Specialspår, med A29-tåg

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Specialspår, med A29-tåg

Inlägg av daniel_s »

Senast redigerad av daniel_s den måndag 02 januari 2012 23:50, redigerad totalt 2 gång.
Harald
Kontakt:

Re: Specialspår, med A29-tåg

Inlägg av Harald »

På vad sätt specialspår? Det är ju ordinarie spåret mellan Fabriksvägen och Hägerstens Allé. På den här bilden däremot så har man lagt ut det provisoriska spåret mellan Fabriksvägen och Axelsberg inför tunnelbanebygget, men trafiken går fortfarande på det gamla spåret.

http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet ... 08-625.jpg

Hittade du inte heller någon bild på enkel A29 på linje 16. :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, precis! :cheesygrin:

Det som förbryllar mig är utrustningen i det närmaste spåret. Jag tycker att det ser ut att vara smörjapparater. Men fyra stycken, dessutom på ett rakt spår?!? Vad sjutton kan detta ha varit, ett experiment av något slag?

Funderade en stund på om det kan ha haft något med signalsystemet att göra, men det är ju formljussignaler så de kontrollerade antagligen bara växellägena och inte hinderfriheten.
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev: Hittade du inte heller någon bild på enkel A29 på linje 16. :wink:
Med risk för att göra två trådar av en så kommer du Harald ihåg singelvagnar A29 på linjerna 16 och 17 kvällstid M-F? :?:

Med vänl hälsn
218
218

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:Nej, precis! :cheesygrin:

Det som förbryllar mig är utrustningen i det närmaste spåret. Jag tycker att det ser ut att vara smörjapparater. Men fyra stycken, dessutom på ett rakt spår?!? Vad sjutton kan detta ha varit, ett experiment av något slag?

Funderade en stund på om det kan ha haft något med signalsystemet att göra, men det är ju formljussignaler så de kontrollerade antagligen bara växellägena och inte hinderfriheten.
Jag vet inte men jag skulle nog nästan kunna slå vad om att det är smörjapparater med tanke på hur omkringliggande slipers ser ut!
Varför de är just fyra stycken där och i riktning "landet" är en gåta för mig också. Kanske det var så att det här är precis då man lämnade gatuspår och gick in på egen banvall och det här är det ställe där man kunde smörja utan att sprida det på gatan för det kanske inte var så önskvärt med "clickomater"?

Hälsn
218
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja nog ser det ut att vara smörjapparater, fast inte clickomat. Det ser ut som den typen som bestod av en urfräsning i farkanten där det låg en filt som stack ned i den oljefyllda lådan.Men som sagt, varför det är fyra stycken här och varför de är placerade på det speciella sättet är en gåta.
218 skrev:Med risk för att göra två trådar av en så kommer du Harald ihåg singelvagnar A29 på linjerna 16 och 17 kvällstid M-F?
Tyvärr inte, men jag bodde inte i Stockholm då utan var mest där på dagsbesök.
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Specialspåret gick till en brygga där man körde ut skenrensingsvagnen och tömde den på skräp. Bryggan flyttades till Brännkyrkahallens sydöstra del när provisoriet för t-banebygget skulle byggas. Det fanns också en övergångsväxel på platsen, kanske smörjde man för den? //Hasse
Skriv svar