Klart för tunnelbana till Nacka...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101

Re: Klart för tunnelbana till Nacka...

Inlägg av BSB101 »

heasm skrev:
BSB101 skrev:
spårlasse skrev: Här har ju en del i spelet också varit att försöka få Nacka att bygga fler bostäder - vilket man verkar ha nappat på.
Vilket är ett hån mot andra, oftast mindre, kommuner i Stockholms län som har byggt och planerar att bygga fler bostäder utan "mutor" från SLL i form av spårbunden trafik.
Det tycker jag är lite orättvist mot Nacka. Här är lite siffror på befolkningstillväxt i de olika Stockholmskommunerna (frånhttp://www.scb.se). Jag har arbetat om siffror från olika år för att få statistik mellan 2005-2011 (så långt tillbaka som som det finns siffror). Tillväxten borde motsvara bostadsbyggande rätt bra, så Nacka tillhör redan idag de kommuner som bygger mest.
ADet säger inte så mycket. Det är svårt att flytta till en kommun om det inte byggs något. Nacka bygger jämförelsevist lite sett till storleken på kommunen, det är man dock inte ensam om.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

En sak jag stör mig på: De missar Djurgården!
Fördelen med sträckan förbi djurgården är dels att man minskar snäva kurvor, samt har en mindre sträcka under vattnet och tunnelbanan skulle bli otroligt attranherande och kan lasta av spårvagns- och båttrafiken ordentligt, då de är överbelastade under sommarsäsongen, dessutom kan man resa mellan city och djurgården på ca. 5-7 minuter, mot dagens 15-20 minuter eller mer med spårvagnen.
airship

Inlägg av airship »

Är det ingen som reagerat på den bild på spårdragningen som DN publicerat?
http://www.dn.se/sthlm/har-ar-framtidens-tunnelbana

Oavsett vem som gjort bilden så verkar det inte vara en realistisk dragning. Exempelvis så går redan blå linje förbi kungsträdgården 400meter rakt västerut. Att inte nyttja denna del vore ekonomiskt självmord (med tanke på vad varje meter tunnelbana kostar). Dessutom nämns i DN att en andra dragning finns, men något som inte framgår (för den som inte följt debatten) är att just denna "andra" dragning förbi Grönan är billigare. Finns även en fiffig lösning där tvärbanan går i tunnel till Djurgården och får en "naturlig" anslutning till Djurgårdslinjen.

Och ska man koppla tillbaka till politik så tror jag att alliansens ovilja att bygga just tunnelbana har främst varit pga den höga kostnaden.
Eller egentligen, jag har ingen aning om varför Alliansen är så emot tunnelbana. Så denna "vändning" kommer helt klart ge effekt i valrörelsen.

Inlägg av Anders Hanquist »

Det rör sig om en grafisk presentation i en dagstidning av ett aktuellt förslag, inte om en ritning över ett projekt. Man har väl helt enkelt dragit en rak linje från Kungsträdgården till en plats på östra Södermalm, som man antagit kunde bli ett stationsläge. Det kommer naturligtvis att se helt annorlunda ut när det genomarbetade förslagen presenteras.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Det rör sig om en grafisk presentation i en dagstidning av ett aktuellt förslag, inte om en ritning över ett projekt. Man har väl helt enkelt dragit en rak linje från Kungsträdgården till en plats på östra Södermalm, som man antagit kunde bli ett stationsläge. Det kommer naturligtvis att se helt annorlunda ut när det genomarbetade förslagen presenteras.
Tja, om man ska få med både Djurgården och östra Södermalm så kommer ju banan efter den svängen att peka tämligen rakt söderut, då blir det en rätt lustig sväng för att komma rätt i Nacka...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

airship skrev: Dessutom nämns i DN att en andra dragning finns, men något som inte framgår (för den som inte följt debatten) är att just denna "andra" dragning förbi Grönan är billigare.
Källa på det?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

airship skrev:Är det ingen som reagerat på den bild på spårdragningen som DN publicerat?

