Nya tunnelbaneuppgångar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya tunnelbaneuppgångar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Slutsatsen är att SL har inte råd att genomföra ett samhällsekonomiskt lönsamt projekt... 

Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Uppgången är i princip färdigbyggd (råbetong med betongtrappa), in med hiss, rulltrappor och en spärrkur, lite allmän uppsnyggning:
Kräver väl inget ingrepp i naturen vad jag kan se:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 83,,1,8.31
Att det skall vara så jäkla svårt med Sverige och dess projekt. Långbänk skall allt dras i. Vi är fn ta mig värre och långsammare än både spanjorer och greker när det skall till och byggas något numera!
Kräver väl inget ingrepp i naturen vad jag kan se:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 83,,1,8.31
Att det skall vara så jäkla svårt med Sverige och dess projekt. Långbänk skall allt dras i. Vi är fn ta mig värre och långsammare än både spanjorer och greker när det skall till och byggas något numera!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Nja, lika långsamma som i Spanien skulle jag säga, mer eller mindre, fast man här är lite mer öppen, försiktig och realistisk när det handlar om stadsplanering, tycker/tror jag.roggek skrev:Vi är fn ta mig värre och långsammare än både spanjorer och greker när det skall till och byggas något numera!
Däremot har jag i Sverige ännu inte sett lika mycket skattepengar spårlöst försvinna som i Spanien vid varje större byggprojekt.
Linje 9 i Barcelonas tunnelbana beräknades t.ex. från början kosta 1947M€ och beräknas numera kosta 16619M€ när den står färdig (nu har man hunnit bygga ungefär hälften av linjen).
Sorry for the off-topic, hej hopp!
pcongre
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Från ca 20 miljarder kronor till ca 160 miljarder kronor? Mer än hela Sveriges höghastighetsjärnvägsnät skulle kosta? Hur lång är tunnelbanelinjen?pcongre skrev:Nja, lika långsamma som i Spanien skulle jag säga, mer eller mindre, fast man här är lite mer öppen, försiktig och realistisk när det handlar om stadsplanering, tycker/tror jag.roggek skrev:Vi är fn ta mig värre och långsammare än både spanjorer och greker när det skall till och byggas något numera!
Däremot har jag i Sverige ännu inte sett lika mycket skattepengar spårlöst försvinna som i Spanien vid varje större byggprojekt.
Linje 9 i Barcelonas tunnelbana beräknades t.ex. från början kosta 1947M€ och beräknas numera kosta 16619M€ när den står färdig (nu har man hunnit bygga ungefär hälften av linjen).
Sorry for the off-topic, hej hopp!
pcongre
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Det kommer att bli 47,8 km, varav 43,7 i tunnel: "den längsta tunnelbanelinjen helt i tunnel i Europa" och "den längsta förarlösa tunnelbanelinjen i Europa" står det på reklambroschyrerna från den katalanska regeringen, där man även räknar in linje 10 som man bygger samtidigt.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... c/Met2.svg
Hej hopp!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... c/Met2.svg
Hej hopp!
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Det vore ju en enkel sak att bygga om den där uppgången. Man kan ju använda sig av den redan nu när man ska till museet där - så slipper man omvägen som blir annars. Det är dock värre när man ska in eftersom dörrarna är låsta utifrån (då måste man gå runt till andra ingången).
I princip behöver man ju bara låsa upp dörrarna och sätta handtag på utsidan eller byta ut dom mot såna där klassiska svängdörrar eller automatiska dörrar med sensor som brukar vara på tunnelbaneingångarna. Sen så behöver man kanske suga upp endel avloppsvatten (som finns under ett galler vid ingången från plattformen) och tvätta bort mögel och skit i trapporna, för det är ju rätt äckligt där nu, haha.
Rulltrappor är ju inget man måste ha - även om det är bekvämt. Om man vill ha såna så finns det ju plats - man behöver inte bredda tunneln. Man lär t o m få plats med en snedhiss också - om man skulle vilja.
Hela grejen faller väl bara på att SL absolut inte kan tänka sig en ingång utan spärrar - och ska man ha såna blir det dyrt (både med bygge och underhåll, spärrvakt etc.), även utan rulltrappor och ev. hiss
I princip behöver man ju bara låsa upp dörrarna och sätta handtag på utsidan eller byta ut dom mot såna där klassiska svängdörrar eller automatiska dörrar med sensor som brukar vara på tunnelbaneingångarna. Sen så behöver man kanske suga upp endel avloppsvatten (som finns under ett galler vid ingången från plattformen) och tvätta bort mögel och skit i trapporna, för det är ju rätt äckligt där nu, haha.
