Klart för tunnelbana till Nacka...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Klart för tunnelbana till Nacka...
Jag såg idag att det klart för en utbyggnad för T-banan till Nacka. Politikerna i landstinget och Nacka kommun och Stockholms kommun är överens och det hela presenteras i en debattartikel i DN. Det skulle kosta mellan 11 och 16 miljarder kronor enligt SVT. Nu har man hört detta prospekt jättelänge. Tror ni att detta äntligen kommer att ske?
Här är artikeln:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... till-nacka
Här är artikeln:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... till-nacka
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Läser man artikeln ser man att det enda som har hänt är att man har beslutat att inleda en förstudie om tunnelbana till Nacka. Därifrån är steget långt till beslut om att bygga sträckan.
Klart för tunnelbana till Nacka...
Äntligen!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Det viktiga är väl att förståelsen för att det behövs har ökat och att man nu kan gå ut samlat från alliansen och berörda kommuner och föreslå detta. Det har faktiskt inte varit så klart tidigare. I och med att det finns stöd på i alla fall två nivåer (kommun och landsting), har också möjligheten ökat. Här har ju en del i spelet också varit att försöka få Nacka att bygga fler bostäder - vilket man verkar ha nappat på.
Nu finns det ju därför möjlighet för kommun och landsting att påverka staten (så att man får loss pengar). Eftersom nog även alliansregeringen inser att detta är en valfråga - är jag nog övertygad om att man kommer bli bönhörda. Utbyggnaden finns ju faktiskt redan med i Stockholmsöverenskommelsen - det är bara pengarna som inte har funnits.
Nåväl, att en förstudie skulle genomföras var ju klart redan innan - så det är ju inte något oväntat. Det politiska spelet handlar ju snarast om att finna en förankring för att det skall vara möjligt att också bygga. Det är ju detta som är det väsentliga med den här artikeln. Helst skulle man väl dock ha sett att även infrastrukturministern hade varit med som undertecknare. Det är ju den biten som fortfarande saknas. Har svårt att tro att man kommer att ha råd utan statlig medfinansiering.
Nu finns det ju därför möjlighet för kommun och landsting att påverka staten (så att man får loss pengar). Eftersom nog även alliansregeringen inser att detta är en valfråga - är jag nog övertygad om att man kommer bli bönhörda. Utbyggnaden finns ju faktiskt redan med i Stockholmsöverenskommelsen - det är bara pengarna som inte har funnits.
Nåväl, att en förstudie skulle genomföras var ju klart redan innan - så det är ju inte något oväntat. Det politiska spelet handlar ju snarast om att finna en förankring för att det skall vara möjligt att också bygga. Det är ju detta som är det väsentliga med den här artikeln. Helst skulle man väl dock ha sett att även infrastrukturministern hade varit med som undertecknare. Det är ju den biten som fortfarande saknas. Har svårt att tro att man kommer att ha råd utan statlig medfinansiering.
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Självklart är det hela smart uttänkt. Det är ungefär två och ett halvt år kvar till valet vilket gör att man kan använda den färdiga(?) förstudien som vallöfte och morot. Vid en eventuell vinst kan man sedan vänta ett tag och sedan lagom långt in i nästa mandatperiod inleda en fördjupande studie för att sedan sälja hela paket igen 2018. Om man spelar korten rätt går det nog att sälja in en tunnelbana till Nacka i valrörelsen 2022 också, utan att behöva ta det avgörande beslutet att bygga en.AdrianLangemar skrev:Läser man artikeln ser man att det enda som har hänt är att man har beslutat att inleda en förstudie om tunnelbana till Nacka. Därifrån är steget långt till beslut om att bygga sträckan.
Med andra ord en perfekt morot att sälja in till valboskapen.
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Vilket är ett hån mot andra, oftast mindre, kommuner i Stockholms län som har byggt och planerar att bygga fler bostäder utan "mutor" från SLL i form av spårbunden trafik.spårlasse skrev: Här har ju en del i spelet också varit att försöka få Nacka att bygga fler bostäder - vilket man verkar ha nappat på.
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Mutor och mutor, det handlar om lite realipolitik. Men också om faktiskt underlag. Alla är överens om att tunnelbana till Nacka behövs, men problemet har ju varit att tidsvinsterna inte blir så stora. Detta för att restidsförkortningen inte blivit så stor (då det flesta bor bortom Nacka Forum). Det är lättare att få med sig stat och andra aktörer om man faktiskt kan visa på att det är samhällsekonomiskt lönsamt, ju mer som byggs, ju mer lönsamt blir det ju.BSB101 skrev:Vilket är ett hån mot andra, oftast mindre, kommuner i Stockholms län som har byggt och planerar att bygga fler bostäder utan "mutor" från SLL i form av spårbunden trafik.spårlasse skrev: Här har ju en del i spelet också varit att försöka få Nacka att bygga fler bostäder - vilket man verkar ha nappat på.
Man skulle kanske snarare säga att det handlar om skilnaden mellan att vilja bygga (för att opinionen kräver det) och att kunna motivera en utbyggnad samhällsekonomiskt (som kräver fler bostäder). Det är och har varit ett problem. Genom att Nacka nu lovar att bygga, kan man ju därmed övertyga andra om att tunnelbanan behövs. Så även om jag uttryckte det som ett maktspel, så handlar det givetvis om att skapa ett underlag som kan motivera ett bidrag från statligt håll (då den samhällsekonomiska kalkylen blir bättre). Det är ju trots allt det som exempelvis Trafikverket tittar på när man bedömer projektens prioritet.
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Jag tror inte riktigt att det fungerar så. Visst kommer det dröja, men om vi ser på kritiken mot Spårväg city så handlade ju den snarare om att alla insåg att Christer ville ha klart spårvägen innan valet. Då fick man kritik för det. Politiker vill visa att det händer något. Jag är övertygad om att man faktiskt vill ha finansieringen klar innan valet 2014. Det är inget bra vallöfte för kommande perioder att inte ha den frågan löst när man suttit vid makten i 8 år - jag tror nog poliitkerna är medvetna om att de måste leverera.BSB101 skrev:Självklart är det hela smart uttänkt. Det är ungefär två och ett halvt år kvar till valet vilket gör att man kan använda den färdiga(?) förstudien som vallöfte och morot. Vid en eventuell vinst kan man sedan vänta ett tag och sedan lagom långt in i nästa mandatperiod inleda en fördjupande studie för att sedan sälja hela paket igen 2018. Om man spelar korten rätt går det nog att sälja in en tunnelbana till Nacka i valrörelsen 2022 också, utan att behöva ta det avgörande beslutet att bygga en.AdrianLangemar skrev:Läser man artikeln ser man att det enda som har hänt är att man har beslutat att inleda en förstudie om tunnelbana till Nacka. Därifrån är steget långt till beslut om att bygga sträckan.
Med andra ord en perfekt morot att sälja in till valboskapen.
Däremot är det väl så att det tar lång tid att bygga tunnelbana. Jag tror i realiteten att det kommer dröja till 2017-2018 innan själva bygget kan påbörjas. Och därefter lär det väl ta 10-15 år att bygga.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Men asså typ Alla partier är för tunnelbana till Nacka. Vilka skulle vinna röster på detta i en valrörelse, frågan känns angelägen men helt okontroversiell.
HS
HS
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Vilka som skulle vinna röster? Som vanligt: de som lovar mest. (Inte per automatik de som sedan genomför mest...)Henrik Schütz skrev:Men asså typ Alla partier är för tunnelbana till Nacka. Vilka skulle vinna röster på detta i en valrörelse, frågan känns angelägen men helt okontroversiell.
HS
Professionell tyckare
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Förlåt min övertydlighet:Kantorn skrev:Vilka som skulle vinna röster? Som vanligt: de som lovar mest. (Inte per automatik de som sedan genomför mest...)
De som lovar mest som de verkar ha möjlighet att kunna hålla och där det som de lovar passar flest människor samtidigt som partiets i media påstådda grundvärderingar inte står i strid med vad som är politiskt korrekt!
