"Linje 18 en dag vid lunchtid (?); 8 spårvagnar och 0 buss"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

"Linje 18 en dag vid lunchtid (?); 8 spårvagnar och 0 buss"

Inlägg av 1 »

Det har i olika trådar pråmats för Brännkyrkalinjerna 13, 14, 16 & 17. Men lite i skuggan av dessa tunga linjer tycks vi har förglömt en annan liten strävsam linje, nämligen 18! (dessutom som ett tack till vännen Sven Blomberg för trevlig uppskattning!). Säkerligen kommer en och annan "Messerschmidt" att hävda att 18 knappast platsade i familjen "Brännkyrkalinjerna". Nu vill jag väl dock påstå att detta familjebegrepp är tämligen vidsträckt. När jag tillsammans med min mormor i mitten av 1940-talet begav oss ner till dåvarande "kommunalhuset" beläget strax ovanför nuvarande Liljeholmens T-banestation för att hämta ut månadens ransoneringskuponger så var samlingsropet; "Kom nu, vi skall åka ner till "Brännkyrka"!

På den tiden var inte "Brännkyrkahallen" färdigbyggd utan alla linjer samsades om den lilla trähallen Jakobsdal vid Hägerstensvägens förlängning.

Bild

Apropå just denna hall så tillbringade jag mycket tid hos min kära mormor Hanna på Hägerstensvägen 122. Uppkrupen i en av de djupa fönsternischerna 4 trappor upp precis ovanför Aspuddens spårvägshållplats hade jag totalkoll på trafiken. Att skriva vagnsnummer var självklart på alla tåg. Vid kvällens slut uppstod dock problem. Utgående tåg ströks mot inkommande och på kvällen blev det en restpost. Detta kunde självklart inte accepteras och ärendet togs upp med mormor. Resultatet var att vi nästkommande dag promenerade de få kvarteren till just Jakobsdal där hon förklarade att tågen "sov under natten".

En annan specialitet för linje 18 var att den oftast var tursatt med tvåaxliga A1/3 med boggievagn litt. B17 som släp. Enligt ryktet skulle det finnas en B17 uppställd någonstans söder om Stockholm. I Sällskapets barndom pågick omfattande "spårvagnsletanden". Vi kammade igenom alla tänkbara platser där denna unika vagn kunde finnas. En dag knackade vi på en stor byggnad och ställde den ytterst seriösa frågan ""...har Ni möjligtvis sett en spårvagn här någonstans....?" Personalen tittade ytterst förvånat på oss men gav ett nekande svar. Dock så väldigt försynt att vi undrade var vi hamnat. Svaret fick vi senare vid ingången till omgivande trädgård där en skylt förkunnade att det var ett hem för mentalt efterblivna! Troligtvis undrade de om vi var på rymmen...!

I alla händelser skulle det vara trevligt om vi kunde återskapa en B17. Planer har funnits på att använda korgen från en Milanesisk Peter Witt-vagn.

Vänliga Hälsningar / Richard Grönstedt
Harald
Kontakt:

Re: "Linje 18 en dag vid lunchtid (?); 8 spårvagnar och 0 bu

Inlägg av Harald »

Man kan väl inte ifrågasätta att linje 18 var en Brännkyrkalinje. Förorten Gröndal växte ju fram på den tiden Brännkyrka var en egen socken och Gröndal hörde dit.

Intresseklubben noterar f.ö. två stycken A26 på linje 10. Bilden måste ju vara tagen senast vintern eller våren 1949 och då fanns ännu inte B25. Senare var det väl sällan tian gick utan släp. Jag tror aldrig jag såg en tia utan släp på 60-talet förrän sydvästra tunnelbanan hade öppnats. Då blev den av med dem.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

Som det borde vara. :D
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Harald skrev:Man kan väl inte ifrågasätta att linje 18 var en Brännkyrkalinje. Förorten Gröndal växte ju fram på den tiden Brännkyrka var en egen socken och Gröndal hörde dit.

Intresseklubben noterar f.ö. två stycken A26 på linje 10. Bilden måste ju vara tagen senast vintern eller våren 1949 och då fanns ännu inte B25. Senare var det väl sällan tian gick utan släp. Jag tror aldrig jag såg en tia utan släp på 60-talet förrän sydvästra tunnelbanan hade öppnats. Då blev den av med dem.
En sak som talar emot att linje 18 var en äkta Bränkyrkalinje är att den inte var stationerad i BKH med undantag av några extratåg. Jag har lagt bilderna under katalogen Sydväst, för att slippa fundera på vad 18 linje hörde hemma..
B25 försvann från linjerna 8+10 16/5-65 när tunnelbana 2 förlängdes till Östmalmstorg, några tåg under rusningstid gick med A25+B25 tex linje 8E som bytte linje vid Sofia från 6E till 8E
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Linje 18 stod väl huvudsakligen i Ringvägshallen(Lignagatan) "Tåg"kombinationen A3-B17 förekom även enstaka på 10:an. A26 började på 10:an och det pågick samtidigt med leveranserna av B25 började och A25:orna kompletterades för släpvagnsdrift. Var stod 26:orna? Troligen Bkh
Hälsningar
Hasse
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Vännen AGR (Ni vet väl att han var en av de 9 galningar som startade Spårvägssällskapet 1959...?) skriver ovan;

