Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12 skrev:Det är ju klart billigare med smalspår, det kräver ju som sagt mindre ingrepp samt utrymme dessutom kan rälsen göras klenare eftersom axeltrycket är mindre. Det är ju för inte som många bibanor byggdes som smalspår.
1000 mm kan väl räknas som smalspårets "normalspår", det borde vara lättare samt billigare att köpa "från hyllan" istället för att specialbeställa vilken tydligen även gjordes i Mallorca.
Det där köper jag inte ett ögonblick - observera att t.ex. Roslagsbanans vagnar bara är 50 mm smalare än Tvärbanans. Det finns egentligen ingen direkt funktion mellan fordonsbredd och spårvidd, lika lite som det finns någon direkt funktion mellan spårvidd och axellast!
C12C3C3C12 skrev:Det är ju klart billigare med smalspår, det kräver ju som sagt mindre ingrepp samt utrymme dessutom kan rälsen göras klenare eftersom axeltrycket är mindre. Det är ju för inte som många bibanor byggdes som smalspår.
1000 mm kan väl räknas som smalspårets "normalspår", det borde vara lättare samt billigare att köpa "från hyllan" istället för att specialbeställa vilken tydligen även gjordes i Mallorca.
När banan spårades om till meterspår tillhörde den FEVE de , det spanska statliga smalspårsbolaget (Spanien har alltså 2 statsjärnvägar) och det föll sig väl naturligt att välja meterspår så man kunde använda samma fordon som på fastlandet.
Byta ute dem och använda reservdelar. Eftersom det är en isolerad ö så var det ju inte heller frågan om någon samtrafik med övrigt nät . Banan till Soller behöll 914mm men den använder isina egna närmast museiloknande fordon
Finns det normalspåriga vagnar att köpa som hyllvara som har en "smalspår/spårvägsmässig" lastprofil och är "järnvägsmässiga" snarare än "spårvägsmässiga" med avseende på framförallt prestanda i högre hastigheter?
(Reservation för att jag inte känner till vilken hastighet man faktiskt kör med - det är ju inte jättelånga avstånd på Mallorca så tidsvinsten med att köra fort är inte jättestor).
Apropå jämförelserna med svenska smalspår så är det rätt intressant att roslagsbanans vagnar har en bredd som gör att de vid treskenspår kan använda samma plattformar (åtminstone breddmässigt) som normalspåriga tåg använder på trafikverkets spår. Har detta någonsin använts? Var det kanske så att "alla" 891-banor i Sverige enades om en gemensam lastprofil/plattformstandard och detta användes på andra platser? Det verkar t.ex. klart logiskt att ha detta lastprofilförhållande för lite längre snuttar treskenspår som t.ex. Västervik-Jenny.
Om jag fattat rätt så hade smalspåriga NKlJ inte bara samma elektrifiering som det normalspåriga nätet utan även samma lastprofil (på bredden, osäker på höjden där det kanske fanns utrymme för normalspårig lastprofil + höjden på överföringsvagnar) och elrälsbussen ("Uddeholmaren") hade samma vagnskorgtyp/bredd som de normalspåriga släktingarna i X20-familjen. Jag kan ha fått detta om bakfoten.
Jag hann bara med tåget Palma-Soller å spårvägen, då det vad helgdag å det inte gick så många bussar mellan Can Picafort där jag bor, och Palma. Blev totalt över tre timmar på buss.
Min plan var att hinna med metron, järnvägen å se Palma. Men kom till Palma först kl 12 med första bussen, och var hemma 19 med sista.
Jag har alltså anledning att komma tillbaka. Kanske då cykla över berget till Soller. Ryggen har stoppat de värsta klättringarna.
Snart är alla bilder uppe på Dropbox, nätet på hotellet var segt igår när alla ska surfa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
I Spania er 1000 mm sporvidde ganske vanlig, og det er også flere nye sporveier som har blitt bygd med denne sporvidden. Så at man sporer om til 1000 mm burde være ganske logisk.
bruse skrev:Jag hann bara med tåget Palma-Soller å spårvägen, då det vad helgdag å det inte gick så många bussar mellan Can Picafort där jag bor, och Palma. Blev totalt över tre timmar på buss.
Min plan var att hinna med metron, järnvägen å se Palma. Men kom till Palma först kl 12 med första bussen, och var hemma 19 med sista.
Jag har alltså anledning att komma tillbaka. Kanske då cykla över berget till Soller. Ryggen har stoppat de värsta klättringarna.
Snart är alla bilder uppe på Dropbox, nätet på hotellet var segt igår när alla ska surfa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bra jobbat. Här hemma är det regn så cykeln blir blöt idag...
Bonusfråga: finns det nån slags samarbete mellan metron och järnvägen med samma spårvidd och ändstationsspår invid varandra? Typ övergångsspår och gemensamma underhållsmaskiner eller liknande?
Har fått lära mig att när det regnar här, blir vägarna nåt otroligt hala. Flera som gott omkull på den snorhala asfalten.
Så när det började regna, tog jag till höger och plåtade i Sa Pobla.
IMG_1522_800px.jpg (163.8 KiB) Visad 1670 gånger
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark