Spårvägsmuseet- och museitrafikens framtid

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Spårvägsmuseet- och museitrafikens framtid

Inlägg av Odd »

Enligt min mening måste Stockholms Spårvägar värna om att museitrafiken blir kvar i Alkärrshallen och att denna permanentas som vagnhall för museitrafiken. Det finns flera anledningar till att man inte skall flytta förvaringen av museivagnar till AGA, bland annat:
- Banan mellan Ropsten och Aga kommer troligen inte att ha växlar som är kompatibla med hjulprofilen.
- Det är långt mellan vagnhallen och linjen.
- Pga att signalsystemet kommer att ha färgade lyktor så kommer inte färgblindhet att tillåtas.
- Enkelspår mellan Ros-Tov samt Tov-Bag kan göra det lurigt att få in spontana tågrörelser mellan ordinarievagnarna på sträckan.
- Det är en lång, brant backe upp mellan Tov-Bag och en lång brant backe ner i andra riktningen. En del av våra gamla vagnar är ju inte helt lätta att hantera under sådana förutsättningar.
- Gemensam verkstad som delas med annan verksamhetsutövare riskerar att få svårt med att få plats med underhåll.
- En del vagnar är enriktningsvagnar vilket omöjliggör vändning längs Lidingöbanans sträckning.

Om alkärrshallen måste bort och det inte går att ordna med en funktionell ersättningshall på Stockholmssidan, exempelvis vid Värtan eller Gasverksområdet, så är jag rädd för att större delen av museitrafikens verksamhet måste läggas ner.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

the0fiskis skrev:Tycker det ska finnas mer museeu trafik jag vet bara en linje det är 7n

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Linje 46 förekommer då och då. Och ibland (alltid?) med dubbeldäckare. Buss alltså.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

spårlasse skrev: ... måste alltid jobba en del med lobby gentemot politiker och andra med inflytande - vilket jag dock är övertygad om att det görs - på sätt och omfattning som anses rimligt.
Korrekt.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Odd skrev:Enligt min mening måste Stockholms Spårvägar värna om att museitrafiken blir kvar i Alkärrshallen och att denna permanentas som vagnhall för museitrafiken. Det finns flera anledningar till att man inte skall flytta förvaringen av museivagnar till AGA, bland annat:
- Banan mellan Ropsten och Aga kommer troligen inte att ha växlar som är kompatibla med hjulprofilen.
- Pga att signalsystemet kommer att ha färgade lyktor så kommer inte färgblindhet att tillåtas.
- Enkelspår mellan Ros-Tov samt Tov-Bag kan göra det lurigt att få in spontana tågrörelser mellan ordinarievagnarna på sträckan.
- Det är en lång, brant backe upp mellan Tov-Bag och en lång brant backe ner i andra riktningen. En del av våra gamla vagnar är ju inte helt lätta att hantera under sådana förutsättningar.
- Gemensam verkstad som delas med annan verksamhetsutövare riskerar att få svårt med att få plats med underhåll.
- En del vagnar är enriktningsvagnar vilket omöjliggör vändning längs Lidingöbanans sträckning.

Om alkärrshallen måste bort och det inte går att ordna med en funktionell ersättningshall på Stockholmssidan, exempelvis vid Värtan eller Gasverksområdet, så är jag rädd för att större delen av museitrafikens verksamhet måste läggas ner.
Dina invändningar är lätta att instämma i.
Aga dimensioneras för övrigt inte för att rymma museivagnar. Oavsett detta är Aga en olämplig placering av en hall för en trafikuppgifte som ligger på ett helt annat ställe, ja till och med i en helt annan stad!

Å andra sidan, kan man lägga hallen för den reguljära trafiken "i en annan stad" borde man kunna lägga en museivagnhall där också. I ett tidigt skede av tankeverksamheten ska man hålla alla portar öppna.
Senast redigerad av Thomas Lange den tisdag 21 februari 2012 21:50, redigerad totalt 2 gång.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev:Enligt min mening måste Stockholms Spårvägar värna om att museitrafiken blir kvar i Alkärrshallen och att denna permanentas som vagnhall för museitrafiken. Det finns flera anledningar till att man inte skall flytta förvaringen av museivagnar till AGA, bland annat:

En del i ombyggnaden är att bygga om spår mm så att den passar till innerstadsnätet. Förhoppningsvis inser SL att tvärbaneprofilen inte är lämplig då man får mer flänsbärande korsningar. Backen är som du säger ganska brutal då man ska köra där under längre perioder, jämför backanrna i andra länder så är det ingen fara. Fördelen med att kunna ta sig till AGA är att svarva hjulen där då det planeras för en undergolvssvarv. I Spårplanen för AGA finns vändmöjligheter för enrikningsvagnar.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
morret

Inlägg av morret »

Jag skulle gärna se lite gamla vagnar på Birger Jarlsgatan upp till gamla vagnshallen vid Immanuelskyrkan =)

Det vore verkligen inte en tokig idé att göra museitrafik med en ringlinje runt djurgården... men det skulle väl bli galet dyrt :(
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

morret skrev:Jag skulle gärna se lite gamla vagnar på Birger Jarlsgatan upp till gamla vagnshallen vid Immanuelskyrkan =)

Det vore verkligen inte en tokig idé att göra museitrafik med en ringlinje runt djurgården... men det skulle väl bli galet dyrt :(

Nja det behöver inte bli så dyrt . Går att bygga med vignolräl och slipers utom vid gatukorsningar och då är det inte så farligt. Det har bara gjorts överslagsräkningar och då ser det tämligen OK ut...Vinnarna är turistena som lättare kan hitta till museistaden .

Stefan
Senast redigerad av Stefan Widén den onsdag 22 februari 2012 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Den enda aspiranten på tomten är väl Gröna lunds utbyggnad, något annat har det väl inte varit tal om?

Och med vagnhallens och Aquarias begränsade höjd så ser jag inte varför de inte skulle kunna samexistera med en större bergochdalbana eller så, på gammalt klassiskt grönan-sätt. Lite jobbig arbetsmiljö att jobba med vagnarna i sedan kanske ;-)
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

micke b skrev:Den enda aspiranten på tomten är väl Gröna lunds utbyggnad, något annat har det väl inte varit tal om?

Och med vagnhallens och Aquarias begränsade höjd så ser jag inte varför de inte skulle kunna samexistera med en större bergochdalbana eller så, på gammalt klassiskt grönan-sätt. Lite jobbig arbetsmiljö att jobba med vagnarna i sedan kanske ;-)

Jo Sjöhistoriska har även vart på tapeten. De ville flytta från sin nuvarande till Akh för att skapa en samman hållande organisation. Grönan skulle säkert inte tacka nej och då kunna bygga ut Aquvaria till en jätteanläggning.

Stefan
twr

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev: Vi känner alla ett stort stöd för museitrafiken och kanske kan vi få till slingan från Wau via Manilla och Museistaden till Berwaldhallen. Då kan museivagnarna svara för interntransporten på Djurgården. Målet måsta vara att få museivagnana till samma status som i andra städer. San Fransico är så klart drömmen men dit har vi inte kommit. Men ta GBG där finns inte ett vykort utan att ringlinjens vagnar är med.

Stefan
Hur konkreta är dessa planer? Det låter mycket intressant!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Gällande anläggningen Aquaria vägrade konstruktören som skulle göra en statusbesiktning av anläggningen för några år sedan att ens gå in i visa delar. Vet inte om det är samma byggnad idag men om det är det var det rivningsfärdig för länge sedan.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:
Stefan Widén skrev: Vi känner alla ett stort stöd för museitrafiken och kanske kan vi få till slingan från Wau via Manilla och Museistaden till Berwaldhallen. Då kan museivagnarna svara för interntransporten på Djurgården. Målet måsta vara att få museivagnana till samma status som i andra städer. San Fransico är så klart drömmen men dit har vi inte kommit. Men ta GBG där finns inte ett vykort utan att ringlinjens vagnar är med.

Stefan
Hur konkreta är dessa planer? Det låter mycket intressant!
Inte särskilt konkreta, men nämns som idé för framtiden i kretsarna runt Södra Djorgården (och utan att ha kalkylerat kostnaderna)
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan Widén skrev:Vi känner alla ett stort stöd för museitrafiken och kanske kan vi få till slingan från Wau via Manilla och Museistaden till Berwaldhallen. Då kan museivagnarna svara för interntransporten på Djurgården. Målet måsta vara att få museivagnana till samma status som i andra städer. San Fransico är så klart drömmen men dit har vi inte kommit. Men ta GBG där finns inte ett vykort utan att ringlinjens vagnar är med.
Det låter trevligt. Är poängen med att gå till Berwaldhallen att passera museerna på norra djurgården, eller? Kortast väg torde väl vara att gå till den (vad jag förstått) tänkta spårvägen till Loudden?

Dubbelspår eller enkelspår? Behövs broförstärkning / ny / egen bro mellan Djurgårdsbrunnsvägen / Manillavägen?

Buss 69 ligger risigt till :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Dubbelspår eller enkelspår? Behövs broförstärkning / ny / egen bro mellan Djurgårdsbrunnsvägen / Manillavägen?
Bron byggdes om för ett år sedan. Har faktiskt ingen koll på om den nya har ett eller två körfält. Den gamla var trafikljusreglerad då inga möten kunde ske på bron.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Dubbelspår eller enkelspår? Behövs broförstärkning / ny / egen bro mellan Djurgårdsbrunnsvägen / Manillavägen?
Bron byggdes om för ett år sedan. Har faktiskt ingen koll på om den nya har ett eller två körfält. Den gamla var trafikljusreglerad då inga möten kunde ske på bron.
Bron är nybytt och klarar enligt uppgift lasten av spårvägsspår med tillhörande vagnar. Enkelspår vor det trevligaste med några möteplatser på väl avvägda ställen. Vid Manilla som ett, då kan man som bonus köra "skolvagnar" morron och kväll. Nästa borde vara vid museistaden. Enkelspår kräver så klart någon form av signalystem!! med två möteplatser blir det tre sträckor. Ska genast be någon svarva till tågstavar enligt reglementet så har vi löst det. Dryga metern 45X45 regel, par timmar vid svarven lite lack borde inte kosta mer en ett par tusen ....för ett komplett system.

Detta är som sagt inte detaljstuderat men är ett gott exempel på vad man kan ha för visioner. Och återigen ... vilka trodde 1985 att vi skulle köra spårvagnar i innerstaden 6 år senare.....

Stefan
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jag lärde min dotter på 70-talet att "man kan allt man vill" och det har hon citerat till höger och vänster sedan dess.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

hgsldf skrev:Jag lärde min dotter på 70-talet att "man kan allt man vill" och det har hon citerat till höger och vänster sedan dess.
I verkligheten brukar dock plånboken sätta stopp till slit.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan Widén skrev:
LÅ1 skrev:
Bron är nybytt och klarar enligt uppgift lasten av spårvägsspår med tillhörande vagnar.
Trevligt! Det borde ha en rejält positiv inverkan på kalkylen. Jag vet iofs inte hur mycket broar kostar jämfört med vad resten kan kosta, men antar att "järnvägsspår" mestadels på egen banvall inte är så fasligt dyrt medan en bro kan kosta en hel del, eller?
Stefan Widén skrev:Enkelspår vor det trevligaste med några möteplatser på väl avvägda ställen. Vid Manilla som ett, då kan man som bonus köra "skolvagnar" morron och kväll. Nästa borde vara vid museistaden. Enkelspår kräver så klart någon form av signalystem!! med två möteplatser blir det tre sträckor. Ska genast be någon svarva till tågstavar enligt reglementet så har vi löst det. Dryga metern 45X45 regel, par timmar vid svarven lite lack borde inte kosta mer en ett par tusen ....för ett komplett system.
Om man leker med tanken att Djurgården (Djurgårdsförvaltningen?) (och Stockholms Stad för Norra Djurgården) upplåter markyta utan att belasta ett spårbygge så är frågan vilket som kostar mest, att anlägga dubbelspår eller att ha växlar till mötesstationer? Visst vore det mer "kultur" med enkelspår och mötesplatser men egentligen är det väl inte så musealt korrekt för en större stad (???, beror kanske på vilken tidsålder man vill efterlikna) och framför allt så är väl risken att följdförseningar skapar dålig PR för museitrafiken?

Det kan kanske vara trevligt med "snirkliga" kontaktledningsstolpar, även om sådana kanske inte varit så vanliga på spårvägar i Sverige.
Stefan Widén skrev:Detta är som sagt inte detaljstuderat men är ett gott exempel på vad man kan ha för visioner. Och återigen ... vilka trodde 1985 att vi skulle köra spårvagnar i innerstaden 6 år senare.....
Ja, det gäller att ha visioner!

(Det värsta är att jag minns inte om jag faktiskt åkt busslinjen som går här på riktigt eller om jag "åkt" runt med gatuvyfunktionen på någon av karttjänsterna :wink: )
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Får man verkligen lägga nya spår på annan plats än i den befintliga vägbanan? Det handlar ju om nationalstadsparken! Och där får ju knappast ett grässtrå rubbas, än mindre jordlagret.
(Och i befintlig vägbana finns inte utrymme för ett enkelspår i mitten, utan det måste i så fall bli dubbelspår.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Så länge vi pratar om spårväg och med den posetiva inverkan som det kan ha på miljön så borde man kunna få till det. Och så kan vi ju alltid hävda att det handlar om att bygga tillbaka spår där det en gång funnits....Från Wau till biskopsudden fast det spår när det var utställning där och samma från Berwald bort mot Källhagen. Sen är det bara en snutt därimellan. Självklart skall man ha Snygga stolpar med tillhörande GDUer (Gamla Diggabla Uteliggare). Det finns i de arkivmaterial som en medlem fiskade upp från conteinern då SL flyttade från Tegnergatan. Runt 15 arkivmappar med orginalritningar, i vissa fall handcolorerade. Samma material låg även alla realtionsritningar på kontaktledning och signal från spårvägen. Nu finns det i tryggt förvar hos museet.

Vad jag vill få upp är att vår verksamhet med att renovera gamla vagnar och visa upp dem har lika stort kulturhistorisk värde som andra som jobbar med liknade ute på Djurgården. Att våra resenärer gillar det får vi dagligenbekräftat bara vi kommer ut och kör. Senast när vi kört spontantrafik mellan sergel och Djurgården med enkelvagnar. När resenärer byter från ny till gammal så ...ja då vet man.

Stefan
Skriv svar