"Mitt i..." miss

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
BSB101

Re:

Inlägg av BSB101 »

bruse skrev:Dock, så har de på flera bilder spårvagnar, INTE bilar eller bussar! Det är inne med spårvagnar.
Om man ska sälja in nya byggnader och annat i centrala delar brukar inte verkligheten vara så säljande. Att visa massa med bilar och bussar som sitter fast i kö tillsammans med spårvagnen är helt enkelt inte säljande.
Användarens profilbild
lovespårvagn

Re: "Mitt i..." miss

Inlägg av lovespårvagn »

M32:an är omvänd...
/Adam B
hej

Inlägg av hej »

Verspieder skrev:
2763 skrev:Om jag säger Stockholm avser jag nog oftast tätorten och inte någon märklig administrativ indelning som jag ändå inte har koll på. Som du säkert vet så har de flesta andra inte heller koll på var kommunens gränser går och då är det förmodligen just tätorten som avses.
På samma vis kan man fråga sig om Mölndal ligger i Göteborg eller i Mölndal. Kommunala Göteborgs Spårvägar kör ju linje 4 till Mölndal, som är centralorten i Mölndals kommun. Wikipedia berättar att orten Mölndal nu har vuxit ihop med Göteborg, och ingår i Göteborgs tätort.

Låter lite bökigt att tätorter kan vara större än kommunen de ligger i, och därför kan "spilla över" i grannkommunerna.
Mölndal är ju lite speciellt när det gäller att ligga i två kommuner. Allaredan på medeltiden så delades Krokslätts by mellan Fässbergs och Örgrytes socknar. Sockengränsen gick rakt igenom byn som låg vid nuvarande hållplats Lana. Krokslätt växte i hop med Kvarnbyn söderut och Göteborg norrut. Fässberg socken blev Mölndas stad och Örgryte inkorporerades med Göteborgs stad. Fortfarande ligger stadsdelen Krokslätt på båda sidor gränsen...
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

SouthernCross88au skrev: När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun. Om man menar Storstockholm eller Stockholms län ska man specifiera detta. Det finns vad jag förstår många Solnabor och Sundbyberg-bor som tar det som en personlig förelämpning om man kallar dem för Stockholmare. Det finns många städer i Stockholms området som inte vill bli kallade för "Stockholm", t. ex. Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm, Nacka, Norrtälje, Södertälje, Sigtuna och Nynäshamn. Även Djursholm var en stad före 1971.
Stockholms stad och Stockholms kommun är vad jag vet samma sak, och enligt min erfarenhet är mest besserwissrar som utgår från att det är det som menas med "Stockholm". Om man är i Malmköping, tycker du att man är i "Flen" då? Tror att de som bor i Solna och Sundbyberg och som inte vill bli kallade stockholmare är i minoritet. Det blir ju också väldigt konstigt om Kista och Akalla räknas till "Stockholm", men inte Solna och Sundbyberg.
hej skrev:Mölndal är ju lite speciellt när det gäller att ligga i två kommuner. Allaredan på medeltiden så delades Krokslätts by mellan Fässbergs och Örgrytes socknar. Sockengränsen gick rakt igenom byn som låg vid nuvarande hållplats Lana. Krokslätt växte i hop med Kvarnbyn söderut och Göteborg norrut. Fässberg socken blev Mölndas stad och Örgryte inkorporerades med Göteborgs stad. Fortfarande ligger stadsdelen Krokslätt på båda sidor gränsen...
Vad är det som är speciellt, att kommungränserna har flyttats?
peri6

Inlägg av peri6 »

Felsökning pågår. Lycka till!!

Per R
hej

Inlägg av hej »

AdrianLangemar skrev: hej skrev:
Mölndal är ju lite speciellt när det gäller att ligga i två kommuner. Allaredan på medeltiden så delades Krokslätts by mellan Fässbergs och Örgrytes socknar. Sockengränsen gick rakt igenom byn som låg vid nuvarande hållplats Lana. Krokslätt växte i hop med Kvarnbyn söderut och Göteborg norrut. Fässberg socken blev Mölndas stad och Örgryte inkorporerades med Göteborgs stad. Fortfarande ligger stadsdelen Krokslätt på båda sidor gränsen...
Vad är det som är speciellt, att kommungränserna har flyttats?
Här har inte kommungränsen flyttats. Den har alltid gått igenom Krokslätt så länge man har kunskap bakåt i tiden.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tillhör dem som bor långt ute på vischan och reagerar smått negativt när folk säger att de ska till Stockholm om de ska till Huddinge eller Märsta. Jag blir inte sur, men jag reagerar inombords med ett "nä så är det ju inte". Och ja, om jag åker till Malmköping så noterar jag att jag är i Malmköping i Flen. Dessutom VÄGRAR jag anse att AIK är ett Stockholmslag. Det vore nedvärderande för stockholmarna nämligen.

