Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av Odd »

twr skrev:
2763 skrev:Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.

/T
Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?
Bussarna kommer att kunna trafikera Kungsträdgårdens hållplats utan att dom stör när spårvagnarna vänder precis innan Regeringsgatan. Det enda som behöver göras är att måla om några streck...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:
2763 skrev:Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.

/T
Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?
Bussarna kommer att kunna trafikera Kungsträdgårdens hållplats utan att dom stör när spårvagnarna vänder precis innan Regeringsgatan. Det enda som behöver göras är att måla om några streck...
Så bussarna kommer att köra ut bland bilarna tidigare/längre österut än de gör idag?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av twr »

Kostnad
"Gatustråket Klarabergsgatan – Sergels torg – Hamngatan ligger på olika bro- och däckskonstruktioner som är mellan 40 – 65 år."

"Tätskikten har uppnått sin tekniska livslängd och måste bytas ut inom 5-10 år."

"De totala utgifterna för projektet uppskattas till ca 1 400 mnkr."


Snällt räknat innebär det 20 miljoner kronor per år som konstruktionen har funnits. Då ingår inte kostnaden när allt byggdes på 40- till 70-talet. Frågan måste väl ändå ställas: Var det smart att dra biltrafiken på betongdäck och tvinga ned fotgängarna i underjorden?

Konstruktionens bärighet
"Undersökningar pågår om konstruktionerna i befintligt skick kan bära spårvägen eller om det krävs förstärkningsåtgärder."

"Oavsett Spårväg Citys byggande och övriga planer i området måste tätskikten bytas."

"Konstruktionerna längre västerut fram till Bolinderplan på Kungsholmen är
åtgärdade, såväl fogar som tätskikt. Dessa kan dock bli föremål för förstärkningsåtgärder i sina östra delar."

"Utredningsarbetet pågår, där upphandlad projektör undersöker nuvarande status för konstruktionerna och ska bedöma hur framtida kondition kan förväntas vara med förutsättningen att spårväg kommer att medföra en ökad belastning."

"Sammantaget är renoveringsarbetet ett komplext pussel där hänsyn behöver tas till alla trafikslag i området, verksamheterna under gatudäcket och de olika konstruktionsdelarnas utbredning samt eventuella behov av förstärkningsåtgärder i området."


Är det alltså fortfarande oklart om spårvägen kräver förstärkning? Jag trodde att det var visat att något sådant behov inte föreligger (men att det är smart att samordna arbetena).

Trafikstart mot Värtan
"En osäkerhetsfaktor är SLs framdrift av spårvägens utbyggnad mot Värtan, då den påverkar spårvägens utbredning och utformning över sträckan samt spårvägens påverkan på aktuella konstruktioner. SLs utbyggnad av spårvägen mot Värtan (Spårväg City etapp 2) kräver en vändspårslösning vid Sergels Torg med större kapacitet än den befintliga. Denna nya vändspårslösning måste färdigställas i tid för idrifttaganade av spårvägens etapp 2 mot Värtan (2015)."

Är ambitionen om trafikstart 2014 nu uppgiven en gång för alla?

Trafikstart vid Drottninggatan
"Arbeten kommer att behöva pågå i området under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018."

"Osäkerhet om SL:s beslut om framdrift av spårväg i området. Eventuella krav på att färdigställa station/vändspår vid Drottninggatan till 2017 istället för 2018 kan bli svårt att tillgodose."


Så förlängningen till Drottninggatan hinner inte bli färdig till öppnandet av Citybanan?

Förlängning mot Centralen
"Spårväg City kommer eventuellt att avslutas på Klarabergsviadukten med en vändspårsfunktion i anslutning till den planerade hållplatsen vid Drottninggatan."

"Fortsättningen sker sedan västerut mot Centralstation. I denna del ingår upprustningen av Klarabergsgatan och spårvägens hållplats vid Drottninggatan och ett permanent vändspår, eventuellt placerat på Klarabergsviadukten."


Har man inga ambitioner att förlänga spårvägen och anlägga en hållplats på Klarabergsviadukten, i anslutning till Centralen? Eller är det bara för jobbigt att ta den frågan nu? Fortsättningen västerut mot Kungsholmen ingår i Stomnätsstrategin, om än på längre sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av Cyclocop »

twr skrev:
2763 skrev:
twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?
Rekommenderar ett platsbesök för att du skall kunna studera växlarna. Syns utmärkt från Malmskillnadsgate-bron.