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Det var en helt underbar mening! Speciellt det där med "påstådda grundvärderingar". Den får mig att tänka på Groucho Marx: Det är mina principer! Gillar ni inte dem så har jag andra!2763 skrev:Förlåt min övertydlighet:Kantorn skrev:Vilka som skulle vinna röster? Som vanligt: de som lovar mest. (Inte per automatik de som sedan genomför mest...)
De som lovar mest som de verkar ha möjlighet att kunna hålla och där det som de lovar passar flest människor samtidigt som partiets i media påstådda grundvärderingar inte står i strid med vad som är politiskt korrekt!
//T
Professionell tyckare
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Kul att förstudien inleds. För oss som har följt den här frågan så är det förstås ingen nyhet att detta skulle påbörjas nu.
Jag tycker dock att det är faschinerande att se hur fort det gick att komma överens om att NU ska vi börja bygga T-bana till Nacka bara för att Wennerholm förlängde Djurgårdslinjen 300 meter. Coolt hur det kan gå till i opinion och politik.
Jag tycker dock att det är faschinerande att se hur fort det gick att komma överens om att NU ska vi börja bygga T-bana till Nacka bara för att Wennerholm förlängde Djurgårdslinjen 300 meter. Coolt hur det kan gå till i opinion och politik.
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Precis, men så länge man inte kan visa upp ett genomförandebeslut, så kommer sossarna att säga att alliansen inte vill bygga tunnelbana. Därför är det nog viktigt för allianspartierna att visa att man kan visa resultat inför valet. När alla delar samma uppfattning så blir ju genomförandet och handlingskraften det väsentliga.Henrik Schütz skrev:Men asså typ Alla partier är för tunnelbana till Nacka. Vilka skulle vinna röster på detta i en valrörelse, frågan känns angelägen men helt okontroversiell.
HS
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Exakt, det är det där som kallas politik. Nutiden vodomagiker liksom.JohanB skrev:Kul att förstudien inleds. För oss som har följt den här frågan så är det förstås ingen nyhet att detta skulle påbörjas nu.
Jag tycker dock att det är faschinerande att se hur fort det gick att komma överens om att NU ska vi börja bygga T-bana till Nacka bara för att Wennerholm förlängde Djurgårdslinjen 300 meter. Coolt hur det kan gå till i opinion och politik.
Kan vara att Wennerström insett att det finns en stark opinion över blockgränserna för en utbyggnad, och känner sig tvingad att vara den som får äran.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Det tycker jag är lite orättvist mot Nacka. Här är lite siffror på befolkningstillväxt i de olika Stockholmskommunerna (frånhttp://www.scb.se). Jag har arbetat om siffror från olika år för att få statistik mellan 2005-2011 (så långt tillbaka som som det finns siffror). Tillväxten borde motsvara bostadsbyggande rätt bra, så Nacka tillhör redan idag de kommuner som bygger mest.BSB101 skrev:Vilket är ett hån mot andra, oftast mindre, kommuner i Stockholms län som har byggt och planerar att bygga fler bostäder utan "mutor" från SLL i form av spårbunden trafik.spårlasse skrev: Här har ju en del i spelet också varit att försöka få Nacka att bygga fler bostäder - vilket man verkar ha nappat på.
