Henrik Schütz skrev:Det är tänkt med sex tåg i timmen till kallhäll och tre till bålsta i "stommen" det är inte kapacitetsbrist som är problemet, utan att västetåstågen måste komma fortare fram. Hela fyrspårsbygget är till för att västetåstågen skall komma fortare fram. Det vore billigare med femminuterstrafik med bara pendeltåg i rusningen till och från västerås...
Billigast vore att köra femtioelvavagnarståg halvglest på Bålstagrenen...
spårlasse skrev:AdrianLangemar skrev:
Tåget mot Västerås går ju från Cst 9 minuter efter tåget mot Kungsängen, om Västeråståget får gå en minut tidigare blir det 8 minuter, och då blir det 2 minuter kvar till nästa pendeltåg, precis som nu.
Från Stockholm fungerar det relativt lätt, men det är svårare från Bålsta. Där krävs det närmare 5-minuter längre körtid. Men som Henrik skriver handlar det ju i slutändan om hur fort vi vill att Västeråspendeln skall kunna köra.
Det förslag man haft tidigare om halvsnabba tåg med få stopp och ett integrerat system från Västerås hade kanske varit det bästa. Tågen skulle ta några minuter längre tid från Västerås, men man skulle ju utnyttja systemet mycket bättre. Problemet är väl bara överlag att systemet är så störningskänsligt och västeråstågen så ofta försenade (inte minst pågrund av enkelspåret mellan Örebro och nästan hela vägen till Västerås, vilket då leder till följdförseningar etc. Därför är nog utbyggnad till fyra spår rätt bra iaf.
Nästan hela vägen är iofs en överdrift, det är väl ungefär en tredjedel på mitten mellan Örebro och Arboga som är ett enormt långt mötesspår, och Arboga-Valskog är dubbelspår varpå det finns vissa marginaler där.
Det märkligaste är väl att man snålade bort dubbelspår Arboga-Jädersbruk, ett par futtiga kilometrar längs en sträcka där man ändå byggde om massor eftersom två plankorsningar byggdes om till planskiljda korsningar.
Valskog-Kolbäck går mestadels över åkermark, skulle man vilja bygga dubbelspår så torde det inte vara några riktigt stora bekymmer. Detsamma gäller också till stor del Valskog-Eskilstuna fast där gör dubbelspår ingen jättenytta förrän den dag vi också har dubbelspår Eskilstuna-Stockholm (och pendeltågtunneln i Stockholm färdig).
================================
Med tanke på att Nynäsbanan är enkelspårig och med tanke på infasningen på Västeråsbanan så kanske det vore bättre att vända både Bålstatågen och Nynäsbanetågen vid CST?