Varför tvärbana Solna C-Solna S?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Varför tvärbana Solna C-Solna S?

Inlägg av twr »

Inge skrev:För närvarande bygger man väl inte på grund av överklaganden? -Jag är förvisso övertygad om att man så småningom kommer att få bygga, man borde man inte fråga sig varför?

Precis som bevarandet av Bromma flygplats samt bygget av Annedals bostadsområde borde föranlett en omprövning av de ett par decenier gamla planerna för delsträckan Alvik-Sundbyberg, borde bygget av nya fotbollsstadion föranleda en omprövning av sista biten. Tyvärr vann envisheten och, skulle någon säga, dumheten i det första fallet, men behöver så även vara fallet denna gång? -Varför inte ta chansen och dra om sträckan till Östervägen-Vintervägen och ner till den nya Stadion?

Visst skulle det sedan krävas en ny bro för fortsatt färd mot Ulriksdal och en sådan kostar förstås en del. Men kostnader har man hittills inte varit rädd för och lösningen skulle i många avseenden bli bättre.
Skulle man kunna ordna byte till pendeltåg ändå?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Inge skrev:För närvarande bygger man väl inte på grund av överklaganden? -Jag är förvisso övertygad om att man så småningom kommer att få bygga, man borde man inte fråga sig varför?

Precis som bevarandet av Bromma flygplats samt bygget av Annedals bostadsområde borde föranlett en omprövning av de ett par decenier gamla planerna för delsträckan Alvik-Sundbyberg, borde bygget av nya fotbollsstadion föranleda en omprövning av sista biten. Tyvärr vann envisheten och, skulle någon säga, dumheten i det första fallet, men behöver så även vara fallet denna gång? -Varför inte ta chansen och dra om sträckan till Östervägen-Vintervägen och ner till den nya Stadion?

Visst skulle det sedan krävas en ny bro för fortsatt färd mot Ulriksdal och en sådan kostar förstås en del. Men kostnader har man hittills inte varit rädd för och lösningen skulle i många avseenden bli bättre.
Fast den nya stadion är ju i sammanhanget minst intressant. Det som däremot skulle tala för en förbindelse är väl affärscentrumet, kontoren och bostäderna. Sammantaget bör det nog nästan ge underlag för en spårvägsförbindelse, - men bättre då att dra den ner från stationen via Dalvägen och därmed skulle tvärbanan kunna få två grenar; En som förlängs till Universitetet och en som slutar vid Stadion.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:Universitetet, det är alltså fler som hoppas på en tunnel under Brunsviken? - Annars är ju Bergshamra den naturliga vägen och dit är det genare om man skippar Solna S och går via Ulriksdal istället, där även byte till pendeltåg kan ske.

Varför är Stadion ointressant, personliga preferenser?
En arena som kan ta 50 000 personer, Ett stort köpcentrum samt en hel ny stadsdel med kontor och bostäder för tusentals skulle jag säga vara rätt intressant att få bra kollektivtrafik till.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Blir det någon nordlig uppgång från Solna Stn som hamnar i närheten av arenan? Om inte - vore inte det lägligt, så säg?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Blir det någon nordlig uppgång från Solna Stn som hamnar i närheten av arenan?
Ja.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Ny-bro-by ... a-station/
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Då ser jag inget problem med att spårvägen går till norra uppgången - också. Dvs en linje till södra uppgången för vidare trafik till Haga Norra grindar (Längre än så lär den inte få komma...) och en till norra uppgången vidare till Bergshamra - Danderyd - Djursholms Ösby - Näsby Park (fick jag det sagt också).
Professionell tyckare
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Inge skrev:Universitetet, det är alltså fler som hoppas på en tunnel under Brunsviken? - Annars är ju Bergshamra den naturliga vägen och dit är det genare om man skippar Solna S och går via Ulriksdal istället, där även byte till pendeltåg kan ske.

Varför är Stadion ointressant, personliga preferenser?
Fast en stor vits måste ju vara att dra sträckan förbi Frösunda - där finns de stora arbetsplatserna - är ju många huvudkontor som flyttat dit etc och också mycket nybyggda hus i närheten - min tanke är väl alltså att grenen går ner till Ulriksdal på den sidan av Solna S, men exakt linjesträckning har jag faktiskt inte riktigt satt mig in i.

