Här är lite ögongodis för nostalgiker med känsla och minnen av de gamla tunneltågen. Själv var jag tonåring på 70-talet och kommer inte ihåg om jag någonsin såg en C1:a som ledarvagn, däremot vad jag långt senare förstod åkt i vagnar med C1:ans orginalinredning kvar. I alla händelser, här är lite bildhistoria över det första tunneltåget, som troligen levererades i juni 1949 och där herrar sakkunniga tog henne på en första provtur den 10 juni 1949, med strömavtagare på taket och allt:
Senast redigerad av C4-Fantast den måndag 30 april 2012 14:31, redigerad totalt 2 gång.
Här är lite ögongodis för nostalgiker med känsla och minnen av de gamla tunneltågen. Själv var jag tonåring på 70-talet och kommer inte ihåg om jag någonsin såg en C1:a som ledarvagn, däremot vad jag långt senare förstod åkt i vagnar med C1:ans orginalinredning kvar. I alla händelser, här är lite bildhistoria över det första tunneltåget, som troligen levererades i juni 1949 och där herrar sakkunniga tog henne på en första provtur den 10 juni 1949, med strömavtagare på taket och allt:
...
...
Tack för de bilderna!
Det ser ut som en lekplats där det kommit en ny klätterställning och en skock barn - folk som klättrar överallt och det sticker ut huvuden överallt där det går. Det måste varit kul att vara med - det verkar ju som det är folk som verkligen är intresserade på bilderna.
Och dörr-öppen-lampan sitter vid första passagerardörren - helt crazy jö! Man ser på de fortsatta bilderna att redan 2002 har den vid mittendörren, och på skrotningsbilderna av 2001 så var den flyttad till samma ställe som på de andra vagnarna.
Och pass-öppna-knappar på alla dörrar - vilken överdådig lyx!
Brukar det inte vara en populär diskussion om varför 2001 hade strömavtagare och om man bestämt sig för strömskena eller inte?
När man ser de här bilderna (nya för mig, tack!) så ligger det när till hands att ogrundat tänka sig att man hade kontaktledningen för att transportera runt vagnen mellan hall och teststräckor, med en teknik man redan hade koll på men för den skull inte fanns någon tanke att fortsätta med.
Den frågan är grundligt diskuterad och utredd här så det är onödigt med nya spekulationer. Från början hade man tänkt sig att ha luftledning och Gubbängsbanan byggdes med sådan. När nya befolkningsprognoser visade att man skulle behöva längre tåg och följaktligen mera ström till varje tåg, beslutade man att gå över till strömskena.