Varför Odenplan - Karolinska?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Medic

Re: Varför Odenplan - Karolinska?

Inlägg av Medic »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:För övrigt undrar jag om det behövs någon linje alls dit, vare sig med tunneltåg eller spårvagnar. Det blir ju gångavstånd till Odenplan och S:t Eriksplan i vilket fall som helst.
Inte direkt gångavstånd skulle jag säga, speciellt då många av kunderna till KS inte precis är helt friska och krya.
Men KS är inte nytt, jag förutsätter att folk som ska dit kan fortsätta att ta sig dit på samma sätt som idag. Det som är nytt är nåt slags bebyggelse i Norra stations-dalen, som för övrigt kommer att innebära väsentligt förbättrade möjligheter att gå genom området.
Första posten här.. Ursäkta att jag kanske drar upp en gammal tråd men jag är intresserad av ämnet..

Det är ganska "långt" att gå från både S:t Eriksplan och Odenplan till där NKS byggs faktiskt. Om vi kräver att folk går den sträckan så kan vi lägga ner minst hälften av T-banestationerna som finns med samma argument. För folk som skall till arbete eller besöka sjukhuset tar det lång tid -överdrivet långt tid när man jämför vad det tar resten av resan nästan varifrån man än kommer.

Jag är väl ganska partisk till T-banan till NKS, KI och Hagastaden. Redan idag är 3:ans blåbuss fullständigt fullpackad under många tider på dygnet (vardagar). Vad som än händer som behövs det ganska rejäla utbyggnader av kollektivtrafiken till det här området i framtiden. Både KI och NKS kommer att ha fler anställda och Hagastaden kommer att ha femsiffrigt med antal arbetstillfällen och fyrsiffrigt antal nya bostäder (alltså familjer, inte individer). Det är en stor satsning som sker, även om det tar lång tid innan det står klart (2025-2030 för hela Hagastaden? men NKS skall stå helt färdigt 2017). Men det tar ju som bekant också lång tid att bygga kollektivtrafik..

SL fördrog ju T-bana som det enda som kan ordna den kapacitet som behövs (går att söka fram deras förstudie eller vad det är). Tror jag såg två alternativ på sträckningar och uppgångar (bl a vid Torsplan och NKS huvudinggång och mot KI på andra sidan Solnavägen). Skall se om jag hittar denna igen.
Egentligen skulle även på sikt, spårvagn också behövas, Tvärbanan får en sträcka ner från Solna C och vidare in i Vasastan, antingen mot S:t Eriksplan eller österut? Men det krävs att det satsas på konvertering av blåbussarna i innerstan till spårväg så man har något vettigt att ansluta till. Något jag dock absolut är för!

Hur är det nu, vid Odenplan finns en 20m lång sträcka som är förberedd mot KS - men hur är det med vändspåret? Hur ser sådana ut? Det skall ju finnas ett där med. Går det att använda på något sätt? Om man hade haft sträckan idag hade man ju kunnat skicka de tåg som vänder vid Odenplan till NKS istället?
Jag är inte jätteinsatt på kapaciteten västerut - men har för mig att signalsystemet på Grön Linje inte klarar samma som Röd Linje - men om man uppgraderar till det senares kunde man öka turtätheten? Men jag kan ha alldeles fel - skulle dock gärna få det förklarat av någon som kan (jag är mest en glad amatör som vill ha mer och bättre kollektivtrafik eg..)

Borde man förresten kanske lagt Odenplans nya pendeltågsstation under Torsplan istället? Med uppgång mot Torsplan och mot NKS och Hagastaden?
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Det är försent att lägga Odenplans pendeltågsstation någon annanstans; annars hade det nog varit en god ide. Valet nu är mellan en tunnelbanegren från Odenplan via Torsplan till Karolinska eller en spårväg från en slinga i ytan vid Odenplan med 2-4 mellanliggande hållplatser till NKS. I båda alternativen kan man någon gång i framtiden tänka sig en förlängning mot Solna-hållet. Det är väl nu upp till SL att bestämma sig vad det blir; såväl tunnelbana som spårväg har sina olika för- och nackdelar.

mvh/spårsnoken
twr

Inlägg av twr »

spårsnoken skrev:Det är försent att lägga Odenplans pendeltågsstation någon annanstans; annars hade det nog varit en god ide. Valet nu är mellan en tunnelbanegren från Odenplan via Torsplan till Karolinska eller en spårväg från en slinga i ytan vid Odenplan med 2-4 mellanliggande hållplatser till NKS. I båda alternativen kan man någon gång i framtiden tänka sig en förlängning mot Solna-hållet. Det är väl nu upp till SL att bestämma sig vad det blir; såväl tunnelbana som spårväg har sina olika för- och nackdelar.

mvh/spårsnoken
Men när ska SL bestämma sig egentligen? Frågan har hängt i luften i några år. Pågår det några utredningar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

spårsnoken skrev:Det är försent att lägga Odenplans pendeltågsstation någon annanstans; annars hade det nog varit en god ide. Valet nu är mellan en tunnelbanegren från Odenplan via Torsplan till Karolinska eller en spårväg från en slinga i ytan vid Odenplan med 2-4 mellanliggande hållplatser till NKS. I båda alternativen kan man någon gång i framtiden tänka sig en förlängning mot Solna-hållet. Det är väl nu upp till SL att bestämma sig vad det blir; såväl tunnelbana som spårväg har sina olika för- och nackdelar.

mvh/spårsnoken
Känner mig aningen dumförklarad.. Jo det är jag ju naturligtvis medveten om att det är lite sent.. Jag frågade (mig) om man inte borde ha gjort det. Nyfiken på om man över huvud taget övervägde/tänkte på det? Eller ligger Citybanans planering så lång tid tillbaka att Hagastaden inte var med som den "borde" ha varit då?
Men å andra sidan blir det väl bättre byte till T-banan med Odenplan så..
Men när ska SL bestämma sig egentligen? Frågan har hängt i luften i några år. Pågår det några utredningar?
SL sa väl egentligen att det mest kostnadseffektiva var T-bana och på sikt även spårväg ovan jord. Men Christer G Wennerholm med groupies trodde inte på den uträkningen. Sen hände väl inte så mycket mer och nu kommer sjukhuset och stora delar av resten av nybygget stå klart utan fungerande kollektivtrafik. Det tar ju som sagt lite tid att projektera och bygga sånt..
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Nä, nu måste jag återigen komma med ett vansinnigt förslag. Som vanligt har jag ambitionen att lösa "alla" problem på en gång. Sist försökte jag dra Roslagsbanan under Brunnsviken för att låta den gå via Karolinska, Odenplan och Södra stn för att sedan koppla ihop den med Saltsjöbanan. Nu ska jag försöka vara lite mindre visionär, men ändå tänka nytt.

Östra station läggs ner. Roslagsbanan dras från lämplig punkt i trakten av Ruddammen ner i tunnel, eventuellt med station i närheten av Odengatan/Valhallavägen (anslutning till T-röd), vidare under Odengatan till station Odenplan (T-grön och pendeltågen), vidare till station S:t Eriksplan/Röda bergen (T-grön), där svänger man sedan norrut för att avsluta med en station lämpligt placerad i trakten av Karolinska.

Så här: http://kartor.eniro.se/m/9G2e9

Roslagsbanan får direktbyte till både t-grön och pendeltågen, vi får spårtrafik mellan nordligaste Östermalm och Odenplan, och vi får kapacitetsstark spårtrafik till Karolinska utan att kannibalisera på hässelbygrenen. Däremot får vi inte direkt spårtrafik mellan Centralen och Karolinska.

Och ja, jag vet att med de kurvor jag ritat så kan man inte ha stationer där jag föreslagit. Se kartan som en principskiss, inte som ett färdigt förslag. :)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Stefan N skrev:Det gnälls ju väldigt mycket på spårvägen och 'NK-expressen'. Senast i morse hade Metro någon artikel som, ja jag vet inte vad den sa egentligen...

Man förordar alltså en snar utbyggnad av Odenplan - Karolinska. Det jag inte förstår är varför man kritiserar en blindtarm och vill ersätta den med en annan? Nu har jag inte följt med i alla turer men finns det någon reell anledning till att man inte fortsätter med tunnelbana från Karolinska till Solna Centrum?

Lite OT:
På samma sätt borde det vara logiskt att förlänga Hagsätra-grenen till Älvsjö.

:cheesygrin:
Näe, ensamt är det knappast lönsamt att bygga en blindtarm mellan Odenplan och Karolinska, oavsett om det är spårväg eller tunnelbana. Om man måste välja mellan spårväg och t-bana denna sträcka så har spårvägen de uppenbara fördelarna att det ligger på gatuplanet, med kort gångtid och inga rulltrappor och hissar för att komma till hållplatserna, det blir något fler hållplatser på sträckan vilket ökar yttäckningen, det är betydligt billigare men med tillräcklig kapacitet, möjlighet till kortare väntetider då man kan ha tätare trafik samt att sträckan kan ingå som en del av en eller flera linjer i framtiden. T-banans fördelar är att den går direkt från Odenplan till Karolinska och att den går snabbare mellan just dessa två stationer men man måste även ner i underjorden och upp igen, samt att ytäckningen blir mindre. Dessutom kan man idag endast avvara ett tåg vart tionde minut söderifrån för att köra till Karolinska men resandeunderlaget västerut lär inte minska i framtiden vilket gör att man så småningom inte kommer att kunna avvara trafik till denna gren. Ett påtvingat byte till en skyttel mellan Odenplan och Karolinska är nog inte önskvärt.

Man kan tänka sig att någon av Lidingöbanans linjer har sin ändstation vid Karolinska plus en till linje som kanske går till Södermalm via Fridhemsplan och/eller Tegelbacken. Spårvägen erbjuder fler alternativ och även möjlighet till tätare trafik som kan anpassas till behovet. Denna flexibilitet försvinner helt om t-bana byggs.

, men med spårväg kan man ha Karolinska som både ändhållplats och dra vidare mot tex Solna med olika linjer, men att Odenplan blir en mellanhållplats
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Läste den andra, långa tråden om samma ämne och var ute och kikade vid KI och KS (i annat ärende iofs) nu.

Som jag ser det, med mina amatörögon, så vore det önskvärt att börja med T-bana och helst få den färdig när sjukhuset står helt klart (2017). Men det är väl inte realistiskt, så fort kan det väl inte gå..
Detta för att det behövs mer kollektivtrafik i området redan nu men det första som skall vara klart ligger där man har diskuterat T-bana (under Solnavägen, grovt). Spårväg kommer troligtvis också att behövas på sikt, men det passar just bättre at fixa - på sikt.. Området kommer ju att bebyggas under ganska lång tid och det är nog bättre att vänta med spårvagns-projektet tills de nya områdena över E4:an - öster om Solnabron osv har kommit längre.

Det som först kommer stå klart är KIs aula, KIs nya labb, Folkhälsohuset (SMI och KI, hörnet Karolinska vägen-Solnavägen), Torsplan 1 (Systemet, PrisXtra etc) sedan NKS för att sedan resten av området.
Jag tror helt klart på en dragning av T-banan med en station som har uppgång vid Torsplan och NKS huvudentre (kommer ligga vid Solnavägen, nära nya Solnabron, alltså andra sidan E4:an från Torsplan) samt en på andra sidan Solnavägen vid KIs huvudingång/Aulan. Dra sedan vidare mot Solna C.
Detta skulle ge bra kollektivtrafik mot första fasen av Hagastaden runt Solnabron, KI och KS (båda de senare expanderar ganska mycket). Dra sedan in spårvagnen antingen/och från öst (Spårväg City från Ropsten) och 4:ans konvertering till spårväg. Klockrent! Det senare kan vänta lite kanske.

Ursäkta, lite ostrukturerad post men allt kändes ganska smart på plats och med Hagastaden i bakhuvudet.. :)

Avslutade med att hoppa på 3:ans buss vid Karolinska vägen (första hållplatsen efter KS huvudentre). Då var den redan full... Som vanligt. Hoppas att något av alternativen i alla fall har kommit halvvägs när nya sjukhuset står klart...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Som jag sa:
Kantorn skrev:Jag har förut varit förespråkare för blandning av trafikgrenar, men har blivit överbevisad. Att blanda gröna och blå banorna innebär ett ogörligt arbete vad gäller tidpassning och "flätning" mellan tågen. Speciellt om man gör det på två ställen på samma "linjepar".
Det har du inte svarat på.
I det här fallet är det inte mer flätning än vad som redan sker.

I mitt senaste förslag, där jag tagit till mig Kristoffers idé att koppa Roslagsbanan till Saltsjöbanan och dessutom lagt till att konvertera båda dessa banor till tunnelbanestandard, så behövs ingen flätning alls varken vid Odenplan, endast flätning Hjulsta/Hässelby-Kungsträdgården vid Fridhemsplan (även om man också kan fläta in vissa tåg längs dagens sträckning) och flätningen vid Västra Skogen utgår. På norr blir det alltså exakt lika många flätningar som idag (en vid Fridhemsplan istället för en vid Västra Skogen). På söder föreslår jag en flätning vid Södra station men i förslaget ingår också att en av gröna banans grenar vid Gullmarsplan "tas" av "Roslags-Saltsjötunnelbanelinjen", vilket betyder minskad tågträngsel vid Gullmarsplan.
Kantorn skrev:
AdrianLangemar skrev:Problemet är överdrivet, det handlar om max två minuters väntan när två grenar går ihop.
Och på två minuter har nästa tåg kommit in och får vänta.
Om man hamnar i ett läge där varje tåg från en gren får vänta två minuter för att det var fjärde minut kommer två tåg samtidigt från båda grenarna så har man ett systematiskt fel. Ett sådant fel är med lite teknikhjälp rätt lätt att avhjälpa, det är inte svårare än att bara anropa alla tåg på ena grenen påväg in mot sammanflätningsplatsen att stå två minuter extra vid nästa station (och orderge alla tåg från utgångsstationen att avgå två minuter sent). Med 4-minuterstrafik så lär världen inte gå under om varje tåg systematiskt kör 2 minuter för sent jämfört med tryckt tidtabell, speciellt om föreningen finns med i realtidsvisning (på stationen, online o.s.v.) och i reseplaneraren.
Kantorn skrev:Jag tror inte det är utan anledning som till exempel Circle Line i London inte går i cirkel längre.
Givetvis finns det en anledning till den ändringen men anledningen är inte sammanflätningen (som är lika stor idag som förr - trots att Hammersmith-linjen på en förenklad karta ser ut att ha egna spår till Edgware Road så går den + cirkeln egentligen ihop vid Praed Street Junction strax öster om Paddington, som dessutom är en plankorsning). Anledningen är istället att för att kunna köra en ringlinje utan hyggligt stora problem med förseningar så måste det antingen finnas mycket bättre förutsättningar för att hålla tiderna än på en "vanlig" bana eller så kan man möjligtvis ta till något system som jämnar ut förseningarna så att de sprids jämnt över hela sträckan (vilket skulle innebära att en hastighetsnedsättning som drabbar Metropolitanlinjen också drabbar Districtlinjen - dumt). Att Berlin klarar att köra en ring på S-bahn beror troligtvis på att man har en del marginal mellan teoretiskt maximal turtäthet och faktisk turtäthet och dessutom är ringen relativt isolerad - de grenar som ansluter på ringen ansluter i stort sett bara på ringen. Enda undantaget är S9 som går Stadtbahn-flygplatsen men det är vad jag minns fyrspår mellan flätningen Stadbahn/ring vid Ostkreuz och till flätningen ring-ring v.s. ring-Schöneweide.

spårsnoken skrev:I båda alternativen kan man någon gång i framtiden tänka sig en förlängning mot Solna-hållet. Det är väl nu upp till SL att bestämma sig vad det blir; såväl tunnelbana som spårväg har sina olika för- och nackdelar.
En stor skillnad är att SL själva har någon slags strategi för en sammankoppling av spårvägslösningen med övriga existerande, planerade och påbörjade spårvägar, medan för tunnelbanelösningen så har man inte gjort något liknande (eftersom den utredningen på andra sätt var riggad för övertyga politikerna & co om lösningens förträfflighet, så de orkade väl inte ta upp sånt som hur den ska sammankopplas med resten av nätet).

Kristofer skrev:Nä, nu måste jag återigen komma med ett vansinnigt förslag. Som vanligt har jag ambitionen att lösa "alla" problem på en gång. Sist försökte jag dra Roslagsbanan under Brunnsviken för att låta den gå via Karolinska, Odenplan och Södra stn för att sedan koppla ihop den med Saltsjöbanan. Nu ska jag försöka vara lite mindre visionär, men ändå tänka nytt.

Östra station läggs ner. Roslagsbanan dras från lämplig punkt i trakten av Ruddammen ner i tunnel, eventuellt med station i närheten av Odengatan/Valhallavägen (anslutning till T-röd), vidare under Odengatan till station Odenplan (T-grön och pendeltågen), vidare till station S:t Eriksplan/Röda bergen (T-grön), där svänger man sedan norrut för att avsluta med en station lämpligt placerad i trakten av Karolinska.
Jag måste säga att jag föredrar din första lösning nu när den har fått safta till sig en stund i min skalle! :D
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Kristofer skrev:Nä, nu måste jag återigen komma med ett vansinnigt förslag. Så här: http://kartor.eniro.se/m/9G2e9
Jag tycker inte alls att det är ett vansinnigt förslag. Det är politiskt omöjligt därför att det inte innebär t-bana (=s kan inte stödja det), samtidigt innehåller det inte heller spårväg (=m kan inte stödja det). Dessutom innebär det smalspår (=vare sig s eller m kan stödja det).

Men - det är ett spänstigt och kreativt förslag. Ett förslag som skulle lösa flera problem. Det blev en billigare underjordisk sträcka. Det skulle förbättra Roslagsbanans anknytning till T-banan, Pendeltågen och Stombussarna. Det skulle samtidigt i ett slag lösa den tunga delen av trafiken till Karolinska. Visserligen med byte vid Odenplan för T-bane och Pendeltågstrafikanter. Men ändå skulle det vara en god lösning. Samtidigt skulle en mängd med central mark i närheten av KTH frigöras till nybyggnation av studentbostäder.

Synd att inte "de som har hand om det" skulle kunna tänka sig att diskutera något sådant.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Förutom petitessen att slutstationen ligger ganska illa till - huvudingången till NKS kommer ligga vid Solnabron-Solnavgen. ;)
Det är ju enkelt ändrat naturligtvis men det löser inte heller situationen så bra när Hagastaden är färdig? Det kommer behövas en spårväg ovan och/eller under jord med flera stationer/hållplatser. Någon vid bron - huvudingången NKS och KI och ytterligare någon norr eller österut kanske.

Övertyga mig om att bygga vidare på en enkelspårig Roslagsbana, för mig känns det väldigt konstigt. Men som sagt, jag har knapp erfarenhet eller kunskap inom området egentligen - är en synnerligen glad amatör..
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Claes Thure Moberg skrev:Jag tycker inte alls att det är ett vansinnigt förslag. Det är politiskt omöjligt därför att det inte innebär t-bana (=s kan inte stödja det), samtidigt innehåller det inte heller spårväg (=m kan inte stödja det). Dessutom innebär det smalspår (=vare sig s eller m kan stödja det).
Jag tackar för det, och inser att du har helt rätt vad gäller det politiska. Det som är den stora nackdelen med mitt förslag är att det saknas en naturlig trafikantström mellan nordostsektorn och KS. I stort sett samtliga trafikanter kommer att bytas ut vid Odenplan.
Medic skrev:Övertyga mig om att bygga vidare på en enkelspårig Roslagsbana, för mig känns det väldigt konstigt. Men som sagt, jag har knapp erfarenhet eller kunskap inom området egentligen - är en synnerligen glad amatör..
Roslagsbanan blir allt mindre enkelspårig. "Snart" är det kanske bara Ormsta - Kårsta och Dj Ösby - Näsbypark som är enkelspåriga, och vad gäller näsbyparksgrenen ansluter jag mig till Kantorns förslag om att den bör kopplas ihop med Tvärbanan. Norr om Ormsta finns det i alla fall idag inte ett trafikantunderlag som motiverar spårtrafik på lång sikt, är jag rädd.
Den nya sträckningen till Karolinska ska naturligtvis byggas förberedd för normalspår och med samma fria rum och plattformslängd som tunnelbanan har. Då har man friheten att i en framtid antingen spika ut hela RB till normalspår, eller att koppla ihop karolinskagrenen med någon annan tunnelbanesträckning som vi idag inte har sett några planer på.
M_M skrev:Jag måste säga att jag föredrar din första lösning nu när den har fått safta till sig en stund i min skalle! :D
Den löser ju ännu fler problem på en gång, vilket kanske inte bara har fördelar. Framför allt tror jag att sträckningen Universitetet - Karolinska under Brunnsviken och Hagaparken är omöjlig.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kristofer skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Jag tycker inte alls att det är ett vansinnigt förslag. Det är politiskt omöjligt därför att det inte innebär t-bana (=s kan inte stödja det), samtidigt innehåller det inte heller spårväg (=m kan inte stödja det). Dessutom innebär det smalspår (=vare sig s eller m kan stödja det).
Jag tackar för det, och inser att du har helt rätt vad gäller det politiska. Det som är den stora nackdelen med mitt förslag är att det saknas en naturlig trafikantström mellan nordostsektorn och KS. I stort sett samtliga trafikanter kommer att bytas ut vid Odenplan.
Det "progblemet" löses med min idé att låta Roslagsbanan och gröna banan "byta banor" vid Odenplan :D
Kristofer skrev:
Medic skrev:Övertyga mig om att bygga vidare på en enkelspårig Roslagsbana, för mig känns det väldigt konstigt. Men som sagt, jag har knapp erfarenhet eller kunskap inom området egentligen - är en synnerligen glad amatör..
Roslagsbanan blir allt mindre enkelspårig. "Snart" är det kanske bara Ormsta - Kårsta och Dj Ösby - Näsbypark som är enkelspåriga, och vad gäller näsbyparksgrenen ansluter jag mig till Kantorns förslag om att den bör kopplas ihop med Tvärbanan. Norr om Ormsta finns det i alla fall idag inte ett trafikantunderlag som motiverar spårtrafik på lång sikt, är jag rädd.
Det är inte enkelspår i sig utan tidhållningen som avgör om det går att koppla systemen. Dubbelspårsutbyggnad är nog däremot bara en tidsfråga på de mer betydelsefullare delarna.

Att koppla Näsbyparkgrenen till Tvärbanan kan ge ytterligare en intressant effekt, nämligen att den skulle kunna ha en gren som svänger ner till Odenplan via Solna C - Karolinska. (Jag tänker att om det byggs spårväg Solna-Karolinska-Odenplan så trafikeras triangeln med just tre linjer så att man kan åka direkt i alla tre relationerna, möjligtvis att alla tre inte trafikeras i lågtrafik).
Kristofer skrev:Den nya sträckningen till Karolinska ska naturligtvis byggas förberedd för normalspår och med samma fria rum och plattformslängd som tunnelbanan har. Då har man friheten att i en framtid antingen spika ut hela RB till normalspår, eller att koppla ihop karolinskagrenen med någon annan tunnelbanesträckning som vi idag inte har sett några planer på.
Åtminstone vagnbredden är redan idag ungefär densamma för Roslagsbanan och tunnelbanan. Jag antar att Roslagsbanan på höjden kräver större utrymme för att klara kontaktledning istället för strömskena. Med andra ord torde tunnebanekompabiliteten redan vara fixad.

(Snabblektion i lastprofiler och spårvidder i SL-trakten: Roslagsbanan, tunnelbanan och moderna spårvagnar har i stort sett samma bredd. Roslagsbanetåg på treskenspår passar rätt bra för att dela plattform med Trafikverket-tåg, åtminstone breddmässigt. Saltsjöbanan har knäppt nog Trafikverket-lastprofil (lastprofil B), men att konvertera till tunnebanestandard på vagnbredd+plattformar är nog lätt gjort, att man inte gjorde det redan på 70-talet beror nog på att det fortfarande gick gods där).)
Kristofer skrev:
M_M skrev:Jag måste säga att jag föredrar din första lösning nu när den har fått safta till sig en stund i min skalle! :D
Den löser ju ännu fler problem på en gång, vilket kanske inte bara har fördelar. Framför allt tror jag att sträckningen Universitetet - Karolinska under Brunnsviken och Hagaparken är omöjlig.
Jag erkänner iofs att jag inte minns exakt detaljerna, jag "stal" ju idén att koppla ihop Roslagsbanan med Saltsjöbanan men tänkte sen mer fritt i min idé (i tråden "Mörk framtid för spårväg i Stockholm? "). Min tanke är att använda "din böj" för att nå Odenplan men sen fortsätta på gröna banans spår (och ev station), och dra nuvarande gröna bana från söder vidare mot Karolinska-Solna, som sagt.

Hur såg din idé ut från början?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

M_M skrev:
Kristofer skrev:
Jag erkänner iofs att jag inte minns exakt detaljerna, jag "stal" ju idén att koppla ihop Roslagsbanan med Saltsjöbanan men tänkte sen mer fritt i min idé (i tråden "Mörk framtid för spårväg i Stockholm? "). Min tanke är att använda "din böj" för att nå Odenplan men sen fortsätta på gröna banans spår (och ev station), och dra nuvarande gröna bana från söder vidare mot Karolinska-Solna, som sagt.

Hur såg din idé ut från början?
Jag har inte för avsikt att kräva patent på idén att koppla ihop Roslags- och Saltsjöbanorna. Det borde falla sig naturligt för alla som tänker visionärt kring kollektivtrafiken i Stockholm. Så du är fri att "stjäla".

Jag har nu rotat i arkivet, och hittade mitt tidigare inlägg här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p258921
TKO

Inlägg av TKO »

Om vi skall tro dessa inlägg är det i stort sett omöjligt att fasa ihop två tunnelbanegrenar... det känns inte riktigt trovärdigt - för att uttrycka det milt!

Men vi slipper ju ens fundera på det om det istället byggs spårväg till NKS. För det lär under överskådlig tid bli en helt isolerad linje, så vi slipper tänka på så svåra saker som att göra en tidftabell som möjliggör flera grenar!

En annan - förmodligen bättre - lösning är att göra precis som idag, köra buss!

det var bara det...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

TKO skrev:Om vi skall tro dessa inlägg är det i stort sett omöjligt att fasa ihop två tunnelbanegrenar... det känns inte riktigt trovärdigt - för att uttrycka det milt!

Men vi slipper ju ens fundera på det om det istället byggs spårväg till NKS. För det lär under överskådlig tid bli en helt isolerad linje, så vi slipper tänka på så svåra saker som att göra en tidtabell som möjliggör flera grenar!

det var bara det...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

TKO skrev:Om vi skall tro dessa inlägg är det i stort sett omöjligt att fasa ihop två tunnelbanegrenar... det känns inte riktigt trovärdigt - för att uttrycka det milt!

Men vi slipper ju ens fundera på det om det istället byggs spårväg till NKS. För det lär under överskådlig tid bli en helt isolerad linje, så vi slipper tänka på så svåra saker som att göra en tidftabell som möjliggör flera grenar!

det var bara det...

/TKO
Tveksamt om det kapacitetsmässigt fungerar i framtiden, det fungerar ju inte nu, vissa tider och området växer. Det är väl egentligen SL och politiker, kommuner och annat överrens om - att det behövs mer än bara buss..
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: Jag har inte för avsikt att kräva patent på idén att koppla ihop Roslags- och Saltsjöbanorna. Det borde falla sig naturligt för alla som tänker visionärt kring kollektivtrafiken i Stockholm. Så du är fri att "stjäla".

Jag har nu rotat i arkivet, och hittade mitt tidigare inlägg här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p258921
Detta är faktiskt en väldigt bra idé, för det löser så många problem på en gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kristofer skrev:
M_M skrev:Hur såg din idé ut från början?
Jag har inte för avsikt att kräva patent på idén att koppla ihop Roslags- och Saltsjöbanorna. Det borde falla sig naturligt för alla som tänker visionärt kring kollektivtrafiken i Stockholm. Så du är fri att "stjäla".

Aha. En del skillnad mot mitt förslag. Jag gjorde lite kartor, och fortsatte i Odd's tråd Framtidens spårkarta. (Länken går till mitt inlägg, inte första olästa eller liknande).
Medhåll. Det finns väl två skolor för tunnelbanor, den ena är att inte ha grenar och den andra är att ha grenar. Utan att riktigt veta jättemycket så är mitt intryck att de system som inte har grenar byggda så att det finns rejäl bebyggelse bortom ändarna medan de system som har grenar har tunnelbana "hela vägen". Ett system utan grenar för blåa banan skulle t.ex. vara byggt fram till Kista och sen skulle det finnas drivor av matarbussar dit.
TKO skrev:Men vi slipper ju ens fundera på det om det istället byggs spårväg till NKS. För det lär under överskådlig tid bli en helt isolerad linje, så vi slipper tänka på så svåra saker som att göra en tidftabell som möjliggör flera grenar!
En avsevärd skillnad där är att SL har i alla fall utrett förslag på hur ett mer sammanhängande spårsystem kan trafikeras. I spårvägutredningen för NKS ingick dessutom spårväg ända till Solna. Visserligen ingick inte växlarna och kurvspåren för att ansluta på Tvärbanan, men captain obvious ser förhoppningsvis till att en sådan anslutning ordnas ifall det skulle byggas spårväg dit. (Att ha stoppbockar ett stenkast från Tvärbanan tycker jag kvalificerar till en "årets dumstrut"-utmärkelse...). Eftersom det sannolikaste spårvägsbygget inom befintligt linjenätområde är konvertering av linje 4 så blir det dessutom inte heller någon ensam snutt vid Odenplan under någon längre tid.
TKO skrev:En annan - förmodligen bättre - lösning är att göra precis som idag, köra buss!
Frågan är om kommunerna är beredda att "släppa till" den vägkapacitet som krävs för att på ett vettigt sätt fortsätta köra buss?
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

det var bara det...

/TKO
--------------------
Om nu politikerna inte kan bestämma sig om man vill ha tunnelbana eller spårväg till Karolinska finns det en mycket billigare lösning som uppfyller framtidens miljö- och klimatkrav; nämligen trådbuss Odenplan-Karolinska. Dubbelledstrådbussar i 5-minuterstrafik t.ex. I ett sjukhusområde finns det extra stora krav på att minimera utsläppen från diesel-, gas-, och etanolbussar (det är i alla fall så man resonerar i Schweiz t.ex. när man förlängt trådbusslinjer till nyetablerade sjukhus) och kväveoxider (som i luften bildar NO2) är definitivt inget hälsosamt för patienter. Kostnaden torde ligga kring 100 mkr inklusive 5-6 nya dubbelledstrådbussar, dvs. en bråkdel av vad spårväg eller tunnelbana kostar.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Men tanken är väl att på sikt att integrera det i befintliga och kommande lösningar för hela området? Allt för att slippa byten och det kommer, förr eller senare, att behövas mer spårtrafik som kontaktar och går igenom området. Vet inte om jag vill se en separat lösning då. Området ligger i alla fall geografiskt bra till för att kopplas samman med befintliga och kommande tunnelbanor och/eller spårvägar.
Skriv svar