Oavsett vem som gjort bilden så verkar det inte vara en realistisk dragning. Exempelvis så går redan blå linje förbi kungsträdgården 400meter rakt västerut. Att inte nyttja denna del vore ekonomiskt självmord (med tanke på vad varje meter tunnelbana kostar). Dessutom nämns i DN att en andra dragning finns, men något som inte framgår (för den som inte följt debatten) är att just denna "andra" dragning förbi Grönan är billigare. Finns även en fiffig lösning där tvärbanan går i tunnel till Djurgården och får en "naturlig" anslutning till Djurgårdslinjen.

Och ska man koppla tillbaka till politik så tror jag att alliansens ovilja att bygga just tunnelbana har främst varit pga den höga kostnaden.
Eller egentligen, jag har ingen aning om varför Alliansen är så emot tunnelbana. Så denna "vändning" kommer helt klart ge effekt i valrörelsen.
Det finns ett litet problem, bara. Vasadjupet. Det är konstant ca 30 meter djupt från Slussen och en bra bit mot Fjäderholmarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
haddock11

Inlägg av haddock11 »

airship skrev:Är det ingen som reagerat på den bild på spårdragningen som DN publicerat?

Hur menar du med "...förbi Kungsträdgården 400 m rakt västerut..."? Beroende på var "punkten" Kungsträdgården är, om det är stationen - var i stationen/vilken ände - så hamnar jag på en karta någonstans mellan Herkulesgatan och Klara Västra Kyrkogata.....??
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

haddock11 skrev:

Hur menar du med "...förbi Kungsträdgården 400 m rakt västerut..."? Beroende på var "punkten" Kungsträdgården är, om det är stationen - var i stationen/vilken ände - så hamnar jag på en karta någonstans mellan Herkulesgatan och Klara Västra Kyrkogata.....??
Misstänker att airship gjort samma fel som jag brukar göra och tagit fel på väster och öster...
Professionell tyckare
airship

Inlägg av airship »

Ok... kollade mina referenser, och precis som påpekat blandar jag ihop saker :)

Den 400meter långa tunneln går österut (ish) från Kungsträdgården, men som redan påpekat så måste kartan i DN vara något som någon snickrat ihop väldigt snabbt.

Men när det gäller de billigare kostnaderna så bygger det på en annan dragning av tunnelbanan. Dvs om man väljer att fortsätta under djurgården (efter hållplats Grönan) så kan man göra böjen nedåt i höjd med Valdemarsudde. För där finns en lite grundare klack. Inte mycket, men tror man borde försöka bygga i urberg om möjligt (http://www.dn.se/sthlm/dyrt-bygga-tunnel-under-farleden). För om ett fartyg sjunker känns det inte ok att ha ett bottentråg.

Dvs denna alternativa dragning skulle strunta i Östra Södermalm och ha en station i Finnboda istället (där många bostäder byggts). Därefter Sickla.

Att tunnla spårväg under farleden på just denna alternativa plats (Valdemarsudde) har pratats om tidigare, men då med tvärbana: http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/5415/5 ... -Osterled/ . Tyvärr har jag ingen bättre referens till vad denna projektgrupp kom fram till, men har personligen pratat med en av deltagarna (vinka Thomas) och blev imponerad över att politikerna inte gillade deras idé, för den är mycket billigare, och samtidigt tvärbana (som ändå Alliansen verkar acceptera).

Inlägg av haddock11 »

Ang. tunnel under farleden - det funkar nog.... Öresundsbro/tunnelförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn - där ligger en sänktunnel med både flerfilig bilväg och järnväg i dubbelspår under en enormt trafikerad farled med endast några få meters mån mellan köl och botten
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Den sänktunneln är väl "överbyggd" med makadamm, eller?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Jo, det är riktigt, Drogden/Öresundstunneln ligger dels helt sänkt i nivå med botten, samt täckt med skyddslager av typ makadam.
Frågan är vilka lösningar man skulle göra för en tunnel enligt den här tråden.
Ska ju nämnas att relativt stora fartyg dagligen passerar över röda linjens undervattensbro, dvs. sänktunnlar i betong som inte ligger nedsänkta i berget.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

airship skrev: Eller egentligen, jag har ingen aning om varför Alliansen är så emot tunnelbana. Så denna "vändning" kommer helt klart ge effekt i valrörelsen.
Jag tror inte man ska överskatta eventuell "valeffekt" iom denna vändning. Kollektivtrafikfrågan brukar sällan vara avgörande när folk väljer vilka man röstar på.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

