Ingen bussdepå i Stockby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Ingen bussdepå i Stockby
https://www.lidingo.se/toppmeny/byggabo ... f1122.html
Det blir ingen ny bussdepå i Stockby industriområde. "[SL har] utvecklat möjligheten att bygga nya, moderna bussdepåer i innerstaden. Dessa kan framöver användas även för Lidingöbussarna."
Kan det hänga samman med de nya planerna på en bussdepå vid Tomteboda?
Det blir ingen ny bussdepå i Stockby industriområde. "[SL har] utvecklat möjligheten att bygga nya, moderna bussdepåer i innerstaden. Dessa kan framöver användas även för Lidingöbussarna."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ingen bussdepå i Stockby
Låter ju strålande - alltså i bemärkelsen att det är ett relativt enkelt sätt att spara in pengar på Spårväg City utan att göra några besparingar som blir negativa på sikt. Man lär nog spara in omkring 400 miljoner på detta.twr skrev:https://www.lidingo.se/toppmeny/byggabo ... f1122.html
Och antagligen är det väl så att man utnyttjar den överkapacitet som ges genom Tomteboda alternativet. Alla räknar med att det blir samma avtalsområde när nästa upphandling kommer, så då finns ju inte heller någon anledning till att ha en särskild depå. Eventuellt kan man förstås ha någon enklare uppställningsplats på Lidingö - med då rör det sig om betydligt lägre kostnader.
Sedan hur man använder depåerna och vilka linjer som utgår från vilken blir väl till opeatören att bestämma. När väl Norra länken är invigd kommer det ju dock gå ganska fort att åka från Tomteboda till Lidingö - så det är ju möjlighet att man använder sig av den. Men helt klart har ju den medfört det extrautrymme som behövs. Sedan finns ju redan planer på att konvertera 4:an, så antalet bussar i stan kommer kanske bli rätt konstant framöver.
Inte för att jag förstår vad som åsyftas med "nya, moderna bussdepåer i innerstaden". Även om man av någon outgrundlig anledning skulle räkna Frihamnen till innerstaden, så har jag svårt att betrakta den som särskilt modern. Tomteboda ligger ju inte ens i Stockholm, ännu mindre i dess innerstad. Ombyggnaden av Hornsberg har man väl förpassat till arkiven eller åtminstone tillbaka till ritbordet... Är det Söderhallen man tänker på?!?
-
Tomteboda ligger visst i Stockholm, dock inte i Stockholms kommun.
Om det inte ligger i Stockholms kommun kan det inte ligga i Stockholms innerstad, och även om det hade kunnat det så gör det inte det! Tomteboda ligger helt enkelt inte i innerstaden, den slutar med stupet vid Rörstrandsgatan!AdrianLangemar skrev:Tomteboda ligger visst i Stockholm, dock inte i Stockholms kommun.
Ingen bussdepå i Stockby
Det ligger i Solna å ingenting annat.AdrianLangemar skrev:Tomteboda ligger visst i Stockholm, dock inte i Stockholms kommun.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Är det inte så enkelt bara att man flyttar Frihamnsbussarna till Tomteboda och Lidingöbussarna till Frihamnen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Så enkel lösning? Kan det fungera?Odd skrev:Är det inte så enkelt bara att man flyttar Frihamnsbussarna till Tomteboda och Lidingöbussarna till Frihamnen?

Allvarligt talat, är inte frihamnsdepån ett provisorium? (Men sådana kan ju vara långlivade, se på Strömbron.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det finns ju förstås möjligheten att man faktiskt funderar på om man kanske ändå kan skapa en ny bussdepå i AGA, dit det ju finns fordonsgas framdraget.
Jag har alltid tyckt att det varit ett slöseri att flytta på bussdepån till annan plats. Inom AGA skulle man kunna flytta den så här till exempel: Men det är ju förstås bara en dum idé för hur dumt är det att behålla samma lokalisation, samma möjlighet att använda nylagda gasledningar och en central bussdepå för hela kommunen med anslutning med nattbuss så att förarna kan komma till och från depån utan att behöva köra bil.
Jag har alltid tyckt att det varit ett slöseri att flytta på bussdepån till annan plats. Inom AGA skulle man kunna flytta den så här till exempel: Men det är ju förstås bara en dum idé för hur dumt är det att behålla samma lokalisation, samma möjlighet att använda nylagda gasledningar och en central bussdepå för hela kommunen med anslutning med nattbuss så att förarna kan komma till och från depån utan att behöva köra bil.
-
Tekniskt ett bra förslag med bussarna i aga, kommersiellt stendött dock:-(
Jo, jag har hört det argumentet förut och från andra men aldrig fått förklarat exakt varför!
Jag tror redan det där området (parkering idag) är tingat för annan bebyggelse, enligt informationstavlan för Dalenum som står just där.Odd skrev: Jag har alltid tyckt att det varit ett slöseri att flytta på bussdepån till annan plats. Inom AGA skulle man kunna flytta den så här till exempel:
Inget som inte går att ändra på förstås, men nu har nimbysarna redan börjat flytta in.
Mycket enkelt, Odd. Lidingö stad vill använda marken till annat och det är Lidingö stad som bestämmer.Odd skrev:Jo, jag har hört det argumentet förut och från andra men aldrig fått förklarat exakt varför!
Framför allt löser det här upp en del "inrikespolitiska" knutar inom Lidingö, då Centern, som på Lidingö faktiskt inte ingår i den styrande alliansen, varit starkt emot Stockbydepån, som i sin tur inte ingick i det urspungliga avtalet mellan SLL och Lidingö.
Jag har fått mail från Paul Lindquist (M) att det i princip inte är deras bord utan det är upp till SL var dom vill ha sin depå och att det är dom som man i så fall skall påverka. Området som skulle passa bra som ny bussdepå kommer att ha en skola i stället. Jag tycker det är synd att en kommun inte har högre krav på hur trafikförsörjningen skall fungera.