Det är skillnad mellan att bryta ett avtal och att bryta mot en lag. Av (den inte alltid helt lättillgängliga) diskussionen i det här forumet kan man få intrycket av att det är brottsligt i sig att bryta ett avtal. Så är givetvis inte fallet! Om man nu ingår något sorts avtal när man passerar spärrlinjen utan att betala (vilket man i och för sig kan reflektera betydligt mer över), så är det inte brottsligt att bryta mot det avtalet. Om man däremot uppträder bedrägligt när man ingår avtalet (t ex genom att uppge falskt resmål för att få en billigare biljett) så är det brottsligt. Självklart är det också brottsligt att hävda att man inte åkt något tåg vid en biljettkontroll, om man nu faktiskt gjort det. Jag står fast vid att det straffrättsligt är lindrigare att planka än att försöka fuska med betalningen eller periodkort.
Sedan om igen, mot bakgrund av den ständigt uppkommande diskussionen om plankning. Min uppfattning är att om nu den "unga generationen" (eller för den delen vem som helst) "lär sig" att det är totalt ofarligt att planka sena helgkvällar, därför att kontrollpersonalen förhandlat sig fram till att de inte ska tjänstgöra då (eller vem som nu bär ansvaret för denna brist) för tyvärr är det på det viset! då lär sig dessa plankare just handlingen att "planka". Och när man väl lärt sig det, är det lätt att utsträcka plankningen till även andra tider i veckan. På så sätt lär sig många att planka helt i onödan. Om däremot biljettkontroller förekom ALLA dagar i veckan, ALLA tidpunkter på dygnet, så skulle inte lika många syssla med det riskfria plankandet på helgerna, och de som aldrig lärt sig planka då det är riskfritt, skulle säkert i många fall avstå från att planka även då det inte är riskfritt. Detta ger självklart ökade intäkter.
Om nu plankningen kostar typ 100 miljoner (de andra typ 100 miljonerna i "biljettsvinn" beror ju på brister i betalningsupptagningen) så kan man satsa några av de miljonerna på att ge kontrollpersonalen ordentligt betalt sena helgkvällar (så pass mycket så det märks rejält i plånboken) så skulle man i förlängningen tjäna oerhört mycket mer på den av denna åtgärd ökade betalningsmoralen, än nu dessa jämförelsevis futtiga ökade lönekostnaderna. Totalt obegripligt att ansvariga för SL-trafiken kan förfasa sig över plankning när man fullt medvetet (?) lär folk att planka genom att systematiskt avstå från biljettkontroller sena helgkvällar. Och förhoppningsvis ställer sig alla, som med engagemang tar avstånd från plankning i detta Forum, med emfas bakom kravet på biljettkontroller när som helst, var som helst och (nästan) hur som helst
Vari ligger rättvisan att skolungdomar som betalar väldigt mycker mer för sina terminskort för att kunna åka på helgkvällar får se att andra skolungdomar som har det billigare terminskortet som gäller bara vardagar fram till kl 19, totalt riskfritt kan planka på helgkvällarna? När många andra förfasar sig över plankning på helgkvällarna, så förfasar jag mig över bristen på biljettkontroller då! ÃŒbland är det bättre att sopa rent framför egen dörr! Så länge ansvariga för biljettkontrollerna (och beställarna av kontrollen) inte ser till att det blir regelbundna biljettkontroller helgkvällar, så länge kan jag inte heller förfasa mig över att t ex skolungdomar frestas att planka riskfritt då, för att spara några korvören. Det är ungefär lika korkat att dra in alla biljettkontroller helgkvällar, som det vore att dra in alla poliser helgkvällar och häpet konstatera att brottsligheten ökar då (vilket var och en med någorlunda sunt förnuft kan räkna ut skulle ske, med till visshet gränsande sannolikhet). Sunda förnuftet kräver regelbundna biljettkontroller helgkvällar, om man ska komma tillrätta med plankningen. Finns inte det sunda förnuftet (eller ryggrad) att tillse att det blir biljettkontroller även helgkvällar, ja då får man acceptera det accelererande fenomenet plankning!
Sedan för att återknyta till det ursprungliga ämnet om skyldighet att uppvisa färdbevis vid kontroll mm. Var och en väljer själv vad som är bästa strategin vid färdbeviskontroll om man nu inte har giltigt färdbevis, att vara uppriktig eller att försöka hitta på någon mer eller mindre trolig förklaring. Men man har alltid rätt att fråga kontrollanten vad som blir konsekvensen av det ena eller andra beteendet. Om det nu har ingåtts något sorts avtal, så har inte kontrollanten rätt att "hemlighålla" avtalet bara för att kunna "sätta fast" vederbörande, om man nu som "kontrollerad" efterfrågar "avtalsvillkoren". Därför är det bästa rådet för den som fastnar i en färdbeviskontroll och har betänkligheter över renheten av mjölet i den egna påsen och funderingar om vad som ingår i det eventuellt ingångna avtalet, att fråga kontrollanten om villkoren i avtalet och föra en dialog. Det kan ju faktiskt vara så att man missförstått något kring "avtalets ingående" även om det kan få konsekvensen att man får betala en tilläggsavgift. Dialog är nog alltid det bästa i en sådan situation! Är man inställd på det, behöver man inte fundera så mycket i förväg över konsekvenserna av det ena eller andra handlandet!
Så har jag blandat äpplen och päron. Hoppas kompotten inte var alltför sur...
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson