Oseriösa Taxi-friåkare

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av LÅ1 »

Stockholms stad reagerar mot höga taxipriser
Det är många som reagerar på friåkarnas höga priser:
En skam för vår stad
Han hänger ut de oseriösa åkarna

Och det är en hel del friåkare som försöker efterlikna Taxi Stockholms bilar.
Friåkare varnas för varumärkesintrång.

Friåkarna försökte tom att få Taxi Stockholms varumärkesskydd upphävt, men misslyckades.
Taxi Stockholm vinner stor varumärkesstrid

Är det fri prissättning, så är det svårt att göra något juridiskt mot friåkare med orimligt höga priser, antar jag.
Fri prissättning känns spontant som något att värna om, men i de här fallen så har det orimliga konsekvenser.
Vad kan man göra åt det? En speciell skatt på 120% av inkört belopp om prissättningen överstiger en viss nivå? :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av Verspieder »

BSB101

Inlägg av BSB101 »

Oseriösa och oseriösa. Jämförpriset för en resa ska stå på klisterlappen i rutan. Jag har aldrig sett att företag som kör persontrafik med buss eller tåg ha samma prisinformation. Varför detta gnäll när det gäller taxi? Man har väl fortfarande ett eget ansvar?

När jag tar en taxi i ett annat land tar jag alltid reda på gällande pris innan jag påbörjar resan. Någon gång måste man släppa "tutten".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Oseriösa och oseriösa. Jämförpriset för en resa ska stå på klisterlappen i rutan. Jag har aldrig sett att företag som kör persontrafik med buss eller tåg ha samma prisinformation. Varför detta gnäll när det gäller taxi? Man har väl fortfarande ett eget ansvar?

När jag tar en taxi i ett annat land tar jag alltid reda på gällande pris innan jag påbörjar resan. Någon gång måste man släppa "tutten".
Du hejar kanske på bondfångarna som lurar turister på 500-lappar med hjälp av en kula och tre askar på Drottninggatan också?
(Har inte sett att de varit verksamma i vinter, men för några dagar sedan såg jag deras två spejare ute, men aldrig att det kom igång med något "spel".)
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3813653
Jag tycker att det ljudklippet passar in i tråden
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det man gärna glömmer i sammanhanget är att de här "hajarna" inte bara förstör för branschen i stort. De förstör också för de seriösa och hederliga friåkarna. Det finns nämligen många sådana också. Sådana som inte driver med fantasipriser utan som av helt andra skäl har valt att vara friåkare. Egentligen är det dessa som drabbas allra hårdast av det här och som skulle tjäna mest på att man "rensade upp" lite grand.

Lösningen att tvinga in alla i de stora centralerna är inte bra. Då gör man det omöjligt för taxi att existera ute på landsbygden och i de små orterna. Samtidigt så knäcker man de små friåkare som har hittat sina egna "nischer" där de har byggt upp en stabil kundkrets som de ger god service åt. Lösningen måste alltså finnas någon annan stans. Att införa maxpriser är nog inte heller någon lyckad lösning därför att i alla andra branscher som man inför maxpriser tenderar det generella priset att sakta röra sig upp mot maxen.

Så jag vet sannerligen inte hur man skall "städa upp" bland skojarna. Antagligen är det som branschförbundet föreslår det bästa - hård skattekontroll med en form av "punktmarkering". Sedan tror jag en till sak inte vore fel. Nämligen att sätta upp rejäla informationstavlor om systemet med "jämförpriser" på strategiska platser som flygplatserna, hotellen och så vidare.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Claes Thure Moberg skrev:Det man gärna glömmer i sammanhanget är att de här "hajarna" inte bara förstör för branschen i stort. De förstör också för de seriösa och hederliga friåkarna. Det finns nämligen många sådana också. Sådana som inte driver med fantasipriser utan som av helt andra skäl har valt att vara friåkare. Egentligen är det dessa som drabbas allra hårdast av det här och som skulle tjäna mest på att man "rensade upp" lite grand.

Lösningen att tvinga in alla i de stora centralerna är inte bra. Då gör man det omöjligt för taxi att existera ute på landsbygden och i de små orterna. Samtidigt så knäcker man de små friåkare som har hittat sina egna "nischer" där de har byggt upp en stabil kundkrets som de ger god service åt. Lösningen måste alltså finnas någon annan stans. Att införa maxpriser är nog inte heller någon lyckad lösning därför att i alla andra branscher som man inför maxpriser tenderar det generella priset att sakta röra sig upp mot maxen.

Så jag vet sannerligen inte hur man skall "städa upp" bland skojarna. Antagligen är det som branschförbundet föreslår det bästa - hård skattekontroll med en form av "punktmarkering". Sedan tror jag en till sak inte vore fel. Nämligen att sätta upp rejäla informationstavlor om systemet med "jämförpriser" på strategiska platser som flygplatserna, hotellen och så vidare.
Håller med om alltihop! Men vilken nivå på jämförpriset kan man anse vara seriöst? De tre stora har jämförpriser strax över 300, men jag har sneglat lite på friåkarnas jämförpriser när jag passerat de ställen där dessa häckar. Tror inte jag någon gång sett ett pris under 500.

En fråga till den som vet: Har alla bilar anslutna till en och samma central samma pris, eller kan det skilja sig en aning mellan olika åkare eller olika fordonstyper?
Inge skrev:Man skulle kunna stifta en lag om prisangivelse i förskott.
Ja, eller ett maxpris, som då naturligtvis var något högre än det förväntade taxameterpriset. Ger en viss riskspridning (kund/åkare) för ev. oväntade trafiksituationer.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

LÅ1 skrev: En fråga till den som vet: Har alla bilar anslutna till en och samma central samma pris, eller kan det skilja sig en aning mellan olika åkare eller olika fordonstyper?
Ja om du menar de 4 "stora" Taxi Stockholm, Taxi 020, Taxikurir och Sverigetaxi (Stockholm Transfer) har alla bilar inom samma beställningscentral samma pris. Undantaget är bilar som tar fler än 4 passagerare (Storbilar), de har ett höre pris om du är fler än 4 passagerare. Men även dessa har samma pris inom "sin" beställningscentral. Hur det är med de så kallade beställningscentraler som vissa friåkare har slagit ihop sig inom (Taxi ABC, Solna taxi. Airportcab o.s.v.) vet jag inte. För att inte någon skall missförstå så är Solna taxi inte detsamma som "gamla" Solna taxi, som har gått ihop med Arlanda och Lidingö taxi och några andra förortsväxlar i 020 , men inte skyddat namnet utan släppt det. En annan sak, när jag skrev att alla 020, Kurir och Sverigetaxi har samma pris gällde det Stockholm. De varumärkena ute i landet kan ha annat pris i varje trafikeringsort.
Medlem nr 266
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

DN fortsätter sin rapportering, idag på ledarsidan:

"Ekots reporter Staffan Sonning har i veckan också rapporterat om taxiträsket. På Arlanda försökte Sonning hjälpa en utländsk turist bort från ockrarna, och som ett sant proffs bandade han förloppet. Han omringades av ett 15-tal upprörda chaufförer vars röster kunnat höras både i ABC och i Radio Stockholm: ”Du ska inte prata med kunden. Nejnejnej! Kan du visa tillstånd? Vem har skickat dig? Du får absolut inte lägga dig i!”
Det hela utmynnade i att friåkarna tillkallade polis. De tyckte att det var ett brott att hjälpa turister till rätta, inte att försöka blåsa dem."

http://www.dn.se/ledare/signerat/ocker- ... od-roj-upp
MartinW
Kontakt:

Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av MartinW »

Pinsamt att det får förekomma.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Det mest pinsamma är dessutom att om en kund som åkt med en oseriös friåkare från till exempel Arlanda polisanmäler friåkaren får han/hon inte lämna Stockholm eller Sverige så länge polisutredning pågår. Detta brukar leda till att 1. Resenären tar tillbaka sin anmälan och 2. Att vederbörande undviker att turista i Sverige i fortsättningen.
Medlem nr 266
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag skulle vilja ge Jernhusen en känga i sammanhanget. Man har massor med mer eller mindre roliga skyltar på Centralen. Men när nu byggplanken, dekorerade med roliga texter, skymmer Taxi-terminalen helt och hållet om man lämnar centralstationen genom huvudentrén, samtidigt som man ser de minst dubbelt så dyra taxibilarna 15 m rakt fram, då borde man sätta upp en rejäl skylt som pekar ut vart man skall gå för att få en prisvärd taxi. T.ex. "De TAXI-bilar vi rekommenderar finns 20 m i den riktningen" och en stor pil åt vänster in i den lilla korridoren som leder till taxihållplatsen.

