Kristofer: De två bilarna stod stilla när jag upptäckte dem runt 160 meter innan jag nådde korsningen.
Filmen i det här blogginlägget filmade jag ca 160 meter före korsningen (vid olyckstillfället). (Publicerad här tidigare.)
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/may/fi ... g-vol.html
I filmen syns en slags varningsskylt i en grop i gc-banan. När jag mäter på Eniro, så ligger den gropen ungefär 165-170 meter från korsningen.
I filmen zoomar jag in så att man kan se de båda bilarna som bogserar/bogseras.
Några fakta och icke-fakta:
Bogserlinan mellan bilarna var inte markerad.
Jag vet inte om bilarna kom från höger eller från vänster på lokalgatan. (Däremot svängde de vänster ut på huvudleden.)
Bakom de två bilarna stod ytterligare en eller två (självgående) bilar på kö. En kvinnlig bilist bakom bogserbilarna frågade mig hur det gick.
Jag cyklade i sydsydvästlig riktning på eftermiddagen och hade solen snett i ögonen (även om det inte var något större problem, som syns i filmen ovan).
Just den cykelöverfarten är rätt illa åtgången med slitna och uppluckrade kanter mellan gc-bana och gc-överfart, samt "vågiga" gupp där bilarnas däck går. Därför brukar jag cykla extra långsamt över den överfarten eftersom den är så obekväm. (Därför kanske jag, vid närmare eftertanke, cyklade långsammare än de 20 km/h jag nämnde tidigare.)
Jag upptäckte linan runt 1,5-2 meter innan jag cyklade in i den och hann börja bromsa kraftigt.
Jag gjorde en volt över linan och landade runt 0,5-1 meter efter linan, och skadade mig i stort sett ingenting. Det var bara kameran som blev rökt. Jag har fått en ny, men väntar på rätt fäste till styret.
Cykelöverfarten i cirkulationsplatsen som kommer efter den ovannämnda korsningen är riktigt farlig. Sikten är skymd och bilarna som korsar cykelbanan har just svängt av en stor motorled som är skyltad 70 km/h. Där är jag oftast nere runt 5-8 km/h när jag kör över den. Även om ingen bil är synlig när man kör ut på gc-överfarten, så kan man bli överraskad av en snabb bil som just svängt av motorleden och kommer flygandes in i cirkulationsplatsen. Ett stort problem är att bilisterna har koll på andra fordon till vänster om dem i cirkulationsplatsen. Kommer det inget fordon från vänster kan de förstås köra rakt in i cirkulationen. Men de glömmer lätt att det även kan komma gående och cyklande från höger (och som kanske redan är ute på överfarten). För något år sedan byggde de ett mindre gupp på överfarten där, fast det märks inte någon större skillnad i hastighet. På bilden nedan är gc-banan blåmarkerad och motorledsavfarten rödmarkerad.