Ett besök på OX
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Ett besök på OX
Angeredsbanan eller linje 8 var från det den startdess och många år framåt "sin egen värld". Man hade egna vagnar, speciellt utbildad personal för att köra på linjen och sin egen uppställningsplats med verkstad för linjens vagnar vid Odinsplatsen. Internt kallad OX. Sommaren 1976 var jag på besök i Göteborg och hade turen att bli visad runt bland vagnhallar, då även åttans uppställning vid OX. Här kommer ett gång bilder från detta besök.
Anders F
Vagn 616 på verkstad
Vagnar i väntan på att sättas ut i trafik
Lokomotorn nr 128 stod också avställd på omårdet
M22 nr 225 vilken hade använts för att montera kontaktledningen på linjen. Vagnen sändes till skrot på 1980-talet.
Anders F
Vagn 616 på verkstad
Vagnar i väntan på att sättas ut i trafik
Lokomotorn nr 128 stod också avställd på omårdet
M22 nr 225 vilken hade använts för att montera kontaktledningen på linjen. Vagnen sändes till skrot på 1980-talet.
Re: Ett besök på OX
Trevligt!
Vad är det som sitter på vagnsidan precis till höger om öppnaknappen för främre dörrparet på vänstertrafik-M25:an?
Vad är det som sitter på vagnsidan precis till höger om öppnaknappen för främre dörrparet på vänstertrafik-M25:an?
Uten at jeg er 100% sikker, så lurer jeg på om det kan være sandpåfyllingM_M skrev:Trevligt!
- trafikbefäl
Aha, intressant!
Har den alltid suttit på utsidan på M25 och alltid invändigt på nyare vagnar, eller har det skett ombyggnader på något vis?
Jag har inget minne av att jag tänkt på nåt sånt när jag sett Ringliniens vagnar, fast jag har bara sett de M25:orna från utsidan.
Har den alltid suttit på utsidan på M25 och alltid invändigt på nyare vagnar, eller har det skett ombyggnader på något vis?
Jag har inget minne av att jag tänkt på nåt sånt när jag sett Ringliniens vagnar, fast jag har bara sett de M25:orna från utsidan.
Det finns sådant på åtminstone 606. Lite osäker på 621 och 582 i skrivande stund. Och så finns det så klart på M31 och M32 numer också.M_M skrev:Aha, intressant!
//T
Med reservation för tyckfel.
Alla pedalvagnar hade luckor för sandpåfyllning från utsidan från början, men de togs bort vid revision. A-banevagnarna verkar ha fått behålla luckorna. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Spa ... 10411.html
Har det något samband med hur konduktörsbåset var placerad? Enklare att fylla på från utsidan än inne vid konduktörens plats?
Åk med ett par M28:or så ser du att konduktörsbåset satt bakom sandboxen. Antagligen är det ett försök att slippa att ha sand inne i kupén. Det är arbetsmiljöovänligt på grund av att sanden innehåller kiseloxider som kan ge upphov till stendammslunga. Kiseloxider används exempelvis för att hålla elektronik m.m. torrt under transport. (Silica Gel)hej skrev:Har det något samband med hur konduktörsbåset var placerad? Enklare att fylla på från utsidan än inne vid konduktörens plats?
Fundera på vad finkorning kiseloxid ställer till med när den suger upp all fukt i dina lungor....
/T
Nu gissar jag bara, men jag kan tänka mig att maskinell sandpåfyllning inte blev den hit man hade räknat med. Än idag kånkas det rätt mycket på sandkorvar, det behöver fyllas på ibland och det är ofta enklare att flytta på sanden än på spårvagnen. I många vagnhallar har man ju ett väl utvecklat flöde där ankommande vagnar städas och tvättas på en fast arbetsplats och då är det förstås behändigt att fylla på sand samtidigt, men i en riktigt stor vagnhall där det kommer in många vagnar samtidigt jobbar man kanske inte alltid på det sättet.
Tack för svaren!
Påfyllning sker i Göteborg ibland medan vagnar gör uppehåll t.ex. vid hållplats Svingeln (som är närmast Rantorget-vagnhallen).
(Apropå underhåll/service medan vagnar är i trafik så har jag ett par gånger varit med att fönsterrutor på M31's bladdörrar blivit bytta vid hållplatsuppehåll och en gång till och med under färd!)
Påfyllning sker i Göteborg ibland medan vagnar gör uppehåll t.ex. vid hållplats Svingeln (som är närmast Rantorget-vagnhallen).
(Apropå underhåll/service medan vagnar är i trafik så har jag ett par gånger varit med att fönsterrutor på M31's bladdörrar blivit bytta vid hållplatsuppehåll och en gång till och med under färd!)
