GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit
Jag har några bider här på Mäte-Marit och hennes partner.
Försökte sälja dem till "Svensk Gamtidning" men dom ville inte ha dem...
Bara att konstatera att Paparazzis tjänar mer än spårvägsfotografer.
Alla bilderna är exponerade idag vid 15.15-tiden.
Som ni ser så håller gårdagens snö på att töa bort.
Här är en bild på panelen, den har fått belysning och en del knappar har fått svensk text.
Denna bild är inte särskillt bra, svårt att fotografera sådana här långa objekt på stökiga bakgårdar. Men hopas ni kan bilda er en uppfattning hur detta mättåg ser ut.
Återstår att se om "Mr. Ross" får måla trikken gul.
Bj.
Vadå jag dyster?
Du overgår deg selv!
Hei!
Dette var bildene jeg ventet på, tenkte du på meg når du tok bildene eller?
Hvor er disse bildene tatt?
Er det du som er ute og Cruser med 142 og 143?
Andreas
Dette var bildene jeg ventet på, tenkte du på meg når du tok bildene eller?
Hvor er disse bildene tatt?
Er det du som er ute og Cruser med 142 og 143?
Andreas
Vilken Littera får 143 i Göteborg?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: GS "bananteknik" 143 och 142 Mäte-Marit
Ungefär såhär ser 210:ans panel ut, förutom att vi inte har knapp för skenbroms och sandning... vi har pedal har jag för mig... men vi har också satt dit svenska etiketter på vissa ställenBjörn Johansson (BJ) skrev:
Här är en bild på panelen, den har fått belysning och en del knappar har fått svensk text.
Bj.
Bantekniker
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
S-83
Yes, alle S-83 ser slik ut - det er orginalpaneletJonas skrev: Ungefär såhär ser 210:ans panel ut...
Pedal på venstre fot er også orginalt. At svensker må bytte etiketter sier mer om svenskene enn nordmennene...Jonas skrev: ...vi inte har knapp för skenbroms och sandning... vi har pedal har jag för mig... men vi har också satt dit svenska etiketter på vissa ställen
M25 i Oslo gikk leeeenge med svenske skilt; på sikringene er de vel der fortsatt...
Men nå er det snart helt slutt.
hilsen Baard
S-83 og M-25 fører
Re: S-83
Det sitter svenske skilt på sikringene fortsatt + at det er svensk tekst i rangeringskontrolleren!Baard Belsaas skrev:Det som ikke var på SM-83 orgnalt var den røde store knappen for nødbrems på venstre side på panelet, denne husker jeg at det hang et oppslag om at denne skulle monteres i alle SM-83 vogner, oppslaget var datert 5.9.1997Jonas skrev: Ungefär såhär ser 210:ans panel ut...
Yes, alle S-83 ser slik ut - det er orginalpanelet
Men, er det noen som kan svare meg på poenget med de to lysene rett over panelet?
Som det kan se ut her, så er pedalen for fjernet.......... noen spessiel grunn til dette?
Standarisering med andre Göteborg vogner?
Baard Belsaas skrev:Pedal på venstre fot er også orginalt. At svensker må bytte etiketter sier mer om svenskene enn nordmennene...Jonas skrev: ...vi inte har knapp för skenbroms och sandning... vi har pedal har jag för mig... men vi har också satt dit svenska etiketter på vissa ställen
M25 i Oslo gikk leeeenge med svenske skilt; på sikringene er de vel der fortsatt...
Men nå er det snart helt slutt.
hilsen Baard
S-83 og M-25 fører
Det står fortsatt på svensk i noen av apparatkassen under vognene!
Det er også på minst en av vognene tekst over et av vinduene på midtplatformen hvor det står noe om ikke å lene seg ut av vinduet......
Andreas
Troligvis får den inget littera alls, även om jag personligen skulle kunna få för mig att föreslå en blandning av Göteborgs och Stockholmslittera i frågan vilket då ger: M23z eller möjligen AM23z fast då blandar vi in två stycken litterasystem från göteborg och ett från den kungliga hufvudlandstingskommunen.Björn Johansson (BJ) skrev:Slant på tangenterna... menade M33 men jag har ingen aning.bruse skrev:Det går väl inte, det är väl upptaget av de kommande italienarna?Björn Johansson (BJ) skrev:Gissningsvis M332.
Kanske finns det ett gannalt ledigt littera.
Bj
Vidare så kan jag notera att det varit en hel del debatt om sand och skenbroms. Knapparna är uppsatta för att vi normalt har detta knappledes i Göteborg. Dock är fotpedalen för sand och skenbroms inte borttagen, tvärtom - den tidigare, defekta, pedalen är bytt mot en likadan ny som dessutom fungerar
(Dessutom har utsignalen kvar sin fotpedal - vi har dock inte satt upp en skylt vid pedalen där det står utsignal)
Belysningen av pulpeten finns givetvis för att det är bra att kunna läsa instrumenteringen även då det är mörkt. Så länge lamporna i knapparna lyser oavsett om knappen är påverkad eller ej så kan det finnas bruk för belysningen.
