Första posten här.. Ursäkta att jag kanske drar upp en gammal tråd men jag är intresserad av ämnet..daniel_s skrev:Men KS är inte nytt, jag förutsätter att folk som ska dit kan fortsätta att ta sig dit på samma sätt som idag. Det som är nytt är nåt slags bebyggelse i Norra stations-dalen, som för övrigt kommer att innebära väsentligt förbättrade möjligheter att gå genom området.BSB101 skrev:Inte direkt gångavstånd skulle jag säga, speciellt då många av kunderna till KS inte precis är helt friska och krya.daniel_s skrev:För övrigt undrar jag om det behövs någon linje alls dit, vare sig med tunneltåg eller spårvagnar. Det blir ju gångavstånd till Odenplan och S:t Eriksplan i vilket fall som helst.
Det är ganska "långt" att gå från både S:t Eriksplan och Odenplan till där NKS byggs faktiskt. Om vi kräver att folk går den sträckan så kan vi lägga ner minst hälften av T-banestationerna som finns med samma argument. För folk som skall till arbete eller besöka sjukhuset tar det lång tid -överdrivet långt tid när man jämför vad det tar resten av resan nästan varifrån man än kommer.
Jag är väl ganska partisk till T-banan till NKS, KI och Hagastaden. Redan idag är 3:ans blåbuss fullständigt fullpackad under många tider på dygnet (vardagar). Vad som än händer som behövs det ganska rejäla utbyggnader av kollektivtrafiken till det här området i framtiden. Både KI och NKS kommer att ha fler anställda och Hagastaden kommer att ha femsiffrigt med antal arbetstillfällen och fyrsiffrigt antal nya bostäder (alltså familjer, inte individer). Det är en stor satsning som sker, även om det tar lång tid innan det står klart (2025-2030 för hela Hagastaden? men NKS skall stå helt färdigt 2017). Men det tar ju som bekant också lång tid att bygga kollektivtrafik..
SL fördrog ju T-bana som det enda som kan ordna den kapacitet som behövs (går att söka fram deras förstudie eller vad det är). Tror jag såg två alternativ på sträckningar och uppgångar (bl a vid Torsplan och NKS huvudinggång och mot KI på andra sidan Solnavägen). Skall se om jag hittar denna igen.
Egentligen skulle även på sikt, spårvagn också behövas, Tvärbanan får en sträcka ner från Solna C och vidare in i Vasastan, antingen mot S:t Eriksplan eller österut? Men det krävs att det satsas på konvertering av blåbussarna i innerstan till spårväg så man har något vettigt att ansluta till. Något jag dock absolut är för!
Hur är det nu, vid Odenplan finns en 20m lång sträcka som är förberedd mot KS - men hur är det med vändspåret? Hur ser sådana ut? Det skall ju finnas ett där med. Går det att använda på något sätt? Om man hade haft sträckan idag hade man ju kunnat skicka de tåg som vänder vid Odenplan till NKS istället?
Jag är inte jätteinsatt på kapaciteten västerut - men har för mig att signalsystemet på Grön Linje inte klarar samma som Röd Linje - men om man uppgraderar till det senares kunde man öka turtätheten? Men jag kan ha alldeles fel - skulle dock gärna få det förklarat av någon som kan (jag är mest en glad amatör som vill ha mer och bättre kollektivtrafik eg..)
Borde man förresten kanske lagt Odenplans nya pendeltågsstation under Torsplan istället? Med uppgång mot Torsplan och mot NKS och Hagastaden?