Elmätare på spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mamma Ulla

Elmätare på spårvagnar

Inlägg av mamma Ulla »

Minns jag alldeles fel, eller har inte en del stockholmska gammelvagnar haft elmätare monterade som mätte den totala elförbrukningen för vagnen? Och publicerade man inte för länge sen i Spårväg och buss den förare som körde mest ekonomiskt månad för månad?
We Are Really Worried About You
48130

Re: Elmätare på spårvagnar

Inlägg av 48130 »

A1 92 på Spårvägsmuseet har väl en sådan mätare på en gavelvägg i kupèn
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Även vissa tunnelbanevagnar hade det då när jag körde.
AGR
Kontakt:

Re: Elmätare på spårvagnar /tubvagnar

Inlägg av AGR »

C12C3C3C12 skrev:Även vissa tunnelbanevagnar hade det då när jag körde.

Vilka tubvagnar hade elmätare och var satt dessa? Kan inte komma i håg att jag sett några.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det är ju populärt att citera Kantorn så jag stämmer in i kören: Men jag kan ha fel.

Mycket möjligt att det var några av Pendeltågsvagnarna som hade det. Hur som helst det var ju nästan 35 år sedan jag körde på tunnelbanan men jag vet att jag sett mätare på något fordon jag jobbat på inom kollektivtrafiken.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

X60 har mätare i ett skåp bredvid en passagerardörr. Fast det är nog inte den du tänker på;-)

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Måste inte alla fordon på Trafikverkets spår ha elmätare numera? Hur vet verket annars hur de skall debitera de olika operatörerna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

LÅ1 skrev:Måste inte alla fordon på Trafikverkets spår ha elmätare numera? Hur vet verket annars hur de skall debitera de olika operatörerna?
Nej, betalningen görs enligt schablon. Men det finns ett intresse av att hålla koll på elförbrukningen av miljöskäl och ett projekt som jobbar med det. Det projektet var intresserade av om det fanns någon dokumentation om liknande mätningar förr i tiden. Och jag har hört ryktet om att man hyllade duktiga, energisparande förare i Spårväg & Buss. "Men jag kan ha fel"
We Are Really Worried About You
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mamma Ulla skrev:Nej, betalningen görs enligt schablon. Men det finns ett intresse av att hålla koll på elförbrukningen av miljöskäl och ett projekt som jobbar med det. Det projektet var intresserade av om det fanns någon dokumentation om liknande mätningar förr i tiden. Och jag har hört ryktet om att man hyllade duktiga, energisparande förare i Spårväg & Buss. "Men jag kan ha fel"
Mjo, jag har läst något sådant men kan inte komma på någon referens just nu. På de roterande omformarnas tid var väl strömmen en ständig bristvara speciellt i rusningstrafiken, så det fanns all anledning att försöka få förarna att spara på strömmen, inte av miljöskäl utan av rent drifttekniska skäl.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Trafikverket eller snarast dåvarande Banverket fick dessutom ändra schablonen efter att TGOJ med sina Ma-lok med god effektfaktor överdebiterades (vilket vad jag förstått visades genom att något lok faktiskt fick elmätare installerad)!
Skriv svar