Spårvagnens dag i Sundbyberg!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
218

Spårvagnens dag i Sundbyberg!

Inlägg av 218 »

Bild

Årets comeback!
F.d holländaren 437 tar steget över bron och lämnar hemstaden till förmån för Sundbyberg!
Drygt 53 år sedan sist en spårvagn körde i Sumpan. Kl 1205 idag den 4 juni.

218
Användarens profilbild
bruse

Re: Spårvagnens dag i Sundbyberg!

Inlägg av bruse »

Och folk som går i cykelbanan, samt en hållplats mitt i... Har dom ännu inte lärt sig planera trafiksäkert?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
218

Inlägg av 218 »

Måste tyvärr hålla med dig!
Sträckningen genom Sumpan är läcker men otroligt konstigt utformad.
Stängsel sätts upp ena dagen kring hållplatsen och tas ner en annan dag.
Kringarrangemangen är undermåliga och i många stycken obegripliga.
Det är lätt att förstå att det blir dyrt!
Tyvärr!
218
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

HURRA HURRA HURRA för nya spårvägen genom Sundbyberg! När man väntat i 53 år tycker
jag inte för egen del att det på något sätt är läge att gnälla över smärre ofullkomligheter....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
MWE

Inlägg av MWE »

bruse skrev:Och folk som går i cykelbanan, samt en hållplats mitt i... Har dom ännu inte lärt sig planera trafiksäkert?
Att gubbar går i cykelbanan har väl ingenting med spårvägen att göra. Och hållplatsen hör inte till Tvärbanan, utan är ett bussprovisorium.
MWE

Inlägg av MWE »

218 skrev:Måste tyvärr hålla med dig!
Sträckningen genom Sumpan är läcker men otroligt konstigt utformad.
Stängsel sätts upp ena dagen kring hållplatsen och tas ner en annan dag.
Kringarrangemangen är undermåliga och i många stycken obegripliga.
Det är lätt att förstå att det blir dyrt!
Tyvärr!
218
Asch, vad är det där för gnäll och svepande generaliseringar. Problem finns, men dem kan man analysera och hantera. Att staket mm. sätts upp och tas ned hör tyvärr till SL:s vardag (gudars skymning, jag minns ett gäng glada finska byggnadsarbetare som rev den felmurade tegelklädseln på stödmurarna i Alvik år 2000, en månad innan trafikstarten). Men det är inte sådant som utgör de stora kostnadsposterna, även om man kunde önska ett och annat.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

MWE skrev:
bruse skrev:Och folk som går i cykelbanan, samt en hållplats mitt i... Har dom ännu inte lärt sig planera trafiksäkert?
Att gubbar går i cykelbanan har väl ingenting med spårvägen att göra. Och hållplatsen hör inte till Tvärbanan, utan är ett bussprovisorium.
Med reservation för att jag inte har lokalkännedom just här så kan spårväg och dess tillhörande hållplatser har mycket att göra med huruvida folk går på cykelbanan eller inte.

Ett praktexempel är ombyggnaden av hållplatslägena i Avenyn vid Valand i Göteborg. Förr så bestod de av plats för kollektivtrafikfordon (två mötande varandra) i mitten, därefter en smal hållplatsrefug, därefter cykelbana, utanför cykelbanan direkt mot denna ett antal väntkurar och utanför dem gångbana vars bredd lätt motsvarar minst två vägfordonfiler. Detta har byggts om på det enda vettiga sättet, d.v.s. så att hållplatskurerna och cykelbanan har bytt plats.
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

"Folket" ser ut att vara några som har med detta att göra med tanke på klädseln...
Ge spårtrafik företräde!
218

Inlägg av 218 »

Cyclocop skrev:"Folket" ser ut att vara några som har med detta att göra med tanke på klädseln...
Ja de kom med spårvagnen.

218
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Precis som cyklister behöver väl inte reflexvästförsedda personer följa trafikregler
(Nu motsäger jag i viss mån mig själv, men det BJUDER jag på!!!)
YTTERLIGARE hurra för den nya spårvägen till Sundbyberg och delar av Solna!
Rälsbrottet har varit långvarigt och smärtsamt - vi som minns har kännt saknad
varje sekund....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
ragge

Inlägg av ragge »

Trafikplaneringen på platsen är riktigt konstig!

Man har gjort en gågata bakom hållplatsen. Det är oklart varför, kanske är det på grund av den garageinfart som finns in i huset bakom hållplatsen, kanske för att transporter till affärerna och bostäderna ska kunna köra där. Men för att köra på gågata krävs särskilt tillstånd! Inte sällan står det en massa bilar parkerade på platsen.

Så här ser infarten till gågatan ut:
Bild
Observera att man har skyltat som om det är gågata även bil- och spårvägen förbi spårvagnshållplatsen, genom den bortre (vänstra på bilden) gågata-skylten. Det är nog inte avsikten (fast skulle vara helt OK med mig!).
Observera att cykelbanan som kommer från höger i bild inte är skyltat för att den övergår i gågata, trots att ju även cyklar ska lämna företräde där och man endast får cykla i gångfart.

Som utfart (?) från gågatan har man gjort ett övergångsställe, så att när man gått över (icke-)övergångsstället över gatan/spårvägen, som har trafikljus för hjulburen och fotburen trafik (men inget övergångsställe målat, eftersom spårvagnen har företräde får man anta), så kommer man till nästa övergångsställe, i allt väsentligt ett övergångsställe uppe på trottoaren, som har ett till trafikljus, med egna signaler för gående!
Bild
Varför behövs en utfart från en gågata? Varför behövs en signalreglerad utfart från en gågata? Till och med med egen väntplats för cyklar framför bilarna?

Man får väl bara hoppas att de båda signalreglerade övergångsställena (om nu det över spårvägen är ett övergångsställe, men något är det ju) är synkade så att de blir gröna samtidigt.

Jag kan inte erinra mig att jag någonsin har sett en konstigare trafikplanering!

/ragge s
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

ragge skrev:Men för att köra på gågata krävs särskilt tillstånd!
Det behövs inget särskilt tillstånd för att köra på en gågata. Man får köra i gångfart där
"om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan."
ragge skrev:Varför behövs en utfart från en gågata? Varför behövs en signalreglerad utfart från en gågata?

Man får som sagt köra på en gågata. Då är det väl bra om man kan köra därifrån också. Korsningen i övrigt är ju signalreglerad och då är det väl naturligt att även tillfarten från gågatan är det. Man kunde förstås argumentera att man ändå har väjningsplikt när man kommer från gågatan, men det är väl bättre att det är enhetligt.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Snurrigt värre! Enligt skyltningen på den första bilden, ska jag som gångtrafikant gå i spåren för att göra rätt. Det blir nog väldigt populärt.
ragge

Inlägg av ragge »

Harald skrev:
ragge skrev:Men för att köra på gågata krävs särskilt tillstånd!
Det behövs inget särskilt tillstånd för att köra på en gågata. Man får köra i gångfart där
"om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan."
Hmm, ja så står det faktiskt. Men t ex i Wikipedia står det i den övre delen en formulering som jag trodde: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gågata, men nedanför det som i trafikförordningen. Har detta ändrats tro?
Harald skrev:
ragge skrev:Varför behövs en utfart från en gågata? Varför behövs en signalreglerad utfart från en gågata?

Man får som sagt köra på en gågata. Då är det väl bra om man kan köra därifrån också. Korsningen i övrigt är ju signalreglerad och då är det väl naturligt att även tillfarten från gågatan är det. Man kunde förstås argumentera att man ändå har väjningsplikt när man kommer från gågatan, men det är väl bättre att det är enhetligt.
Hur många andra gågator har signalreglerat utfart, och varför skulle det behövas? Mot att man har detta påkostade arrangemang för de förhoppningsvis få bilarna på gågatan så får man ett extrem konstigt övergångställe för de går på en av huvudtillfarterna till pendeltågen och tunnelbanan.

Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.

/ragge s
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

ragge skrev:Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.

/ragge s
Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar... Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Formuleringen har varit densamma så länge Trafikförordningen har gällt, d.v.s. sedan den 1 oktober 1999.

Det är väl inte för bilarna i gågatan som man har infört signalreglering utan för korsningen mellan gatan som skymtar t.v. i din bild och spårvägen. Gågatan mynnar i samma korsning och därför är den också signalreglerad.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Ibland tycker jag (Ingen nämnd och ingen glömd) att detta börjar likna ett forum för Svenska Urspårings-, Gnällspiks- och
Ordmärkarsällskapet! Men ingen tvingar en ju att läsa det, man kan ju mycket väl nöja sig med att se på bilderna....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
ragge

Inlägg av ragge »

bruse skrev:
ragge skrev:Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.

/ragge s
Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar...
Nej, det är det verkligen inte. Det är lätt bevisat att alla afrikaner inte är tjuvar. Det är lika lätt att vid de flesta rödljus i Stockholm observera hur många cyklister som respekterar rödljusen.
bruse skrev:Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.
Det där är ju direkt löjligt.

Det är vanligt, väldigt vanligt kanske, att bilar inte börjar stanna vid gult som man ska utan gasar på, och det händer ganska ofta att en bil kör mot rött under den första sekunden eller så. Det är naturligtvis ett dåligt beteende, men går normalt bra eftersom det finns slack innan korsande trafik får grönt, och den dessutom normalt ser sig för innan den börjar köra. Att en bil kör mot rött som har varit rött en stund är mycket ovanligt. Om en polis ser det blir man av med körkortet.

Många cyklister - de flesta påstår jag - cyklar med berått mod mot ett trafikljus som är rött och kan ha varit så en bra stund, och cyklar bara förbi om det inte finns något direkt hinder för det. Att en cyklist väntar vid rött ljus om det inte är nödvändigt för trafiken är direkt ovanligt. Man cyklar för övrigt gärna också mot enkelriktat och skiter rent allmänt i alla trafikregler, vilket dock normalt går bra eftersom en cykel är så liten och lätt att få undan om det skulle behövas.

Detta anser jag vara två väldigt olika saker.

Att det bara är 10 % av cyklisterna som cyklar mot rött tror jag inte på, inte alls. Möjligen är det 10 % som följer reglerna. Har du något belägg för ditt påstående?

/ragge s
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

ragge skrev:Bild
Observera att man har skyltat som om det är gågata även bil- och spårvägen förbi spårvagnshållplatsen, genom den bortre (vänstra på bilden) gågata-skylten. Det är nog inte avsikten (fast skulle vara helt OK med mig!).
Gågateskyltarna sätts ofta (eller är det alltid?) upp i par på samma sätt som t.ex. hastighetsskyltar när begränsningen ändras. Men i detta fall är det upplagt för missförstånd.
ragge skrev:Observera att cykelbanan som kommer från höger i bild inte är skyltat för att den övergår i gågata, trots att ju även cyklar ska lämna företräde där och man endast får cykla i gångfart
Säkert att gatstenarna inte är extra väl slipade i en smal remsa efter cykelinfarten, och försedd med näst intill osynliga symboler för cykelbana? :D (Tänker på Nybroplan inne i Stockholm där cykelbanan är bedrövligt dåligt utmärkt.)

Hur mycket trafik var det förbi här förut? En hel del om jag minns rätt! Finns det bra (och kanske ny) väg för bilister (och cyklister) att välja för att slippa passera här?
Jag antar att strömmen av bilar som kommer att köra på gågatan, utan att uppfylla de krav som nämnts tidigare i tråden, kommer att vara betydande.
Harald (angående fordonstrafik i gågata) skrev:Formuleringen har varit densamma så länge Trafikförordningen har gällt, d.v.s. sedan den 1 oktober 1999.
Långt före dess använde man ju begreppet gågata. Om det fanns någon formell definition i trafiklagstiftningen vet jag inte. Men begreppet användes då om gator som i princip var hellt förbjudna för alla fordon, och därför var utmärkta med den runda varianten av den skylt som syns på bilden. Alternativt med skylten fordonstrafik förbjuden. Har hört att Kullagatan i Helsingborg var Sveriges första gågata. Kollade i skrivande stund Wikipedia, och där finns samma uppgift.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
ragge

Inlägg av ragge »

Harald skrev:Det är väl inte för bilarna i gågatan som man har infört signalreglering utan för korsningen mellan gatan som skymtar t.v. i din bild och spårvägen. Gågatan mynnar i samma korsning och därför är den också signalreglerad.
Det må vara, men varför - vilken annan gågata har signalreglerad utfart där den mynnar ut?

/ragge s
Skriv svar