Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
spårlasse

Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av spårlasse »

Nobina kommer börja köra sina dubbeldäckare som i vanliga fall trafikerar 676, i trafik på Djurgården dagligen mellan klockan 9-15, under benämningen Djurgårdsbussen. http://www.busstidningen.se/2012/05/10/ ... stockholm/

Spännande initiativ, men knappast något hot mot spårväg city. Dock kan väl situationen nog ändå bli något förvirrande för resenärer som räknar med att blåa bussar med SL emblem är stomlinjer där SL:s periodmärken gäller....
TKO

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev:Nobina kommer börja köra sina dubbeldäckare som i vanliga fall trafikerar 676, i trafik på Djurgården dagligen mellan klockan 9-15, under benämningen Djurgårdsbussen. http://www.busstidningen.se/2012/05/10/ ... stockholm/

Spännande initiativ, men knappast något hot mot spårväg city. Dock kan väl situationen nog ändå bli något förvirrande för resenärer som räknar med att blåa bussar med SL emblem är stomlinjer där SL:s periodmärken gäller....
Det kanske är lämpligt att ta bort (eller åtminstone täcka över) SL-märkena?

(Om det inte vore SL vi talar om så vore det ju självklart att varumärkesägaren skulle kräva detta. Men nu är det ju SL, då kan allt hända... eller snare inte hända!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:
spårlasse skrev:Nobina kommer börja köra sina dubbeldäckare som i vanliga fall trafikerar 676, i trafik på Djurgården dagligen mellan klockan 9-15, under benämningen Djurgårdsbussen. http://www.busstidningen.se/2012/05/10/ ... stockholm/

(Om det inte vore SL vi talar om så vore det ju självklart att varumärkesägaren skulle kräva detta. Men nu är det ju SL, då kan allt hända... eller snare inte hända!)

/TKO
Jo, man har faktiskt inget i avtalet som säger att man måste göra det. Tyvärr var ju avtalet till Norrtälje något slarvigt genomfört (antagligen pågrund av tidspress) och den nya lagstiftningen hade inte börjat gälla, så allvarligt talat tror jag SL missade att ha ett krav om detta i avtalet. Samtidigt kan man ju tänka sig att Nobina också har ett intresse att marknadsföra sin nya linje som något eget och inte som en del av sL-trafiken. Så det ligger nog i deras eget intresse att man "skyltar" över SL på något sätt.

Samtidigt skall ju bussarna börja gå i trafik ganska snart efter trafikens upphörande för dagen, så några större manövrar lär ju inte gå att göra!
TKO

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev:
TKO skrev:

/TKO
Jo, man har faktiskt inget i avtalet som säger att man måste göra det. Tyvärr var ju avtalet till Norrtälje något slarvigt genomfört (antagligen pågrund av tidspress) och den nya lagstiftningen hade inte börjat gälla, så allvarligt talat tror jag SL missade att ha ett krav om detta i avtalet. Samtidigt kan man ju tänka sig att Nobina också har ett intresse att marknadsföra sin nya linje som något eget och inte som en del av sL-trafiken. Så det ligger nog i deras eget intresse att man "skyltar" över SL på något sätt.

Samtidigt skall ju bussarna börja gå i trafik ganska snart efter trafikens upphörande för dagen, så några större manövrar lär ju inte gå att göra!
Det behövs inget avtal för att reglera detta.... ja eller det beror på hur man ser det:

Om man inte är en del av SL krävs det ett avtal med SL för att få köra omkring med SL-märket på en buss. Vad jag vet finns inget sådant avtal om denna trafik - alltså är det inte tillåtet!

(Jag får inte sätta ett SL-märke på en buss och köra omkring i Årsta, t ex. Eller starta en butik och sätta upp en COOP-skylt)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Går inte detta under "Skyddande av varumärke"? Att köra trafik under ett annat företags varumärke är varumärkesintrång. Se bara på på Taxi Stockholms processer mot "friåkarna". TSAB vinner nästan alltid.
Medlem nr 266
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:

Det behövs inget avtal för att reglera detta.... ja eller det beror på hur man ser det:

Om man inte är en del av SL krävs det ett avtal med SL för att få köra omkring med SL-märket på en buss. Vad jag vet finns inget sådant avtal om denna trafik - alltså är det inte tillåtet!