/T
Okej, jo jag tror egentligen att jag vet ungefär hur det ser ut. Men hur långt österut sträcker sig tätskiktet?
Tätskiktet går fram till Regeringsgatan; dvs så långt du kan gå "en trappa ner."
Ge spårtrafik företräde!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av LÅ1 »

Cyclocop skrev:Tätskiktet går fram till Regeringsgatan; dvs så långt du kan gå "en trappa ner."
Men i underjorden kan man ju gå ännu längre öster ut. Åtminstone en liten del av NK:s undre plan ligger ju under Hamngatan. Den del som ligger i nivå med Sergelgången. (Sergelgången som jag tycker kunde fått fortsätta att heta Hästskogången även efter att man gjorde den mer gallerialik och klassade om den till att vara inomhus.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av Cyclocop »

LÅ1 skrev:
Cyclocop skrev:Tätskiktet går fram till Regeringsgatan; dvs så långt du kan gå "en trappa ner."
Men i underjorden kan man ju gå ännu längre öster ut. Åtminstone en liten del av NK:s undre plan ligger ju under Hamngatan. Den del som ligger i nivå med Sergelgången. (Sergelgången som jag tycker kunde fått fortsätta att heta Hästskogången även efter att man gjorde den mer gallerialik och klassade om den till att vara inomhus.)
Rätt - jag skulle skrivit till och förbi Regeringsgatan..
Ge spårtrafik företräde!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Delokrat
Inlägg: 60
Blev medlem: söndag 10 april 2011 13:25

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av Delokrat »

Skulle väl vara smidigare för alla att stänga av gatan helt och reparera det så fort som möjligt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av LÅ1 »

Delokrat skrev:Skulle väl vara smidigare för alla att stänga av gatan helt och reparera det så fort som möjligt.
Om jag förstått rätt så måste man utrymma lokalerna under gatan vid reparationerna. Och dessa är till stor del uthyrda. Det gör det svårt att arbeta på stor yta samtidigt.
Men det skulle kunna vara en bra lösning, kanske.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av M_M »

Tänk om nån skulle våga föreslå en omdaning av hela kalaset. Oj vilket liv det skulle bli.

Vad sägs t.ex. om att även i fortsättningen ha en rondell men spårvägen rakt genom den och spårväg samt körfält snett över dagens plattan, och istället öppen yta från bottenplan även på norra sidan av körfälten västerut? Obelisken eller liknande kan finnas invid rondellen och fontänen kan ligga delvis under spårvägsspåren så att den bara "fontänerar" när det inte befinner sig en vagn på plats, eller möjligtvis lägger man vanlig gräsbanvall tvärs över rondellen och har två nästan halvmåneformade fontäner på var sida av spåren?

En annan variant skulle kunna vara att behålla vägarna precis som idag men dra spårvägsspåren över plattan och istället för betong o.s.v. hålla upp spåren med järnbalkar (högre hållfasthet per ytenhet om jag förstått rätt) och ha ett glastak mellan spårvägsspåren och plattan, så att man kan se rakt genom spåren?

OBS, det här är bara fantasier nedskrivna medan jag tänker.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av HSS F2 »

Om jag skulle få säga mitt hjärtas mening är mitt förslag att helt enkelt eliminera Sergels Torg fullständigt då det är Stockholms överlägset fulaste del och istället satsa på att bygga upp Klarakvarteren igen, en rekonstruktion i stil med Dresden Neumarkt.

Då detta är gjort drar man spårvägen på bästa sätt upp mot centralen. Den kan mycket väl korsa torget, däremot finns det naturligtvis ingen platta ö.h.t utan allt ligger i markplan. Vad som kan göras med den fd plattan är att bygga en underjordisk shoppinggalleria eller rent av underjordiskt garage för Park & Ride med bekväm övergång till övrig kollektivtrafik. :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av LÅ1 »

HSS F2 skrev:Om jag skulle få säga mitt hjärtas mening är mitt förslag att helt enkelt eliminera Sergels Torg fullständigt då det är Stockholms överlägset fulaste del och istället satsa på att bygga upp Klarakvarteren igen, en rekonstruktion i stil med Dresden Neumarkt.

Då detta är gjort drar man spårvägen på bästa sätt upp mot centralen. Den kan mycket väl korsa torget, däremot finns det naturligtvis ingen platta ö.h.t utan allt ligger i markplan. Vad som kan göras med den fd plattan är att bygga en underjordisk shoppinggalleria eller rent av underjordiskt garage för Park & Ride med bekväm övergång till övrig kollektivtrafik. :D
Orealistiskt, men det verkar du också inse. En stor stad behöver ockå ett modernt centrum med stora ytor. Och de smala gatorna som fanns i den trakten tidigare var knappast lämpade för spårvägstrafik.

Ett stort pluss med det nersänkta Sergels Torg, alltså Plattan, är faktiskt att det blir färre cyklister där. (Även om det förekommer. Jag var tvungen att runda en för en tid sedan. Gubben stannade precis framför mig för att han annars skulle kört in i andra människor.)
Sedan förekommer det en hel del biltrafik där. I alla fall mer än vad många tror. Kvällstid står där nästan alltid någon bil nära T-baneentren. Polis, ambulans, hantverkare etc.


Men åter till spårvägen och gatuarbetet. Är det fastställt om det räcker med att åtgärda tätskiktet och till viss del omgestalta gaturummet. Eller behöver man också förstärka konstruktionen? Jag vet att många här är övertygade om att däcket håller, men vad säger de som är experter på betongkonstruktioner och liknande? Gatukontoret t.ex.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av Kantorn »

HSS F2 skrev:Om jag skulle få säga mitt hjärtas mening är mitt förslag att helt enkelt eliminera Sergels Torg fullständigt då det är Stockholms överlägset fulaste del och istället satsa på att bygga upp Klarakvarteren igen, en rekonstruktion i stil med Dresden Neumarkt.
Jag tror att många håller med dig om att det är fult. Men samtidigt är det en tidstypisk centrumbyggnation för tiden och borde vara minst lika kulturminnesmärkt som Klara en gång borde varit. Att bygga upp något som varit förut bara för att man i mellanperioden haft nåt annat är enligt min åsikt nostalgi in absurdum. Har man byggt upp något för att kriget har raserat hela innerstaden är det liiiite grand en helt annan sak. Det är min mening. Självklart får du säga ditt hjärtas mening, men jag hoppas du inte har jättemycket emot att jag säger vad jag tycker.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av 2763 »

Sergels torg är på många sätt en bedrövlig plats, men den är kanske inte så bedrövlig som många vill göra den.

Miljön är extremt utskälld och på många sätt steril och sunkig.

Men i stället för att göra om samma misstag som för 50-60 år sen och "spränga allt i luften och börja om" så bör man ta vara på de kvaliteter som stadsrummet har och utveckla det till något positivt. För, ja, "nya klara" har en del spännande kvaliteter och en hel del häftiga objekt. Det är bara synd att man måste leta efter dem och hitta rätt vyer. Titta bara på Hötorgsskraporna, de är rätt fräcka men kommer inte till sin rätt om man står på fel plats.

I Utveckling ingår bland annat att man får lov att ändra på det som finns och det kan innebära att fasader eller till och med hela byggnadskomplex kan behöva bytas ut.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Sergels torg är inte mycket mer än 40 år, det tillfälliga riksdagshuset, kulturhuset, togs ibruk först 1974 något år efter enkammarriksdagens införande, vilket förstås gör fallfärdigheten än mer anmärkningsvärd. Dessutom har man ju gjort det mesta för att försämra framkomligheten, i likhet med så många andra platser i stan, vilket förstås försvårar ombyggnaden. Man har ju inte ens kapacitet för studentflaken längre, vilka har förbjudits. En gång i tiden, för inte allt för länge sedan såg det ut så här.
Nu handlade det väl inte om reparationer av "Nya Riksdagshuset" utan snarare om just tätskiktet. Tätskikt har man för att vatten inte skall tränga in i en konstruktion, vilket det alltså gör här.

Utan fullständig kunskap i frågan kan jag väl säga att tätskikt bör bytas med jämna mellanrum, i synnerhet om de ligger på ställen som är utsatta av miljöpåverkan av olika slag. En brokonstruktion rör på sig och har mängder med spännande vätskor som flödar genom den. Efter 45 år är det mer än väl dags att byta skikten, det borde kanske till och med vara utfört en gång tidigare. Jag vet inte.

Som en jämförelse har man nyligen gjort om inne på "Nya Knutpunkten" i Helsingborg eftersom vatten trängde genom väggarna framförallt vid rulltrapporna från entréhallen ner till plattformarna för Hbg-C. Den byggnaden är bara 20 år.

//T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet

Inlägg av LÅ1 »

Låt diskussioner om stadsutveckling, stadsrivning och stad(åter)uppbyggnad som inte berör spårtrafik fortsätta i en ny tråd där jag startar med en länk till en relevant krönika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar