Strømsko

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
William G.S

Strømsko

Inlägg av William G.S »

Er strømskoa på t-bane vognene i Stockholm luftstyrte som i Oslo?
Beklager hvis jeg spør mye altså... :wink:
William G.S digger tbaner og trikker.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Nei, i Stockholm har de strømopptak på oversiden. Her ligger strømavtageren ned mot strømskinna, og kan ikke styres fra førerplass.
William G.S

Inlägg av William G.S »

Har noen ganger lagt merke til her i Oslo at noen ganger på øst togene, så begynner føreren å "smelle" med strømskoa selv om toget egentlig ikke er strømløst, motoren er på osv...
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

William G.S skrev:Har noen ganger lagt merke til her i Oslo at noen ganger på øst togene, så begynner føreren å "smelle" med strømskoa selv om toget egentlig ikke er strømløst, motoren er på osv...
Det kan være at ikke alle strømskoene ligger ine, dvs. at de ikke har kontakt med strømskinna.

Dette er fordi at en del av strømskoene er slitt i heve/senke mekanismen!
Det finnes også en mulighet til å legge inn strømskoene for hånd med en isolert stav, noe man må gjøre hvis vognene er tomme for luft!

1300 og T2000 vognene trenger man normalt ikke å gjøre dette på, da disse har en hjelpekompressor som går på batteri!

Andreas
William G.S

Inlägg av William G.S »

Og T 2000 har heller ingen strømsko som går på luft heller...
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Og hva drives de av da?
William G.S

Inlägg av William G.S »

de drives av elektrisitet (tror jeg)
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Andy skrev: Det kan være at ikke alle strømskoene ligger ine, dvs. at de ikke har kontakt med strømskinna.

Mest vanlig årsaken til at et strømsko spretter er vel helst at den treffer noe i litt ugrei hastighet, og nesten uavhengig av om mekanismen er slitt eller ei....
William G.S skrev:de drives av elektrisitet (tror jeg)
I såfall har det blitt endret i senere tid. Når Baard og jeg hadde opplæring på T2000 var strømskoene luftdrevne....

Y
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

William G.S skrev:Og T 2000 har heller ingen strømsko som går på luft heller...
Jo, strømskoen på T2000 går på luft, ihvertfall så sent som i 2002, takstrømavtageren styres av elektrisitet, dette har jeg selv testet da jeg jobba på Ryen!

Begge typene strømavtagere styres av datapanelet i hvert førerrom!

ANdreas
William G.S

Inlägg av William G.S »

Man hører ingen tydelige smell på T 2000.....
Opplevde en gang at strømskoa var ute av posisjon hver jævla gang den stoppa på en stasjon.... :?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

William G.S skrev:Man hører ingen tydelige smell på T 2000.....
Opplevde en gang at strømskoa var ute av posisjon hver jævla gang den stoppa på en stasjon.... :?
Det smellet du hører kan være kontaktoren som sitter i en kasse under vognen, denne brukes til å styre hvilket strømsystem vognen skal bruke!

Trur ikke T2000 er utstyrt med denne!

Andreas
William G.S

Inlägg av William G.S »

Da er sikkert øst vognene og 1300 vognene utstyrt med denne. Man hører høyt og tydelig smell på de vogntypene.
Trodde det smellet var luften jeg....
Andy: litt offtopic, men du virker litt oppgitt og sur med de utropsstegnene dine..
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

William G.S skrev:Da er sikkert øst vognene og 1300 vognene utstyrt med denne. Man hører høyt og tydelig smell på de vogntypene.
Trodde det smellet var luften jeg....
Andy: litt offtopic, men du virker litt oppgitt og sur med de utropsstegnene dine..
Øst vognene er ikke utstyrt med denne kontaktoren, da den kun styrer omkoblingen mellom tak og sidestrømavtager, denne kontaktoren sitter i en kasse som kalles omkoblerkassen, denne sitter på venstre side under vognen ved vognens A ende.
Er litt vanskeliug for meg å vite 100% sikkert hvilken lyd du mener, selv så synes jeg ikke selve strømavtaeren lager mye lyd når den legges inn/ut.

Grunnen til at jeg noen ganger kan virke litt irritert er fordi enkelte her må kverulerefor en hver pris på det jeg sier her på forum.

Andreas
William G.S

Inlägg av William G.S »

Kanskje man ikke hører denne lyden når man sitter i førerrom? Men jeg tror det har noe med luftstyringa å gjøre. Luften må jo ut den også.
Dere sitter sikkert og tror jeg er dum, som spør og graver om alt mulig. :roll:
Østensjøen

Inlägg av Østensjøen »

William G.S skrev:Dere sitter sikkert og tror jeg er dum, som spør og graver om alt mulig. :roll:
Ja det gjør vi :roll:
Yngve
Kontakt:

En liten avsporing

Inlägg av Yngve »

En liten avsporing, men fortsatt innen "temaet"...

For en stund tilbake leste jeg at Kleinprofil ved Berliner U-bahn har hat automatisk styring av kupélyset siden tidenes morgen. Kleinprofil har som kjent slepesko som stryker strømskinna ovenfra.
Der hvor kupélyset skulle være tent lå strømskinna et par cm høyere og strømskoen hadde kontakt med kretsen til kupelyset.

Les mer her:
http://www.berliner-untergrundbahn.de/w ... chtung.htm
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Hei

Her har det blitt en del kommentarer/påstander som jeg føler det er lurt å forklare mer om:
Andy skrev:
William G.S skrev:Har noen ganger lagt merke til her i Oslo at noen ganger på øst togene, så begynner føreren å "smelle" med strømskoa selv om toget egentlig ikke er strømløst, motoren er på osv...
Det kan være at ikke alle strømskoene ligger ine, dvs. at de ikke har kontakt med strømskinna.

Det finnes også en mulighet til å legge inn strømskoene for hånd med en isolert stav, noe man må gjøre hvis vognene er tomme for luft!

1300 og T2000 vognene trenger man normalt ikke å gjøre dette på, da disse har en hjelpekompressor som går på batteri!

Andreas
På T1-4 (altså det noen kaller øst-vogner) har det i "alle år" vært rutine å med jevne mellomrom gi en INN-kommendo på strømavtagerne. Dette fordi at strømavtagerne på boggi lett slås ned av strømskinna ved ujevn skinnegang, strømgap, påløp osv. Dette er ikke så lett å gjøre på T5-8 (de s.k. 1300-vognene), da bryterne er utført anderledes siden de nå er bygget om for kombinert drift med både tak- og boggistrøm. Man ser derfor "ofte" disse vognene med en strømavtager nede.
Andy skrev:
William G.S skrev:Og T 2000 har heller ingen strømsko som går på luft heller...
Jo, strømskoen på T2000 går på luft, ihvertfall så sent som i 2002, takstrømavtageren styres av elektrisitet, dette har jeg selv testet da jeg jobba på Ryen!

Begge typene strømavtagere styres av datapanelet i hvert førerrom!

ANdreas
Strømskoene går ingen steder; de ligger i et feste på strømavtageren! Alle strømavtagere styres normalt med elektriske brytere på førerplassene i T1-8, via knapper på en dataskjerm i T2000. Men på boggi-strømavtagere er det luft som betjener selve mekanismen som går opp/ned. På takstrømavtagere er det luftbetjening på vogner med Stemman-strømavtager T5, T6 og T2000, og elektrisk motor på T7 og T8 som har engelske strømavtagere (heter Breknel&Willis, usikker på stavemåten).
Andy skrev:
William G.S skrev:Man hører ingen tydelige smell på T 2000.....
Det smellet du hører kan være kontaktoren som sitter i en kasse under vognen, denne brukes til å styre hvilket strømsystem vognen skal bruke!

Trur ikke T2000 er utstyrt med denne!

Andreas
Den lyden du hører er luftventilene som styrer boggi-strømavtagerne. Det er to stykker i hver vogn, og sitter i setekassene. Fra disse kan man også betjene opp/ned-bevegelsen hvis man ikke får det til å virke fra førerrommene. Den s.k systemomkobleren som Andreas henviser til høres ikke spesielt godt. Også T2000 har den bryteren, men den er montert annerledes sidene vognene er konstruert med dette fra begynnelsen.
Andy skrev:
William G.S skrev: Andy: litt offtopic, men du virker litt oppgitt og sur med de utropsstegnene dine..
Grunnen til at jeg noen ganger kan virke litt irritert er fordi enkelte her må kverulerefor en hver pris på det jeg sier her på forum.

Andreas
Jeg vet ikke hvem du sikter til, men synes du bør ta dette direkte opp med den det gjelder!
Østensjøen skrev:
William G.S skrev:Dere sitter sikkert og tror jeg er dum, som spør og graver om alt mulig. :roll:
Ja det gjør vi :roll:
Og dette synes jeg det var unødvendig å kommentere!

Og så håper jeg freden senker seg...

/Baard
William G.S

Inlägg av William G.S »

Så en 1300 vogn på Smestad engang uten strømskoa på strømskinna (tror jeg) en av vognene hadde iallefall nødlysa på...
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det kan også skyldes at f.eks. omformeren har stoppet.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Någon som har bilder på de diskuterade strömskorna?
Skriv svar