Vagntyp C1 - från början till slut - del 88

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Vagntyp C1 - från början till slut - del 88

Inlägg av Jeff »

Nja inte riktigt.

Men vem mins denna modelltågbana trafikerad av tunnelbanevagnar på Spårvägsmuseet när det låg på Odenplan?
IMGP7230_.jpg
IMGP7230_.jpg (113.88 KiB) Visad 3100 gånger
Bilden är från boken "Stockholms Spårvägsmuseum" 1964.

Har inte sett banan vid mina senaste besök. Tyvärr.

Har för mig att man fick lägga i en 25öring, så började tågen gå. Sen växlade signalen och klockan ringde.

Enligt en tråd på svensktmjforum var rälsen Märklin, med en egentillverkad tredje skena.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=5175.0
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
C4-Fantast

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del 88

Inlägg av C4-Fantast »

Har ett vagt minne av modellbanan, desto livligare är minnet av den kapade förarhytten man fick lattja med. Bör ha varit en C2:a...
Senast redigerad av C4-Fantast den torsdag 03 maj 2012 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Att låta folk leka i förarhytter tycker jag verkar underskattat. Sånt borde göras oftare. Kan man inte till och med tänka sig att skänka förarhyttdelar till typ lekis/skolor/dagis å sånt? :)
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

jeff skrev:Nja inte riktigt.

Men vem mins denna modelltågbana trafikerad av tunnelbanevagnar på Spårvägsmuseet när det låg på Odenplan?

Har inte sett banan vid mina senaste besök. Tyvärr.

Har för mig att man fick lägga i en 25öring, så började tågen gå. Sen växlade signalen och klockan ringde.

Enligt en tråd på svensktmjforum var rälsen Märklin, med en egentillverkad tredje skena.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=5175.0
Jo, Ulla minns banan eftersom hon gjorde iordning den vid något tillfälle. Det var Märklinprylar. Vagnarna var C4'or gjorda av träkorgar som satts på någon sorts lokboggier.

Principen var att två tåg åkte runt och det ena närmade sig det andra bakifrån och fick då restriktiv hyttsignalering med ringklocka och summer. Jag tvivlar på att besökarna riktigt förstod vad man ville demonstrera, men det lät och hade sig och var ganska underhållande.

Grejerna ska finnas magasinerade sedan muséet flyttade till Söder.

I dom inre gömmorna vid Odenplan (mot Rådmansgatan) fanns det rester efter en annan modelljärnväg. Det lär ha varit någon mj-klubb inom spårvägen som höll till där och hade stora ambitioner. Som man dock gav upp och lämnade alltsammans halvfärdigt. Och sedermera allmänt bemängt med svart bromsdamm. Sen hade en del "besökare" varit där och förstört i största allmänhet.

Och när jag gräver i mina dunkla minnen så har jag för mig att det också fanns en datorhall där, med en CWIP-dator som styrde trafiksignalerna runtom Odenplan. CWIP betydde computer with wired program, en Ericsson-konstruktion från 60-talet med hårdkodat programminne.
We Are Really Worried About You
218

Inlägg av 218 »

Jag är lycklig ägare till en sådan C4-vagn!

Skälet till det är att under ett studiebesök i Hammarbyverkstaden på 60-talet så avslutade verkmästaren visningen med att säga att "jag har en grej till dig som du ska få". Han öppnade sin skrivbordslåda och tog fram en omålad C4-modell helt byggd i ett trästycke d.v.s en vagn av den typ som fanns på Spårvägsmuseet! Han förklarade att det fanns sex sådana vagnar på muséet i två tåg (vilket jag förstås redan visste!), men att de hade tillverkat en extra om utifall att...

Vagnen var egentligen bara en korg men verkmästaren berättade att SL hade motoriserat sina vagnar med hjälp av Thors hobby på Skånegatan (var det väl?) som fixat motor och löpboggie. Thors hobby var väl generalagenter för Märklin på den tiden? Jag köpte en motorboggie faktiskt på Thors hobby efter hans anvisning men fick aldrig till det riktigt bra. Däremot så visade sig lokparkens V200-truck passa nöjaktigt bra till korgen. Under en period var vagnen även försedd med strömskenedrift på sidan, ett otroligt pill att bygga om Märklinräls till sådan skena! Tyvärr så är det så att modellen egentligen är i skala 1:78 konstigt nog så den ger ett "smalspårigt" intryck med sin V200-truck. Den bär nummer 2613, jag har för mig att modellens sickingar inte stämmer med de sickingar som första serien C4 hade (måste jag kolla! :D ).

Tyvärr så har jag för mig att Spårvägsmuseets anläggning stängdes för att den hade blivit vandaliserad och att några av vagnarna hade blivit sönderslagna. Men några kan ju kanske finnas kvar! Synd också att den är i skala 1:78 annars så hade den ju kunnat få en kompis i någon av de C2-modeller som ju numera finns i skala 1:87 på muséet! Fast å andra sidan att ställa en plastmodell och en trämodell ihop skulle säkert se ganska så konstigt ut! Fasen vet förresten hur de lyckades bygga en C4-modell i ett trästycke med sicingar och allt. Säkert en hantverkarskicklighet som inte finns längre men det fanns trollkarlar på Hammarbyverkstaden på 60-talet!

Förresten C4-hytten på muséet med nummer 2453 (har jag för mig) kan nog kallas "fejk". Den har aldrig tillhört någon vagn utan levererades direkt till muséet som gåva från ASEA. Intressant med den är ändå att det är en "C4-hytt" som visar hur de såg ut i originalutförande. Många barn har lekt i den hytten och den finns ju tillgänglig i Söderhallen idag också. Den hårdast körda C4-kontrollern :lol: :lol: :lol: (vilket väl inte vill säga lite!)

218
Senast redigerad av 218 den torsdag 03 maj 2012 23:08, redigerad totalt 2 gång.
Tidmagnetventil

Inlägg av Tidmagnetventil »

Den "kapade" förarhytten var från en C4 med vagnsnummer 2453.
Givetvis fanns en "hel" motsvarighet i en C4:a med nummer 2453 i trafik.
Hytten var en gåva från tillverkaren.
Under flera år saknades bromshandtag i förarbromsventilen, dock kom ett sådant på plats med tiden.
Hyttdörrarna var låsta i öppet läge, antagligen för att förhindra klämskador.

Under flera år var inte heller "modellspårvägen" som demonstrerade hyttsignalsystemet i funktion.
Dock bättrades detta med tiden och den kom i funktion.
Det fanns även en "halv" boggie (ja, inte riktigt en halv egentligen det var endast ena "sidan") från en C4 och ett komplett vagnskoppel - båda gåvor från tillverkaren.
I enreén till "gamla" spårvägsmuseet vill jag minnas det stod en hjulaxel till en tunnelvagn - en gåva från tillverkaren Kohlsva Bruk.

Vem glömmer det utställda dörrmaskineriet till passargerardörrarna?
Tyvärr saknades koppling till tryckluft och el så man kunde och en dörrmanövertavla så man kunde manövrerat dörrmaskinen ordentligt.
Nej, den fick man "driva" med handkraft.
Det hade varit trevligt med "riktig" drift - varför inte kopplat till en dörr eller rentav ett dörrpar (två dörrmaskiner). :D
Det hade varit såväl pedagogiskt som diggabelt.

MIndre "upphetsande" föremål var väl bromsväxellådan och bromsbygeln till en tunnelvagnsboggie. :wink:

Dessutom - de flesta minns väl den käcka plastmodellen av en C1/C2 - tilverkad av Artaplast - som levererades i en trevlig pappask med tekniska uppgifter på. Prydligt försedd med "vingemblemet" på vagnsidorna mellan de tre dörrparen.
Modellen var försedd med "koppel" så flera vagnar kunde kopplas samman.
Själva kopplingen saknade varje tillstymmelse av den diggabilitet som den verkliga kopplingen/frånkopplingen utgjorde.

Har fatkiskt sett motsvarande modell av en C5 - med "silvrig" plast istället för grön - men aldrig lyckats köpa den hos "gamla" spårvägsmuseet.
Den kanske endast tillverkades under en mycket kort period?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Undar när första "lekhytten från en C20" kommer till museet :cheesygrin: ...

Vänta...Det fanns något med någon tvskärm där som påminde om ett C20 förarbord vid mitt senaste besök...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

218 skrev:Förresten C4-hytten på muséet med nummer 2453 (har jag för mig) kan nog kallas "fejk". Den har aldrig tillhört någon vagn utan levererades direkt till muséet som gåva från ASEA. Intressant med den är ändå att det är en "C4-hytt" som visar hur de såg ut i originalutförande. Många barn har lekt i den hytten och den finns ju tillgänglig i Söderhallen idag också. Den hårdast körda C4-kontrollern :lol: :lol: :lol: (vilket väl inte vill säga lite!)

218
Så det var en C4, var ju femtioelva år sedan man lekte i den senast. Och eftersom den tydligen finns kvar, så får man väl åka och leka lite igen... :)
Tidmagnetventil skrev:Dessutom - de flesta minns väl den käcka plastmodellen av en C1/C2 - tilverkad av Artaplast - som levererades i en trevlig pappask med tekniska uppgifter på. Prydligt försedd med "vingemblemet" på vagnsidorna mellan de tre dörrparen.
Modellen var försedd med "koppel" så flera vagnar kunde kopplas samman.
Den kommer jag ihåg. Jag hade en och hade gärna haft fler. Men den gick sönder ganska fort under vilda lekar, skulle säkert haft samlarvärde med tiden. Ska ta mig tusan se om man inte kan hitta en på tradera...
P_G_E

Inlägg av P_G_E »

Här blev det ju en riktig nostalgitripp...

Måste ner och gräva i källaren, för någonstans ligger ett helt "lågtrafiktåg" (4 vagnar) av den där C2-modellen i plast. En komplett orginalkartong skall också finnas kvar i gömmorna, där jag minns att det bland alla tekniska fakta även framkom att vagnarna på den tiden kostade SS 450.000 kronor per styck i inköp.

Nu minns jag däremot inte alls vad de där modellerna kostade, bara att jag i långa loppet lyckades tjata till mig 4 st redan i tidig ålder, innan jag ens hade börjat skolan. Samtliga inköpta en efter en i Pressbyråkiosken utanför spärrlinjen vid Fridhemsplans T-banestation, i uppgången intill EPA (mot Flemminggatan alltså).

De stolta bevingade emblemen på sidorna är dock sedan länge bortnötta och "kopplen" knäcktes ju bara en sån där vagn föll lite lätt från en höjd överstigande 20 cm, så de blev snabbt ersatta med små hemsnickrade krokar och öglor tillverkade av ett gem, ganska prydligt insmältna i plasten med hjälp av en liten lödpenna.

Jag minns också att min absolut största besvikelse (lite senare, när ett påtagligt mj-intresse hade vaknat) var att de inte gick att köra på några spår, inte ens hemmagjorda, eftersom de var försedda med alldeles utomordentligt fånigt billiga hjul (hjulringarna var väl bara 0.1 mm breda eller något sådant) som dessutom vinglade omkring helt vilt eftersom de bara satt helt löst påträdda på axlarna. Då hamnade de där vagnarna i en låda istället och där ligger de kvar än idag, sådär 45 år senare...

Kul i alla fall att det finns fler som minns dem!

P-G
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

En eftermiddag på spårvägsmuseet med kidsen

Här diverse fordon som dyker upp på sidorna och i bakgrunden

Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tunnelbanemodellen på Odenplans-muséet:
Jag sprang där nästan varje dag när jag var i Stockholm. Blev väldigt tjenis med personalen. Roligt var det att beundra modellerna av trafikplatserna. Köpte en tunnelbanevagn vid nästan alla besök så det fanns många, tyvärr idag sönderlekta modeller. Köpte också Wikings spårvagnsmodell hos Claestorpsboden i hörnet Birger Jarlsgatan/Smålandsgatan (var det väl?)
Tunnelbaneslingan minns jag mycket väl, men inte den historia som nämns ovan, vilken jag aldrig hört.

Tunnelbaneanläggningen byggdes med Märklin-material, där stämmer det. Tror inte Thor Hobby var generalagent för Märklin på den tiden. Brio i Osby var det långt in på 80-talet, och kan fortfarandevara det. Däremot var Thor Hobby en länk mellan Spårvägen och Märklin.
Vad jag hörde var de första vagnarna specialtillverkade av Märklin för spårvägsmuséet. Efter några år försvann dom och jag fick veta att någon stulit dom. Därefter minns jag inte om jag någonsin såg några tåg på banan men det kan ha varit så att Hammarbyverkstaden fick i uppgift att ta fram nya korgar som motoriserades med standardchassier som modifierats och att dessa kom i trafik. Har något svagt minne av trafik efter några år men är inte säker.
En rolig bana var det dock.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
218

Inlägg av 218 »

Åhå så du menar att Märklin helbyggde C4-vagnarna på beställning? Den korg som jag har är helt i trä vilket väl bör utesluta Märklin som tillverkare?
Kunde man verkligen göra sådana specialbeställningar hos Märklin och borde inte det redan då blivit fruktansvärt dyrt? Var det inte så att man sa att det var Märklin för att att räls och drivlina kom från Märklin?

218
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Nu var det väääldigt länge sedan, men enligt vad personalen på muséet sade så var det Märklin som specialbyggt vagnarna, men att dom stals.
Jag tyckte inte dom såg ut att vara i trä, men som sagt, det är många år sedan.
Och visst blev det säkert en väldigt hög kostnad för vagnarna men i realitet till vad annat hos SS kostade så var det nog ändå småpengar.
Om det stämmer att Märklin gjorde förstaupplagan så kan det mycket väl hända att Hammarby fick order om att tillverka den nya uppsättningen efter stölden. Men det är bara gissningar från min sida.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

218 skrev:Jag är lycklig ägare till en sådan C4-vagn!
Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp en bild för oss som inte sett denna anläggning?
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
218

Inlägg av 218 »

Tramman skrev:
218 skrev:Jag är lycklig ägare till en sådan C4-vagn!
Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp en bild för oss som inte sett denna anläggning?
Jodå kruxet är att den är nedpackad med alla andra Märklinsaker i en stor kartong men bara jag får tid ska jag rota efter den!

218
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

Kolla in den här.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

Jojo, några sådana äger man. 5st har jag, varav en har vingar med SL istället för SS. :shock:
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

C4-Fantast skrev:Kolla in den här.
Tjusig anläggning. Men växlarna ligger på fel sida om plattformarna både på GAS och SLU. C spåret mellan SLU och GAS fattas. I övrigt så ser jag fram att få se bilder när anläggningen är klar,
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Hade man haft obegränsat med pengar hade jag beställt ett 8vangars c5 tåg från:
http://jorgenedgar.se/boka-lokh0.html
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
C4-Fantast

Inlägg av C4-Fantast »

jeff skrev:Hade man haft obegränsat med pengar hade jag beställt ett 8vangars c5 tåg från:
Hell no, C4 all the way - och kanske ett gäng C1-C2:or... :)
Skriv svar