Rulltrappor är ju inget man måste ha - även om det är bekvämt. Om man vill ha såna så finns det ju plats - man behöver inte bredda tunneln. Man lär t o m få plats med en snedhiss också - om man skulle vilja.
Hela grejen faller väl bara på att SL absolut inte kan tänka sig en ingång utan spärrar - och ska man ha såna blir det dyrt (både med bygge och underhåll, spärrvakt etc.), även utan rulltrappor och ev. hiss
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Är det bara jag som tycker det är anmärkningsvärt att man kostat på att stensätta marken utanför trots att platsen nu mest bara är en betongbunker? Fast det är kanske inte nån större skillnad mot att lägga den asfalt som troligtvis är en bra idé att ha vid en utrymningsväg...roggek skrev:Uppgången är i princip färdigbyggd (råbetong med betongtrappa), in med hiss, rulltrappor och en spärrkur, lite allmän uppsnyggning:
Kräver väl inget ingrepp i naturen vad jag kan se:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 83,,1,8.31
Att det skall vara så jäkla svårt med Sverige och dess projekt. Långbänk skall allt dras i. Vi är fn ta mig värre och långsammare än både spanjorer och greker när det skall till och byggas något numera!
För övrigt har C20_rules i mitt tycke rätt i att man skulle inte nödvändigtvis behöva kosta på så mycket lyx.
Det billigaste man kan göra är väl att tvätta rent, rensa eventuella tvivelaktiva avlopp, måla vad som behövs, och sätta upp en spärrlinje. Spärrlinjen kan bestå av vändkors eller motsvarande för utpassage och en enda inpasseringslinje via spärrvakt som budgetalternativ om annat är för dyrt som steg ett...
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Nja, tveksamheten om byggande av Universitetet Norra handlar faktiskt också om en lag om nationalstadsparken som lägger hinder för nybyggnation i området. Vissa delar av universitetsområdet undantogs i riksdagens beslut om detta för att inte hindra utvecklingen och planerade utbyggnader där. Men, Unt N glömdes bort ! Tyvärr. Så det blir nog en långbänk innan det går att säga ifall det överhuvudtaget är lagligt att bygga uppgången. Så....... klaga inte på SL utan på era riksdagsmän och departementet som "klantade" sig lite här.
SL får liksom SJ ta ganska mycket skit för andras begränsningar och misstag, om ni förstår vad jag menar.
SL får liksom SJ ta ganska mycket skit för andras begränsningar och misstag, om ni förstår vad jag menar.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Intressant!
SL kan kanske arrendera ut uppgången i sitt "rå-skick" till universitetet och sedan upphandla uppgångsverksamhet av universitetet?
SL kan kanske arrendera ut uppgången i sitt "rå-skick" till universitetet och sedan upphandla uppgångsverksamhet av universitetet?

Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
M_M skrev:Intressant!
SL kan kanske arrendera ut uppgången i sitt "rå-skick" till universitetet och sedan upphandla uppgångsverksamhet av universitetet?
Läser du innantill eller? Det GÅR inte p g a Nationalstadsparken att BYGGA ern uppgång där...Leif Steen skrev:Nja, tveksamheten om byggande av Universitetet Norra handlar faktiskt också om en lag om nationalstadsparken som lägger hinder för nybyggnation i området. Vissa delar av universitetsområdet undantogs i riksdagens beslut om detta för att inte hindra utvecklingen och planerade utbyggnader där. Men, Unt N glömdes bort ! Tyvärr. Så det blir nog en långbänk innan det går att säga ifall det överhuvudtaget är lagligt att bygga uppgången. Så....... klaga inte på SL utan på era riksdagsmän och departementet som "klantade" sig lite här.
SL får liksom SJ ta ganska mycket skit för andras begränsningar och misstag, om ni förstår vad jag menar.
Sedan att råkonstruktionen varit klar sedan 1975, spelar ingen roll!
Inte så mycket som en T-skylt får sättas upp! Inte utan en lagändring.
Lagstiftningen som reglerar Nationalstadsparken finns i Miljöbalken, där det bland annat står att läsa:
”Området Ulriksdal-Haga-Brunnsviken-Djurgården är en nationalstadspark. Inom en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas.„
— 4 kapitlet 7 § Miljöbalken
Senast redigerad av roggek den måndag 02 april 2012 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Jo, fast tydligen läste jag fel.roggek skrev:Läser du innantill eller?

Jag råkade läsa som om det stod att undantaget gällde "universitetet" på något sätt.

Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
En dum fråga från en juridiskt illiterat person. Rent hypotetiskt; är det tillåtet att renovera/bygga om hur mycket som helst inuti redan existerande betongbunker så länge det inte syns utifrån? D.v.s, låsa upp dörrarna och inreda en biljetthall med lämplig utrustning? Var går gränsen för vad som kan anses vara utan intrång i miljön? Byte av ståldörrar till glasdörrar? Vem beslutar vad som inkräktar på miljön? Domstol eller någon myndighet?roggek skrev:Det GÅR inte p g a Nationalstadsparken att BYGGA ern uppgång där...
Sedan att råkonstruktionen varit klar sedan 1975, spelar ingen roll!
Inte så mycket som en T-skylt får sättas upp! Inte utan en lagändring.
Lagstiftningen som reglerar Nationalstadsparken finns i Miljöbalken, där det bland annat står att läsa:
”Området Ulriksdal-Haga-Brunnsviken-Djurgården är en nationalstadspark. Inom en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas.„
— 4 kapitlet 7 § Miljöbalken
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Har inte hittat något som innebär att "Miljöbalken" eller "PBL" är skyddade i grundlagen, om jag har rätt däri är det bara att hitta ett parti som är berett att avskaffa dessa lagar, det skulle underlätta mycket av samhällsutvecklingen.
/Göran
/Göran
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Det tvivlar jag på, men därutöver så behöver du inte bara hitta det partiet, utan även övertala en massa folk att rösta på det. Och de är kanske inte så förtjusta i tanken på att äventyra sina bidrag och sin livsstil i övrigt för att möjliggöra en tunnelbaneuppgång vid en geggig äng i Freskati.hgsldf skrev:Har inte hittat något som innebär att "Miljöbalken" eller "PBL" är skyddade i grundlagen, om jag har rätt däri är det bara att hitta ett parti som är berett att avskaffa dessa lagar, det skulle underlätta mycket av samhällsutvecklingen.
/Göran
Sen är det kanske lite överdrivet att tala om att "avskaffa" den ena eller den andra lagen, på sin höjd kan det vara lämpligt att göra lite ändringar.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Krasst sett så gissar jag på att du inte ens kan ställa upp en cementblandare på platsen eller ens utföra ett borrjobb med över 10 dB i styrka utan att "någon" överklagar...Klfh skrev:En dum fråga från en juridiskt illiterat person. Rent hypotetiskt; är det tillåtet att renovera/bygga om hur mycket som helst inuti redan existerande betongbunker så länge det inte syns utifrån? D.v.s, låsa upp dörrarna och inreda en biljetthall med lämplig utrustning? Var går gränsen för vad som kan anses vara utan intrång i miljön? Byte av ståldörrar till glasdörrar? Vem beslutar vad som inkräktar på miljön? Domstol eller någon myndighet?roggek skrev:Det GÅR inte p g a Nationalstadsparken att BYGGA ern uppgång där...
Sedan att råkonstruktionen varit klar sedan 1975, spelar ingen roll!
Inte så mycket som en T-skylt får sättas upp! Inte utan en lagändring.
Lagstiftningen som reglerar Nationalstadsparken finns i Miljöbalken, där det bland annat står att läsa:
”Området Ulriksdal-Haga-Brunnsviken-Djurgården är en nationalstadspark. Inom en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap eller naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas.„
— 4 kapitlet 7 § Miljöbalken
Titta bara på historien om "Norra Länken och Bellevueparken"...
Gissar att samma sak kommer att utspela sig i denna fråga om en ny uppgång vid Universitetet. Det finns ALLTID någon som ÄLSKAR att överklaga...
Senast redigerad av roggek den tisdag 03 april 2012 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Ett parti kan inte göra så mycket utan egen majoritet eller samarbete med andra partier och jag har svårt att tro att denna uppgång intreserar något parti eller tillräckligt många för att få många röster till ett parti. Utan att veta tro jag nog att det om man vill skulel gå att göra ändringar tillåta en uppgång utan att riva upp himmel och jord.hgsldf skrev:Har inte hittat något som innebär att "Miljöbalken" eller "PBL" är skyddade i grundlagen, om jag har rätt däri är det bara att hitta ett parti som är berett att avskaffa dessa lagar, det skulle underlätta mycket av samhällsutvecklingen.
