Vad säger att de får vara kvar? Alliansen har redan infört lokala kort i Norrtälje och Södertälje med argumentet "Vi tycker inte att en pensionär i Norrtälje ska betala för den som reser i Stockholm". Det är bara en tidsfråga tills det blir lokala kort i Stockholm för att pensionärerna där inte ska behöva sponsra resenärerna i Norrtälje.BSB101 skrev:I sådana fall måste dagens olika periodkort vara högst orättvisa. Om det nu är så orättvis varför får periodkorten vara kvar i dagens utformning?
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag har tyvärr ingen koll på hur det fungerar rent tekniskt, men i praktiken så fungerar det så att ifall man glömmer eller struntar i att checka ut så får man betala för den dyraste resa man skulle kunna ha gjort med den linjen/turen man kliver på. Det får mig att tro att maxbeloppet dras vid incheckning och mellanskillnaden återbetalas vid utcheckning.NerdBoy skrev:Jag är lite nyfiken på det tekniska här. Läggs det någon sorts markering på kortet vid incheckning och sedan dras rätt belopp vid utcheckning? Eller dras maxbeloppet vid incheckning och sedan betalas mellanskillnaden tillbaka vid utcheckning?Harald skrev:Där har in- och utcheckningssystemet i Västtrafiks tappning en fördel. Det finns. t.ex. linjer som går mellan platser i Göteborg via Mölndal. Checkar min för flerzonsresa så klarar man en kontroll i Mölndal, men checkar man sedan ut i Göteborg så behöver man inte betala för Mölndal.NerdBoy skrev:För att göra det lite svårare räcker det ibland inte med att veta vilken zon destinationen ligger i, du måste även veta vägen dit. Det klassiska exemplet är att om du köper en zon A-biljett för att åka 178:an mellan Danderyd (zon A) och Kista (zon A) så torskar du om det är kontroll i Helenelund (zon B).
Detta upplyser till och med kundtjänst om i vissa fall. Praktiska studier visar till exempel att tidsgränsen mellan incheckning och utveckning överskrids om man åker med Kinnekulletåget från Herrljunga hela vägen till Örebro, och då är tipset att bara checka in. Om man försöker checka ut så registreras det istället som en kommunzonresa inom Örebro och man åker därmed på att betala 25:- (eller nåt sånt) extra.
Det är inte nödvändigtvis ett måste att kunna köpa hela resan direkt vid inpassering till tunnelbanan, man kan också ha "stämpla mer"-automater längs passagen mellan tunnelbana och tåg. (Dessa kan också sitta ombord på tågen). Det krävs dock riktigt bra information för att det inte ska bli "ett himla liv" i media om folk som torskat på kontrollavgift för att informationen varit svårbegriplig.NerdBoy skrev:När pendeltågsstationerna under Odenplan och T-centralen öppnar kommer det att bli möjligt att åka från Medborgarplatsen till Märsta eller från Rådmansgatan till Nynäshamn utan att passera några spärrar på vägen = det måste gå att köpa biljetter för flera zoner även på t-banestationerna.Inge skrev:Tunnelbanan går som bekant bara i en zon och till och med Scanpoint verkar ju trots allt klara tilläggsdebitering. Den funktionen måste förstås även SL-Access utrustas med. Så varför installera spärrar med bara en knapp? Den typen av val trodde jag hörde hemma i länder som DDR.
För pendeltågen däremot är problemen påtagliga oavsett om SL-området har en eller tre zoner.
Ersätt SL Access och remsorna med biljettautomater på alla T-banestationer, P-stationer, stora busstationer osv, ungefär som i Berlin med omnejd. Där kan man köpa alla typer av biljetter med kontanter och betalkort och på dom stora stationerna kan Agda gå fram till disk där man saluför såväl DB som BVG, inga problem och samma system för att köpa olika periodbiljetter och engångsbiljetter. Oavsett biljettyp, börjar den att gälla när man stämplar den på ingången till perrongen på spårvagnen, eller på bussen. Systemet bygger som bekant på att om Du ertappas utan giltigt färdbevis (gäller även ostämplad biljett) är Du torsk som Svensson, dom bostadslösa ledsagas försiktigt ut och går tillbaka igen, men det gäller väl de flesta kollektivtrafiksystem? Biljetten Du köpt kan Du stoppa djupt ner i portmän, det kan ta månader och år innan du behöver visa upp den. Men uppenbarligen är det endera nivån på straffavgiften eller moral som gör att det fungerar och så här fungerar det på de flesta hål i Tyskland.
