Juridisk rätt vid biljettkontroll?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Juridisk rätt vid biljettkontroll?

Inlägg av TimK »

MartinW skrev:
TimK skrev:
MartinW skrev: Den meningen har jag ofta funderat över. Om de inte anmodar, hur ska jag då veta att det är en kontroll som pågår?
Jag tror att vad som brukar avses med den formuleringen är regelbunden biljettkontroll utförd av exvis. en konduktör. Det är alltså din skyldighet att visa upp biljetten utan anmodan när konduktören kommer, och inte konduktörens skyldighet att be dig att visa upp den.

Mvh Tim
Jo, det kan jag ju förstå iofs.
Däremot tröttnade jag på att visa min biljett när jag åkte på sträckan Alvik-Gullmarsplan när tvärbanan var ny. På samma resa frågade konduktören efter biljetten fem(!) gånger. Den femte gången vägrade jag gräva i min väska igen. Får man ingen benefit of the doubt alls, eller har konduktören väldigt kort minne?
Har du ingen förmåga att sätta dig in i konduktörens situation? Hur ska en konduktör kunna komma ihåg alla som åker med ett tåg? Jag förnekar inte att en del konduktörer klarar av det, men jag tycker det är orimligt att förvänta sig det.

Däremot kan jag hålla med om att fem gånger på sträckan ALV-GUP är väl mycket. Resan tar ju bara 22 minuter, och då frågar ju konduktören efter biljetten var fjärde minut ungefär. Då kan man verkligen tala om kort minne.

Mvh Tim
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

TimK skrev:
MartinW skrev:
TimK skrev: Jag tror att vad som brukar avses med den formuleringen är regelbunden biljettkontroll utförd av exvis. en konduktör. Det är alltså din skyldighet att visa upp biljetten utan anmodan när konduktören kommer, och inte konduktörens skyldighet att be dig att visa upp den.

Mvh Tim
Jo, det kan jag ju förstå iofs.
Däremot tröttnade jag på att visa min biljett när jag åkte på sträckan Alvik-Gullmarsplan när tvärbanan var ny. På samma resa frågade konduktören efter biljetten fem(!) gånger. Den femte gången vägrade jag gräva i min väska igen. Får man ingen benefit of the doubt alls, eller har konduktören väldigt kort minne?
Har du ingen förmåga att sätta dig in i konduktörens situation? Hur ska en konduktör kunna komma ihåg alla som åker med ett tåg? Jag förnekar inte att en del konduktörer klarar av det, men jag tycker det är orimligt att förvänta sig det.

Däremot kan jag hålla med om att fem gånger på sträckan ALV-GUP är väl mycket. Resan tar ju bara 22 minuter, och då frågar ju konduktören efter biljetten var fjärde minut ungefär. Då kan man verkligen tala om kort minne.

Mvh Tim
Jag kan förstå om de frågar två gånger på varje resa kanske, men som sagt, fem gånger var i överkant. Det var ju inte så att jag sprungit runt i vagnen och bytt plats mellan varje gång heller.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

MartinW skrev:
TimK skrev:
MartinW skrev: Jo, det kan jag ju förstå iofs.

Mvh Tim
Jag kan förstå om de frågar två gånger på varje resa kanske, men som sagt, fem gånger var i överkant. Det var ju inte så att jag sprungit runt i vagnen och bytt plats mellan varje gång heller.
Nej det kan jag hålla med om.

Jag ber om ursäkt om du tycker jag överreagerade, men jag har råkat ut för tillräckligt många otrevliga trafikanter som inte ens kan ha överseende med att man frågar en andra gång. För att inte tala om de som passar på att helt enkelt låta bli att uppvisa färdbevis när konduktören kommer. Och jag har inte ens jobbat särskilt mycket som konduktör....

:-)

Mvh Tim
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Generalsnus skrev:
Slutligen kan tilläggas att du inte har några rättigheter bara därför att du sitter på ett tåg eller en buss. Du har rättigheter först när du ingått ett avtal med transportören, alltså om du köpt biljett.
Och vid kontroll kan visa fram densamma utan anmodan!

/T
Nej, du har blandat ihop två saker. Vid ombordstigning ska man utan anmodan visa upp sitt färdebivs (eller köpa ett om man inte har något). Under resan ska man anmodan visa upp färdbeviset för kontroll. Åtminstone hos Västtrafik.

