Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Inlägg av 2763 »

Hen som tittar vid Djurgårdsbron och dess vidriga lösning förstår att detta i så fall är ett av de fall som inte ingår i de 99%:en.

//T
Med reservation för tyckfel.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev:
BSB101 skrev:
roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.
Bra idé, jag går ut och river grannhuset med slägga nu på en gång...Och tvångsförflyttar packet i trapphuset till Kiruna...
Se till att skapa en totalitär stat först, det brukar underlätta om man vill göra stora massomflyttningar mot folks vilja. Då kan du även flytta Gröna Lund utan att behöva ta hänsyn till någon annan.
twr

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.
Vart ska vi flytta Skövde då? :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Vill Forums ärade deltagare diskutera folk- och stadsomflyttning går det bra att göra detta under Ordet är fritt. Här förväntas diskussionen handla om trafiksituationen vid Djurgårdsbron . :!:
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:
M_M skrev:En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
Spela? Inför intelligenstest för bilförare, så försvinner hälften.
Väl skrivet.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jimmy

Inlägg av Jimmy »

Hej.
Någon som vet vilken dag som denna ändring verkligen genomfördes.
Det står Vecka 14 men var det i måndags 2 april?

Mvh
Jimmy
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Studerade trafiken på plats både i går och i dag. Den avspärrning som finns nu är av allt att döma provisoriskt. (Betongstaket och orangea vägvisare. Och en svart plastsäck som även gäller för buss i linjetrafik eller något liknande. :roll: )

En och annan bilist kör där spårvägsspåren ligger, och väljer sedan ett av följande fyra alternativ:
1. Svänger ut åt höger, mot trafiken en kort sträcka, för att sedan vända mot city.
2. Svänger ut mot trafiken där bilar från Narvavägen skall kunna korsa Strandvägen.
3. Svänger varvet runt och kör sedan som det är tänkt.
4. Kör genom hållplatsläget och svänger ut i bilfilerna när så är möjligt.

Vill man få ordning på det hela så krävs nog att man anordnar någon form av hinder så att bara spårvagnar kan passera. (Helst bör även utryckningsfordon kunna göra det i brådskande fall.)

Några förslag på förbättringar som skulle kunna görs direkt:
- Ersätt den lilla orangea skylten som pekar ut "Stockholm centrum" åt höger med en betydligt större skylt.
- Sätt upp skylten "fordonstrafik förbjuden" vid spåret. Med tillägget "Gäller ej spårvagn" om så krävs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Förbjöds privatbilar helt i innerstaden så är problemet löst utan massa ombyggnationer och skyltar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det går inte att förbjuda trafiken i innerstaden helt. Jag måste ju kunna ta mig från jobbet och måste då passera tullar två gånger.

Det finns en enkel och genial lösning på trafikproblemet, åtminstonde i det hänseendet att de som inte ger sig in i stan med bil skulle drabbas. Tilldela kollektivtrafiken oinskränkt exklusivt utrymme i gatan så får bilisterna samsas om övriga utrymmet. Ta bort alla enkelriktade gator, ta bort alla trafikljus utom i korsningar med gator med kollektivtrafik och förbjud parkering längs A-gator. Det kan ju knappast vara så att folk kan klaga på att de bara får tillgång till de kanske 95% gatuutrymme som inte har kollektivtrafik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Förbjöds privatbilar helt i innerstaden så är problemet löst utan massa ombyggnationer och skyltar.
Och vi skulle få en trist stad!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Hechtwagen skrev:Nja! Herr 1. Det finns ett flertal bilar/ bilister med rätt att framföra sina bilar trots förbudet och dom får även parkera på sagda avgiftsbelagda P-plats. Men varför kontrollerar inte bompojkarna tillstånden?
De gånger jag har åkt där med min far har de noga kollat hans handikapptillstånd.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:
bruse skrev:Förbjöds privatbilar helt i innerstaden så är problemet löst utan massa ombyggnationer och skyltar.
Och vi skulle få en trist stad!
Jo vad trist med en tystare stad utan buller, utan micropartiklar som dödar tusentals.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Odd skrev:Jag måste ju kunna ta mig från jobbet och måste då passera tullar två gånger.
Just det som är problemet, alla "Jag måste". Alla måste inte alls.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

M_M skrev:En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
Förbudet gäller bara vissa veckodagar och vissa tider på året. Det gäller inte buss, taxi, varutransporter, boende på Djurgården, personer med handikapptillstånd, m m. Fram tills för två år sedan var avspärrningen vid Hazeliusporten, vilket gjorde att Nordiska museet, Wasamuseet, Junibacken, Hazeliusporten, Biologiska museet, Ulla Winblad, Godthem m m låg utanför det avspärrade området. Att folk inte vet vad som gäller är inte så konstigt.

För övrigt är "hela Djurgården" en gravt missvisande beteckning när det är cirka 10% av området som ligger innanför avspärrningen.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44? :(
Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.
Min hustru premiäråkte den nya sträckningen i lördags. De extra meterna gjorde att buss-pc:n hamnade fel i tabellen, så när hon gick av hamnade hon en hållplats fel. Heja SL...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:
Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44? :(
Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.
Min hustru premiäråkte den nya sträckningen i lördags. De extra meterna gjorde att buss-pc:n hamnade fel i tabellen, så när hon gick av hamnade hon en hållplats fel. Heja SL...
Detta inspirerade mig till en ny tråd: Här!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf

I stort sett ser det bra ut . Det är bara övergångsstället vid brofästet som man kan tolka inte blir signalreglerat men för svårvägen har inte detta någon betydelse. För bilburna Djurgårdsbesökare blir det en fil "ledig" så att de kan svänga höger. Ska man mot Oxenstjärnsgatan ligger man i rätt fil, ska man mot city får man byta fil och där kan det så klart bli lite trångt.
De som skall in på djurgården få en egen svängfil där även bommen förhoppningsvis hamnar. Hamnar bommen här så blir det förre bilar på Djurgården och då blir så klart utfarten mindre känslig.
Som tidigare sagts så blir del i allén endast till för spårtrafik. För hoppningsvis får den en snygg inramning med olika beläggningar rabatter konstutsmyckning osv.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf

I stort sett ser det bra ut . Det är bara övergångsstället vid brofästet som man kan tolka inte blir signalreglerat men för svårvägen har inte detta någon betydelse. För bilburna Djurgårdsbesökare blir det en fil "ledig" så att de kan svänga höger. Ska man mot Oxenstjärnsgatan ligger man i rätt fil, ska man mot city får man byta fil och där kan det så klart bli lite trångt.
De som skall in på djurgården få en egen svängfil där även bommen förhoppningsvis hamnar. Hamnar bommen här så blir det förre bilar på Djurgården och då blir så klart utfarten mindre känslig.
Som tidigare sagts så blir del i allén endast till för spårtrafik. För hoppningsvis får den en snygg inramning med olika beläggningar rabatter konstutsmyckning osv.

Stefan
Ser väl bra ut. Men varför skall spåren in i allén så tidigt? Och var skall bussarna stanna? 69:an lär ju i alla fall bli kvar.
Förstår jag det rätt att trafik från öster och från Narvavägen måste köra en bit väster ut på Strandvägen och vända 180 grader för att komma till Djurgåden. Dvs. det blir ingen förbindelse över Strandvägen vid Djurgårdsbron för andra asfaltgående fordon än cyklar?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Inge skrev:Men det är ju bra märkligt att man ska fälla träd i allén och härja bara för att man helt onödigt skall kunna ha cykelbanor både i och utanför denna. För fyra-fem år sedan fanns det dubbla körfält och man kunde enkelt svänga runt, med träden kvar.

Dessutom är det inte bara märkligt, utan fullständigt idiotiskt, att man gör saker i omvänd ordning. Givetvis skulle detta åtgärdats innan avstängning kom på fråga.
Rundkörningen finns där redan idag men är i det nya förlsaget flyttat mot djurgårdsbron för att kunna få en bätter möjlighet till signalreglering när man korsar spåren. I nyvarnade läger blir det för trångt. När det gäller träden så blir det ett nollsummespel De som fälls för de nya överfarterna planteras vid nuvarande korsning. Och visst borde man ha gjort saker i rätt ordning. Det är ju helheten i den nya trafiklösningen som är det finurliga.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf

Stefan
Ser väl bra ut. Men varför skall spåren in i allén så tidigt? Och var skall bussarna stanna? 69:an lär ju i alla fall bli kvar.
Förstår jag det rätt att trafik från öster och från Narvavägen måste köra en bit väster ut på Strandvägen och vända 180 grader för att komma till Djurgåden. Dvs. det blir ingen förbindelse över Strandvägen vid Djurgårdsbron för andra asfaltgående fordon än cyklar?
Jag utgår från att 69 gå i samma område som spårvägen. Det som endast blir för spårvägen är spåren/filerna upp på bron. Ja kontentan blir denna 180 gradare för att komma ut på Djurgården. Denna lösning är den bästa både för bilar och kollektivtrafik. Korsningen som den är gjord idag funkar inte och är roten till de långa köerna. Vidare måste man ha med att målet är att kraftigt minska biltrafiken till Djurgården. Det är både Djurgårdsförvaltningen och Stadens ambition. Besökare kommer att hänvisas till P-garage i anslutning till Norra länken och därefter ta spårvagen ut på Djurgården. Drömmen vore att även ha en bytesplats för turistbussar i samma område. Nu börjar skolresesäsongen och mängden bussar på djurgården blir till ett problem då det inte finns Pplatser för alla.

Som jag ser det så gör man nu ett tydligt val att Djurgården blir den oas det är och att man kan röra sig friare på gator osv. Gång och cykeltrafik prioriteras. Spårvägen tillsammans med färgorna blir det kolletiva alternativet. 44:ans varande eller ej kan så klart utredas vidare och i början kommer den att gå vidare men tvingas ta dessa extra 180 gradare.

Man kan så klart skissa på fiffiga spårlösningar för framtiden men det lär dröja ett antal år innan man är mogna att gå vidare.

Stefan
Skriv svar