Norrköping 17 - 18 maj 2012

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Norrköping 17 - 18 maj 2012

Inlägg av mela »

Den 17 - 18 maj besökte familjen Norrköping, jag och den 6 årige sonen åkte spårvagn mest hela tiden, medans frun rullade runt (rullstolsburen) mellan butikerna i stadens centrum. Frun hängde dock med på en kort tur mellan Rådhuset och Västertull på linje 3 med en M06, dom övriga fordonstyperna kommer hon inte ombord på.
2012-05-17, M06 no 33 Fridvalla.jpg
2012-05-17, M06 no 33 Fridvalla.jpg (192.36 KiB) Visad 1084 gånger
2012-05-17, M97 no 68 Vidablick.jpg
2012-05-17, M97 no 68 Vidablick.jpg (155.44 KiB) Visad 1084 gånger
2012-05-18, M06 no 32 Rådhuset.jpg
2012-05-18, M06 no 32 Rådhuset.jpg (162.52 KiB) Visad 1084 gånger
Förmodligen sista gången jag ser en M67 (M67K) i ordinarie trafik
Förmodligen sista gången jag ser en M67 (M67K) i ordinarie trafik
2012-05-18, M67K no 84 mellan Rådhuset och Resecentrum.jpg (101.85 KiB) Visad 1084 gånger
2012-05-18, M97 no 66 Kvarnberget.jpg
2012-05-18, M97 no 66 Kvarnberget.jpg (117.69 KiB) Visad 1084 gånger
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norrköping 17 - 18 maj 2012

Inlägg av M_M »

mela skrev:Den 17 - 18 maj besökte familjen Norrköping, jag och den 6 årige sonen åkte spårvagn mest hela tiden, medans frun rullade runt (rullstolsburen) mellan butikerna i stadens centrum. Frun hängde dock med på en kort tur mellan Rådhuset och Västertull på linje 3 med en M06, dom övriga fordonstyperna kommer hon inte ombord på.
Dum fråga men vad är hindret på vagntypen med låggolv på mittendelen?
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Norrköping 17 - 18 maj 2012

Inlägg av mela »

M_M skrev:
mela skrev:Den 17 - 18 maj besökte familjen Norrköping, jag och den 6 årige sonen åkte spårvagn mest hela tiden, medans frun rullade runt (rullstolsburen) mellan butikerna i stadens centrum. Frun hängde dock med på en kort tur mellan Rådhuset och Västertull på linje 3 med en M06, dom övriga fordonstyperna kommer hon inte ombord på.
Dum fråga men vad är hindret på vagntypen med låggolv på mittendelen?
Problemet är höjdskillnaden, vid de hållplatser som har "busshöjd" eller lägre, det blir ett hopp ner när man kliver av som känns i ryggen, så det krävs hjälp vid av- och påstigning. De flesta funktionshindrade vill ändå klara sig själva och undvika att vara beroende av hjälp.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping 17 - 18 maj 2012

Inlägg av 20581000184197 »

Är det skillnad i höjd över gatan mellan M97:ornas mittdelars golv och M06:ornas golv? Hur stor?
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Norrköping 17 - 18 maj 2012

Inlägg av mela »

20581000184197 skrev:Är det skillnad i höjd över gatan mellan M97:ornas mittdelars golv och M06:ornas golv? Hur stor?
Kanske finns det en skillnad i instegshöjd, men den stora skillnaden är att M06 har en ramp som kan fällas ut, dock manuell och inget en rullstolsburen kan hantera på egen hand.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping 17 - 18 maj 2012

Inlägg av leifd »

mela skrev:
20581000184197 skrev:Är det skillnad i höjd över gatan mellan M97:ornas mittdelars golv och M06:ornas golv? Hur stor?
Kanske finns det en skillnad i instegshöjd, men den stora skillnaden är att M06 har en ramp som kan fällas ut, dock manuell och inget en rullstolsburen kan hantera på egen hand.
Såväl M97 som M98 och alla bussar har fällbara ramper. Konstruktionerna är kanske lite olika, M06 har som på många nyare bussar ramp infälld i golvet, som enkelt fälls ut.
M97 och M98 (före nu pågående ombyggnad) har ramper infällda i väggen vid den dörr som ska användas. Även dessa ramper måste hanteras av annan person. För att få hjälp finns signalknapp till föraren på vagnarnas utsida och insida.

Plattformshöjden är ju standardiserad (förutsätter jag) så att det på nya vagnar ska passa perfekt.
I Norrköping byggdes ju de anpassade plattformarna för såväl M98 som nya bussar, vilket ska vara lika. M97 fick samma höjd då dessa vagnar byggdes om och M06 torde ju ha samma höjd denna. Sen kan de ju variera några centimeter, beroende på graden av förslitning på hjulen.
Antalet icka anpassade hållplatser, börjar väl nu vara relativt litet, så att använda ramp vid såna hållplatser borde va ganska ovanligt nu.
Skriv svar