Sedan har det diskuterats i den här tråden, femtiävla föregångare och lika många utlöpare, taxornas storlek och zoner mm men det är bara ett sätt att blanda bort korten, för vissa ev medvetet... Jag kan t ex tänka mig nolltaxa och skattefinasiering, men det är en annan fråga än vad som borde avhandlas i denna tråd. Jag har även synpunkter på bibehållet zon-system, men som sagt.
Jag inser att t ex dom här tre frågorna hör samman, men om man försöker avhandla alla i samma andetag, då agerar man som många av våra politiker (oavsett färg), då handlar det om dimridåer eller att anfall är bästa försvar i s f att konstruktivt diskutera en fråga i taget.
/Göran
Sedan har det diskuterats i den här tråden, femtiävla föregångare och lika många utlöpare, taxornas storlek och zoner mm men det är bara ett sätt att blanda bort korten, för vissa ev medvetet... Jag kan t ex tänka mig nolltaxa och skattefinasiering, men det är en annan fråga än vad som borde avhandlas i denna tråd. Jag har även synpunkter på bibehållet zon-system, men som sagt.
Jag inser att t ex dom här tre frågorna hör samman, men om man försöker avhandla alla i samma andetag, då agerar man som många av våra politiker (oavsett färg), då handlar det om dimridåer eller att anfall är bästa försvar i s f att konstruktivt diskutera en fråga i taget.
/Göran
Detta vill den styrande alliansen ändra på och införa differentierade periodkort.BSB101 skrev:I sådana fall måste dagens olika periodkort vara högst orättvisa. Om det nu är så orättvis varför får periodkorten vara kvar i dagens utformning?lirdo skrev:Om man vill bibehålla biljättintäkterna måste priset på korta resor höjas rätt mycket med enhetstaxa. Redan nu är priset för att resa en eller ett par stationer väldigt högt. Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att den som reser en busstation ska betala lika mycket som den som reser genom hela länet. Detta faktum är ju faktiskt svårt att argumentera emot - enhetstaxan ger en orättvis prissättning. Det är bara frågan om hur man värderar styrkan i det argumentet. Den styrande alliansen värderar den likväl som jag väldigt högt och någon återgång till enhetstaxa är nog väldigt osannolik före valet 2014 och ett eventuellt maktskifte.TKO skrev:Krånglar ni inte till allt i onödan?
Jag tycker det är uppenbart att Access-systemet är konstruerat för enhetstaxa, och att därför den enklaste lösningen är att återinföra denna även för de resor som inte sker med periodkort.
Det finns naturligtvis nötter som är svåra att knäcka - Arlanda, Bålsta, eventuell pendeltågstrafik till Uppsala. Men då tror jag man får ha speciella lösningar för att lösa just dom problemen, inte utrusta varenda automatspärr i länet med en massa knappar som ändå inte kommer att fungera!
Exempel på lösning:
- Vid en ordinär tunnelbanestation, t ex Sockenplan, är det väldigt få som skall resa till Arlanda eller Bålsta. De som ska det får antingen fixa sin biljett manuellt - om vi behåller bemanningen på stationen - eller så får det ske genom biljettautomaten. Visst kommer en del att göra fel - men intäktsbortfallet är så litet att det aldrig motiverar att byta ut varenda jävla spärr i hela SL-området! Satsa i så fall hellre på tätare utgångskontroller på vissa stationer,, ja på Arlanda är det ju inget problem för där är det ju ständig kontroll.
Så - efter cirka 1000 inlägg har jag nu löst denna fråga en gång för alla, nu kanske vi kan övergå till något väsentligare?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Vet ej. SMS-biljetter kostar nu 36/54/72 kr. Kanske en enhetstaxa skulle bli runt 45 kr.TKO skrev:Hur mycket är "rätt mycket"?lirdo skrev:Om man vill bibehålla biljättintäkterna måste priset på korta resor höjas rätt mycketmed enhetstaxa. Redan nu är priset för att resa en eller ett par stationer väldigt högt. Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att den som reser en busstation ska betala lika mycket som den som reser genom hela länet. Detta faktum är ju faktiskt svårt att argumentera emot - enhetstaxan ger en orättvis prissättning. Det är bara frågan om hur man värderar styrkan i det argumentet. Den styrande alliansen värderar den likväl som jag väldigt högt och någon återgång till enhetstaxa är nog väldigt osannolik före valet 2014 och ett eventuellt maktskifte.TKO skrev:Krånglar ni inte till allt i onödan?
Jag tycker det är uppenbart att Access-systemet är konstruerat för enhetstaxa, och att därför den enklaste lösningen är att återinföra denna även för de resor som inte sker med periodkort.
Det finns naturligtvis nötter som är svåra att knäcka - Arlanda, Bålsta, eventuell pendeltågstrafik till Uppsala. Men då tror jag man får ha speciella lösningar för att lösa just dom problemen, inte utrusta varenda automatspärr i länet med en massa knappar som ändå inte kommer att fungera!
Exempel på lösning:
- Vid en ordinär tunnelbanestation, t ex Sockenplan, är det väldigt få som skall resa till Arlanda eller Bålsta. De som ska det får antingen fixa sin biljett manuellt - om vi behåller bemanningen på stationen - eller så får det ske genom biljettautomaten. Visst kommer en del att göra fel - men intäktsbortfallet är så litet att det aldrig motiverar att byta ut varenda jävla spärr i hela SL-området! Satsa i så fall hellre på tätare utgångskontroller på vissa stationer,, ja på Arlanda är det ju inget problem för där är det ju ständig kontroll.
Så - efter cirka 1000 inlägg har jag nu löst denna fråga en gång för alla, nu kanske vi kan övergå till något väsentligare?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Risken med t.ex. 45:- som lägsta taxa för enkelresa är att SL förlorar resenärer över till taxi för att taxi blir billigare! Det är en utveckling som nog inte är särskilt bra på något sätt.
- Hans Wibacke
Taxi billigare? Vad är det för skumma bilar du åker med egentligen?M_M skrev:Risken med t.ex. 45:- som lägsta taxa för enkelresa är att SL förlorar resenärer över till taxi för att taxi blir billigare! Det är en utveckling som nog inte är särskilt bra på något sätt.

Borde inte motsatsen var "fel litet". Eller tar två negationer ut varandra? Men i så fall skulle ju "rätt mycket" och "fel litet" vara samma sak, och det verkar inte rimligt!M_M skrev:Motsatsen till "fel mycket" såklart!TKO skrev:Hur mycket är "rätt mycket"?![]()
med vänlig hälsning
M_M - på hugget idag!

Tre eller fyra peroner, kort sträcka inne i stan! Man kan åka taxi en hyfsad sträcka för de biljettpengarna. Speciellt om man "fångar" bullen på stan och inte på en dyr "taxidepå" någonstans.Hans Wibacke skrev:Taxi billigare? Vad är det för skumma bilar du åker med egentligen?M_M skrev:Risken med t.ex. 45:- som lägsta taxa för enkelresa är att SL förlorar resenärer över till taxi för att taxi blir billigare! Det är en utveckling som nog inte är särskilt bra på något sätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hans Wibacke
Handen på hjärtat, jag förstod att M_M tog med samåkning i kalkylen men...LÅ1 skrev:Tre eller fyra peroner, kort sträcka inne i stan! Man kan åka taxi en hyfsad sträcka för de biljettpengarna. Speciellt om man "fångar" bullen på stan och inte på en dyr "taxidepå" någonstans.Hans Wibacke skrev:Taxi billigare? Vad är det för skumma bilar du åker med egentligen?M_M skrev:Risken med t.ex. 45:- som lägsta taxa för enkelresa är att SL förlorar resenärer över till taxi för att taxi blir billigare! Det är en utveckling som nog inte är särskilt bra på något sätt.
Om resan ska bli billigare med taxi än med SL, förutsätter det att samtliga i sällskapet behöver lösa biljett vid resa med SL. Ditt exempel bygger alltså på ett sällskap där ingen har periodkort eller liknande, det vill säga ett sällskap av resenärer som vanligtvis inte reser med SL. Jag påstår därför att detta sällskap för den aktuella, korta sträckan väljer taxi redan i dag. Några kronor hit eller dit i SL-taxan har ingen avgörande betydelse.
Så den risk som M_M målar upp är i praktiken obefintlig.
Inget, men det var inte det som var frågan.NerdBoy skrev:Vad säger att de får vara kvar?BSB101 skrev:I sådana fall måste dagens olika periodkort vara högst orättvisa. Om det nu är så orättvis varför får periodkorten vara kvar i dagens utformning?
Tidsfråga hit och tidsfråga dit. Jag tror nog det tar betydligt längre tid än du trycks tro. Detta du frågan om hur zonerna ska vara är en aning komplicerad. Från politikerhåll gäller det att en majoritet (av egna väljare och framtida dito) inte får det sämre.NerdBoy skrev:Det är bara en tidsfråga tills det blir lokala kort i Stockholm för att pensionärerna där inte ska behöva sponsra resenärerna i Norrtälje.