(Jag får inte sätta ett SL-märke på en buss och köra omkring i Årsta, t ex. Eller starta en butik och sätta upp en COOP-skylt)

/TKO
Du missförstod mig lite. Alltså det står i avtalet att man får merutyttja bussarna för egen trafik (ex.vis abonnemang). Och man tar faktiskt upp frågan om SLs varutmärke där. Men bara i frågan om abonnemangstrafik och det menar jag är en miss i avtalet. Men eftersom det står där hur man får hantera SL:s varumärke, så måste det i sådana fall likställas med om man bedriver egen kommersiell trafik:
Abonnemangstrafik får inte utövas så att SLs namn, varumärken eller kännetecken kommer till skada genom kritik, negativ reklam eller publicitet t.ex. på grund av att abonnemangstrafiken utförs i inte fullt seriösa sammanhang.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Är Norrtäljeavtalet offentligt?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

AdrianLangemar skrev:Är Norrtäljeavtalet offentligt?
Nä inte i sin helhet, men förfrågningsunderlaget är alltid offentligt - det borde jag kanska ha tydliggjort ovan att det är därifrån. Men den här typen av saker brukar ju inte ändras - ens när det rör sig om förhandlat förfarande. Och i det här fallet har det knappast funnits något intresse från anbudsgivarna att påpeka detta.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"En resa med Djurgårdsbussen kostar 50 kr enkel för vuxen med max tre barn, samt 20 kr för ungdomar mellan 13-18 år."

Är tanken att lura på folk denna resa för att folk inte vet bättre eller för att folk ska slippa behöva veta bättre, eller vad?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, så länge som dom inte orsakar förseningar i spårvägstrafiken så kan väl inte SL anmärka på det, men det är lite oroande att de kommer att ta kreditkort på bussarna och det vet man ju sedan tidigare att en enda transaktion kan ta upp mot 30 sekunder att genomföra. Dessa bussar kommer dessutom att stanna vid alla hållplatser som spårvagnen stannar vid.

Man kan även tänka sig att många inte kommer att fatta att det inte är SL som kör bussarna utan först skall tränga sig ombord för att sedan gå av igen med ungar, barnvagnar och annat.

Själva fenomenet visar ju på att det är fel på hela systemet, när samhället tar ansvar för och betalar för en basservice men enskilda aktörer kan plocka russinen ur kakan. Man riskerar att hamna i en situation där konkurrerande trafik parasiterar på varandra och undergräver själva idén med en integrerad offentligt driven kollektivtrafik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fast det här bevisar ju det som jag med flera tjatat om länge, förträffligheten att ha både en turistattraktion och vanlig vardagspendling i samma sammanhängande spårvägsystem. Djurgården och jobbpendlingen har inte samma toppar...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inge skrev:Ungefär som om SL och politikerna skulle äga medborgarna. Jo jag vet, en ganska vanlig uppfattning.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Kan du förklara?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Alltså ibland tycker jag att det borde vara en gemensam taxetabell för ALL kollektivtrafik - såväl privat som "allmännyttig" - möjligen med möjlighet att dela in i olika klasser. Månadskort ska naturligtvis kunna vara "ressträckeberonde" priser.
Fördel:
A) Man kan betala resan med ett vanligt (gemensamt) busskort - alternativt med vanligt kontokort.
B) Med en sådan taxa kan det på ett enkelt sätt framgå hur mycket resan kostar med a) appar eller b) lappar (dvs dekaler i fönstren som visar vilken "klass" fordonet tillhör)
C) Konkurrensen blir på lika villkor. En del fordon är sponsrade av kommun/landsting, en del andra av privata företag.
D) Ingen behöver vara orolig att "ditt kort gäller inte denna buss"...
Det finns säkert fler än dessa...

Nackdelar
A) Krångel, byråkrati, tillbakagång till någon slags "halvmesyrmonopol"
B) Svårighet att få rättvisa i betalning med "remsa" eller "reskassa", ännu svårare med månadskort. Men det borde gå att lösa tex genom att varje gång ett månadskort viseras så sparas information om detta någonstans. När man "åkt färdigt" en månad så delas kostnaderna upp mellan bolagen som man åkt med.
C) Svårare att "slå sig in" som privat aktör, kanske. Jag vet inte.

Äh, det blir nog för krångligt.

svamlar
Kantorn
Professionell tyckare
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

Den enklaste lösningen på skyltningsproblemet borde vara att använda magnetmärken med Nobinas logotype som sätts över SL:s. Att det kommer bli svårt för resenärerna att skilja dessa bussar från SL:s råder det nog ingen ändå tvekan om. Som trafikledare på Stockholms Spårvägar oroar jag mig för att den här trafiken kommer försena våra spårvagnar liksom Djurgårdslinjens vagnar gjorde då de hade egen taxa. Alla som ska stiga på, diskutera taxan med föraren och sedan stiga av för att sedan vänta på något annat, SL-finansierat alternativ. Även kortbetalningen kommer ta lång tid och försena spårvagnarna.
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Jag vet inte vem som har spårat ur mest här. Antingen Nobina eller också SL, eller rent av kanske båda. SL borde ha med i sina avtal att SL-märkta fordon inte fick köra på konkurrerande linjer där inte SL-taxa gäller.

