C12C3C3C12 skrev:Vad jag menar är inte både och på samma sträcka, jag menar antingen eller. Vid en viss given station frånkopplar man släpskon samt fäller upp bågen, sedan kör man vidare.
Det var också vad jag tänkte. (Givetvis måste man ha några meter överlappande spår så att man inte är tvungen att växla exakt på metern, tråligt om man t.ex. råkar stanna en meter för kort och blir tvungen att köra en meter på strömskena för att sen byta till kontaktledning).
C12C3C3C12 skrev:Har själv åkt med ett sådant tåg i London från Moorgate till (tror att det var) Finsbury Park där man kopplar om strömsystemen samt kör vidare under 25 KV AC.
Jag tror att jag aldrig begripit varför man körde så på Northern City Line - fast jag har iofs inte orkat forska. Antagligen så fick kontaktledning inte plats, eller så "orkade" man inte byta system när linjen överfördes från LU till NR på 70-talet.
C12C3C3C12 skrev:I Berlin fick man bygga en ny parallellgående sträcka för S-Bahn när man elektrifierade BAR där tidigare alla tåg gick på samma spår, misstänker att man fick göra samma sak i København när man elektrifierade sträckan mot Roskilde.
Där kör man iofs också båda systemen på samma spår på enstaka plats!
Two-system operation at Birkenwerder (next to Berlin).
På detta forum kan man se en del bilder på detta.
Märkligt nog verkar bara RB20 (förutom givetvis S-bahn) använda dessa spår, och RB20 verkar köras med dieselmotorvagnar...
C12C3C3C12 skrev:LÅ1 skrev:C12C3C3C12 skrev:I Berlin fick man bygga en ny parallellgående sträcka för S-Bahn när man elektrifierade BAR där tidigare alla tåg gick på samma spår, ...
BAR????
Menar du centrala Stadtbahnsträckan?
Nein, Berliner Ausser Ring där S8 går till Birkenwerder. Stadbahn hade redan 4 spår, däremot var fjärrtågsspåren avstängda under elektrifieringen, trafikanterna hänvisades till S-Bahn. Berlins Inner Ring där S41 samt S42 går kallas BIR.
För att röra till det så började man väl med att slänga på strömskena på fjärrtågspåren och körde s-bahn på de spåren medan man renoverade s-bahnspåren, och sen flyttade man tebax s-bahn till sin rätta plats och renoverade+elektrifierade fjärrspåren. (Det kanske gjordes i omvänd ordning, jag är dock rätt säker på att s-tågen kördes på fjärrspåren).
Anders Hanquist skrev:BAR = Berliner Aussenring ("Berlins yttre ring")
http://sv.wikipedia.org/wiki/Berliner_Aussenring
Kantorn skrev:TKO skrev:Jättekul diskussion, men den intressanta frågan är "Saltjöbanan - bör den konverteras till tunnelbana?"
med de vänligaste hälsningar
Thomas K Ohlsson
Min åsikt är - nej, det bör den inte. Inte för att det inte går, men för att det inte behövs. Den bör få funktionella moderna vagnar. Spårvagnar tror jag mer på än tunnelbanevagnar.
Jag tvivlar också på att det behövs tunnelbanekapacitet. Då krävs det kanske att man förtätar bebyggelsen längs SB rejält, och då kommer många att protestera. En koppling till Tvärbanan och/eller en eventuell stadsspårväg på Södermalm känns mer naturligt. Samt en smidig övergång till Blå linjen någonstans i Nacka. Då kan resande från Saltsjöbadsområdet välja på att byta till t-banan och komma snabbt direkt till City eller fortsätta med spårvagnen för att komma till Slussen eller Gullmarsplan.
Jag hoppas att vi kan vara överens om att Saltsjöbanan behöver ha minst den kapacitet som dagens bana+trafik ger. Fakta är att det körs med 6-vagnars "Cx-tåg" med i stort sett den turtäthet som enkelspåren & co klarar.
Stockholmsmässig tunnelbanestandard skulle alltså innebära utbyggnad till 8 vagnar och ändringar som inte påverkar kapaciteten alls (ta bort "kjolarna" - anpassa plattformar) eller marginellt (bättre acceleration med strömskena än kontaktledning). Det innebär alltså en kapacitetsökning på 33%. Menar ni på fullt allvar att ni förutspår att det inte inom överskådlig tid kommer behövas 33% kapacitetsökning någon stans på Saltsjöbanan?