Maxbeloppet dras vid incheckning och mellanskillnaden betalas tillbaka vid utcheckning.NerdBoy skrev:Jag är lite nyfiken på det tekniska här. Läggs det någon sorts markering på kortet vid incheckning och sedan dras rätt belopp vid utcheckning? Eller dras maxbeloppet vid incheckning och sedan betalas mellanskillnaden tillbaka vid utcheckning?Harald skrev:Där har in- och utcheckningssystemet i Västtrafiks tappning en fördel. Det finns. t.ex. linjer som går mellan platser i Göteborg via Mölndal. Checkar min för flerzonsresa så klarar man en kontroll i Mölndal, men checkar man sedan ut i Göteborg så behöver man inte betala för Mölndal.NerdBoy skrev:För att göra det lite svårare räcker det ibland inte med att veta vilken zon destinationen ligger i, du måste även veta vägen dit. Det klassiska exemplet är att om du köper en zon A-biljett för att åka 178:an mellan Danderyd (zon A) och Kista (zon A) så torskar du om det är kontroll i Helenelund (zon B).

Bonusfrågan som diskuterats på PV och ingen varit riktigt sugen på att svara på är vad som händer om man laddar ett oregistret kort med minimibeloppet och checkar in i Göteborg och åker till Nässjö, och sen kastar kortet (som då har större minusbelopp än panten). Torskar man vid biljettkontroll då man åkt längre än vad belopp+pant räcker och/eller händer något speciellt när man försöker checka in?
Du får offra dig och testa. 

Ute i bushen t ex i Roslagen skulle det bli allt för långt mellan dessa apparater. På långväga bussar är nog automater ombord den bästa lösningen. Förstår dock inte varför detta med reskassa på SL-Access skall vara så svårt att lösa. Värdekort har funnits i olika former sedan 80-talet- Antingen förser man kortläsarna t ex på bussarna med knappar så att man vid påstigning kan trycka in hur många zoner man skall åka. Eller också har man checka in-checka ut som Västtrafik.hgsldf skrev:Ersätt SL Access och remsorna med biljettautomater på alla T-banestationer, P-stationer, stora busstationer osv, ungefär som i Berlin med omnejd. Där kan man köpa alla typer av biljetter med kontanter och betalkort och på dom stora stationerna kan Agda gå fram till disk där man saluför såväl DB som BVG, inga problem och samma system för att köpa olika periodbiljetter och engångsbiljetter. Oavsett biljettyp, börjar den att gälla när man stämplar den på ingången till perrongen på spårvagnen, eller på bussen. Systemet bygger som bekant på att om Du ertappas utan giltigt färdbevis (gäller även ostämplad biljett) är Du torsk som Svensson, dom bostadslösa ledsagas försiktigt ut och går tillbaka igen, men det gäller väl de flesta kollektivtrafiksystem? Biljetten Du köpt kan Du stoppa djupt ner i portmän, det kan ta månader och år innan du behöver visa upp den. Men uppenbarligen är det endera nivån på straffavgiften eller moral som gör att det fungerar och så här fungerar det på de flesta hål i Tyskland.
/Göran
Nu skall systemet testas på Lidingö start 1/3:
Pilottest av Reskassan
Reskassan är en ny funktion i SL Access som gör att man kan fylla på SL Access-kortet med pengar, som omvandlas till en biljett när man viserar kortet vid resa. Under mars utförs ett pilottest. Lanseringen är planerad till maj-juni.
Hos 4 SL-ombud på Lidingö kommer 500 resenärer kunna få vara med i piloten. Eftersom det är ett test kan Reskassan bara användas i begränsad omfattning. Alla funktioner i reskassan kommer inte att användas.
https://docs.google.com/file/d/0B7qU_LH ... edit?pli=1
Reskassan är en ny funktion i SL Access som gör att man kan fylla på SL Access-kortet med pengar, som omvandlas till en biljett när man viserar kortet vid resa. Under mars utförs ett pilottest. Lanseringen är planerad till maj-juni.
Hos 4 SL-ombud på Lidingö kommer 500 resenärer kunna få vara med i piloten. Eftersom det är ett test kan Reskassan bara användas i begränsad omfattning. Alla funktioner i reskassan kommer inte att användas.
https://docs.google.com/file/d/0B7qU_LH ... edit?pli=1
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Eftersom det är ett "pilottest" nu, kommer det kanske att ta minst ett år innan systemet är fullt implementerat. Låt oss därför hålla tummarna för att vi ändå ska kunna fira 40-årsjubileum för remsan & stämpeln (infördes 18 februari 1973).
Om systemet hinner implementeras fullt ut innan kanske vi får se ett comeback lagom till 40-årsdagen istället.Anders Hanquist skrev:Eftersom det är ett "pilottest" nu, kommer det kanske att ta minst ett år innan systemet är fullt implementerat. Låt oss därför hålla tummarna för att vi ändå ska kunna fira 40-årsjubileum för remsan & stämpeln (infördes 18 februari 1973).

- Jourmaster
- Moderator
Diskussionen om giltighetstiden och återköpsregler för remsorna har flyttats till en egen tråd:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 14&t=34117
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 14&t=34117
Jourhavande forummoderator.