Förlorad identitet

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Förlorad identitet

Inlägg av 643 »

Den 2-3/12 2006 hade RR och jag en smärre diskussion om stockholmstrådbussarnas pedalplacering.
När jag nu går tillbaka dit finner jag att åtminstone ett av mina inlägg uppenbarligen tillskrivits
en HELT annan forumanvändare!
HUR många andra fel finns det? Kan man lita på NÅGOT på Forum?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Förlorad identitet

Inlägg av daniel_s »

Varje användare har något vi kan kalla "användarnummer" som är kopplat till användarnamnet. Själv har jag t ex 129 och du har 5303. Jag skulle tro att de avspeglar den ordningen som användarna har registrerats i.

Uppenbarligen är det så att användaren "alexander" har användarnumret 643 vilket sannolikt har blivit förväxlat med ditt användarnamn, som ju likaledes är 643, någonstans i processen. Det kan säkert hända alla som har ett nummer som användarnamn, men jag tror inte att det är så vanligt. Kontakta forumadministratören och hör efter om det går att rätta till.

Vid en snabb anblick verkar det helt enkelt vara du som är alexander, 75 inlägg av den användaren finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 3&sr=posts
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förlorad identitet

Inlägg av Harald »

643 skrev:HUR många andra fel finns det? Kan man lita på NÅGOT på Forum?
Det är svårt för alla forum att hindra att samma person registrerar flera användarnamn. Detta forum har en regel som förbjuder det, men om någon ändå gör det så är det svårt att avslöja, om de inte själva skriver inlägg som avslöjar det, förstås. Användaren 643 registrerades den 11 januari 2012, så om det var du som diskuterade med RR 2006 så måste du i strid mot reglerna ha registrerat minst två användarnamn. Om du har gjort det av misstag kanske du kan skriva till administratorerna och fråga om det går att lägga ihop användarna.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Förlorad identitet

Inlägg av webmaster »

Jag tror det skett ett misstag i samband med att Eric hade två användarkonton, vilket som Harald påpekar inte är tillåtet. Att det blivit fel i samband med upprensningen av de dubbla kontona, att det skett sammanblandning mellan användarnamn 643 och användarid 643. Det är inte ursäktligt, men visar på vikten av att inte registrera mer än ett konto per person.

Vi får försöka se om vi kan komma fram till en lösning. Eric! Kan du exakt peka ut vilka enskilda inlägg du anser dig ha gjort, så ska jag se om jag kan lösa det? Skicka det via PM till mig, inte skriva här öppet för alla.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förlorad identitet

Inlägg av M_M »

Nu när mystieriet verkar mer eller mindre ha lösts (även om problemet i sig inte lösts) så passar jag på att påpeka att ytterligare en gjej som de som konstruerar programvaror för webben (alltså de som skapar t.ex. forumprogramvaran, inte de som driver webbsiter som använder programvaran) kanske bör tänka på är att ge varje användare en halvlång "radda av bokstäver och siffror" som unik identifierare, så att risken att någon blandar ihop ett användarnamn med detta id blir i stort sett försumbar. Jag har aldrig hört talas om nån som blandat ihop ett namn med t.ex. ett php-sessions-id (som syns i klartext i adressraden i vissa fall, t.ex. om man inte har kakor påslaget). Det här är alltså en liten halvsnäll känga mot de som skapat phpbb men absolut inte mot webmaster på den här siten.
Skriv svar