorväg med cykelförbjud. Så de blir förvirrade och tutar och (när jag cyklade, åkte in och tvärstannade på vägrenen, och kröp framför, så att man var tvungen att cykla om för att komma fram.)

Får hoppas att det blir lättare att ta sig på cykel till och ifrån kollektivtrafiken med.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

miikos skrev:"Ny gång- och cykelbana på Högsboleden/ Flatåsmotet och nya övergångsställen vid Marklandsgatan"
Fortsätter man att läsa i deras nyhet med den rubriken ovan, så kan man läsa:

"Terafikkontoret bygger ny gång- och cykelbaka " :D

http://korta.nu/g6o37
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Nu har jag skrivit om fredagmorgonens trafikolycka i min blogg, samt illustrerat det på ett flygfoto:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/b ... -i-mo.html
Jag har även illustrerat den cykelolycka jag själv var med om när jag var runt 10 år gammal för 20 år sedan. Den olyckan skedde i korsningen bredvid på liknande sätt.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Hur ska en cyklist, eller annat fordon kunna anpassa hastigheten för att kunna stanna om någon helt plötsligt svänger in framför dig en halvmeter? Den hastigheten blir ju i princip noll,. Hur många bilister har den farten?

Det är ju bara löjligt att ställa sådana krav hela tiden, den är inte verklighetsförankrad.
Ja, den regeln funkar inte i det fallet. Vilken hastighet är rätt anpassad för att bli påkörd i? :evil:

Vad gäller Allén/Avenyn-korsningen så skulle kanske en såndär blinkande "varning för cykeltrafik"-lampa riktad mot biltrafiken vara bra, aktiverad då det både är okej för bilar att göra vänstersväng och cyklar att köra rakt.
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

M_M skrev:
bruse skrev:Hur ska en cyklist, eller annat fordon kunna anpassa hastigheten för att kunna stanna om någon helt plötsligt svänger in framför dig en halvmeter? Den hastigheten blir ju i princip noll,. Hur många bilister har den farten?

Ja, den regeln funkar inte i det fallet. Vilken hastighet är rätt anpassad för att bli påkörd i? :evil:

Vad gäller Allén/Avenyn-korsningen så skulle kanske en såndär blinkande "varning för cykeltrafik"-lampa riktad mot biltrafiken vara bra, aktiverad då det både är okej för bilar att göra vänstersväng och cyklar att köra rakt.
Kraven för hastighet är att man ska passera korsningar med låg hastighet (behövs ej på huvudled), samt övergångställen. Det finns annars inget krav på lägre hastighet på rak väg. Bara man kan stanna på siktsträckan så, och inte glida av om det är halt. Cykelöverfarter är lite speciella, cyklar ska anpassa hastigheten innan de åker över. Bilar behöver ej anpassa hastigheten vid cykelöverfarter (som inte är vid sväng i korsning eller utfart ur rondell).

Allén/Avenyn har redan sådant. Först så sitter en skylt som varnar för cykelöverfart vid vänstersväng, och sedan så finns varningssignaler i korsningen. Undrar vad det behövs mer? Bommar kanske? :)

Eller så kan man ju alltid säkra signalregleringen. Blir det dock ordningen, Kollektivtrafik, väg, cykelbana. Så kommer dock cyklar få ett gröntillfälle var 4 min :) Men en lösning kan vara att låta bilar på avenyn ha lägst prioritering (bilarna kan gärna slippa åka där).
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Inge skrev:Bilar längs avenyn torde vara ett minimalt problem, de lär nog hinna samtidigt som spårvagnarna. Annars finns det ju gott om plats, de vänstersvängande kunde få en egen fil och fas i förhållande till gående och cyklande. Lämpligen direkt före, så att filen om möjligt är tömd då den gröna pilen släcks och de kör på huvudljuset, med väjningsplikt.

För övrigt får man väl förutsätta att det finns knappar så att gång/cykelfasen kan hoppas över de gånger det inte finns någon som ska över. Angående olyckan vetvi inte heller om cyklisten tryckt eller om denne körde mot rött.
Nej, det finns ingen knapp eller radar för cykelbanan. Utan den alla parallella ljus visar samma signalläge.