M28/29 (och M25) har någon form av elektronikbox bakom förarplatsen, förr var det inte ovanligt att det vid lämplig hållplats kom ombord en servcetekniker med en eletronikbox, öppnade skåpet och bytte. Tog max en minut.M_M skrev:
Jeg mener å huske fra når jeg var med å demonterte M25\SM91 vogner i Oslo sammen med flere personer fra ringlinjen at det satt 2 bokser i skapet bak føreren, og at de ble betegnet som bromssatser, altså et eller annet som har med bremsinga av vognen å gjøre, de var i alle fall veldig attraktive både for GS og Ringlinjen.darthjpp skrev:M28/29 (och M25) har någon form av elektronikbox bakom förarplatsen, förr var det inte ovanligt att det vid lämplig hållplats kom ombord en servcetekniker med en eletronikbox, öppnade skåpet och bytte. Tog max en minut.M_M skrev:
Hm, hoppas att det där gäller något infosystem typ komfram eller liknande och inte den utrustning som jag hoppas att det inte rör sig om...darthjpp skrev:M28/29 (och M25) har någon form av elektronikbox bakom förarplatsen, förr var det inte ovanligt att det vid lämplig hållplats kom ombord en servcetekniker med en eletronikbox, öppnade skåpet och bytte. Tog max en minut.M_M skrev:

Komfram fanns inte senast jag såg ett bytedaniel_s skrev:Hm, hoppas att det där gäller något infosystem typ komfram eller liknande och inte den utrustning som jag hoppas att det inte rör sig om...darthjpp skrev:M28/29 (och M25) har någon form av elektronikbox bakom förarplatsen, förr var det inte ovanligt att det vid lämplig hållplats kom ombord en servcetekniker med en eletronikbox, öppnade skåpet och bytte. Tog max en minut.M_M skrev:

Okej, då kanske har man kommit på bättre tankar sedan dess...darthjpp skrev:Komfram fanns inte senast jag såg ett byteFörmodligen är det något viktigt....
Det är de s.k. satserna, d.v.s. styrsystemet för motorerna. Varför hoppas du att det inte är de, för det är väl det du hoppas. Vid fel byter man den felaktiga satsen mot en som har varit inne på elverkstaden för kontroll. Den felaktiga åker in på elverkstaden för felsökning, reparation och kontroll och sedan är den tillgänglig för byte. Det systemet har fungerat i 50 år. Vad skulle problemet vara?daniel_s skrev:Hm, hoppas att det där gäller något infosystem typ komfram eller liknande och inte den utrustning som jag hoppas att det inte rör sig om...darthjpp skrev:M28/29 (och M25) har någon form av elektronikbox bakom förarplatsen, förr var det inte ovanligt att det vid lämplig hållplats kom ombord en servcetekniker med en eletronikbox, öppnade skåpet och bytte. Tog max en minut.M_M skrev:
För en kontaktorvagn så är väl dessutom de här styrburkarna alltid direkt utbytbara mellan vagnarna utan trimning.
Jag kan däremot tänka mig att på en vagn med elektronisk styrning så kanske man vill kalibrera eventuellt separata styrburkar för varje boggi/hjulaxel efter hjulens diameter (=hur hjulen svarvats). Den kalibreringen kan å andra sidan vara automagisk eller sitta i en separat burk utanför den utbytbara enheten.
Huru härmed på modernare vagnar? Man kanske sällan byter utbytesenheter på det sättet?
Jag kan däremot tänka mig att på en vagn med elektronisk styrning så kanske man vill kalibrera eventuellt separata styrburkar för varje boggi/hjulaxel efter hjulens diameter (=hur hjulen svarvats). Den kalibreringen kan å andra sidan vara automagisk eller sitta i en separat burk utanför den utbytbara enheten.
Huru härmed på modernare vagnar? Man kanske sällan byter utbytesenheter på det sättet?
Det beror på. Alltid stämmer inte i alla fall.M_M skrev:För en kontaktorvagn så är väl dessutom de här styrburkarna alltid direkt utbytbara mellan vagnarna utan trimning.
Har du tänkt på att en vagn med elektronisk styrning skulle kunna ha en självadaptiv funktion inbygg som verkligen eliminerar individproblem?
/T
Fast då krävs det väl att felen antingen är rejält grava eller att man har osedvanligt många kontaktorsteg, eller?2763 skrev:Det beror på. Alltid stämmer inte i alla fall.M_M skrev:För en kontaktorvagn så är väl dessutom de här styrburkarna alltid direkt utbytbara mellan vagnarna utan trimning.
Har du tänkt på att en vagn med elektronisk styrning skulle kunna ha en självadaptiv funktion inbygg som verkligen eliminerar individproblem?