Spårvägsmuseet- och museitrafikens framtid
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Spårvägsmuseet- och museitrafikens framtid
Här börjar vi en ny tråd med frågan som förekommit i massa andra. Vad ska hända med museet och museitrafiken i framtiden. Min tanke är att de som har ideér skall kunna föra fram dem här. Om vi försöker att inte "totalsåga" de tankar och ideér som förs fram får vi kanske in mer kreativa idéer. Gärna från de som inte normalt brukar skriva på forum och som är flitiga gäster på museet och på museitraiken.
Låt fantasin flöda!!!
Lägger det på denna fora då den är öppen för alla.
Stefan
Låt fantasin flöda!!!
Lägger det på denna fora då den är öppen för alla.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägsmuseet- och museitrafikens framtid
I den andra tråden ("A29:or i Hyh...") så har jag redan föreslagit ett samarbete mellan museum och musei/veterantrafik, och andra har redan påpekat att dagens läge absolut inte är statiskt.
Ett förslag:
Om den politiska viljan är att museets vagnar inte ska slitas genom att köras i trafik så kan det kanske vara bra att överföra ägandet till stadsmuseet, och eventuellt låta någon andel av varje vagn ägas av Lidingö och Solna som också trafikerats av spårvagnarna (med reservation för att jag faktiskt inte vet om det finns nån Lidingöbanevagn i museets samlingar). Förutom Solna och Lidingö så är väl museispårvagnarna egentligen en fråga för Stockholms kommun och inte Stockholms län (även om SS ombildades till SL och ägandet överfördes från kommunen till länet - länet kan kanske äga en andel motsvarande de vagnar som använts i trafik efter ombildningen, d.v.s. vagnar som förts till museum från Nockeby- och Lidingöbanorna). Definera olika bevarandeklass på vagnarna som säger vad som vem får göra, d.v.s. om de över huvud taget får beträdas, om de får beträdas av allmänhet men inte köras o.s.v...
Låt sedan SS (eller vem som nu i framtiden kör veteran/museitrafik) få disponera en tillräckligt stor lokal som både fungerar som statiskt museum för stadsmuseets vagnar och vagnhall som både kan visa upp veteran/museivagnar som används i trafik och där det också finns möjlighet att göra erfoderligt underhåll och där det finns personalutrymmen och de lokaler som behövs för att driftleda veteran/museitrafik.
Poängen med detta är att museiföremål korrekt tillhör museum och inte blir ett bihang på annan verksamhet vars syfte egentligen inte alls är att driva museiverksamhet. Dessutom skyddas vagnarna mot att riskera att förskingras vid en konkurs vilket annars är risken om de överförs i privat ägo. Konstruktionen gör också att stadsmuseet får ett incitament att heja på SS eller motsvarande dels att över huvud taget bedriva sin verksamhet och dels att få fortsätta verka i sina lokaler eftersom stadsmuseet annars åker på att hantera eventuell hemlöshet för vagnarna.
OBS att jag skriver både veterantrafik och museitrafik. Man får väl betrakta A31/M23 som veteranvagnar medan de gamla stockholmstyperna som museivagnar eftersom A31/M23 knappast är musealt korrekta just i Stockholm.
Ett förslag:
Om den politiska viljan är att museets vagnar inte ska slitas genom att köras i trafik så kan det kanske vara bra att överföra ägandet till stadsmuseet, och eventuellt låta någon andel av varje vagn ägas av Lidingö och Solna som också trafikerats av spårvagnarna (med reservation för att jag faktiskt inte vet om det finns nån Lidingöbanevagn i museets samlingar). Förutom Solna och Lidingö så är väl museispårvagnarna egentligen en fråga för Stockholms kommun och inte Stockholms län (även om SS ombildades till SL och ägandet överfördes från kommunen till länet - länet kan kanske äga en andel motsvarande de vagnar som använts i trafik efter ombildningen, d.v.s. vagnar som förts till museum från Nockeby- och Lidingöbanorna). Definera olika bevarandeklass på vagnarna som säger vad som vem får göra, d.v.s. om de över huvud taget får beträdas, om de får beträdas av allmänhet men inte köras o.s.v...