Västtrafiks resevillkor, titta på Allmänna bestämmelser
Gunnar Eriksson

Om avtal versus lag, och om kontroller versus plankning...

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Det är skillnad mellan att bryta ett avtal och att bryta mot en lag. Av (den inte alltid helt lättillgängliga) diskussionen i det här forumet kan man få intrycket av att det är brottsligt i sig att bryta ett avtal. Så är givetvis inte fallet! Om man nu ingår något sorts avtal när man passerar spärrlinjen utan att betala (vilket man i och för sig kan reflektera betydligt mer över), så är det inte brottsligt att bryta mot det avtalet. Om man däremot uppträder bedrägligt när man ingår avtalet (t ex genom att uppge falskt resmål för att få en billigare biljett) så är det brottsligt. Självklart är det också brottsligt att hävda att man inte åkt något tåg vid en biljettkontroll, om man nu faktiskt gjort det. Jag står fast vid att det straffrättsligt är lindrigare att planka än att försöka fuska med betalningen eller periodkort.

Sedan om igen, mot bakgrund av den ständigt uppkommande diskussionen om plankning. Min uppfattning är att om nu den "unga generationen" (eller för den delen vem som helst) "lär sig" att det är totalt ofarligt att planka sena helgkvällar, därför att kontrollpersonalen förhandlat sig fram till att de inte ska tjänstgöra då (eller vem som nu bär ansvaret för denna brist) för tyvärr är det på det viset! då lär sig dessa plankare just handlingen att "planka". Och när man väl lärt sig det, är det lätt att utsträcka plankningen till även andra tider i veckan. På så sätt lär sig många att planka helt i onödan. Om däremot biljettkontroller förekom ALLA dagar i veckan, ALLA tidpunkter på dygnet, så skulle inte lika många syssla med det riskfria plankandet på helgerna, och de som aldrig lärt sig planka då det är riskfritt, skulle säkert i många fall avstå från att planka även då det inte är riskfritt. Detta ger självklart ökade intäkter.

Om nu plankningen kostar typ 100 miljoner (de andra typ 100 miljonerna i "biljettsvinn" beror ju på brister i betalningsupptagningen) så kan man satsa några av de miljonerna på att ge kontrollpersonalen ordentligt betalt sena helgkvällar (så pass mycket så det märks rejält i plånboken) så skulle man i förlängningen tjäna oerhört mycket mer på den av denna åtgärd ökade betalningsmoralen, än nu dessa jämförelsevis futtiga ökade lönekostnaderna. Totalt obegripligt att ansvariga för SL-trafiken kan förfasa sig över plankning när man fullt medvetet (?) lär folk att planka genom att systematiskt avstå från biljettkontroller sena helgkvällar. Och förhoppningsvis ställer sig alla, som med engagemang tar avstånd från plankning i detta Forum, med emfas bakom kravet på biljettkontroller när som helst, var som helst och (nästan) hur som helst ;-)

Vari ligger rättvisan att skolungdomar som betalar väldigt mycker mer för sina terminskort för att kunna åka på helgkvällar får se att andra skolungdomar som har det billigare terminskortet som gäller bara vardagar fram till kl 19, totalt riskfritt kan planka på helgkvällarna? När många andra förfasar sig över plankning på helgkvällarna, så förfasar jag mig över bristen på biljettkontroller då! ÃŒbland är det bättre att sopa rent framför egen dörr! Så länge ansvariga för biljettkontrollerna (och beställarna av kontrollen) inte ser till att det blir regelbundna biljettkontroller helgkvällar, så länge kan jag inte heller förfasa mig över att t ex skolungdomar frestas att planka riskfritt då, för att spara några korvören. Det är ungefär lika korkat att dra in alla biljettkontroller helgkvällar, som det vore att dra in alla poliser helgkvällar och häpet konstatera att brottsligheten ökar då (vilket var och en med någorlunda sunt förnuft kan räkna ut skulle ske, med till visshet gränsande sannolikhet). Sunda förnuftet kräver regelbundna biljettkontroller helgkvällar, om man ska komma tillrätta med plankningen. Finns inte det sunda förnuftet (eller ryggrad) att tillse att det blir biljettkontroller även helgkvällar, ja då får man acceptera det accelererande fenomenet plankning!

Sedan för att återknyta till det ursprungliga ämnet om skyldighet att uppvisa färdbevis vid kontroll mm. Var och en väljer själv vad som är bästa strategin vid färdbeviskontroll om man nu inte har giltigt färdbevis, att vara uppriktig eller att försöka hitta på någon mer eller mindre trolig förklaring. Men man har alltid rätt att fråga kontrollanten vad som blir konsekvensen av det ena eller andra beteendet. Om det nu har ingåtts något sorts avtal, så har inte kontrollanten rätt att "hemlighålla" avtalet bara för att kunna "sätta fast" vederbörande, om man nu som "kontrollerad" efterfrågar "avtalsvillkoren". Därför är det bästa rådet för den som fastnar i en färdbeviskontroll och har betänkligheter över renheten av mjölet i den egna påsen och funderingar om vad som ingår i det eventuellt ingångna avtalet, att fråga kontrollanten om villkoren i avtalet och föra en dialog. Det kan ju faktiskt vara så att man missförstått något kring "avtalets ingående" även om det kan få konsekvensen att man får betala en tilläggsavgift. Dialog är nog alltid det bästa i en sådan situation! Är man inställd på det, behöver man inte fundera så mycket i förväg över konsekvenserna av det ena eller andra handlandet!

Så har jag blandat äpplen och päron. Hoppas kompotten inte var alltför sur...

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Generalsnus

Re: Om bedrägeri och bedrägligt beteende

Inlägg av Generalsnus »

/borttaget/
Senast redigerad av Generalsnus den fredag 12 december 2003 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Gunnar Eriksson

Rök inte, skräpa inte ner och planka inte!

Generalsnus skrev:Ja det stämmer, tyvärr missade jag Ordningslagen 4 kap 6 § 4 p
"[Det är förbjudet att] skaffa sig tillträde till område innanför ingångsspärren till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis."

Överträdelse medför penningböter.
Då har vi fått exakt klarlagt den exakta paragrafen i Ordningslagen man bryter mot vid plankning, vilket vi tackar för. Konsekvensen av bedrägeri (att skaffa sig ekonomisk vinning genom att lura spärrvakten och uppge fel resmål som medför att man betalar för lite, eller att mickla med felaktiga periodkort), eller för den delen bedrägligt beteende (i exemplet med den desperat hungrige som tar springnota) är betydligt allvarligare än plankning och brott mot Ordningslagen (fortfarande).

Därmed har vi mer riktigt bestämt i vilken "division" plankning hör hemma i (vilket väl var den ursprunglige frågeställarens avsikt). Det är typ som att pinka på fel plats, vilket man ska akta sig för. Det kan vara intressant att nämna att kapitlet ifråga behandlar ordning och säkerhet inom kollektivtrafik, och att hela innehållet i den nämnda paragrafen är att man förbjuder vissa saker, som medtagande av farliga föremål eller föremål som orsakar olägenhet, att man röker i vänthallar och på underjordiska tunnelbanestationer, att man förorenar eller skräpar ner (det är alltså förbjudet att spy!) och att man plankar.

Det kan tilläggas att biljettkontrollanter inte har rätt att utfärda penningböterna ifråga.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Generalsnus

Re: Rök inte, skräpa inte ner och planka inte!

Inlägg av Generalsnus »

/borttaget/
Senast redigerad av Generalsnus den fredag 12 december 2003 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
Gunnar Eriksson

Teori och praktik överensstämmer inte alltid

Generalsnus skrev:Av Ordningslagen 4 kap 10 § framgår att lagen är subsidiär till Brottsbalken, alltså är det ett brott i Brottsbalken ska man dömas för det och inget annat.

Därmed är diskussionen i frågan om snyltning slut för min del.
Förvirrande med olika bud i olika inlägg. Om vi håller oss till den vanliga verkligheten: det biljettkontrollanten gör är att ta ut en "tilläggsavgift" utan att leda i bevis om den ertappade åkt med det ena eller andra fordonet och/eller gjort sig skyldig till det ena eller andra brottet. Situationen att någon skulle dömas enligt Brottsbalken för plankning är av mer teoretiskt karaktär. Jag vidhåller att det är I PRAKTIKEN (om än inte enligt någon teori) skillnad på om någon t ex försöker smita från en nota på en restaurang då polis vanligen tillkallas och personen riskerar lagföras, jämfört med om någon ertappas utan färdbevis i en biljettkontroll, då det torde vara "tilläggsavgiften" som tas ut av biljettkontrollanten och inget annat. Vem har sett någon dömas för att ha spytt (även om det teoretiskt tydligen finns rätt att ta ut böter)? Hur många domar finns det för plankning inom kollektivtrafiken? Vore intressant att jämföra dessa med antalet beräknade fall av plankning per år! Är det ens mätbara siffror? 0,0 % dömda är nog inte helt fel gissat ;-)
Helinerd skrev:Vilken rätt har kontrollanten att kräva biljett när man åker? och vilken lag lutar han sig mot?