BSB101 skrev:
airship skrev: Eller egentligen, jag har ingen aning om varför Alliansen är så emot tunnelbana. Så denna "vändning" kommer helt klart ge effekt i valrörelsen.
Jag tror inte man ska överskatta eventuell "valeffekt" iom denna vändning. Kollektivtrafikfrågan brukar sällan vara avgörande när folk väljer vilka man röstar på.
Så Du menar att det inte var på grund av Djurgårdsexpressen som stockholmarna röstade på M :wink:
/Göran
twr

Inlägg av twr »

Trafiknämnden skulle besluta om en förstudie idag. Någon som vet om det beslutades i enlighet med förslaget?

En artikel från Nacka-Värmdö-Posten: http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Bra-att-e ... e-startas/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourhavande forummoderator.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tunnelbanan till Nacka, kan den bli billigare och samtidigt vara färdigbygd tidigare än enligt SL:s förslag?

SR: Nackapolitiker vill påskynda t-banebygge
NVP: "Tunnelbanan kan vara klar om nio år"
M: Alliansen i Nacka: ”Tunnelbanan kan vara klar om nio år” (Innehåller en länk till artikel om västmetron i Finland.)

Handelskammaren är positiva till T-banan till Nacka! (Det är ju T-bana inte spårvagn, så vad skulle man annars förvänta sig?) Tunnelbana till Nacka är ett historiskt beslut
Och här en artikel om en annan dragning, som diskuterats tidigare: Billigare t-bana med kombinerad tunnel
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

LÅ1 skrev:Tunnelbanan till Nacka, kan den bli billigare och samtidigt vara färdigbygd tidigare än enligt SL:s förslag?

SR: Nackapolitiker vill påskynda t-banebygge
NVP: "Tunnelbanan kan vara klar om nio år"
M: Alliansen i Nacka: ”Tunnelbanan kan vara klar om nio år” (Innehåller en länk till artikel om västmetron i Finland.)

Handelskammaren är positiva till T-banan till Nacka! (Det är ju T-bana inte spårvagn, så vad skulle man annars förvänta sig?) Tunnelbana till Nacka är ett historiskt beslut
Och här en artikel om en annan dragning, som diskuterats tidigare: Billigare t-bana med kombinerad tunnel
Jag måste säga att det är lite fascinerande detta - att alltid när det gäller kollektivtrafik kommer det fram olika personer som säger att allt går att göra fortare, snabbare etc. Det är ju snarare så att om man skall göra något snabbare - så blir det i regel dyrare. Men dyrast är förstås om man planerar fel. Nåväl - ingen har väl sagt att man inte kan forcera den poltiska beslutsprocessen. Men det är ju inte riktigt SL:s skuld. Det handlar också om att trafikverket skall få fram pengar etc. Men oavsett är det helt orimligt att den skulle vara klar till 2021 - iaf om man vill att kostnaden skall bli lägre. Är man beredd att betala, kan man förstås forcera själva byggandet en hel del.
Vestis

Inlägg av Vestis »

Många förordar att passera Slussen. Det öppnar för ytterligare ett alternativ. Slopa anslutningen till blå T-bana och gör en avgrening på nya pendeltågssträckan i stället. Första stationen kan få uppgångar dels vid Slussens södra t-baneuppgång dels vid Katarina kyrka. Nästa station kan få uppgångar vid Vintertullen och tvärbanans hållpalts vid Luma. Därefter följer man den tänkta t-banesträckningen och kan enkelt ansluta bl.a. till Saltsjöbanan vid Järla.
Kaj
Skriv svar