En ny påminnelse om vad många anser vara spårvagnens svaghet, men i detta fallet är det faktiskt vägfordonens svaghet som påvisas!
I morse "vek sig en ledbuss kring ett staket vid kungsportsplatsen" enligt trafikinformationen på P4/Göteborg. Bussen hade uppenbarligen tappat vägfästet och på något vis ställt sig tvärs över kungsportsbron på sådant sätt att framfart med spårvagn utan att demolera bussen voro omöjliggjord.
Det är ett välkänt faktum att stora problem uppstår för vägtrafiken vid frost i och med att halkan kommer. För spårburen trafik har vi motsvarande problem då lövfällningen sätter in, men denna leder knappast till annat än förlängda stoppsträckor, vilket i sig kan vara ödesdigert. Halka för vägtrafik leder till både längre stoppsträckor, men också till fler terrängkörningar med allvarliga skador på personer varje år.
Alltså måste stoppet över Brunnsparken-Kungsportsplatsen-Valand endast vara orsakat av gummihjulsfordonens oförmåga att klara av halt väglag, och därmed - då denna väderlek inte är allt för ovanlig på dessa breddgrader - också ett bevis på bussens inflexibilitet jämfört med Spårvagnen, som som bekant klarar alla väderlekar... (Så länge ingen packar växlarna fulla med halvsmält snö som sedermera fryser eftersom växelvärmen har gått sönder.)
/Tony
Bussens svagheter!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bussens svagheter!
Med reservation för tyckfel.