Att cykeln har åkt mot rött på på avenyn mot Götaplatsen, eller åkt mot enkelriktat mot Kungsportsplatsen är förstås en möjlighet. Eller att bilen har åkt mot rött på allén.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag skulle tro att det är rätt sällan som någon av faserna i signalregleringen kan hoppas över baserat på att det inte finns någon fotgängare, cyklist, bilist eller något kollektivtrafikfordon som ska köra i en viss fas.

Däremot kan man diskutera om bilar över huvud taget borde få göra en vänstersväng här. De skulle t.ex. kunna få göra en u-böj vid nästa korsning.

Utökade sökarringar FTW!

Sökarringarna torde för övrigt vara vad som får Göteborgs kollektivtrafik att faktiskt fungera över huvud taget med all trafik i förhållande till utrymmet att köra på.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Däremot kan man diskutera om bilar över huvud taget borde få göra en vänstersväng här. De skulle t.ex. kunna få göra en u-böj vid nästa korsning.
Det blir inget bättre av. Det är ju cykelöverfart där också.

Här spekuleras i olika scenarion, men det mest troliga är båda har haft grönt och bilisten har försummat sin väjningsplikt. Svenska bilister saknar ju till skillnad från exempelvis danska förmåga att hålla uppsikt bakåt eller att komma ihåg att de körde om en cyklist för två sekunder sedan. Det hela blir ju inte bättre av att s.k.experter från trafikmyndigheter kan sitta i TV och framföra rena felaktigheter som att cyklister alltid har väjningsplikt. Det ger förstås upphov till diverse missförstånd. Jag har t.ex. upplevt att en mötande vänstersvängande bilist har hött med näven åt mig och pekat på trafikljusen när jag har cyklat rakt fram på grönt i en korsning utan cykelbana. Han måste ju ha fått någonting väldigt mycket om bakfoten.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Micki skrev:
miikos skrev:"Ny gång- och cykelbana på Högsboleden/ Flatåsmotet och nya övergångsställen vid Marklandsgatan"
Fortsätter man att läsa i deras nyhet med den rubriken ovan, så kan man läsa:

"Terafikkontoret bygger ny gång- och cykelbaka " :D

http://korta.nu/g6o37
Tur att det inte var en ny cykelbacke man bygge. ;)
M_M skrev:

Nackdelen med att sätta upp denna typ av extra varningssignaler/skyltar är att bilisterna blir mindre uppmärksamma vid liknande ställen där dessa inte förekommer. Sedan är det generellt inte fler skyltar som behövs i trafiken då det inte är skyltar som trafikanterna i första hand ska behöva ha uppsikt över.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Däremot kan man diskutera om bilar över huvud taget borde få göra en vänstersväng här. De skulle t.ex. kunna få göra en u-böj vid nästa korsning.
Det blir inget bättre av. Det är ju cykelöverfart där också.
Det blir åtminstone ett ställe färre som olyckor kan ske på, även om risken kanske inte minskar?

Upp mot Vasagatan torde trafiken vara så mycket större än mot Avenyn (eftersom trafik mot Avenyn i princip bara får göra en högersväng in på en bakgata för att därefter ändå förr eller senare nå Vasaplatsen med omnejd).

Korsningen som ansluter Allén/Parkgatan till Vasaplatsen har dessutom mig veterligen inte riktigt lika mycket kollektivtrafik som korsningen med Avenyn, varpå det torde gå att prioritera trafiken på ett annat sättt.

Om man vill minska detta problem så kanske man skulle kunna åtminstone ha en separat svänga-vänster-fas och då eventuellt göra om en fil från vänster+rakt till bara vänsterfil?

För övrigt kan man fråga sig om man inte borde strypa biltrafiken här nu när Götatunneln byggts. Fast det vore väl inte bra för t.ex. byggindustrin, för det kan ju råka semi-onödiggöra den planerade bangårdsviadukten... :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lagen är i högsta grad verklighetsförankrad, det är bara vi människor som vill förändra verkligheten så det passar oss och så länge vi inte vill förankra oss i verkligheten kommer det att finnas trafikolyckor.

//T
Låst