Och vad händer om man vägrar, alternativt vägrar visa legitimation? Vilka rättigheter har man som resenär?
Ja, så inleddes det allra första inlägget i den här tråden. Låt oss hoppas att vi som skrivit i tråden på olika sätt nu klarlagt kontrollantens rätt, lagar som kontrollanten lutar sig mot, och vilka rättigheter man har som resenär. Det har nog varit allas vår strävan. Sammantaget torde alla inlägg ge en realistisk bild av verkligheten, vilket väl är en användbar "sanning".

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Generalsnus

Re: Teori och praktik överensstämmer inte alltid

Inlägg av Generalsnus »

/borttaget/
Senast redigerad av Generalsnus den fredag 12 december 2003 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Gunnar Eriksson skrev:Situationen att någon skulle dömas enligt Brottsbalken för plankning är av mer teoretiskt karaktär
Nej då, den är inte alls teoretisk. Göteborgs Spårvägar hade som praxis (och jag antar att Västtrafik har övertagit denna) att polisanmäla personer som vid upprepade tillfällen hade påträffats åkande utan färdbevis så det finns nog en hel del som har blivit dömda enligt Brottsbalken.
Jan Bengtsson

Inlägg av Jan Bengtsson »

MartinW skrev:
TonyM skrev:
Generalsnus skrev:
Slutligen kan tilläggas att du inte har några rättigheter bara därför att du sitter på ett tåg eller en buss. Du har rättigheter först när du ingått ett avtal med transportören, alltså om du köpt biljett.
Och vid kontroll kan visa fram densamma utan anmodan!

/T
Den meningen har jag ofta funderat över. Om de inte anmodar, hur ska jag då veta att det är en kontroll som pågår?
Det kan t.ex. finnas spärrlinje med biljettspärrar som bör ses som en anmodan att vid passage utan anmodan visa fram giltig biljett.
GN

Inlägg av GN »

Generalsnus skrev: Anledningen till att jag överhuvudtaget nämnde bedrägligt beteende var att det är ett brott som kan ge fängelse. Ett brott som kan ge fängelse ger kontrollanterna rätt att hålla kvar personen till dess polis anländer. Detta oavsett om åtal sker.

Åtal skedde i höstas vid Stockholms tingsrätt för en "plankare" som åkt SJ-tåg ett flertal gånger utan giltigt färdbevis. Den tilltalade blev dömd.
Det gäller nog att se upp med vem man håller i. Fallen av bedrägligt beteende torde nog bara utgöra en delmängd av fallen som leder till tilläggsavgift. Ponera till exempel att någon glömt att köpa nytt månadskort i början av en ny period. Knappast ett fall som kan kategoriseras som bedrägligt beteende i sig, då krävs att den felande gör något ytterliggare som gör det hela till bedrägligt beteende.

vänligen

/GN
Generalsnus

Inlägg av Generalsnus »

/borttaget/
Senast redigerad av Generalsnus den fredag 12 december 2003 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
GN

Inlägg av GN »

Generalsnus skrev:
GN skrev:
Generalsnus skrev: Anledningen till att jag överhuvudtaget nämnde bedrägligt beteende var att det är ett brott som kan ge fängelse. Ett brott som kan ge fängelse ger kontrollanterna rätt att hålla kvar personen till dess polis anländer. Detta oavsett om åtal sker.

Åtal skedde i höstas vid Stockholms tingsrätt för en "plankare" som åkt SJ-tåg ett flertal gånger utan giltigt färdbevis. Den tilltalade blev dömd.
Det gäller nog att se upp med vem man håller i. Fallen av bedrägligt beteende torde nog bara utgöra en delmängd av fallen som leder till tilläggsavgift. Ponera till exempel att någon glömt att köpa nytt månadskort i början av en ny period. Knappast ett fall som kan kategoriseras som bedrägligt beteende i sig, då krävs att den felande gör något ytterliggare som gör det hela till bedrägligt beteende.

vänligen

/GN
Ja, som t.ex. att försöka gå ifrån kontrollanterna...
Förmodligen, men det beror på varför denne försöker gå därifrån.

vänligen

/GN
Gunnar Eriksson

Harald skrev:
Gunnar Eriksson skrev:Situationen att någon skulle dömas enligt Brottsbalken för plankning är av mer teoretiskt karaktär
Nej då, den är inte alls teoretisk. Göteborgs Spårvägar hade som praxis (och jag antar att Västtrafik har övertagit denna) att polisanmäla personer som vid upprepade tillfällen hade påträffats åkande utan färdbevis så det finns nog en hel del som har blivit dömda enligt Brottsbalken.
Det finns en skillnad man bör vara medveten om, mellan att påträffas utan biljett på en buss eller spårvagn och bevisligen "åkt", och att påträffas innanför en spärr. Bevisläget är mycket lättare i det första fallet. Tyvärr är väl polisens resurser så ansträngda överallt, att det är lång väg mellan lämnad polisanmälan och en i laga kraft vunnen dom. Ett tecken på det är att det endast är de mest notoriska fuskarna som polisanmäls. Det skulle verkligen vara intressant att få veta hur många domar som finns och om de avser plankning inom ett spärrområde, eller tagen på bar gärning på ett fordon. Visst har säkert någon av de mest notoriska fuskarna åtalats, och då kanske i första hand personer som är misstänkta även för andra brott. Men hur många är dessa domar i procent jämfört med antalet beräknade fall av plankning per år (för att få ett mått på den verkliga risken)? 0,0 % dömda är nog fortfarande den bistra siffran... Men vem vet vad som händer i framtiden? Kanske man tar krafttag mot plankningen och inför kontroller även helgkvällar osv...

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Gunnar Eriksson

Intressant observation

GN skrev:Fallen av bedrägligt beteende torde nog bara utgöra en delmängd av fallen som leder till tilläggsavgift. Ponera till exempel att någon glömt att köpa nytt månadskort i början av en ny period. Knappast ett fall som kan kategoriseras som bedrägligt beteende i sig, då krävs att den felande gör något ytterliggare som gör det hela till bedrägligt beteende.
Mycket intressant och viktig observation, som förtjänar att framhållas. Det gäller ju att bevisa uppsåt när det gäller bedrägligt beteende, vilket är avsevärt mycket svårare än att ta ut en tilläggsavgift. Därmed torde vi ha fått ett slutgiltigt svar på frågan om det rimliga juridiska läget i verkligheten när det gäller plankning. För den som fastnar i en biljettkontroll är det bästa att inte göra några fler dumheter som skulle kunna styrka ett eventuellt uppsåt utan hantera situationen med rak rygg och acceptera eventuell tilläggsavgift. Då behöver vi inte tänka på det vi lärt oss om Ordningslagen och Brottsbalken.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

En vän till mig har redogjort för följande:

Har kontrollpersonalen rätt att hålla fast resenär som saknar giltigt färdbevis?

Kollektivtrafiken lyder under två lagar.

Järnvägarna lyder under järnvägslagen. Där har kontrollpersonalen fler befogenheter än i övriga kollektivtrafiken, exempelvis rätt att hålla fast en resenär som ej kan uppvisa giltigt färdbevis. Resenärer som reser utan färdbevis gör sig på järnvägar skyldig till ett lagbrott.

Tunnelbanan, spårvagnar och bussar däremot lyder inte under järnvägslagen. Där har kontrollpersonalen inte befogenhet att hålla fast resenärer, utan det är upp till resenären att välja mellan att betala tilläggsavgiften eller inte. Resenären har förstås brutit mot avtalet med trafikutövaren, men personalen har ej rätt att hålla fast någon. Resenärer som reser utan färdbevis i tunnelbanan gör sig bara skyldiga till ett avtalsbrott.

Ovanstående är alltså min väns tolkning.
helinerd

Re: Rök inte, skräpa inte ner och planka inte!

Inlägg av helinerd »

Generalsnus skrev:
Slutligen bör påpekas att det inte är brottsligt att inte uppvisa ett färdbevis som man innehar. Däremot kan man få betala tilläggsavgift och bli avslängd.
Va? Varför betala tilläggsavgift trots att man har biljett?
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Men om man bryter mot ett avtal kan man väl stämmas, eller?
Skriv svar