Men jag är ju lite udda, och anser mig ha rätt till det. Jag anser att ni andra får ha andra åsikter.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:Och ja, om jag åker till Malmköping så noterar jag att jag är i Malmköping i Flen.
Men om man skulle pressa dig att precisera dig så förmodar jag att du skulle säga att du är i Malmköping i Flens kommun och inte i Malmköping i Flens tätort.... ;)

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev:Och ja, om jag åker till Malmköping så noterar jag att jag är i Malmköping i Flen.
Men om man skulle pressa dig att precisera dig så förmodar jag att du skulle säga att du är i Malmköping i Flens kommun och inte i Malmköping i Flens tätort.... ;)

//T
Ja visst. Men jag säger "Sundbyberg, strax norr om Stockholm, Solna, strax norr om Stockholm" men "Rinkeby, i utkanten av Stockholm". Men sån är jag.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

bruse skrev:Jag vet många som på fullaste allvar tror de bor i Stockholms kommun, fast de bor annorstädes. Det är ändå vuxna, som både betalar kommunalskatt och röstar i kommunalvalet. Många är alltså helt övertygade att bor man Stockholm, så innebär det Stockholms kommun.
Ja, det är möjligt, men nu är det så att jag inte är, som du sade, vuxen.
SouthernCross88au skrev:När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun. Om man menar Storstockholm eller Stockholms län ska man specifiera detta. Det finns vad jag förstår många Solnabor och Sundbyberg-bor som tar det som en personlig förelämpning om man kallar dem för Stockholmare. Det finns många städer i Stockholms området som inte vill bli kallade för "Stockholm", t. ex. Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm, Nacka, Norrtälje, Södertälje, Sigtuna och Nynäshamn. Även Djursholm var en stad före 1971.
För mig är Stockholm och Stockholms län i stort sett samma sak. Jag bor i Sundbyberg, men jag kallar mig själv för Stockholmare.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det behöver inte bli så mycket tjafs om sånt här om man skiljer på ort och kommun. Sundbyberg är en del av tätorten Stockholm. Så Tramman behöver inte skämmas för att han skrev att "Sundbyberg ligger i Stockholm". Det handlade ju om att vagntypen såg ut att komma från Göteborg och var målad i gult (Norrköping). (Precis som spårvagnen i Bollibompa-vinjetten). Kommungränser är något helt annat och kollektivtrafiken är inte en primärkommunal angelägenhet, så i det här sammanhanget är Sundbyberg minst lika mycket "Stockholm" som Kista eller Skärholmen är det.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det där med ort har (minst) en dimension till. Hur många Stockholmare (kommuninnevånare) har Stockholm som postadess? alltså bor i postorten Stockholm? Många Stockholmare bor ju i postorterna Årsta, Hägersten, Bromma, Kista eller andra.

Jag har vid flera tillfällen läst i lokalblaskorna (och kanske också hört i lokalradion) om personer som sägs bo i Hägersten, men i själva verket bor i Hägerstensåsen. Men de har postadress Hägersten tror jag, och bor väl också i f.d. Stadsdelsområdet med det namnet. Men Hägersten ligger runt T-banestationerna Axelsberg. Nästan hela orådet mellan T-banestationerna Örnsberg och Mälarhöjden som båda ligger strax utanför stadsdelen Hägersten.

Postort, liksom på vissa håll församling, har åtminstone för många varit välbekanta begrepp. Församling mer på landsbygden skulle jag tro.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
CS

Inlägg av CS »

Allt är egentligen "AB billiga tomters" fel när stadens fäder planerade för expansion tvekade man inför att inkorporera Solna landskommun med tillhörande municipalsamhällen. Detta eftersom där hade just nämnda exploatör medverkat att kåkbebyggelse med tillhörande sanitära olägenheter hade brett ut sig.
I grannkommuner blir det ju gärna lite friare företagsklimat :wink:

Hade förresten inte något av fastighetsbolagen i Solna nära band till Stockholms Nya Spårvägs AB, vilket bl.a. ledde till att SS: centralverkstad hamnade i Råsunda och att husen i Hagalund blev spårvagnsblå.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

