Jag begriper absolut inte varför inte cykelbana invid huvudled kan betraktas som del av huvudleden? Det är nästan lika dumt som om huvudledreglerna bara skulle gälla vissa av bilfilerna...daniel_s skrev:Det har de redan, förutsatt att cyklisterna cyklar på själva huvudleden och inte på en cykelbana. De ovannämnda trafikreglerna gäller naturligtvis även i det fallet.M_M skrev:Kanske den regeln som styr vem som har väjningsplikt för vem, så att bilar från en sidogata har väjningsplikt för "huvudledcyklister"?
Om man av någon anledning skulle vilja vända på väjningsreglerna vid en cykelöverfart, så kommer man ändå inte ifrån att de cyklande måste sänka hastigheten avsevärt vid passagen för att följa de generella försiktighetsreglerna ovan. Förutom själva ordningsföljden som fordonen kör i, så skulle en sådan regeländring inte innebära att cyklisterna kom fram särskilt mycket fortare. (Däremot skulle det sannolikt bli fler olyckor.)
Cyklisterna torde inte behöva hålla lägre hastighet än bilar på huvudled, korsande ska givetvis väja i båda fallen...
De kunde gjort annorlunda om de fått lära sig att göra annorlunda. Strukturellt fel, typ.Kantorn skrev:A) Sluta klaga på bogseringsekipaget. De kunde rimligtvis inte gjort annorlunda..
Trädet på flygfotot är borta! Bra! Här ser man också att det borde vara rätt bra sikt för den främre bilen i bogseringen att stanna före cykelbanan, eller?Micki skrev:Här har ni korsningen på film där jag kör på bogserlinan:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/f ... erlin.html
Det där är en grej som icke-cyklister verkar ha väldigt dålig koll på. Som cyklist har man huvudet en bra bit ovanför taket på vanliga personbilar och ser rätt mycket som personbilförare inte har en chans att se!Micki skrev:Notera att kameran sitter på STYRET (inte på hjälmen). Jag är inte en pygmé.
Det innebär att jag har betydligt bättre översikt över trafiksituationen än vad kameran har.
Dessutom kan jag vrida på mitt huvud, vilket kameran inte kan göra.
Det går dock att sätta kameran på exempelvis hjälmen också.
I vissa fall skyltas stopplikt från alla riktningar, kompletterat med tilläggsskylt som förkunnar "fyrvägsstopp" eller liknande. Det har förekommit att bilar från flera håll stannat samtidigt, och sen kört ut samtidigt och krockat, kanske bara före tilläggsskyltarna sattes upp...Inge skrev:När båda har väjningsplikt fungerar det enlig min mening ofta dåligt. Det förekommer att väjningspliktsskyltar sätts upp från alla håll...
Ja, eller nån form av regeländring (eller tydligare skyltning - det borde väl faktiskt gå att skylta huvudled på cykelbana och väjningsplikt med tilläggsskylt "gäller även korsande cyklar" på bilvägar?Micki skrev:Det kan med andra ord behöva satsas stora pengar på cykelinfrastruktur med planskilda korsningar så att cykelpendlandet på ett regelmässigt korrekt sätt ska kunna bli attraktivt. Exempelvis längs med motorvägar.
Den där kartan är lustig, hur stor kan användbarheten vara för cykelbanor i cirklar på Östra begravningsplatsen vara?Micki skrev:Jag cyklar 15 km till jobbet mellan två hörn av Göteborg och måste in i absoluta centrum (Brunnsparken) varje gång. (Enligt Göteborgs Cykelreseplanerare är det den sträcka som rekommenderas för mig, och cykelturen skall enligt hemsidan ta ca 45 minuter. Jag brukar cykla den på mellan 40 och 50 minuter.)

Kartan är ju inte heller ens fullständig, det finns t.ex. cykelbana längs Rotfruktsgatan från strax söder om bron över Säveån från Waterloogatan. Däremot har tunneln under Angeredsbanan från Waterloogatan till Gamlestadstorget varit avstängd i flera år medan kartan rekomenderar att man cyklar rakt in i avstängningen. (Waterloogatan har också varit delvis avstängd, delvis byggarbetsplats till och från under senare år i samband med bygget av bl.a. motorvägsbron).
Apropå svårgissade körfält så kan nog cykelbanorna på bron i Brunnsparkens västra sida kanske vinna pris i otydligast markerade cykelbanor...
Kartan borde innehålla info om höjdskillnader, väjningsplikt och signalreglerade korsningar! (Jag orkar dock inte klicka på "lämna synpunkt", det är enklare att bara gnälla än att vara konstruktiv