Och om nu Nobina vill starta denna linje så borde man också ha gjort det med bussar i andra färger. Eller allra helst inom Swebus Express regi som en tydlig markering att man inte ingår i SL-trafikens verksamhet.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

Eleganten skrev:Och om nu Nobina vill starta denna linje så borde man också ha gjort det med bussar i andra färger. Eller allra helst inom Swebus Express regi som en tydlig markering att man inte ingår i SL-trafikens verksamhet.
Orsaken till att man startar den här nya linjen till Djurgården är att man har bussar man vill utnyttja som annars bara skulle stå parkerade vid Tekniska högskolan i väntan på att köras till Norrtälje i eftermiddagsrusningen. Därför finns inget annat alternativ än att köra med blå SL-bussar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Det är som bekant SL som krävt att få ha sina emblem där. Men jag är övertygad om att Nobinia inte har något emot att plocka bort dem om SL skulle ändra sina krav till följd av den nya situation som uppstått till följd av lagändringen. Å andra sidan har SL inte tidigare ansett detta som ett problem. Flygbussarna hade emblemen utan att den allmänna taxan var giltig. Man verkar hellre prioritera att göra reklam för sig själva än tydlighet i detta avseende.
SL har å andra sidan inte krävt att emblemen ska sitta där om bussarna mernyttjas till annat än den trafik SL upphandlats.

Om inget särskilt finns om detta i avtalet torde varumärkeslagen gälla...
Inge skrev:Annars skulle det ju vara enkelt att tex göra huvudmannens littera till en del av den dynamiska skyltningen istället för att måla hela bussarna enligt någon profilering.
Ja, eller så ändrar vi tillbaka så att samma taxa gäller alla paralellgående linjer...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Jag förstår inte varför folk snöar in på ett litet emblem? Den största sammanblandningsrisken ligger nog i att bussarna kommer ha samma färgprogram som bussar där SL-taxa gäller.
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Inge skrev:
Eleganten skrev:Jag vet inte vem som har spårat ur mest här. Antingen Nobina eller också SL, eller rent av kanske båda. SL borde ha med i sina avtal att SL-märkta fordon inte fick köra på konkurrerande linjer där inte SL-taxa gäller.
Varför borde man det? Förutom att man nästan skulle börja på att fundera på om det ens vore lagligt för en så helt dominerande aktör som SL att begränsa underleverantörernas disposition av fordonen den tid man inte hyr dem, direkt eller indirekt, så skulle det vara helt emot den uttalade ståndpunkten att man välkomnar alternativa lösningar och dessutom fördyrande för SL själva och skattebetalarna. Problemet om man nu anser att det finns ett problem måste rimligen vara att SL är så fåfänga att man vill ha sina logotyper smetade på fordon som man inte äger/disponerar helt själva. Det skulle gott räcka med ett "SL" framför linjenumret de gånger någon kör för SL.
Väljer man att lägga anbud på SL-trafik, så får man som entreprenör också finna sig i att länstrafikbolagen kräver sin egna färgsättning på fordonen. Om man sedan använder bussarna till beställningstrafik är väl en sak. Men att ta en SL-målad buss och köra den på en stadslinje genom Stockholm som konkurrent till SL är väl ingen vidare lösning. Det är nog många resenärer med SL-kort som kommer kräva sin rätt att få åka med dessa bussar. Att då förklara för dessa kunder att det inte är en SL-tur kommer nog ge eko i flera former.

Här har Nobina kommit på att man kan utnyttja sina fordon effektivare. Men det man gör är nog att skjuta sig själv i foten då man kör runt i SL-målade fordon som inte ingår i SL:s trafik. Då hade man nog tjänat mer på det hela om trafiken ingått i Swebus Express linjenät. Men det är kanske mest en kul grej över en sommar. Jag tror inte på någon längre succé för detta jippo :lol:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En faktor som jag tror faktiskt inte tagits upp här, som troligtvis får det att gå problemfritt, är att bussarna kommer köra i vad jag tror är den tid folk åker TILL Djurgården. Från inomhushållplatserna i Cityterminalen lär det inte uppstå någon förvirring alls. På väg från Djurgården kommer bussarna kanske inte ha så jättemånga påstigande, eller?
Skriv svar