Låt sedan SS (eller vem som nu i framtiden kör veteran/museitrafik) få disponera en tillräckligt stor lokal som både fungerar som statiskt museum för stadsmuseets vagnar och vagnhall som både kan visa upp veteran/museivagnar som används i trafik och där det också finns möjlighet att göra erfoderligt underhåll och där det finns personalutrymmen och de lokaler som behövs för att driftleda veteran/museitrafik.
Poängen med detta är att museiföremål korrekt tillhör museum och inte blir ett bihang på annan verksamhet vars syfte egentligen inte alls är att driva museiverksamhet. Dessutom skyddas vagnarna mot att riskera att förskingras vid en konkurs vilket annars är risken om de överförs i privat ägo. Konstruktionen gör också att stadsmuseet får ett incitament att heja på SS eller motsvarande dels att över huvud taget bedriva sin verksamhet och dels att få fortsätta verka i sina lokaler eftersom stadsmuseet annars åker på att hantera eventuell hemlöshet för vagnarna.
OBS att jag skriver både veterantrafik och museitrafik. Man får väl betrakta A31/M23 som veteranvagnar medan de gamla stockholmstyperna som museivagnar eftersom A31/M23 knappast är musealt korrekta just i Stockholm.
Det vore väl bra om en ny vagnhall/verkstad för SSS musei/veterantrafik lades bredvid det nya SL-spårvägsmuseet. Då skulle SSS kunna underhålla och visa SL-museets samlingar, som kan sättas i drift, i sin naturliga miljö. Trafik skulle kunna ske exempelvis på helger och semestertider mellan Centralen och Gasverket (om det är där museet föreslås att flytta till). SSS skulle då kunna få bidrag från staten/staden för att underhålla, renovera och hålla vagnarna i driftdugligt skick. Jag anser att vagnar som är i ett stycke ska rulla och visas upp, det blir en ytterligare dimension till museets statiska utställningar. SSS bör snarast inleda samtal med SL-museet och dess ägare om hur ett samarbete skulle kunna se ut. Jag tror också det är viktigt att det allmänna stad/stat äger och driver SL-museet för att säkerställa att samlingarna inte förfars på något sätt.
Det vore inte fel att även få till en linje för trådbuss. Från museet (Gasverket) via Gasverksvägen-Fiskartorpsvägen-Lidingövägen-Sturegatan-Karlavägen-Karlaplan-Narvavägen-Djurgårdvägen-Skansen. För att visa upp trådbuss(ar) gamla som nya.
Jag tror att om museiföremålen visas i sin rätta miljö kan det även gagna en utveckling av kollektivtrafiken, främst då den eldriva delen.
mvh
Kjell L
Det vore inte fel att även få till en linje för trådbuss. Från museet (Gasverket) via Gasverksvägen-Fiskartorpsvägen-Lidingövägen-Sturegatan-Karlavägen-Karlaplan-Narvavägen-Djurgårdvägen-Skansen. För att visa upp trådbuss(ar) gamla som nya.
Jag tror att om museiföremålen visas i sin rätta miljö kan det även gagna en utveckling av kollektivtrafiken, främst då den eldriva delen.
mvh
Kjell L
Spårvägsmuseet är idag inte bara spårvagnar från Stockholms Spårvägar, ägt av Stockholms stad. Det är ju även bussar från hela länet, tom innan det hela blev SL. Samt järnvägsfordon från tiden långt före länstrafikens genomförande. Allt det där hänger ju ihop i historien, med början med roddarmadammerna, med små bussbolag i bushen, lokala järnvägsföretag osv. Sånt som inte alls hade med Stockholm att göra.
Därför är nog inte Stadsmuseet överhuvudtaget intresserad av dagens samlingar, mer än att den splittras.. och hur bra är det för helheten?
Däremot är jag för ett samarbete av något slag. Ett museum med både uppstoppade vagnar, samt trafikdugliga vagnar som är ute och rullar. Så är det i många andra städer, bland annat Budapest.
Därför är nog inte Stadsmuseet överhuvudtaget intresserad av dagens samlingar, mer än att den splittras.. och hur bra är det för helheten?
Däremot är jag för ett samarbete av något slag. Ett museum med både uppstoppade vagnar, samt trafikdugliga vagnar som är ute och rullar. Så är det i många andra städer, bland annat Budapest.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Inge, det omvända gjordes med SSB nr 14, som fram till 2004 stod i tekniska museets elkraftsavdelning, men när avdelningen stängdes, överfördes vagnen till Spårvägsmuseet.
Poängen, som jag glömde bort, är att som du skriver, riskerar det bli en enstaka vagn. Resten magasineras nånstans...
Men det handlar inte bara om fordon. De har idag en enorm föremålssamling, vem ska ta hand om dem? Och alla bilder? Stadsmuseet kan ta stockholmsdelen, men övriga länet, ska arkivet splittras och spridas ut i de olika kommunerna? Och alla dokument, de lär hamna i Riksarkivet, svårtillgängliga.
Hur länge kan Alkärrshallen finnas kvar? Vilka alternativ finns om den avvecklas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
För den som är nyfiken på området runt det framtida museet finns det en fin sida på stockholm.se, här. Och en fin broschyr i pdf-format här. (Hittade broschyren i pappersformat vid den fina stockholmsmodellen i Kulturhuset i lördags.)
Spårvägsmuseet planeras till Gasverksområdet, område 6 på kartan på webbsidan.
Tittar man på kartan på sidan 9 så är spårvägen inte inritad i detta område. Bara buss. Och texten på samma sida säger att SL och staden utreder möjligheten att förlänga en stombusslinje genom området och fram till Odenplan.
Finns det andra, senare, planer på att utreda spårvägstrafik i området? Åtminstone ett enkelspår är ju i alla fall en nödvändighet för att där ute kunna härbärgera museivagnar som används i trafik. Så något spå är väl planerat, antar jag.
Tittar man på kartan på sidan 9 så är spårvägen inte inritad i detta område. Bara buss. Och texten på samma sida säger att SL och staden utreder möjligheten att förlänga en stombusslinje genom området och fram till Odenplan.
Finns det andra, senare, planer på att utreda spårvägstrafik i området? Åtminstone ett enkelspår är ju i alla fall en nödvändighet för att där ute kunna härbärgera museivagnar som används i trafik. Så något spå är väl planerat, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1, jag tror det där materialet togs fram för länge sen innan de ens tänkt tanken att Spårvägs City skulle gå förbi där och knytas ihop med Lidingöbanan. Senast jag frågade någon (glömt vem) som var insatt om status för museets flytt till området, var svaret att det fn är bordlagt.
- Stefan Widén
Det är väl just storleken på föreslagna lokaler eller brist på storlek som gör att det svajar i besluten. En Lösning med Akh kanske skulle lösa det hela. Den ideen har vart på tapeten ett tag och jag tror även det är en bra lösning. Det viktiga är att vi får hållbara lösningar på lång sikt som kan säkerställa det som finns idag och även ge förutsättningar för utveckling.bruse skrev:LÅ1, jag tror det där materialet togs fram för länge sen innan de ens tänkt tanken att Spårvägs City skulle gå förbi där och knytas ihop med Lidingöbanan. Senast jag frågade någon (glömt vem) som var insatt om status för museets flytt till området, var svaret att det fn är bordlagt.
Mera kreativa ideer......
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Broschyren är daterad november 2011, men innehållet kan ju till stor del vara betydligt äldre.bruse skrev:LÅ1, jag tror det där materialet togs fram för länge sen innan de ens tänkt tanken att Spårvägs City skulle gå förbi där och knytas ihop med Lidingöbanan. Senast jag frågade någon (glömt vem) som var insatt om status för museets flytt till området, var svaret att det fn är bordlagt.
Men det är väl i alla fall klart att spårvägsmuseet måste flytta från nuvarande lokaler, eller?
Rätt ordnat så tror jag att ett museum vid gasklockorna med möjlighet att köra museitrafik ända fram skulle kunna bli mycket bra.
Googlade och hittade texter som tyder på att principbeslutet är taget.
Lägesredovisning för del av Norra Djurgårdsstaden (3:e stycket på sid 5. Texten daterad för ett år sedan, 2011-02-21)
Stockholms stad visar upp Norra Djurgårdsstaden (Näst sista stycket. Texten daterad för en vecka sedan, 2012-02-13)
Lägesredovisning för del av Norra Djurgårdsstaden (3:e stycket på sid 5. Texten daterad för ett år sedan, 2011-02-21)
Stockholms stad visar upp Norra Djurgårdsstaden (Näst sista stycket. Texten daterad för en vecka sedan, 2012-02-13)
- Thomas Lange
Det provisoriska bygglovet för nuvarande Alkärrshallen sträcker sig fram till 2020 (5+5 år från 2010). SL-programmet för Spårväg City har i dokument som rör utbyggnaden för Spårväg City skrivit att Allkärrshallen avvecklas när Aga-depån tagits i bruk och spårförbindelse upprättats mellan Spårväg City och Lidingöbanan vid Ropsten. Det planeras vara klart 2017.twr skrev:Hur länge kan Alkärrshallen finnas kvar? Vilka alternativ finns om den avvecklas?
