TKO skrev:Harald skrev:Jag hittade rapporten på egen hand och tittade lite i den förut. Den är väl något bedagad. Det har ju hänt lite med resandet både i Göteborg och på Tvärbanan sedan den skrevs.
Visst är det så, men diskussionen handlade ju om vilka förväntningar som fanns på resandet när Snabbspårvägen aka Tvärbanan planerades och byggdes! Och jag tror faktiskt att man inte ens nu når upp till de förväntade resandesiffrorna - vilket beor på en mängd externa faktorer och inte alls på att det var dumt att bygga spårvägen. Ja, dumt att inte bygga den
genom Årsta var det ju - men det handlar inte den här tråden om!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Så är det ju. Men vad man väl framförallt konstaterat - och är citat från VTI:s studie Spårfaktorn på spåret - vars slutsatser väl bygger på ovanstående, men som ändå är av senare datum:
Lite märkligt är dock att ingen av de många studier som genomfördes i planeringsfasen
omfattar den bana som kom att byggas, däremot en mängd andra varianter. Intressant är
vidare att studiernas prognoser, så långt de är tillämpbara, förutsåg snabbare passagerarökning
på banan än vad som blev fallet.
Det intressanta är väl då framförallt detta med att man förusåg en snabbare passagerarökning än vad som blev fallet.
Vi har tre saker att ta ställning till här,
1 - man valde istället för hög turtäthet att köra med multipelkopplade A32 - lägre turtäthet ger lägre trafikökning och gör andra alternativ intressanta (som gamla kära 160 - där är också frågan om hur uppfattningen av gångtiden mellan spårvägsstationen och busstationen genom de geografiska förutsättningarna också kan uppfattas som betydligt längre än den egentligen är),
2.Man valde att inte dra in trafiken så mycket som man hoppats i Gröndal (en vanlig följd av utbyggnad, man räknar med att kunna ta bort all busstrafik, men i slutändan blir det ändå rätt många som åker buss eftersom man annars får göra ett extra byte).
3. Sträckningsvalet kan ha minskar resandet något; en sträckning direkt till Älvsjö hade förstås tagit en hel del ytterligare resenärer och den resandeökning man fick genom öppnandet av Årstaberg kom därmed senare.
4. Bostadsbyggandet tar alltid längre tid än i prognoser - alltså den förtätning och utbyggnad som planeras slår alltid in senare än vad man förväntat sig i prognoserna.
Edit: skrev visst A34 istället för A32,
