Kul att se att Solna/SL lyckats minska ner antalet stolpar och vågat sätta upp den i bärlinor från fasaderna istället

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Aha - du menar att de sidoriktade antennerna också är för att kommunicera med fordonen? Ja - så kan det ju vara!MWE skrev:Varför tror du att ATC-masterna behöver kommunicera med varandra? Och varför tror du i så fall att det skulle ske via mikrovågslänkar?
Även då när man har som ambition att ständigt försöka uppfinna hjulet på nytt så brukar man lära sig saker – så småningom.TorbjörnR skrev:Kul att se att Solna/SL lyckats minska ner antalet stolpar och vågat sätta upp den i bärlinor från fasaderna istället
i margaretelund, dagen då den nya tunneln blev färdigsprängd...A32 skrev:En liten bildgåta i denna tråd om tvärbanans utbyggnad kanske....?
Var tog jag denna bild?
/a32
Vad fult. Tänk om det kunde se ut ungefär enligt denna skiss...ragge skrev: Annat utsnitt:
![]()
Ja, det hade vart något!Odd skrev:Vad fult. Tänk om det kunde se ut ungefär enligt denna skiss...
Ja, precis - hörde på tågradion då att 427-an begärde tillstånd att gå ut på Solnagrenen. En rätt omständlig procedur att passera växlarna från dagen trafikspår. Värför kallar du bron över Bällstaån för "geggig"? Den är ballastfri för att hålla nere totalvikten och få en smäckrare konstruktion, och för att spara de omkringboendes rosenöron har man lagt spåren i vibrationsdämpande Edilonmassa (som är svindyr). Är inte det bra?ragge skrev:Oväntat besök!
I går 2012-04-19 klockan 14.33 kom A32 427 smygandes över geggiga bron:
Den stannade som på bilden, och iväg knatade tre gubbar i varselväst och kostym (tror jag) och babblade med varandra, det verkade som om installationen förevisades (mestadels är den i och för sig snarare att klassa som stilleben än installation).
Med vagnen följde också en skrälldus andra människor i varselväst, så jag antar att det inte bara var fråga om taxi för de tre gubbarna.
/ragge s
Aha - se där!MWE skrev:Ja, precis - hörde på tågradion då att 427-an begärde tillstånd att gå ut på Solnagrenen. En rätt omständlig procedur att passera växlarna från dagen trafikspår.
Ah, ursäkta - ovana från tidigare diskussion i/på Postvagnen!MWE skrev:Värför kallar du bron över Bällstaån för "geggig"? Den är ballastfri för att hålla nere totalvikten och få en smäckrare konstruktion, och för att spara de omkringboendes rosenöron har man lagt spåren i vibrationsdämpande Edilonmassa (som är svindyr). Är inte det bra?
Ja, inne i det här huset antar jag:ADDE skrev:i margaretelund, dagen då den nya tunneln blev färdigsprängd...A32 skrev:En liten bildgåta i denna tråd om tvärbanans utbyggnad kanske....?
Var tog jag denna bild?
/a32
Försiktigt neutral har väl naldrig varit din pilsner, Danieldaniel_s skrev:Det är axelräknare; något ljushuvud har kommit på idén att all hinderfrihetskontroll ska ske med sådana i det nya signalsystemet. Jag är försiktigt neutral...
Ja, det ser ju trevligt ut, men vad är behovet? Sådana stolpar verkar mest passa in i gatuspårsmiljö och där kör man ju på sikt. Det är lite grann som den eviga diskussionen om utformningen av kontaktledningsanläggningen.Odd skrev: Vad fult. Tänk om det kunde se ut ungefär enligt denna skiss...
Åtminstone vid järnvägarna i Finland och Norge är det vanligt med axelräknare. I Finland görs numera i stort sett alla nya linjeblockeringssystem och hinderfrihetskontroller av enskilda spår med axelräknare.MWE skrev:På pappret är det väl egentligen en bättre metod än spårledningar, eftersom detekteringen sker kontaktlöst (till skillnad från spårledningar), men hur det fungerar i verkligheten är förstås en annan sak. Jag måste medge att jag inte är helt klar över axelräknarens funktionsprincip (Daniel, Gunnar E. eller Harald kanske vill gå in här och rätta upp mina funderingar), men jag har uppfattat det så att axelräknaren genererar ett elektromagnetiskt växelfält. När ett stålhjul passerar genom detta induceras en strömpuls som räknaren kan detektera. När tåget passerat kan räknarens styrenhet skicka ett meddelande till ställverket om hur många hjul/axlar som passerat in eller ut.
Helt rätt!ADDE skrev:i margaretelund, dagen då den nya tunneln blev färdigsprängd...A32 skrev:En liten bildgåta i denna tråd om tvärbanans utbyggnad kanske....?
Var tog jag denna bild?
/a32
Helt rätt, märks att du var där me...Magnus Ahltorp skrev:Ja, inne i det här huset antar jag:ADDE skrev:i margaretelund, dagen då den nya tunneln blev färdigsprängd...A32 skrev:En liten bildgåta i denna tråd om tvärbanans utbyggnad kanske....?
Var tog jag denna bild?
/a32
Detektortypen som visas på bilderna använder troligtvis ett elektromagnetiskt fält som då givetvis strålas ut ur en spole (kan säkert kallas induktor eller liknande, kärt barn har många namn), som "belastas" av närvaron av metall i dess närhet på så vis att strömmen in till spolen (vid given spänning) ändras. I princip är funktionen troligtvis snarlik den hos givare som används i industrin exempel). Utan att veta säkert så gissar jag dock att dessa på bilden kanske också kan känna av riktningen på ett passerande hjul om de inte alltid sitter i par, medan om de alltid sitter i par så används de parvis för att känna av riktningen.MWE skrev:På pappret är det väl egentligen en bättre metod än spårledningar, eftersom detekteringen sker kontaktlöst (till skillnad från spårledningar), men hur det fungerar i verkligheten är förstås en annan sak. Jag måste medge att jag inte är helt klar över axelräknarens funktionsprincip (Daniel, Gunnar E. eller Harald kanske vill gå in här och rätta upp mina funderingar), men jag har uppfattat det så att axelräknaren genererar ett elektromagnetiskt växelfält. När ett stålhjul passerar genom detta induceras en strömpuls som räknaren kan detektera. När tåget passerat kan räknarens styrenhet skicka ett meddelande till ställverket om hur många hjul/axlar som passerat in eller ut.
Värt att notera är att åtminstone generellt sett så kan ATC-anordningar i vissa fall få mer information från signalsystemet än vad som går ut till de optiska signalerna.MWE skrev:Varje ATC-mast är ju, liksom en balisgrupp, egentligen self-contained, dvs. den behöver egentligen bara kommunicera med den signal den är parad med (så fungerar t.ex. ATC på Lidingöbanan, där sk. signalkodare avkodar aktuell signalbild och ger impulser till motsvarande balis), även om man kanske vilka styra ATC-transpondern (för att uttrycka sig generellt) direkt från ställverket, t.ex. för att ändra det hastighetsbesked (största tillåtna hastighet) som överförs till tågets ombordutrustning. Så fungerar ex.vis ATC på befintlig tvärbana. Riktigt hur det blir här vet jag inte, vi har ännu inte fått någon ingående utbildning på General Electrics system. Provkörningarna, som skulle ha inletts i maj, är f.ö. senarelagda till tidigast månadsskiftet augusti/september.
En bättre beskrivning vore kanske att det ser ut som en prototyp, en testinstallation.MWE skrev:Ragge tyckte att det såg ut som ett hemmabygge, och det är förstås ett sådant, ungefär som kontaktledningen på egen banvall – infrastrukturen (stolpar, master mm.) är hopplockad av standardkomponenter. Det måste enligt min mening vara det mest rationella och kostnadseffektiva. Antennutrustning mm. kan naturligtvis monteras på vilken infrastruktur som helst, bara antennvinklar etc. är korrekta. Däremot kan jag hålla med Mats om att kabeldragningen ser slarvig ut, men det behöver ju inte vara den färdiga monteringen. Installationen kommer att dra ut på tiden, eftersom General Electrics italienska fabrik har svårt att få fram delarna. Det är detta som gjort att avstängningen av befintlig tvärbana skjutits upp till nästa år.
Ja, jag var där...A32 skrev:Helt rätt!ADDE skrev:i margaretelund, dagen då den nya tunneln blev färdigsprängd...A32 skrev:En liten bildgåta i denna tråd om tvärbanans utbyggnad kanske....?
Var tog jag denna bild?
/a32
Kanske du själv var där?
/a32
Oj. Man får nästan intrycket att du varit uppe i masterna och klättratragge skrev:En bättre beskrivning vore kanske att det ser ut som en prototyp, en testinstallation.MWE skrev:Ragge tyckte att det såg ut som ett hemmabygge, och det är förstås ett sådant, ungefär som kontaktledningen på egen banvall – infrastrukturen (stolpar, master mm.) är hopplockad av standardkomponenter. Det måste enligt min mening vara det mest rationella och kostnadseffektiva. Antennutrustning mm. kan naturligtvis monteras på vilken infrastruktur som helst, bara antennvinklar etc. är korrekta. Däremot kan jag hålla med Mats om att kabeldragningen ser slarvig ut, men det behöver ju inte vara den färdiga monteringen. Installationen kommer att dra ut på tiden, eftersom General Electrics italienska fabrik har svårt att få fram delarna. Det är detta som gjort att avstängningen av befintlig tvärbana skjutits upp till nästa år.
Självklart bör man använda standardkomponenter, men det här ser ju ut som om man bara använt det som man råkade ha till hands, inte som om man försökt plocka ihop något av delar som passar ihop.
- Varför två stolpar där den ena dessutom hänger på den andra, man hade ju kunnat montera signalen på ett vinkelrör på en enda stolpe, som när de på järnvägen sitter en huvudsignal på en kontaktledningsstolpe?
- Varför tre skåp, när allt antagligen hade fått plats i ett av ungefär dubbla höjden av ett av de tre, som dessutom kunde vara förkablat med det som nu ska kopplas mellan skåpen.
- Varför hänger kablar och kabelslangar utanpå endast upphängda med buntband?
- Varför har man billigast möjliga patchantenner (de sidoriktade), som behöver de små taken, och hur mycket nytta kommer de små taken att göra om de nu behövs? Det verkar också vara antenner med SMA-kontakt eller liknande (liten pluttkontakt) och en liten tunn skarvkabel på ett par decimeter för att gå över till en kontakttyp som passar på den tjockare koaxen ner i skåpen. Det är alltså två kontakter på koaxen som hänger i det fria, även om nummer två kanske är någorlunda inkapslad. Det brukar bara vara att be om problem. Det är betydligt bättre med antenner som A) klarar väder och vind i sig själva, och B) antingen har en rejäl kontakt på sig med möjlighet att täta ordentligt alternativt en rejäl stump kabel av en rejäl kabeltyp med rejäl kontakt så att skarven går att gömma i väderskyddat utrymme (som t ex inne i stolpen).
Det ser väldigt spretigt och rörigt ut, och det verkar inte särskilt funktionellt.
Just antennarrangemanget ser direkt hobbyartat ut och man kan undra om det inte kommer ge problem med tiden. Signalsystem är ju ett utmärkt exempel på en anläggning där man inte vill ha intermittenta problem som kommer krypande, och det finns alla anledning att kosta på lite bättre grejor. Med reservation för att jag kan ha fel, det hela kanske är fullkomligt fullgott.
/ragge s
Jag har inte klättrat i dem. Men jag har kollat på dem - ehum - nära.MWE skrev:Oj. Man får nästan intrycket att du varit uppe i masterna och klättrat.
Jag jobbar huvudsakligen med datordrift och mest specialiserat med datornät, och precis sådana här antennkomponenter ingår de billigaste formerna av radiolänkar för datorkommunikation. Det är sällan man ser dem användas i mer professionella sammanhang för långvariga installationer utomhus.MWE skrev:Är du själv i elektronikbranschen, eftersom du bedömer kvaliteten på antenner, högfrekvenskablage osv., och dessas installering? Jag frågar utan polemiskt eller illvilligt syfte, eftersom jag inte själv kan bedöma de ingående komponenternas kvalitet.
Jag är ofta på platsen längs ungefär hela den nya linjestreckningen (och hoppas den kommer i drift snart - den kommer bespara mig ett antal bilresor och besvärliga bussresor!), och det ser ut ungefär likadant överallt på den nya streckan. Jag skulle dock tro att det ser liknande ut på den befintliga.MWE skrev:Valet av monteringsrör och dessas arrangemang stör mig däremot inte det minsta. Kabeldragningen i övrigt behöver ju inte vara den slutgiltiga. Som helhet delar jag nog inte din bedömning att det ser spretigt och rörigt ut - dock med reservation för att (eftersom det vackra vårvädret aldrig vill infinna sig, åtminstone inte när jag är ledig) inte på senare tid varit ute i trakterna av Bällstabro, utan mest tittat på de installationer som hittills gjorts längs befintlig tvärbana.
Ja, signalsystem måste ju vara högklassiga ur alla säkerhetsaspakter, även vad gäller tillgänglighet!MWE skrev:Däremot håller jag gärna med om att driftsäkerhet är ett överordnat krav för signalsäkerhetssystem. Krånglande spårledningar och signalfladder (t.ex.) har jag fått nog av!
Har svårt att tro att det rör sig om en testinstallation av en prototyp eller ett hittills oprövat system. Såvitt jag begriper är de fråga om General Electrics SSC-system
http://www.getransportation.com/rail/ra ... ction.html