Chemin de fer de la Province Nice

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Chemin de fer de la Province Nice

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hittade den här lilla trevliga smalspåriga järnvägslinjen i Frankrike: http://www.formule4.com/route_code.php?rcode=35

Nice - Digne-Les-Bains, längd 150 km, spårvidd 1000 mm, åktid hela sträckan 3 timmar.

Den håller nu på att rustas upp.

Den finns även virtuellt att köra med Microsoft Train Simulator åtmindstone delvis.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Chemin de fer de la Province Nice

Inlägg av roggek »

Och den finns även att åka med på Youtube:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Chemin de fer de la Province Nice

Inlägg av C12C3C3C12 »

Oops glömde bort att varna känsliga personer för den icke konstnärliga utsmyckningen som förekommer i filmen i mitt första inlägg. Det är samma film som roggek länkar till. Notera banstandarden som visas i filmen samt lyssna på skenskarvarna.

Trafikutövare är Veolia Transport vilken även kör turisttrafik med en gammal rälsbuss.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Chemin de fer de la Province Nice

Inlägg av daniel_s »

Ser ut som en mysig liten bana, lustigt signalsystem med utfartssignaler mitt i utfartsväxlarna men inga infartssignaler vad jag kan hitta!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Chemin de fer de la Province Nice

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det syns att man använder fjäderväxlar på mötesstationerna, mera vanligt på "überlandstrassenbahn" t.ex. finns (funnits) det på Graakallbanen.

Vägkorsningarna inne i Nice är skyddade med signaler både för tåg och bilar, ute på linjen verkar det förekomma oskyddade vägövergångar.

Man kör med tät trafik på den franska banan, närmast Nice c:a 20 tåg/dygnet, hela sträckan 4-5 tåg. Banan går lång sträcka parallellt med floden Var.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_Fer_de_Provence
Användarens profilbild
Hasse Hagberg
Inlägg: 45
Blev medlem: onsdag 18 september 2002 23:59
Ort: Stockholm - Söder

Re: Chemin de fer de la Province Nice

Inlägg av Hasse Hagberg »

Trevlig järnväg!
Förra året firade järnvägen 100 år och jag råkade vara där. En av de gamla rälsbussarna från 70-talet förde mig upp på en underskön resa till Saint-André-les Alpes. Det tog c:a 2 1/2 timme och även utan jubileum kan resan varmt rekommenderas.

Nere på det maffiga torget, ungefär 1 km från stationen, fick jag mig till livs en av de mest välsmakande "dagens lunch" jag någonsin ätit (confit de canard - ankben).

Tillbaka på stationen blev det tillfälle att beskåda dagens sista ankommande ånglok med 100-åriga vagnar. Tåget hade satts i rörelse dagen till ära.

Myndigheterna i regionen bestämde sig i början av 2000-talet för att satsa på den gamla järnvägen. Man köpte till och med in hypermoderna motorvagnståg, som levererades 2005. Ett sådant åkte jag med på återvägen till Nice. Därtill pågår ännu ett omfattande upprustningsarbete av banan. Betongslipers och helsvetsad räl kunde jag se var på gång. Hur det var med signalsystemet är jag osäker på, men jag vill minnas att det glunkades om ATC.

Trafiken på järnvägen pågår året om. Vintertid finns särskilda snötåg för skidentusiaster. I Saint-André-les Alpes bara 10 mil från centrala Nice finns attraktiva skidbackar med, tro det eller ej, gott om snö.

Tåget platsar ganska bra här i forumet, eftersom den första sträckan i Nice går i gatuplan med spårvägshastighet. Banan är dock, i motsats till det gamla Djursholmståget på Engelbrektsgatan i Stockholm, klassad som järnväg hela sträckan.

Man når enkelt stationen i Nice, om man tar spårvagnen norrut längs Jean Médécin förbi huvudstationen Nice-Ville och går av vid Libération. Där ser man direkt fasaden till den gamla 100-åriga stationen, som numera är ersatt av en modernare byggnad ett par 100 meter därifrån.

Här går det att läsa mer om Chemins de Fer de Provence, som järnvägen heter om man ska vara noga.
Skriv svar