Och fler ordningsvakter för att stävja skadegörelse mm.abc123 skrev:Inför man öppna spärrlinjer i Sthlm kan man vänta sig motsatt utveckling, mer skadegörelse, kl-tt-r och större otrygghet.
Fler avgiftskontrollanter skulle naturligtvis också behövas, men frågan är om det skulle bli det. Sådana är ju inte populära i vissa politiska kretsar.
Och oavsett öppna spärrar eller inte, de som inte skall åka med T-banan har i princip inget på perrongen att göra. Även om de har biljett. Om det finns någon regel mot det i ordningsstadgan vet jag inte. Om så, så bryter jag och många med mig mot den regeln när man använder T-baneperrongen som genväg. Eller som varmare/torrare gångväg mellan Sergels Torg och Centralen t.ex.
Hur är det med biljettkontrollen på bussar i Berlin numera? När jag var där senast, för några år sedan, så fans det plakat som sa att man skulle gå på fram och visa färdbeviset för föraren. Om jag förstod tyskan rätt. Förarna verkade minst sagt ointresserade!
I Hamburg tillåts inte påstigning bak i bussarna efter en viss tid på kvällen. Kl. 19 tror jag.