Kod: Markera allt
Kommun 2004-12-31 2011-12-31 Ökning Procent
Solna 59,098 69,946 10,848 15.51%
Sundbyberg 33,816 39,539 5,723 14.47%
Nacka 78,715 91,616 12,901 14.08%
Värmdö 34,029 38,894 4,865 12.51%
Vallentuna 26,889 30,715 3,826 12.46%
Sigtuna 36,322 41,329 5,007 12.11%
Stockholm 765,044 864,324 99,280 11.49%
Huddinge 87,681 99,049 11,368 11.48%
Vaxholm 9,904 11,141 1,237 11.10%
Upplands-Bro 21,348 23,984 2,636 10.99%
Nykvarn 8,328 9,331 1,003 10.75%
Sollentuna 58,897 65,891 6,994 10.61%
Botkyrka 75,830 84,677 8,847 10.45%
Salem 14,127 15,694 1,567 9.98%
Haninge 71,355 78,326 6,971 8.90%
Järfälla 61,564 67,320 5,756 8.55%
Ekerö 23,594 25,767 2,173 8.43%
Södertälje 80,405 87,685 7,280 8.30%
Österåker 36,867 39,792 2,925 7.35%
Upplands Väsby 37,517 40,194 2,677 6.66%
Täby 60,422 64,558 4,136 6.41%
Tyresö 40,605 43,328 2,723 6.28%
Lidingö 41,407 44,081 2,674 6.07%
Nynäshamn 24,670 26,248 1,578 6.01%
Danderyd 30,100 31,799 1,699 5.34%
Norrtälje 54,366 56,245 1,879 3.34%
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Väntar med spänning på Värmdöbornas skallande rop...
Kommer ni ihåg 1989-90: "Nej till Gullmarsplan - Vi vill in till Stan". För nu behövs väl bara ett provisorium till Slussenterminal, och då kan den där "pråmen" på Strömmen bli ett långvarigt sådant...annars är det slöseri med skattemedel...Nuff said!
Kommer ni ihåg 1989-90: "Nej till Gullmarsplan - Vi vill in till Stan". För nu behövs väl bara ett provisorium till Slussenterminal, och då kan den där "pråmen" på Strömmen bli ett långvarigt sådant...annars är det slöseri med skattemedel...Nuff said!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
Det var någon från Värmdö (möjligen en politiker?) som uttalade sig i Radio Stockholm i morse. Han verkade förutsätta att Värmdöbussarna skulle fortsätta in till Slussen även efter att T-banan byggts till Nacka! Vad han hade för grund för det kan man ju undra. Jag antar att busstrafiken måste vara en del av det som en utredning måste titta på.roggek skrev:Väntar med spänning på Värmdöbornas skallande rop...
Kommer ni ihåg 1989-90: "Nej till Gullmarsplan - Vi vill in till Stan". För nu behövs väl bara ett provisorium till Slussenterminal, och då kan den där "pråmen" på Strömmen bli ett långvarigt sådant...annars är det slöseri med skattemedel...Nuff said!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
SL:s pm som vi hade länkat här tidigare. Där står det uttryckligen att värmdöbussarna skall fortsätta gå till Slussen. Det är givetvis ett krav och ett rimligt krav från Värmdö. Trafiken kommer ju dock ändå att minska i och med att en del ändå väljer att byta till tunnelbana i Nacka - särskilt de som ska till målpunkter längs den blåa linjen.LÅ1 skrev:Det var någon från Värmdö (möjligen en politiker?) som uttalade sig i Radio Stockholm i morse. Han verkade förutsätta att Värmdöbussarna skulle fortsätta in till Slussen även efter att T-banan byggts till Nacka! Vad han hade för grund för det kan man ju undra. Jag antar att busstrafiken måste vara en del av det som en utredning måste titta på.roggek skrev:Väntar med spänning på Värmdöbornas skallande rop...
Kommer ni ihåg 1989-90: "Nej till Gullmarsplan - Vi vill in till Stan". För nu behövs väl bara ett provisorium till Slussenterminal, och då kan den där "pråmen" på Strömmen bli ett långvarigt sådant...annars är det slöseri med skattemedel...Nuff said!
Re: Klart för tunnelbana till Nacka...
DN: "Långt till första spadtaget"
Nacka-förslaget skulle inte få majoritet i riksdagens trafikutskott, tror utskottets ordförande Anders Ygeman (S). Men han välkomnar att moderaterna har tänkt om.
Statens del i en tunnelbaneutbyggnad kan väntas bli betydande. Med en beräknad kostnad på 15 miljarder kronor kan den knappast genomföras utan statens hjälp. Ordföranden i riksdagens trafikutskott Anders Ygeman (S) håller inte för otroligt att staten går in med hälften och regionen går in med lika mycket för att finansiera projektet.