SouthernCross88au skrev:När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun.
Och när vi ändå är inne i detaljgeggan, bör det sägas att "Stockholms stad" och "Stockholms kommun" är samma sak – Stockholms kommun kallar sig Stockholms stad i de fall där det saknar rättslig betydelse. (källa)
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

august skrev:
SouthernCross88au skrev:När man säger "Stockholm" brukar man syfta på antingen Stockholms stad eller Stockholms kommun.
Och när vi ändå är inne i detaljgeggan, bör det sägas att "Stockholms stad" och "Stockholms kommun" är samma sak – Stockholms kommun kallar sig Stockholms stad i de fall där det saknar rättslig betydelse. (källa)
Jag har inte sagt någonting annat. Jag vet att de bägge är samma sak, men tyvärr vet inte alla det. Jag skrev detta för bättre förståelse.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

AdrianLangemar skrev: Stockholms stad och Stockholms kommun är vad jag vet samma sak, och enligt min erfarenhet är mest besserwissrar som utgår från att det är det som menas med "Stockholm". Om man är i Malmköping, tycker du att man är i "Flen" då? Tror att de som bor i Solna och Sundbyberg och som inte vill bli kallade stockholmare är i minoritet. Det blir ju också väldigt konstigt om Kista och Akalla räknas till "Stockholm", men inte Solna och Sundbyberg.
Jag vet att Stockholms stad och kommun är samma sak, men det vet inte alla. Det var därför jag skrev detta för bättre förståelse. Besserwisser kan du vara själv. Jag gör bara folk uppmärksamma på fakta. Även om inte du gillar det så räknas faktiskt Akalla och Kista till Stockholms kommun (eller stad) men inte Solna och Sundbyberg. När det gäller skolfinansiering och väghållning gör detta en ganska stor skillnad. Markpriser och bebyggelse varierar också emellan kommuner.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag vill bara framhålla, att jag har rätt och alla andra har fel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Den är att snylta på annan stads renome att påstå sig på i Stockholm när man bor i en annan kommun. Det är ju många som åker in till Stockholm, och exempelvis kräver sociala rättigheter i Stockholm, trots att de inte är skrivna där, eller betalar kommunalskatt där. Just för att de inte har en blekaste om var de betalar skatt eller ens vad de röstar. Skrämmande.

Dessutom verkar många journalister tro att Stockholm slutar vid tullarna. Läste i DN imorse att "i Bandhagen utanför Stockholm". Vojne, Så Stockholm ligger utanför Stockholm, och ickestockholm ligger i Stockholm. En omgång geografilektioner kan vara på sin plats.

Men det är ju mycket att hålla reda på. Själv bor jag i stadsdelen Kärrtorp, i stadsdelsnämnen Skarpnäck, Skarpnäcks församling, postort Johanneshov, Stockholm kommun, Stockholms tätort, Stockholms län, region Mälardalen...

Enklast är om vi gör som Daniel säger, så är vi iaf alla eniga!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
BSB101

Inlägg av BSB101 »

august skrev:
Det är inte riktigt helt sant. Jag har sett att man använt Stockholms stad i t ex avtal. Då har man naturligtvis i inledningen förklarat att Stockholms kommun i resten av avtalet skrivs Stockholms stad. Ungefär samma sak som att en fastighetsägare inte skriver ut hela namnet varje gång det nämns i ett hyesavtal, utan man skriver i början "att med hyresvärden avses företaget A"

Stockholms kommun har dock en specialskrivning i kommunallagen och det gäller att det bara är Stockholms kommun som har borgarråd.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det är fler som slarvar med namn på administrativa områden. Två olika tidningar har antagligen båda två citerat pensionsmyndigheten och skriver i vika områden som en viss åldersgrupp har fått felaktiga pensionsbesked. Enligt artiklarna är det ett antal städer, landskap och andra orter(?). Jag misstänker att det i stället handlar om län, även om det inte står utskrivet.
De icke källkritiska tidningarna skrev:Västmanland, Dalarna, Gävleborg, Västernorrland, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten, Uppsala, Södermanland, Östergötland, Jönköping, Kronoberg och Kalmar.
T.ex. de som bor i Nacka eller Södertälje bor i Sörmland. Men något säger mig att dessa områden inte är tänkta att täckas av beskrivningen i citatet. Och de som bor i Nybro bor inte i Kalmar, eller något annat av de uppräknade orådena, men hör säkert till de som kan ha fått felaktiga besked.

DN
SvD
Senast redigerad av LÅ1 den torsdag 16 februari 2012 13:13, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar