Harald skrev:Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)
Äntligen får jag chans att ställa den här frågan som jag funderat mycket över och försökt hitta svar på utan lycka: Vart gick de där spåren? När avvecklades de?
Harald skrev:Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)
Äntligen fårjag chans att ställa den här frågan som jag funderat mycket över och försökt hitta svar på utan lycka: Vart gick de där spåren? När avvecklades de?
De har aldrig avvecklats, däremot lades de in vid ombyggnationen av Järntorget (slutet 90tal början av 00talet ungefär) och är en mycket kort del av spåren i Skeppsbron. Om jag minns rätt är detaljplanen i allt väsentligt klar, och att det överklagande som finns endast gäller triangeln vid Lilla Torget, svängen mot Domkyrkan. Den svängen är tänkt att användas vid stopp i Brunnsparken, som ju är en kritisk punkt.
Markarbeten och vissa andra arbeten kan påbörjas innan detaljplanen vunnit laga kraft, då de kan kallas förstärkningsarbeten etc. Just vid Järntorget så är det tänkt att byta/renovera växlarna som inte använts sedan de lades in. Dessutom ligger delen de arbetar med inom en annan detaljplan, så där är det ok att arbeta innan allt är klart.
Verkar väl lite väl ambitiöst för några parkbänkar. Min spekulation har varit ny Styr&Ställ-station, men vi får väl se. Jag återkommer om det dyker upp någon lösning på mysteriet.
Harald skrev:Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)
Äntligen fårjag chans att ställa den här frågan som jag funderat mycket över och försökt hitta svar på utan lycka: Vart gick de där spåren? När avvecklades de?
De har aldrig avvecklats, däremot lades de in vid ombyggnationen av Järntorget (slutet 90tal början av 00talet ungefär) och är en mycket kort del av spåren i Skeppsbron. Om jag minns rätt är detaljplanen i allt väsentligt klar, och att det överklagande som finns endast gäller triangeln vid Lilla Torget, svängen mot Domkyrkan. Den svängen är tänkt att användas vid stopp i Brunnsparken, som ju är en kritisk punkt.
Markarbeten och vissa andra arbeten kan påbörjas innan detaljplanen vunnit laga kraft, då de kan kallas förstärkningsarbeten etc. Just vid Järntorget så är det tänkt att byta/renovera växlarna som inte använts sedan de lades in. Dessut ligger delen de arbetar med inom en annan detaljplan, så där är det ok att arbeta innan allt är klart.
Hela detaljplanen är överklagade av ned som ligger ovanför Stora Badhusgatan.
Brunnen är kanske en avloppsbrunn till något slags avskiljare (typ dagvattenrening av något slag), och körytan är kanske till för att helt enkelt kunna slamsuga brunnen?
daniel_s skrev:Brunnen är kanske en avloppsbrunn till något slags avskiljare (typ dagvattenrening av något slag), och körytan är kanske till för att helt enkelt kunna slamsuga brunnen?
Men det är ju en onödig kostnad när man har en så fin cykelbana att parkera slamsugningsbilen på.
daniel_s skrev:Brunnen är kanske en avloppsbrunn till något slags avskiljare (typ dagvattenrening av något slag), och körytan är kanske till för att helt enkelt kunna slamsuga brunnen?
Men det är ju en onödig kostnad när man har en så fin cykelbana att parkera slamsugningsbilen på.
Speciellt om avstägningsgrindarna blir kvar. För det kommer att ta för lång tid att flytta dem. I stället står man utanför dem!
Harald skrev:Ett annat mysterium. Det här är nyligen anlagt vid Johannesplatsen. Det verkar vara meningen att det ska vara en körbar yta. Till vad?
Spekulation: Parkbänkar där, för spårvagnsdiggare?
Jag kom på att det kanske har något med trängselskatten att göra. Det ska ju ligga en station i närheten.
Jag tror också att det har med trängselskatten att göra, för en exakt samma typ av stenläggning såg jag vid Kallebäcksmotet (E6/R40) och där går också en gräns för trängselskatt.
Nånstans här: http://korta.nu/8nz2n
LÅ1 skrev:
Speciellt om avstägningsgrindarna blir kvar. För det kommer att ta för lång tid att flytta dem. I stället står man utanför dem!
Du bor inte i Göteborg va?
Kravallstaketen är för övrigt lösa och jag har svårt att se att de kommer stå kvar efter att entreprenaden är slutbesiktigad.
//T
Det var väl tänkt som ett skämt, för den typen av staket lämnas ju inte kvar. Men det är inte vad jag kallar kravallstaket. De skall vara svåra att välta, och kunna skruvas ihop. Tror vi diskuterat det förut på forumet?
Jag bor inte i Göteborg, utan i Stockholm. Vad hade det med saken att göra!
LÅ1 skrev:
Det var väl tänkt som ett skämt, för den typen av staket lämnas ju inte kvar. Men det är inte vad jag kallar kravallstaket. De skall vara svåra att välta, och kunna skruvas ihop. Tror vi diskuterat det förut på forumet?
Tro det eller ej, jag försökte skojja tillbaka
Den här typen av staket är lätt att välta när det står ensamt, men går att häkta ihopa med flera andra staket. De kallas i dagligt tal, möjligen felaktigt, för just kravallstaket.
LÅ1 skrev:
Jag bor inte i Göteborg, utan i Stockholm. Vad hade det med saken att göra!
Lokalkännedom. Det beteende du skriver uppfattar jag som mycket vanligare i Stockholm än i Göteborg - man gör inte så här helt enkelt.
Det jag undrar gällande dessa staket är vad som händer om en sektion välts i en ihophakad längde del? Välter ett helt gäng sektioner eller hakar de isär från varandra?
M_M skrev:Det jag undrar gällande dessa staket är vad som händer om en sektion välts i en ihophakad längde del? Välter ett helt gäng sektioner eller hakar de isär från varandra?
Jag skulle kunna svara "Ja" på den frågan, för det beror på hur staketet välter. Till att börja med blir det mer svårvält om det sitter ihop med fler sektioner, sen kommer man att välta med fler staket och till sist kommer hakarna förmodligen att lossa och staketen blir individer igen. Konstruktionen är inte så konstig, ta en titt nästa gång du ser dem ute,.