(Häromdagen hörde jag några diskutera om de skulle ta en taxi eller försöka sig på bussen. När de gick fram mot friåkarna så tilltalade jag dem och sa att de bilar som har justa priser finns runt hörnet där bort! De tackade och vände åt det hållet.)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Jag skulle vilja ge Jernhusen en känga i sammanhanget. Man har massor med mer eller mindre roliga skyltar på Centralen. Men när nu byggplanken, dekorerade med roliga texter, skymmer Taxi-terminalen helt och hållet om man lämnar centralstationen genom huvudentrén, samtidigt som man ser de minst dubbelt så dyra taxibilarna 15 m rakt fram, då borde man sätta upp en rejäl skylt som pekar ut vart man skall gå för att få en prisvärd taxi. T.ex. "De TAXI-bilar vi rekommenderar finns 20 m i den riktningen" och en stor pil åt vänster in i den lilla korridoren som leder till taxihållplatsen.
Med tanke på att SR-journalisten Sonning blev omringad av c:a 15 st arga friåkare som tillkallade väktare och polis pga att han rekommenderat en enda brittisk turist att anlita ett visst större taxibolag, så är det nog rätt lätt att räkna ut vilka enorma reaktioner som skulle utlösas bland friåkarna om Jernhusen satte upp en sådan skylt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Jag skulle vilja ge Jernhusen en känga i sammanhanget. Man har massor med mer eller mindre roliga skyltar på Centralen. Men när nu byggplanken, dekorerade med roliga texter, skymmer Taxi-terminalen helt och hållet om man lämnar centralstationen genom huvudentrén, samtidigt som man ser de minst dubbelt så dyra taxibilarna 15 m rakt fram, då borde man sätta upp en rejäl skylt som pekar ut vart man skall gå för att få en prisvärd taxi. T.ex. "De TAXI-bilar vi rekommenderar finns 20 m i den riktningen" och en stor pil åt vänster in i den lilla korridoren som leder till taxihållplatsen.
Med tanke på att SR-journalisten Sonning blev omringad av c:a 15 st arga friåkare som tillkallade väktare och polis pga att han rekommenderat en enda brittisk turist att anlita ett visst större taxibolag, så är det nog rätt lätt att räkna ut vilka enorma reaktioner som skulle utlösas bland friåkarna om Jernhusen satte upp en sådan skylt.
Jo, men Jernhusen är väl i sin fulla rätt, förutsatt att de har rätt att överhuvudtaget sätta upp skyltar på platsen, och skyltar har de ju. Och det var ju bråk när bara bilar tillhörande vissa växlar fick stå på taxiplatserna där, men det ändrade ju inte reglerna.
Dessutom är det väl stoppförbud på platsen där friåkarna står numera. Cykelbana några meter tror jag, och sedan en tillfälligt avstängd busshållplats. Ville Jernhusen verkligen vara taskiga mot friåkarna skulle de kunna sätta upp staket även mot gatan utom vid övergångsstället, men det vore verkligen provocerande.

Men en väl synlig skylt med bara texten "TAXI" samt en pil, skulle ju vara välkommen.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Men en väl synlig skylt med bara texten "TAXI" samt en pil, skulle ju vara välkommen.
En enkel skylt som pekar mot den enda officiella taxiparkeringen stöder jag självklart helt och fullt. Tydlig och enkel internationell information, som dessutom pekar mot de seriösa bolagen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Verspieder skrev:Med tanke på att SR-journalisten Sonning blev omringad av c:a 15 st arga friåkare som tillkallade väktare och polis pga att han rekommenderat en enda brittisk turist att anlita ett visst större taxibolag, så är det nog rätt lätt att räkna ut vilka enorma reaktioner som skulle utlösas bland friåkarna om Jernhusen satte upp en sådan skylt.
Ja, och?

När jernhusen införde taxistation dit enbart seriösa bolag med avtal med jernhusen var välkomna i Göteborg var det ett sjuhelvetes djävla liv på friåkarna. De fick fel, det har tystnat.

Ibland är det värt att ta den fighten.

//T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:När jernhusen införde taxistation dit enbart seriösa bolag med avtal med jernhusen var välkomna i Göteborg var det ett sjuhelvetes djävla liv på friåkarna. De fick fel, det har tystnat.

Det var precis likadant i Stockholm! Och på Arlanda!