Ju förr dess bättre.
Thomas, nu talar du väl bara om SL:s verksamhet i Alkärrshallen? Spårvägssällskapets verksamhet påverkas väl inte av det du nämner?Thomas Lange skrev:Det provisoriska bygglovet för nuvarande Alkärrshallen sträcker sig fram till 2020 (5+5 år från 2010). SL-programmet för Spårväg City har i dokument som rör utbyggnaden för Spårväg City skrivit att Allkärrshallen avvecklas när Aga-depån tagits i bruk och spårförbindelse upprättats mellan Spårväg City och Lidingöbanan vid Ropsten. Det planeras vara klart 2017.twr skrev:Hur länge kan Alkärrshallen finnas kvar? Vilka alternativ finns om den avvecklas?
Jag tänker alltså att samlingarna ägs av en slags paraplyorganisation där de olika museerna äger olika stora andelar ungefär baserat på hur stor del av samlingarna som är relevanta för respektive delägare.bruse skrev:Spårvägsmuseet är idag inte bara spårvagnar från Stockholms Spårvägar, ägt av Stockholms stad. Det är ju även bussar från hela länet, tom innan det hela blev SL. Samt järnvägsfordon från tiden långt före länstrafikens genomförande. Allt det där hänger ju ihop i historien, med början med roddarmadammerna, med små bussbolag i bushen, lokala järnvägsföretag osv. Sånt som inte alls hade med Stockholm att göra.
Medhåll om samarbete, men vilket samarbete sker i Budapest?bruse skrev:Däremot är jag för ett samarbete av något slag. Ett museum med både uppstoppade vagnar, samt trafikdugliga vagnar som är ute och rullar. Så är det i många andra städer, bland annat Budapest.
Urspårning: Jag kanske har fått allt om bakfoten men mitt intryck är att att i Budapest med omnejd finns tre lokaltrafikverksamheter som åtminstone utåt inte verkar hänga ihop mer än att BKV ("Budapest-SL") är huvudman. Dels körs en museilinje på samma spår som linje 2 kör, dels finns ett litet tunnelbanemuseum på vad jag tror är ett "överblivet" stickspår eller överbliven gångväg vid Deák Ferenc Tér (antagligen överbliven då man byggt om stationen inför att M2 och/eller M3 öppnade), och dels finns ett lokaltrafikmuseum ute vid Szentendre där en klase fordon av blandat slag står uppstälda, många på spår med spåranslutning till HÉV men jag vet inte om det ens finns lämplig spänning för att köra spårvagnar och det finns definitivt inte strömskena för tunneltåg. HÉV kör 1500V DC på kontaktledning så det vore dåligt om spårvagnar köras på HÉV-spänningen. Dessutom finns ett helt separat järnvägsmuseum, föredömligt inne i själva Budapest.
Men dåså. Om man ändå bygger enkelspår längs ungefär halva området så kan man väl lika gärna bygga dubbelspår längs hela området och spårtriangel vid Ropsten?LÅ1 skrev:För den som är nyfiken på området runt det framtida museet finns det en fin sida på stockholm.se, här. Och en fin broschyr i pdf-format här. (Hittade broschyren i pappersformat vid den fina stockholmsmodellen i Kulturhuset i lördags.)
För att lite tramsigt anknyta till en annan tråd så kan man ju annars bygga bara enkelspår utan kontaktledning och nästan musealt korrekt låta Lidingöbaneloket transportera vagnar mellan Ropsten och museet

Tycker det ska finnas mer museeu trafik jag vet bara en linje det är 7n
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
- Thomas Lange
Om Alkärrshallen avvecklas enligt det som föreslås i SL-programmet har Spårvägssällskapet ingenstans att förvara, underhålla och renovera de museala vagnarna. Texten i SL-programmet är visserligen inte huggen i sten, bara ordbehandlad, men så länge inget alternativ har erbjudits måste hotet uppfattas som reellt, och jag kan försäkra dig att hotet också uppfattas som reellt inom åtminstone Stockholmsavdelningen av Spårvägssällskapet.bruse skrev:Thomas, nu talar du väl bara om SL:s verksamhet i Alkärrshallen? Spårvägssällskapets verksamhet påverkas väl inte av det du nämner?Thomas Lange skrev:Det provisoriska bygglovet för nuvarande Alkärrshallen sträcker sig fram till 2020 (5+5 år från 2010). SL-programmet för Spårväg City har i dokument som rör utbyggnaden för Spårväg City skrivit att Allkärrshallen avvecklas när Aga-depån tagits i bruk och spårförbindelse upprättats mellan Spårväg City och Lidingöbanan vid Ropsten. Det planeras vara klart 2017.twr skrev:Hur länge kan Alkärrshallen finnas kvar? Vilka alternativ finns om den avvecklas?
Ju förr dess bättre.
Frågan är väl dock vad man menar med avvecklas? Här avser man väl utifrån Spårväg Citys behov? Däremot är det ju givetvis en kostnad för hallen och för att i sådana fall överföra den till SS. Jag tror dock inte SL vågar stoppa musietrafiken till Djurgården. Och egentligen är ju den delen knepigast fram till 2017 - när väl hela sträckan är öppnad försvinner ju en del av de flaskhalsar som finns idag (när det gäller vändningar etc). Däremot kan det väl behövas en del diskussioner för att få behålla hallen när bygglovet gått ut. Sådant är aldrig så lätt att få förlängt, särskilt inte på Djurgården. Men i just det här fallet finns ju få alternativ - och en spårvägshall på Djurgården för musievagnar torde ju kunna bli en turistattraktion i sig självt. Den här delen har ju också även i andra sammanhang ansetts som minst känslig för att permanenta och bygga nytt på.Thomas Lange skrev:
Om Alkärrshallen avvecklas enligt det som föreslås i SL-programmet har Spårvägssällskapet ingenstans att förvara, underhålla och renovera de museala vagnarna. Texten i SL-programmet är visserligen inte huggen i sten, bara ordbehandlad, men så länge inget alternativ har erbjudits måste hotet uppfattas som reellt, och jag kan försäkra dig att hotet också uppfattas som reellt inom åtminstone Stockholmsavdelningen av Spårvägssällskapet.
Med detta inte sagt att det bara är att luta sig tillbaka och vänta. Sådana här intressen måste alltid jobba en del med lobby gentemot politiker och andra med inflytande - vilket jag dock är övertygad om att det görs - på sätt och omfattning som anses rimligt.
- Stefan Widén
Återigen de tankar som finns är ju att Akh skall bestå som drifthall för museitrafiken. Möjligheten finns att låta vissa delar vara öppna för allmänheten som en filial till spv museet. Då blir anläggningen "publik" vilket har vart ett argument för att inte ha kvar den i detta läge utan upplåta marken till något annat. Vidare måste vi framhålla att vår hall ÄR publik redan idag! Det är bara det att vi visar våra vagnar ute på Djurgården och i stan. Ponera att Wasaskeppet var i sådan skick att det kunde flyta och segla men att man på vintern körde in det i museet som så klart hade de övriga utställningarna från bygget /bärgningen osv . Ingen skulle då ifrågasätta dess existens.
Vi känner alla ett stort stöd för museitrafiken och kanske kan vi få till slingan från Wau via Manilla och Museistaden till Berwaldhallen. Då kan museivagnarna svara för interntransporten på Djurgården. Målet måsta vara att få museivagnana till samma status som i andra städer. San Fransico är så klart drömmen men dit har vi inte kommit. Men ta GBG där finns inte ett vykort utan att ringlinjens vagnar är med.
Stefan
Vi känner alla ett stort stöd för museitrafiken och kanske kan vi få till slingan från Wau via Manilla och Museistaden till Berwaldhallen. Då kan museivagnarna svara för interntransporten på Djurgården. Målet måsta vara att få museivagnana till samma status som i andra städer. San Fransico är så klart drömmen men dit har vi inte kommit. Men ta GBG där finns inte ett vykort utan att ringlinjens vagnar är med.
Stefan