/Göran
Sedan har jag aldrig förstått varför folk är så intreserade av att bygga bort vart och vart annat grönområde i Stockholm.
Sedan spelar det i sakfrågan (avskaffade av eventuella lagar) mindre roll om det är en grundlag eller ej, en grundlag tar bara lite längre tid och ett Riksdagsval att ändra.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Ska man ändra naturlagarna däremot, då börjar det bli svårt...BSB101 skrev:Ett parti kan inte göra så mycket utan egen majoritet eller samarbete med andra partier och jag har svårt att tro att denna uppgång intreserar något parti eller tillräckligt många för att få många röster till ett parti. Utan att veta tro jag nog att det om man vill skulel gå att göra ändringar tillåta en uppgång utan att riva upp himmel och jord.hgsldf skrev:Har inte hittat något som innebär att "Miljöbalken" eller "PBL" är skyddade i grundlagen, om jag har rätt däri är det bara att hitta ett parti som är berett att avskaffa dessa lagar, det skulle underlätta mycket av samhällsutvecklingen.
/Göran
Sedan har jag aldrig förstått varför folk är så intreserade av att bygga bort vart och vart annat grönområde i Stockholm.
Sedan spelar det i sakfrågan (avskaffade av eventuella lagar) mindre roll om det är en grundlag eller ej, en grundlag tar bara lite längre tid och ett Riksdagsval att ändra.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Nya tunnelbaneuppgångar?
Angående UNT Norra så kan säkert landstinget och SL besluta sig för att bygga ut uppgången till "full standard" eller vad man ska kalla det. Sedan måste någon överklaga till förvaltningsrätten och miljödomstol eller vart ärendet nu hamnar, har inte koll på PBL.
Men SLL och SL:s jurister har studerat ärendet och lagen om Nationalstadsparken och gjort bedömmningen att det ser osäkert ut om lagligheten att bygga ut uppgången. Det blir ju en ny verksamhet med åtgärder och eller intrång i parklandskapet. Vi kan nog vara säkra på att det inte är av elakhet eller njugghet mot studenter och besökare till Naturhistoriska Riksmuseet som man nu inte vill gå vidare med ett beslut. SL ska ju också köpa nya tåg C30, nyrenoverade vagnar till Roslagsbanan, dubbelspårsutbyggnad på RB, en ny del av Tvärbanan, nytt siganlsystem på TB2 Röda plus ny pendeltågstrafik mellan Uppsala och Älvsjö. Med mera, med mera.
Så driftkostnader har man nog av och visst, en liten uppgång kostar i det sammanhanget lite, men flera bäckar små gör en stor å. SL har kritiserats av landstingetsrevisorer m.a.p. kostnadskontroll och budget obalans. Ett brev och en önskan från Rektorn på SU och Överintendenten på NHR väger tyvärr lite i den potten om beslut att öppna uppgången.
Men SLL och SL:s jurister har studerat ärendet och lagen om Nationalstadsparken och gjort bedömmningen att det ser osäkert ut om lagligheten att bygga ut uppgången. Det blir ju en ny verksamhet med åtgärder och eller intrång i parklandskapet. Vi kan nog vara säkra på att det inte är av elakhet eller njugghet mot studenter och besökare till Naturhistoriska Riksmuseet som man nu inte vill gå vidare med ett beslut. SL ska ju också köpa nya tåg C30, nyrenoverade vagnar till Roslagsbanan, dubbelspårsutbyggnad på RB, en ny del av Tvärbanan, nytt siganlsystem på TB2 Röda plus ny pendeltågstrafik mellan Uppsala och Älvsjö. Med mera, med mera.
Så driftkostnader har man nog av och visst, en liten uppgång kostar i det sammanhanget lite, men flera bäckar små gör en stor å. SL har kritiserats av landstingetsrevisorer m.a.p. kostnadskontroll och budget obalans. Ett brev och en önskan från Rektorn på SU och Överintendenten på NHR väger tyvärr lite i den potten om beslut att öppna uppgången.
"Det vi inte minns, har inte hänt"