
Årets comeback!
F.d holländaren 437 tar steget över bron och lämnar hemstaden till förmån för Sundbyberg!
Drygt 53 år sedan sist en spårvagn körde i Sumpan. Kl 1205 idag den 4 juni.
218
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Att gubbar går i cykelbanan har väl ingenting med spårvägen att göra. Och hållplatsen hör inte till Tvärbanan, utan är ett bussprovisorium.bruse skrev:Och folk som går i cykelbanan, samt en hållplats mitt i... Har dom ännu inte lärt sig planera trafiksäkert?
Asch, vad är det där för gnäll och svepande generaliseringar. Problem finns, men dem kan man analysera och hantera. Att staket mm. sätts upp och tas ned hör tyvärr till SL:s vardag (gudars skymning, jag minns ett gäng glada finska byggnadsarbetare som rev den felmurade tegelklädseln på stödmurarna i Alvik år 2000, en månad innan trafikstarten). Men det är inte sådant som utgör de stora kostnadsposterna, även om man kunde önska ett och annat.218 skrev:Måste tyvärr hålla med dig!
Sträckningen genom Sumpan är läcker men otroligt konstigt utformad.
Stängsel sätts upp ena dagen kring hållplatsen och tas ner en annan dag.
Kringarrangemangen är undermåliga och i många stycken obegripliga.
Det är lätt att förstå att det blir dyrt!
Tyvärr!
218
Med reservation för att jag inte har lokalkännedom just här så kan spårväg och dess tillhörande hållplatser har mycket att göra med huruvida folk går på cykelbanan eller inte.MWE skrev:Att gubbar går i cykelbanan har väl ingenting med spårvägen att göra. Och hållplatsen hör inte till Tvärbanan, utan är ett bussprovisorium.bruse skrev:Och folk som går i cykelbanan, samt en hållplats mitt i... Har dom ännu inte lärt sig planera trafiksäkert?
Ja de kom med spårvagnen.Cyclocop skrev:"Folket" ser ut att vara några som har med detta att göra med tanke på klädseln...
Trafikplaneringen på platsen är riktigt konstig!bruse skrev:Och folk som går i cykelbanan, samt en hållplats mitt i... Har dom ännu inte lärt sig planera trafiksäkert?
Det behövs inget särskilt tillstånd för att köra på en gågata. Man får köra i gångfart därragge skrev:Men för att köra på gågata krävs särskilt tillstånd!
ragge skrev:Varför behövs en utfart från en gågata? Varför behövs en signalreglerad utfart från en gågata?
Hmm, ja så står det faktiskt. Men t ex i Wikipedia står det i den övre delen en formulering som jag trodde: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gågata, men nedanför det som i trafikförordningen. Har detta ändrats tro?Harald skrev:Det behövs inget särskilt tillstånd för att köra på en gågata. Man får köra i gångfart därragge skrev:Men för att köra på gågata krävs särskilt tillstånd!
"om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan."
Hur många andra gågator har signalreglerat utfart, och varför skulle det behövas? Mot att man har detta påkostade arrangemang för de förhoppningsvis få bilarna på gågatan så får man ett extrem konstigt övergångställe för de går på en av huvudtillfarterna till pendeltågen och tunnelbanan.Harald skrev:ragge skrev:Varför behövs en utfart från en gågata? Varför behövs en signalreglerad utfart från en gågata?
Man får som sagt köra på en gågata. Då är det väl bra om man kan köra därifrån också. Korsningen i övrigt är ju signalreglerad och då är det väl naturligt att även tillfarten från gågatan är det. Man kunde förstås argumentera att man ändå har väjningsplikt när man kommer från gågatan, men det är väl bättre att det är enhetligt.
Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar... Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.ragge skrev:Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.
/ragge s
Nej, det är det verkligen inte. Det är lätt bevisat att alla afrikaner inte är tjuvar. Det är lika lätt att vid de flesta rödljus i Stockholm observera hur många cyklister som respekterar rödljusen.bruse skrev:Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar...ragge skrev:Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.
/ragge s
Det där är ju direkt löjligt.bruse skrev:Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.
Gågateskyltarna sätts ofta (eller är det alltid?) upp i par på samma sätt som t.ex. hastighetsskyltar när begränsningen ändras. Men i detta fall är det upplagt för missförstånd.ragge skrev:
Observera att man har skyltat som om det är gågata även bil- och spårvägen förbi spårvagnshållplatsen, genom den bortre (vänstra på bilden) gågata-skylten. Det är nog inte avsikten (fast skulle vara helt OK med mig!).
Säkert att gatstenarna inte är extra väl slipade i en smal remsa efter cykelinfarten, och försedd med näst intill osynliga symboler för cykelbana?ragge skrev:Observera att cykelbanan som kommer från höger i bild inte är skyltat för att den övergår i gågata, trots att ju även cyklar ska lämna företräde där och man endast får cykla i gångfart
Långt före dess använde man ju begreppet gågata. Om det fanns någon formell definition i trafiklagstiftningen vet jag inte. Men begreppet användes då om gator som i princip var hellt förbjudna för alla fordon, och därför var utmärkta med den runda varianten av den skylt som syns på bilden. Alternativt med skylten fordonstrafik förbjuden. Har hört att Kullagatan i Helsingborg var Sveriges första gågata. Kollade i skrivande stund Wikipedia, och där finns samma uppgift.Harald (angående fordonstrafik i gågata) skrev:Formuleringen har varit densamma så länge Trafikförordningen har gällt, d.v.s. sedan den 1 oktober 1999.
Det må vara, men varför - vilken annan gågata har signalreglerad utfart där den mynnar ut?Harald skrev:Det är väl inte för bilarna i gågatan som man har infört signalreglering utan för korsningen mellan gatan som skymtar t.v. i din bild och spårvägen. Gågatan mynnar i samma korsning och därför är den också signalreglerad.