Bytet av knappglasen till diton med svensk text är ett sätt att göra trikken mer hemtrevlig för oss svenskar, nästa steg är handknypplade gardiner, så frågan är vems "hyggefaktor" det säger mest om - vår eller er
För övrigt är det bara på pulpeten som texten är bytt, jag hotade igår med att ta fram vår Dymo och sätta över vid glädjepinnen så att Kjør och Brems skulle ersatts med Körsel och Bromsning. Likaledes är takpanelen vid förarplatsen fortfarande på bokmål och likaså texterna vid säkringspulten och i rangerkontrollern.
M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
Hei!TonyM skrev:Troligvis får den inget littera alls, även om jag personligen skulle kunna få för mig att föreslå en blandning av Göteborgs och Stockholmslittera i frågan vilket då ger: M23z eller möjligen AM23z fast då blandar vi in två stycken litterasystem från göteborg och ett från den kungliga hufvudlandstingskommunen.Björn Johansson (BJ) skrev:Slant på tangenterna... menade M33 men jag har ingen aning.bruse skrev: Det går väl inte, det är väl upptaget av de kommande italienarna?
Kanske finns det ett gannalt ledigt littera.
Bj
Vidare så kan jag notera att det varit en hel del debatt om sand och skenbroms. Knapparna är uppsatta för att vi normalt har detta knappledes i Göteborg. Dock är fotpedalen för sand och skenbroms inte borttagen, tvärtom - den tidigare, defekta, pedalen är bytt mot en likadan ny som dessutom fungerar
(Dessutom har utsignalen kvar sin fotpedal - vi har dock inte satt upp en skylt vid pedalen där det står utsignal)
Belysningen av pulpeten finns givetvis för att det är bra att kunna läsa instrumenteringen även då det är mörkt. Så länge lamporna i knapparna lyser oavsett om knappen är påverkad eller ej så kan det finnas bruk för belysningen.
Bytet av knappglasen till diton med svensk text är ett sätt att göra trikken mer hemtrevlig för oss svenskar, nästa steg är handknypplade gardiner, så frågan är vems "hyggefaktor" det säger mest om - vår eller er
För övrigt är det bara på pulpeten som texten är bytt, jag hotade igår med att ta fram vår Dymo och sätta över vid glädjepinnen så att Kjør och Brems skulle ersatts med Körsel och Bromsning. Likaledes är takpanelen vid förarplatsen fortfarande på bokmål och likaså texterna vid säkringspulten och i rangerkontrollern.
M.v.h.
Tony
Trur at den defekte sand / skinnebrems pedalen var en av grunnene til at vognen ble hensatt i Oslo, som den nest siste SM-83 som gikk i trafikk!
Har man gjort noe med tyfonen på vognen da (trykluftstyrt utsignal......)
Unskyld at jeg sier det Tony, men blir det ikke j*****g stygt med alle de DYNO stripene i vogna?
Andreas
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Ser nu att ni i Göteborg har bytt glas på öppna- och stängknapparna (framdörr), det har inte vi här i Stockholm! Vi har kvar Luk, F och allt vad det heter. Sen har vi alla högtalarknappar kvar, nu hare ju tagit bort dom för att sätta dit sand- och skenbromsknapparna . Vet inte riktigt vart vi har dymotejp, men det finns nånstans...
Vår lufthvissla (tyfon) finns kvar, men den får inte användas (hur det följs låter jag vara osagt )
Vår lufthvissla (tyfon) finns kvar, men den får inte användas (hur det följs låter jag vara osagt )
Bantekniker
LetraTag är väl ett reducerat format för hemmabruk om jag inte missminner mig.Björn Johansson (BJ) skrev:Heter "Lectra tag" finns i flera olika färger med olika typsnitt etc.TonyM skrev:
Men modern dymotejp kan faktiskt göras riktigt snygg.
/Tony
Bj.
Högtalarknapparna finns kvar, det är radioknapparna som är borttagna.Jonas M. Bobjörk skrev: Ser nu att ni i Göteborg har bytt glas på öppna- och stängknapparna (framdörr), det har inte vi här i Stockholm! Vi har kvar Luk, F och allt vad det heter. Sen har vi alla högtalarknappar kvar, nu hare ju tagit bort dom för att sätta dit sand- och skenbromsknapparna
(Möjligen har högtaleriknapparna flyttats.)
Knapparna med F finns också kvar.
Dessutom tillkommer en knapp "Pulpetbelysning"
Växelstyrningsfunktionen är givetvis göteborgiserad så att man kan välja vänster eller höger.
Tyfonen finns kvar, om jag känner förstemekanikern rätt. (Den fungerade utmärkt förut åtminstone)
/Tony
Med reservation för tyckfel.