C15 kvar i trafik?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C15 kvar i trafik?
Enligt Wikipedia så är inte C15 kvar i trafik längre. Stämmer det? I så fall, finns det några vagnar kvar med dubbla handtag i förarhytten, det fanns väl några C14 med detta kvar också?
Mvh Rickard Vesterberg
C15 kvar i trafik?
Åkte C15 senast i veckan, så de är kvar.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: C15 kvar i trafik?
Varför skulle C15 inte finnas kvar? De var ju de första vagnarna som inte ansågs som omkorgade som C12 - C14 utan som nya vagnar. Vagnsnummerserien 1400 - 1459 var ju dessutom reserverad för fler. C14Z fick numren 1460 - 1463. Men det blev C20 i stället för fler C15.
Och ja, det borde finnas några "tvåspakskörda" vagnar kvar, alla blev visst inte ombygggda, dock inte som ledarvagnar. 1380 - 1381 tror jag är ett par.
Någon som vet säkert kan nog reda ut detta.
//Lars S
Och ja, det borde finnas några "tvåspakskörda" vagnar kvar, alla blev visst inte ombygggda, dock inte som ledarvagnar. 1380 - 1381 tror jag är ett par.
Någon som vet säkert kan nog reda ut detta.
//Lars S
Re: C15 kvar i trafik?
Det är nog C14 1280-81 och 1298-99 du tänker på. Dessa hade provboggier för C20 under ena vagnen och fick inte Siemens ATP, det fick i stället C15 1270-73. Övriga C15 samt de två C14-par jag nyss nämnde har kvar dubbla körspakar. Av de här fyra C14 är det nog bara 1280 som gått som ledarvagn i "modern tid" (alltså efter Tågias födelse).
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: C15 kvar i trafik?
Tack för klargörandet!daniel_s skrev:Det är nog C14 1280-81 och 1298-99 du tänker på. Dessa hade provboggier för C20 under ena vagnen och fick inte Siemens ATP, det fick i stället C15 1270-73. Övriga C15 samt de två C14-par jag nyss nämnde har kvar dubbla körspakar. Av de här fyra C14 är det nog bara 1280 som gått som ledarvagn i "modern tid" (alltså efter Tågias födelse).
Efter att ha rådbråkat mitt minne var det nog så att 1380-1381 var det första C14-par som fick ATP. Men det är ju några år sedan. Jag minns att jag såg dom i HY i samband med ett MUMA-möte där. ATP-provvagn för C13H var 1218 som fortfarande finns kvar. Den vagnen fick och har fortfarande ett "datorrum" på höger sida i A-änden.
//Lars S
Re: C15 kvar i trafik?
De förekommer som mellanvagnar på bana 2 och 3 ibland och så vitt jag vet så utbildas nya förare inte på C15 idag.
Re: C15 kvar i trafik?
Jag antar att du egentligen menar att de inte utbildas på vagnar med två spakar (som sagt, så har ju C15 1270-73 den moderniserade förarhytten med ATP och är körmässigt identiska med C14).Sparkfot skrev:De förekommer som mellanvagnar på bana 2 och 3 ibland och så vitt jag vet så utbildas nya förare inte på C15 idag.
Mycket möjligt, men då ska man ju veta att det handlar om ungefär 15 minuters utbildning för att lära sig det som skiljer mellan originalhytten och den ATP-ombyggda hytten, så det finns inga ekonomiska skäl till att hoppa över den typen av förarhytt. (Däremot kan man förstås säga att man inte får ut så mycket av det om nu alla sådana vagnar har ledarvagnsförbud.)
Re: C15 kvar i trafik?
Jo något i den stilen.daniel_s skrev:Jag antar att du egentligen menar att de inte utbildas på vagnar med två spakar (som sagt, så har ju C15 1270-73 den moderniserade förarhytten med ATP och är körmässigt identiska med C14).Sparkfot skrev:De förekommer som mellanvagnar på bana 2 och 3 ibland och så vitt jag vet så utbildas nya förare inte på C15 idag.
Mycket möjligt, men då ska man ju veta att det handlar om ungefär 15 minuters utbildning för att lära sig det som skiljer mellan originalhytten och den ATP-ombyggda hytten, så det finns inga ekonomiska skäl till att hoppa över den typen av förarhytt. (Däremot kan man förstås säga att man inte får ut så mycket av det om nu alla sådana vagnar har ledarvagnsförbud.)
Re: C15 kvar i trafik?
1264 tycktes i alla fall gå som ledarvagn i morse...