Det var med tanke på att Jernhusen bara tillåter bilar anslutna till vissa växlar att angöra taxistationen vid centralen här i Stockholm som jag menar att man faktiskt kunde sätta upp en skylt med text som säger att man rekommenderar de taxibilar som finns på en viss utpekad plats. Speciellt med tanke på att de övriga bilarna står på plats med stoppförbud, tror jag. Men jag inser samtidigt att bara ordet TAXI (plus en pil) är mest lämpligt.

Det verkar för övrigt som om taxikön närmast stationshuset här i Stockholm bara är tillåten för Taxi Stockholm. Alltså för de dyraste av de godkända bilarna. (Dyraste enligt jämförpriserna i alla fall.)
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

LÅ1 skrev:
2763 skrev:När jernhusen införde taxistation dit enbart seriösa bolag med avtal med jernhusen var välkomna i Göteborg var det ett sjuhelvetes djävla liv på friåkarna. De fick fel, det har tystnat.

Det var precis likadant i Stockholm! Och på Arlanda!

Det var med tanke på att Jernhusen bara tillåter bilar anslutna till vissa växlar att angöra taxistationen vid centralen här i Stockholm som jag menar att man faktiskt kunde sätta upp en skylt med text som säger att man rekommenderar de taxibilar som finns på en viss utpekad plats. Speciellt med tanke på att de övriga bilarna står på plats med stoppförbud, tror jag. Men jag inser samtidigt att bara ordet TAXI (plus en pil) är mest lämpligt.

Det verkar för övrigt som om taxikön närmast stationshuset här i Stockholm bara är tillåten för Taxi Stockholm. Alltså för de dyraste av de godkända bilarna. (Dyraste enligt jämförpriserna i alla fall.)
Det är stoppförbud på Vasagatans västra sida mot Centralstationen innan infarten till P-platseerna, O´Learys och huvudentrén. Problemet är att taxi har rätt att stanna på stoppförbud för att lämna av eller ta upp passagerare. Parkeringsvakten måste stå och iaktta dem under några minuter för att kunna skriva P-bot (1000 kr) och då kör de oftast. Likväl så står de där igen så fort P-vakten lämnat platsen.
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Cyclocop skrev: Problemet är att taxi har rätt att stanna på stoppförbud för att lämna av eller ta upp passagerare. Parkeringsvakten måste stå och iaktta dem under några minuter för att kunna skriva P-bot (1000 kr) och då kör de oftast. Likväl så står de där igen så fort P-vakten lämnat platsen.
Är det så illa? Jag tyckte det verkade märkligt och sökte på google, fick upp denna sida:
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/art ... artner=www
Förvisso en gammal och risig mobilsida, men där står nåt annat. Blev det inte av - eller har det rivits upp senare? Blir glad för svar från någon som vet hur det är.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Är det så illa? Jag tyckte det verkade märkligt och sökte på google, fick upp denna sida:
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/art ... artner=www
Förvisso en gammal och risig mobilsida, men där står nåt annat. Blev det inte av - eller har det rivits upp senare? Blir glad för svar från någon som vet hur det är.
Byt mobil mot www och sidan blir bättre: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10569726.ab

Kan texten blivit publicerad för tidigt, och skulle kommit först efter midnatt? Men den verkar inte vara tillräckligt tokig för att vara ett aprilskämt.

Det finns ju två sätt att "ta upp passagerare". Det första man tänker på är att någon vinkar på bilen och den stannar, och en passagerare hoppar in i bilen som drar iväg. Det andra är när någon ringt och beställt en bil till en viss adress. Det senare kan ju resultera i att taxibilen blir stående på platsen rätt länge.
Den sistnämnda varianten borde bara tillåtas på känsliga ställen som busshållplatser endast om taxikunden som ringer redan finns på platsen, så att bilen inte behöver vänta på passageraren.

Hur skall en taxi göra när det är ett målat cykelkörfält mellan bilarnas körbana och trottoaren och någon stoppar bilen? Stanna utanför cykelkörfältet eller köra in i det, trots att det är heldragen linje? Har sett P-vakter som lappade vanliga bilar som stod på det sättet. Då ställde P-vakterna sin egen bil ute i körbanan för att inte blockera cykelfältet. För att visa hur man skulle göra? (Utanför Gallerian innan gatuombyggnaden för spårvägen.)
Låst