"...B25 försvann från linjerna 8+10 16/5-65 när tunnelbana 2 förlängdes till Östmalmstorg, några tåg under rusningstid gick med A25+B25 tex linje 8E som bytte linje vid Sofia från 6E till 8E"

Så här såg det ut när den paranta konduktrissan skyltade om tåget vid Sofia;

Bild

/Richard
Lennart Hjelm.

Inlägg av Lennart Hjelm. »

I Sorunda skulle det enligt ett annat rykte också finnas en B17. Trots att ansenligt gäng for runtoch letade hittades ingenting. Bl.a. tillfrågades prästen och en kyrkvärd som varit lantbrevbärare. Men inte ens med hjälp från ovan fick vi napp. Så Hasse Alfredsson kanske hade fel med där om kraften från ovan.

Annars finns det såvitt jag vet bara detta objekt kvar av kända sommarstugor
SS C7.JPG
SS C7.JPG (253.46 KiB) Visad 3160 gånger
Eller det passar kanske bättre under tråden om C7?
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

På något sätt verkar namnet Jakobsdal ha fallit i glömska, i stället kallas området Örnsberg. Men i Örnsbergs industriområde, som ligger i en dal, heter huvudgatan Jakobsdalsvägen. Enligt min ringa mening skulle t-banestationen Örnsberg lika gärna kunna heta Jakobsdal.

Sagt av en som bor granne, nämligen i Axelsberg.

//Lars S
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

kartan från 1917-34 som vi diskuterade nyligen ligger Jakobsdal vid Hägerstensvägen och Örnsberg vid Mälaren. På ekonomiska kartan från 1900-talets början saknas båda namnen.

Kanske tyckte man att Örnsberg var ett lite mera särpräglat namn. Jakobsdal finns det nog rätt många i landet.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Harald skrev:kartan från 1917-34 som vi diskuterade nyligen ligger Jakobsdal vid Hägerstensvägen och Örnsberg vid Mälaren. På ekonomiska kartan från 1900-talets början saknas båda namnen.

Kanske tyckte man att Örnsberg var ett lite mera särpräglat namn. Jakobsdal finns det nog rätt många i landet.
Kan så vara. Men spåret som gick ner i det nuvarande industriområdet som användes för tömning av spårstädningsvagnarna kallades Jakobsdalsspåret, om jag inte minns fel. Rester av spåret kan ses som en gångväg på gränsen mot Axelsberg.

//Lars S
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Lars Stegenius skrev:
Harald skrev:kartan från 1917-34 som vi diskuterade nyligen ligger Jakobsdal vid Hägerstensvägen och Örnsberg vid Mälaren. På ekonomiska kartan från 1900-talets början saknas båda namnen.

Kan så vara. Men spåret som gick ner i det nuvarande industriområdet som användes för tömning av spårstädningsvagnarna kallades Jakobsdalsspåret, om jag inte minns fel. Rester av spåret kan ses som en gångväg på gränsen mot Axelsberg.

//Lars S
Spåret som användes för tömning av sugvagnarna låg söder om Fabriksvägen. "Jakopsdalsspåret" var det spår som gick ner till Mälaren och försvann på 1940 talet
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Åtta spårvagnar? Ser bara sex av dom!
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:Åtta spårvagnar? Ser bara sex av dom!
Ja du vet, på ålderns höst osv :roll:

Jag som har några år bakom mig ser även motorvagnen på L17, åtminstonde bågen :cheesygrin:

Det gör i alla fall 7 spårvagnar, förmodar att åttonde vagnen står framför vagn 476 (nu räddade jag lite av ansikter på Richard).
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Äsch...ser Ni inte vagnen som är på väg upp från Skeppsbron. Den är ännu skymd i bilden...! :wink:

"Man skall aldrig ge sig...!!

/Richard
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det syns faktiskt en båge framför vagn 476, kan det vara en L3?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det blir 8 spårvagnar även om man bara räknar de som är direkt synliga (inklusive strömavtagaren på vagnen som står bortom 476). Obs att linje 17 längst till vänster har två släp. Däremot är rubriken förstås svårt snedvriden eftersom det bara är två av vagnarna som går på 18, resten på andra linjer!

Men vad är det egentligen som speglar sig i sidan på 474? Tycker att det ser ut som bakänden på ett tvåaxligt släp, som alltså bör vara släpvagnen till den spårvagn som man bara ser strömavtagaren på. Med denna vagn räknad är vi uppe i 9 spårvagnar på bilden!
Skriv svar