Nu är jag väl inte den som går på fotboll varje helg, skall erkännas. Men jag utgår från det dagliga behovet av kollektivtrafik. Då är köpcenter, bostäder och arbetsplatser av betydligt större intresse. Märk väl dock, jag skrev inte att den inte kunde få gå dit, men att den inte skulle byggas för det. Hur många gånger per år tror du själv att det kommer vara 50 000 åskådare? Derby kanske kan locka drygt 30 000, men det är några gånger per år. Säg att arenan under säsongen har 15 000 åskådare i veckan i genomsnitt, flertalet tar pendeln in till stan - där det ändå kommer vara smidigare att gå, än att vänta på en överfull spårvagn. Alltså kanske en sådan station skulle få i genomsnitt 1 000 påstigande per dag, under säsong, vilket väl blir 500 per helår per dag i genomsnitt, ungfär som 12:ans Alléparken alltså.

En hållplats placerat i närheten av köpcentrum, bostäder och arbetsplatser kan dock nog få iaf 5 000 påstigande per dag, så skillnaden är ganska markant.

Det är ju också så att kapacitetsbehovet är så koncentrerat att det ändå är svårt att klara en kapacitet med spårväg. Då kan man lika gärna ha ett stort antal bussar - det är också förhållandevis billigt, då topparna kommer utanför högtrafikstid och är ganska begränsat i tid. Ska man också se något samhällsekonomiskt på det hela är det förstås viktigare att ha en kollektivtrafik som fungerar för det dagliga behovet, före nöjesresor.

Men att jag reagerade var nog för att jag tyckte att du gjorde stadion till huvudsaken. För mig är nog tvärbanan mest betydelsefull för alla som jobbar och bor i Solna. En anledning till att man bygger den är ju för att underlätta för dessa (och minska belastningen på övriga trafiknätet). Skulle Ulriksdalslösningen vara bättre av andra skäl, är det en annan sak, men att ändra sträcking för en fotbollsplan som används några gånger i veckan, nä då tycker jag man är fel ute. Tror också den förlorar mycket av funktionen om den inte går till Solna S (Ska man vara tvungen att åka vidare till Ulriksdal om man kommer från stan för att ta spårväg, ja, då går man nog nästan lika gärna av vid Solna S och går till stadion.)

Edit: otydlighet i sista meningen. Edit 2: ändrat ytterligare otydlighet i sista meningen...
Senast redigerad av spårlasse den tisdag 07 februari 2012 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Solna södra, är det nån ny station jag missat?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det är ju inte speciellt mycket längre från Pendeltåget i Ulriksdal till Nationalarenan än vad det är från Solna Station. Förutsatt att det finns en förnuftig gångväg givetvis.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
twr

Inlägg av twr »

Kommer inte Kistagrenen att betjäna delar av Annedal?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Är det inte kanske till och med så att man VILL ha visst avstånd mellan stora sportarenor och kollektivtrafiken, för att supportrar främst för det förlorande laget ska hinna svalna innan de kommer i kontakt med kollektivtrafiken?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

M_M skrev:Är det inte kanske till och med så att man VILL ha visst avstånd mellan stora sportarenor och kollektivtrafiken, för att supportrar främst för det förlorande laget ska hinna svalna innan de kommer i kontakt med kollektivtrafiken?
Haha, skulle de tänkt å när de byggde Globen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Är det inte kanske till och med så att man VILL ha visst avstånd mellan stora sportarenor och kollektivtrafiken, för att supportrar främst för det förlorande laget ska hinna svalna innan de kommer i kontakt med kollektivtrafiken?
Med tanke på att man byggt en bro över spåren så verkar man inte ha tänkt på denna bit eller är det meningen att bron ska hägnas in?
Kontakt:

Inlägg av »

Vad ingen i denna tråd tycks ha uppmärksammat är att hållplatsen Solna Station på Tvärbanan hamnar söder om Dalvägens mynning.

http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... 110-08.pdf

Det betyder att det bör vara fullt möjligt att i framtiden både fortsätta över järnvägen mot Kolonnvägen och att svänga vänster in på Dalvägen (som trådskaparen föreslår).
Användarens profilbild
FLJ

Inlägg av FLJ »

Ritningen verkar vara daterad 08nov2010. Jag vill dra mig till minnes en 3D-renderad SL-
presentation från 2011, där ändhållplats Solna_stn skulle ligga på en "bro" norr om Frösundaleden
i höjd med dagens Pendeltågsstations-inslag ( relativt södra delen, med anslutningsbuss 177 osv) ?
spårburen aviatör
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

bruse skrev:Solna södra, är det nån ny station jag missat?
Jag tror att rubriksättaren menar Solna Station.
Ge spårtrafik företräde!
Kontakt:

Inlägg av »

FLJ skrev:Ritningen verkar vara daterad 08nov2010. Jag vill dra mig till minnes en 3D-renderad SL-
presentation från 2011, där ändhållplats Solna_stn skulle ligga på en "bro" norr om Frösundaleden
i höjd med dagens Pendeltågsstations-inslag ( relativt södra delen, med anslutningsbuss 177 osv) ?
Ritningen stämmer nog.
I nyhetsbrevet utgivet förra månaden så ligger ändhållplatsen söder om Dalvägens mynning - dvs den korsar aldrig järnvägen.
http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... 1_2012.pdf
airship

Inlägg av airship »

Kul att någon engagerar sig i denna gren... är en av dem som överklagade detaljplanen (men inte spårdragningen)
Alla överklaganden är sedan lång tid avslagna, så det byggs som tokigt här i området.

Vill ni ha frågor om hur det var tänkt och varför det blev som det blev så är jag nog en bra källa.

Men till trådskaparens ursprungsfråga: Varför Solna C - Solna S?
Det är jättemånga omstigningar vid Solna Station som direkt sätter sig på en buss mot Karolinska, Sumpan och Brommaplan. Kan även tänka mig att många "borde" byta mot Danderyd, men med tanke på hur många bilar som kommer därifrån (ställ er vid Järva krog i rusning) så finns möjligheter för kollektivtrafik ditåt, helt klart.

Dvs SL vill gärna att vi använder möjligheter att använda alternativen till nord-sydliga getingmidjan förbi gamla stan, och i princip blir det möjligt att från Solna Station åka hela vägen till Liljeholmen. Jag skulle aldrig göra det, och inte speciellt efter Sundbybergs politiker tvingat tvärbanan in i blandtrafik, plus en böj över bällsta bro.. men politik är politik (och lägger till 5min på åktiden mellan solna station och alvik).

Så summerat finns ett behov att dra mot Solna Station. Men arenan är inte ett av skälen. De som tror det har helt missat hur otroligt mycket mer som krävs för att tömma en arena på 50 000. Tvärbanan tar kanske 3000 i timmen... och pendeltågen vid Solna Station tar idag 8000 i timmen... dvs även med tvärbana tar det nästan 5 timmar att tömma arenan. Värt att veta dock är att SL idag kör halvtimmestrafik vid matcher på Råsunda, så stationen är full av fans upp till 3h efter match (TROTS att tunnelbanan också används!). Detta är alltså folk som går hela vägen från Solna C till Solna Station. Så SL måste börja bli intresserade av att köra tågen oftare, och i full-längd vid evenemang.

Detaljplanerna kan också diskuteras, men finns så otroligt mycket att säga.
Men kortfattat:
Dagens slutstation anses vara "tillfällig". Men samtidigt planeras ingen fortsättning förbi Solna Station på minst 10år (har fått detta bekräftat från både politiker och konsulter).
Dessutom har man valt en placering som ska vara mest flexibel för framtida dragning. Men problemet är att denna placering i princip bygger en berlinmur för oss som bor söder om Solna station, då tvärbanan hamnar i tråg vid stationen. Originalförslaget (som kördes över) var 25miljoner dyrare, men skulle sänkt ner den tillfälliga stationen till samma höjd som ingången till Solna station, OCH ingen berlinmur-effekt skulle skapats. Dessutom skär tvärbanan mellan Solna C och Solna Station av jättemånga gång och cykelförbindelser mellan Råsunda och Solna Centrum. Alltså skulle nästan behöva en egen tråd för att förklara hur stor påverkan detta bygge kommer ha på detta område, och vad politikerna totalt missat. Är inte emot tvärbanan, utan detaljplanen. Och som många redan påpekat: Man glömmer helt de nya boendeområdena i Ulriksdal och Järvastaden ett jättebehov av kommunaltrafik... men som redan i princip är färdigbyggt... och får EN busslinje. Resten åker bil.
Skriv svar