Bussarna kommer att kunna trafikera Kungsträdgårdens hållplats utan att dom stör när spårvagnarna vänder precis innan Regeringsgatan. Det enda som behöver göras är att måla om några streck...twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?2763 skrev:Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.
/T
Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Så bussarna kommer att köra ut bland bilarna tidigare/längre österut än de gör idag?Odd skrev:Bussarna kommer att kunna trafikera Kungsträdgårdens hållplats utan att dom stör när spårvagnarna vänder precis innan Regeringsgatan. Det enda som behöver göras är att måla om några streck...twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?2763 skrev:Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.
/T
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Kostnad
"Gatustråket Klarabergsgatan – Sergels torg – Hamngatan ligger på olika bro- och däckskonstruktioner som är mellan 40 – 65 år."
"Tätskikten har uppnått sin tekniska livslängd och måste bytas ut inom 5-10 år."
"De totala utgifterna för projektet uppskattas till ca 1 400 mnkr."
Snällt räknat innebär det 20 miljoner kronor per år som konstruktionen har funnits. Då ingår inte kostnaden när allt byggdes på 40- till 70-talet. Frågan måste väl ändå ställas: Var det smart att dra biltrafiken på betongdäck och tvinga ned fotgängarna i underjorden?
Konstruktionens bärighet
"Undersökningar pågår om konstruktionerna i befintligt skick kan bära spårvägen eller om det krävs förstärkningsåtgärder."
"Oavsett Spårväg Citys byggande och övriga planer i området måste tätskikten bytas."
"Konstruktionerna längre västerut fram till Bolinderplan på Kungsholmen är
åtgärdade, såväl fogar som tätskikt. Dessa kan dock bli föremål för förstärkningsåtgärder i sina östra delar."
"Utredningsarbetet pågår, där upphandlad projektör undersöker nuvarande status för konstruktionerna och ska bedöma hur framtida kondition kan förväntas vara med förutsättningen att spårväg kommer att medföra en ökad belastning."
"Sammantaget är renoveringsarbetet ett komplext pussel där hänsyn behöver tas till alla trafikslag i området, verksamheterna under gatudäcket och de olika konstruktionsdelarnas utbredning samt eventuella behov av förstärkningsåtgärder i området."
Är det alltså fortfarande oklart om spårvägen kräver förstärkning? Jag trodde att det var visat att något sådant behov inte föreligger (men att det är smart att samordna arbetena).
Trafikstart mot Värtan
"En osäkerhetsfaktor är SLs framdrift av spårvägens utbyggnad mot Värtan, då den påverkar spårvägens utbredning och utformning över sträckan samt spårvägens påverkan på aktuella konstruktioner. SLs utbyggnad av spårvägen mot Värtan (Spårväg City etapp 2) kräver en vändspårslösning vid Sergels Torg med större kapacitet än den befintliga. Denna nya vändspårslösning måste färdigställas i tid för idrifttaganade av spårvägens etapp 2 mot Värtan (2015)."
Är ambitionen om trafikstart 2014 nu uppgiven en gång för alla?
Trafikstart vid Drottninggatan
"Arbeten kommer att behöva pågå i området under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018."
"Osäkerhet om SL:s beslut om framdrift av spårväg i området. Eventuella krav på att färdigställa station/vändspår vid Drottninggatan till 2017 istället för 2018 kan bli svårt att tillgodose."
Så förlängningen till Drottninggatan hinner inte bli färdig till öppnandet av Citybanan?
Förlängning mot Centralen
"Spårväg City kommer eventuellt att avslutas på Klarabergsviadukten med en vändspårsfunktion i anslutning till den planerade hållplatsen vid Drottninggatan."
"Fortsättningen sker sedan västerut mot Centralstation. I denna del ingår upprustningen av Klarabergsgatan och spårvägens hållplats vid Drottninggatan och ett permanent vändspår, eventuellt placerat på Klarabergsviadukten."
Har man inga ambitioner att förlänga spårvägen och anlägga en hållplats på Klarabergsviadukten, i anslutning till Centralen? Eller är det bara för jobbigt att ta den frågan nu? Fortsättningen västerut mot Kungsholmen ingår i Stomnätsstrategin, om än på längre sikt.
"Gatustråket Klarabergsgatan – Sergels torg – Hamngatan ligger på olika bro- och däckskonstruktioner som är mellan 40 – 65 år."
"Tätskikten har uppnått sin tekniska livslängd och måste bytas ut inom 5-10 år."
"De totala utgifterna för projektet uppskattas till ca 1 400 mnkr."
Snällt räknat innebär det 20 miljoner kronor per år som konstruktionen har funnits. Då ingår inte kostnaden när allt byggdes på 40- till 70-talet. Frågan måste väl ändå ställas: Var det smart att dra biltrafiken på betongdäck och tvinga ned fotgängarna i underjorden?
Konstruktionens bärighet
"Undersökningar pågår om konstruktionerna i befintligt skick kan bära spårvägen eller om det krävs förstärkningsåtgärder."
"Oavsett Spårväg Citys byggande och övriga planer i området måste tätskikten bytas."
"Konstruktionerna längre västerut fram till Bolinderplan på Kungsholmen är
åtgärdade, såväl fogar som tätskikt. Dessa kan dock bli föremål för förstärkningsåtgärder i sina östra delar."
"Utredningsarbetet pågår, där upphandlad projektör undersöker nuvarande status för konstruktionerna och ska bedöma hur framtida kondition kan förväntas vara med förutsättningen att spårväg kommer att medföra en ökad belastning."
"Sammantaget är renoveringsarbetet ett komplext pussel där hänsyn behöver tas till alla trafikslag i området, verksamheterna under gatudäcket och de olika konstruktionsdelarnas utbredning samt eventuella behov av förstärkningsåtgärder i området."
Är det alltså fortfarande oklart om spårvägen kräver förstärkning? Jag trodde att det var visat att något sådant behov inte föreligger (men att det är smart att samordna arbetena).
Trafikstart mot Värtan
"En osäkerhetsfaktor är SLs framdrift av spårvägens utbyggnad mot Värtan, då den påverkar spårvägens utbredning och utformning över sträckan samt spårvägens påverkan på aktuella konstruktioner. SLs utbyggnad av spårvägen mot Värtan (Spårväg City etapp 2) kräver en vändspårslösning vid Sergels Torg med större kapacitet än den befintliga. Denna nya vändspårslösning måste färdigställas i tid för idrifttaganade av spårvägens etapp 2 mot Värtan (2015)."
Är ambitionen om trafikstart 2014 nu uppgiven en gång för alla?
Trafikstart vid Drottninggatan
"Arbeten kommer att behöva pågå i området under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018."
"Osäkerhet om SL:s beslut om framdrift av spårväg i området. Eventuella krav på att färdigställa station/vändspår vid Drottninggatan till 2017 istället för 2018 kan bli svårt att tillgodose."
Så förlängningen till Drottninggatan hinner inte bli färdig till öppnandet av Citybanan?
Förlängning mot Centralen
"Spårväg City kommer eventuellt att avslutas på Klarabergsviadukten med en vändspårsfunktion i anslutning till den planerade hållplatsen vid Drottninggatan."
"Fortsättningen sker sedan västerut mot Centralstation. I denna del ingår upprustningen av Klarabergsgatan och spårvägens hållplats vid Drottninggatan och ett permanent vändspår, eventuellt placerat på Klarabergsviadukten."
Har man inga ambitioner att förlänga spårvägen och anlägga en hållplats på Klarabergsviadukten, i anslutning till Centralen? Eller är det bara för jobbigt att ta den frågan nu? Fortsättningen västerut mot Kungsholmen ingår i Stomnätsstrategin, om än på längre sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Tätskiktet går fram till Regeringsgatan; dvs så långt du kan gå "en trappa ner."twr skrev:Okej, jo jag tror egentligen att jag vet ungefär hur det ser ut. Men hur långt österut sträcker sig tätskiktet?2763 skrev:Rekommenderar ett platsbesök för att du skall kunna studera växlarna. Syns utmärkt från Malmskillnadsgate-bron.twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?
/T
Ge spårtrafik företräde!
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Men i underjorden kan man ju gå ännu längre öster ut. Åtminstone en liten del av NK:s undre plan ligger ju under Hamngatan. Den del som ligger i nivå med Sergelgången. (Sergelgången som jag tycker kunde fått fortsätta att heta Hästskogången även efter att man gjorde den mer gallerialik och klassade om den till att vara inomhus.)Cyclocop skrev:Tätskiktet går fram till Regeringsgatan; dvs så långt du kan gå "en trappa ner."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Rätt - jag skulle skrivit till och förbi Regeringsgatan..LÅ1 skrev:Men i underjorden kan man ju gå ännu längre öster ut. Åtminstone en liten del av NK:s undre plan ligger ju under Hamngatan. Den del som ligger i nivå med Sergelgången. (Sergelgången som jag tycker kunde fått fortsätta att heta Hästskogången även efter att man gjorde den mer gallerialik och klassade om den till att vara inomhus.)Cyclocop skrev:Tätskiktet går fram till Regeringsgatan; dvs så långt du kan gå "en trappa ner."
Ge spårtrafik företräde!
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Skulle väl vara smidigare för alla att stänga av gatan helt och reparera det så fort som möjligt.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Om jag förstått rätt så måste man utrymma lokalerna under gatan vid reparationerna. Och dessa är till stor del uthyrda. Det gör det svårt att arbeta på stor yta samtidigt.Delokrat skrev:Skulle väl vara smidigare för alla att stänga av gatan helt och reparera det så fort som möjligt.
Men det skulle kunna vara en bra lösning, kanske.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Tänk om nån skulle våga föreslå en omdaning av hela kalaset. Oj vilket liv det skulle bli.
Vad sägs t.ex. om att även i fortsättningen ha en rondell men spårvägen rakt genom den och spårväg samt körfält snett över dagens plattan, och istället öppen yta från bottenplan även på norra sidan av körfälten västerut? Obelisken eller liknande kan finnas invid rondellen och fontänen kan ligga delvis under spårvägsspåren så att den bara "fontänerar" när det inte befinner sig en vagn på plats, eller möjligtvis lägger man vanlig gräsbanvall tvärs över rondellen och har två nästan halvmåneformade fontäner på var sida av spåren?
En annan variant skulle kunna vara att behålla vägarna precis som idag men dra spårvägsspåren över plattan och istället för betong o.s.v. hålla upp spåren med järnbalkar (högre hållfasthet per ytenhet om jag förstått rätt) och ha ett glastak mellan spårvägsspåren och plattan, så att man kan se rakt genom spåren?
OBS, det här är bara fantasier nedskrivna medan jag tänker.
Vad sägs t.ex. om att även i fortsättningen ha en rondell men spårvägen rakt genom den och spårväg samt körfält snett över dagens plattan, och istället öppen yta från bottenplan även på norra sidan av körfälten västerut? Obelisken eller liknande kan finnas invid rondellen och fontänen kan ligga delvis under spårvägsspåren så att den bara "fontänerar" när det inte befinner sig en vagn på plats, eller möjligtvis lägger man vanlig gräsbanvall tvärs över rondellen och har två nästan halvmåneformade fontäner på var sida av spåren?
En annan variant skulle kunna vara att behålla vägarna precis som idag men dra spårvägsspåren över plattan och istället för betong o.s.v. hålla upp spåren med järnbalkar (högre hållfasthet per ytenhet om jag förstått rätt) och ha ett glastak mellan spårvägsspåren och plattan, så att man kan se rakt genom spåren?
OBS, det här är bara fantasier nedskrivna medan jag tänker.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Om jag skulle få säga mitt hjärtas mening är mitt förslag att helt enkelt eliminera Sergels Torg fullständigt då det är Stockholms överlägset fulaste del och istället satsa på att bygga upp Klarakvarteren igen, en rekonstruktion i stil med Dresden Neumarkt.
Då detta är gjort drar man spårvägen på bästa sätt upp mot centralen. Den kan mycket väl korsa torget, däremot finns det naturligtvis ingen platta ö.h.t utan allt ligger i markplan. Vad som kan göras med den fd plattan är att bygga en underjordisk shoppinggalleria eller rent av underjordiskt garage för Park & Ride med bekväm övergång till övrig kollektivtrafik.
Då detta är gjort drar man spårvägen på bästa sätt upp mot centralen. Den kan mycket väl korsa torget, däremot finns det naturligtvis ingen platta ö.h.t utan allt ligger i markplan. Vad som kan göras med den fd plattan är att bygga en underjordisk shoppinggalleria eller rent av underjordiskt garage för Park & Ride med bekväm övergång till övrig kollektivtrafik.

Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Orealistiskt, men det verkar du också inse. En stor stad behöver ockå ett modernt centrum med stora ytor. Och de smala gatorna som fanns i den trakten tidigare var knappast lämpade för spårvägstrafik.HSS F2 skrev:Om jag skulle få säga mitt hjärtas mening är mitt förslag att helt enkelt eliminera Sergels Torg fullständigt då det är Stockholms överlägset fulaste del och istället satsa på att bygga upp Klarakvarteren igen, en rekonstruktion i stil med Dresden Neumarkt.
Då detta är gjort drar man spårvägen på bästa sätt upp mot centralen. Den kan mycket väl korsa torget, däremot finns det naturligtvis ingen platta ö.h.t utan allt ligger i markplan. Vad som kan göras med den fd plattan är att bygga en underjordisk shoppinggalleria eller rent av underjordiskt garage för Park & Ride med bekväm övergång till övrig kollektivtrafik.
Ett stort pluss med det nersänkta Sergels Torg, alltså Plattan, är faktiskt att det blir färre cyklister där. (Även om det förekommer. Jag var tvungen att runda en för en tid sedan. Gubben stannade precis framför mig för att han annars skulle kört in i andra människor.)
Sedan förekommer det en hel del biltrafik där. I alla fall mer än vad många tror. Kvällstid står där nästan alltid någon bil nära T-baneentren. Polis, ambulans, hantverkare etc.
Men åter till spårvägen och gatuarbetet. Är det fastställt om det räcker med att åtgärda tätskiktet och till viss del omgestalta gaturummet. Eller behöver man också förstärka konstruktionen? Jag vet att många här är övertygade om att däcket håller, men vad säger de som är experter på betongkonstruktioner och liknande? Gatukontoret t.ex.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Jag tror att många håller med dig om att det är fult. Men samtidigt är det en tidstypisk centrumbyggnation för tiden och borde vara minst lika kulturminnesmärkt som Klara en gång borde varit. Att bygga upp något som varit förut bara för att man i mellanperioden haft nåt annat är enligt min åsikt nostalgi in absurdum. Har man byggt upp något för att kriget har raserat hela innerstaden är det liiiite grand en helt annan sak. Det är min mening. Självklart får du säga ditt hjärtas mening, men jag hoppas du inte har jättemycket emot att jag säger vad jag tycker.HSS F2 skrev:Om jag skulle få säga mitt hjärtas mening är mitt förslag att helt enkelt eliminera Sergels Torg fullständigt då det är Stockholms överlägset fulaste del och istället satsa på att bygga upp Klarakvarteren igen, en rekonstruktion i stil med Dresden Neumarkt.
Professionell tyckare
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Sergels torg är på många sätt en bedrövlig plats, men den är kanske inte så bedrövlig som många vill göra den.
Miljön är extremt utskälld och på många sätt steril och sunkig.
Men i stället för att göra om samma misstag som för 50-60 år sen och "spränga allt i luften och börja om" så bör man ta vara på de kvaliteter som stadsrummet har och utveckla det till något positivt. För, ja, "nya klara" har en del spännande kvaliteter och en hel del häftiga objekt. Det är bara synd att man måste leta efter dem och hitta rätt vyer. Titta bara på Hötorgsskraporna, de är rätt fräcka men kommer inte till sin rätt om man står på fel plats.
I Utveckling ingår bland annat att man får lov att ändra på det som finns och det kan innebära att fasader eller till och med hela byggnadskomplex kan behöva bytas ut.
//T
Miljön är extremt utskälld och på många sätt steril och sunkig.
Men i stället för att göra om samma misstag som för 50-60 år sen och "spränga allt i luften och börja om" så bör man ta vara på de kvaliteter som stadsrummet har och utveckla det till något positivt. För, ja, "nya klara" har en del spännande kvaliteter och en hel del häftiga objekt. Det är bara synd att man måste leta efter dem och hitta rätt vyer. Titta bara på Hötorgsskraporna, de är rätt fräcka men kommer inte till sin rätt om man står på fel plats.
I Utveckling ingår bland annat att man får lov att ändra på det som finns och det kan innebära att fasader eller till och med hela byggnadskomplex kan behöva bytas ut.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Nu handlade det väl inte om reparationer av "Nya Riksdagshuset" utan snarare om just tätskiktet. Tätskikt har man för att vatten inte skall tränga in i en konstruktion, vilket det alltså gör här.Inge skrev:Sergels torg är inte mycket mer än 40 år, det tillfälliga riksdagshuset, kulturhuset, togs ibruk först 1974 något år efter enkammarriksdagens införande, vilket förstås gör fallfärdigheten än mer anmärkningsvärd. Dessutom har man ju gjort det mesta för att försämra framkomligheten, i likhet med så många andra platser i stan, vilket förstås försvårar ombyggnaden. Man har ju inte ens kapacitet för studentflaken längre, vilka har förbjudits. En gång i tiden, för inte allt för länge sedan såg det ut så här.
Utan fullständig kunskap i frågan kan jag väl säga att tätskikt bör bytas med jämna mellanrum, i synnerhet om de ligger på ställen som är utsatta av miljöpåverkan av olika slag. En brokonstruktion rör på sig och har mängder med spännande vätskor som flödar genom den. Efter 45 år är det mer än väl dags att byta skikten, det borde kanske till och med vara utfört en gång tidigare. Jag vet inte.
Som en jämförelse har man nyligen gjort om inne på "Nya Knutpunkten" i Helsingborg eftersom vatten trängde genom väggarna framförallt vid rulltrapporna från entréhallen ner till plattformarna för Hbg-C. Den byggnaden är bara 20 år.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Låt diskussioner om stadsutveckling, stadsrivning och stad(åter)uppbyggnad som inte berör spårtrafik fortsätta i en ny tråd där jag startar med en länk till en relevant krönika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling