0229 - Lin 7 Linnéplatsen M28 nr 707 + M28.jpg (212.26 KiB) Visad 2086 gånger
Man får hoppas föraren på denna sjua informerat sin passagerare att de hamnar på Linnéplatsen och inte kommer till Sahlgrenska Sjukhuset eller Guldheden. Spårvägsnätet i Göteborg har en mängd nyttiga spår och vändslingor som gör att trafiken oftast kan rulla om än andra vägar. Sjuan på bilden närmar sig Linnéplatsen och får vända här för att ta sig tillbaka mot Bergsjön.
En fundering kring det lilla fönstret under föraren, där det gissningsvis finns ett nummer. Vad visades där? Jag kommer ihåg dem från förr (80-talet) men nu för tiden verkar de vara borta. Jag tror dessutom att de under en tid målades över/ ersattes med en plåtbit.
darthjpp skrev:En fundering kring det lilla fönstret under föraren, där det gissningsvis finns ett nummer. Vad visades där? Jag kommer ihåg dem från förr (80-talet) men nu för tiden verkar de vara borta. Jag tror dessutom att de under en tid målades över/ ersattes med en plåtbit.
Det fönstret visade tågnummer. (Ja inte turnummer, för det heter tåg i Göteborg.)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
darthjpp skrev:En fundering kring det lilla fönstret under föraren, där det gissningsvis finns ett nummer. Vad visades där? Jag kommer ihåg dem från förr (80-talet) men nu för tiden verkar de vara borta. Jag tror dessutom att de under en tid målades över/ ersattes med en plåtbit.
Det fönstret visade tågnummer. (Ja inte turnummer, för det heter tåg i Göteborg.)
Hette, nu heter det omlopp.
turnummer finns dock också, ett omlopp är normalt flera turer. En tur är nämligen en avgång från ändhållplats till ankomst i nästa ändhållplats.
Hette, nu heter det omlopp.
turnummer finns dock också, ett omlopp är normalt flera turer. En tur är nämligen en avgång från ändhållplats till ankomst i nästa ändhållplats.
/T
Tack för infon, med detta följer en följdfråga. Vad fyllde det för syfte att annonsera tågnummer på vagnarna? Var det för att underlätta rangering eller uttag från vagnhallarna?
darthjpp skrev:Tack för infon, med detta följer en följdfråga. Vad fyllde det för syfte att annonsera tågnummer på vagnarna? Var det för att underlätta rangering eller uttag från vagnhallarna?
Snarare för att underlätta trafikledning, trafikuppföljning och i största allmänhet för att trafikpersonalen skulle kunna hålla reda på vilket tåg som var vilket, t ex vid avlösningar. Innerstadslinjerna i Stockholm har fortfarande kvar motsvarande system, med ett litet blädderblock som visar omloppsnumret.
I Göteborg heter det som sagt numera omlopp. Jag antar alla spårvagnsomlopp i Göteborg numera har unika nummer eftersom de inte är linjebundna som de var förr. Förr indentifierades ett tåg av linje- och tågnummer. Till en början var ett tåg just ett tåg, d.v.s. en motorvagn med noll, en eller två släpvagnar. När man började köra med flera motorvagnar och tågen dessutom kunde delas och vagnarna fortsätta var för sig tilldelades varje vagn ett eget tågnummer. Första vagnen hade udda nummer och andra vagnen jämnt. Sedan började man köra trevagnståg och för att inte rubba systemet fick tredje vagnen 300 plus första vagnens nummer. Man kunde också använda första vagnens nummer för att beteckna hela tåget. Något förvirrande för den oinvigde, så hette det "tåg" även på busslinjerna.
En del städer använde ordet "kurs". Det gjorde man t.ex. i Uppsala när jag arbetade där på 60-talet. Längre tillbaks tycks man ha sagt "kurs" även i Göteborg. I journalerna över sockertransporterna på 10- och 20-talen finns det antecknat vilka lok och vagnar som gick i kurs 1, 2 resp. 3.
Vet någon hur länge man har använt "tur" i Stockholm, gör man det fortfarande och gör man det någon annanstans?
Hur ser historien bakom användningen av ordet kurs i dessa sammanhang? Jag vet att det också används på järnvägen i form av "kursvagnar" som betyder enskilda vagnar (eller kanske ett par vagnar?) i ett tåg som rangeras om längs vägen så att de kör en annan väg än huvuddelen av tåget. På svenska Wikipedia står det på förgreningssidan "en färdriktning, se kurs (navigering)" men "kurs (navigering)"-sidan är inte skapad.
Kurs i alla sina olika betydelser kommer från latinets cursus, för det mesta nog via franskans cours Möjligen har också någon betydelse tagit en sväng om tyskan. Ursprunget är latinets currere, löpa. Ur detta eller besläktade ord kommer även bl.a. diskurs, korridor, korso, kos, kurant, kurir och kärra.
Utan att ha tillgång till något i ämnet just nu. Så kan ordet kurs ha varit något Sigfrid Edström fick med sig från Zürich till Göteborg. Det verkar vara rätt vanligt i Tyskland att namnet kurs används för den interna numreringen av spårvagnar/bussar på en linje. Vet att i Norrköping hette det kurs, har några kurslistor från 1970-talet. Hos Stadsarkivet här i Göteborg finns div material från f.d. direktören Reutersvärd i där finns en del s.k. kurslistor för de olika spårvägslinjerna. Utan att ta mig tid att leta har jag för mig att ordet kurs ändrades omkring år 1945 till tåg.
Den 13 juni 1960 då man började dela tågen på linje 5 (till Bräcke respektive Biskopsgården) infördes systemet i tågnumreringen att vagn 1 bara udda nr - 1, 3, 5, osv och vagn 2 bar jämna nr 2, 4, 6 osv så man kunde hålla reda på när vagnarna delades och var de befann sig. Med andra bord 5 tåg 1 var vagn 1 i ett tåg och 5 tåg 2 var vagn 2 i samma tåg.
Någon gång i mitten av 1990-talet blev det omloppsnummer vilket det fortfarande är hos Göteborgs Spårvägar.
Om jag inte minns fel så kallades väl tågtavlan (dvs där man kunde hitta vilket spår vagnen stod på i vagnhallen) för kurstavla - åtminstone i Majorna.