SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Anknöwn
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 19 april 2011 22:24
Ort: Stockholms-Näs

SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av Anknöwn »

daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av daniel_s »

Är det verkligen så eftersträvansvärt att köra via Arlanda? Jag tycker att det verkar tokigt ur samtliga tänkbara synpunkter, både tidsmässigt, kostnadsmässigt och kapacitetsmässigt.
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av C30 »

daniel_s skrev:Är det verkligen så eftersträvansvärt att köra via Arlanda? Jag tycker att det verkar tokigt ur samtliga tänkbara synpunkter, både tidsmässigt, kostnadsmässigt och kapacitetsmässigt.
Eftersom restiden från Stockholm till Uppsala ändå kommer att bli ganska lång har jag alltid sett förslaget mer som en Arlandapendel än som en Uppsalapendel. Vet inte om resandeprognoser har gjorts för bägge alternativen, men själv skulle jag klart föredra Arlanda framför Märsta.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av Traesk »

Jag tror att Arlandapendeln kommer bli en succé!
Hans W
Inlägg: 195
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av Hans W »

(från Swedanvias hemsida) På Stockholm Arlanda Airport finns omkring 250 olika företag med runt 16 000 anställda
Vad det handlar om är att (äntligen) förse ett av Stockholms läns största arbetsplatsområden, dit även en stor del boende i Uppsala län pendlar, med god miljövänlig kollektivtrafik.
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av B Thomas »

Dilemmat för SL är ju att Arlandabanan i kraft av avtal och finansiering av bygget av Arlandabanan, dikterar villkoren. Skulle jag vara i Arlandabanans sits skulle jag inte sälja platser till Arlanda åt SL till reapris om de snor "mina" resenärer. Biljettpriset med SL kommer ju bli betydligt lägre. Så länge SL-tågen på sträckan Arlanda-Stockholm ska gå med bara ett stopp, blir den konkurrensen förödande för Arlandabanan och rycka undan fötterna för avkastningen som måste till för Arlandabanans byggkostnader.

En lösning som nog skulle fungera är:
1. A-train Arlanda-Stockholm C: [Direkttåg som idag]
2. SL Arlanda-Stockholm C: [Med stopp på alla mellanliggande stationer]
3. SL Uppsala-Märsta-Stockholm C: [Med stopp i Rosersberg och Upplands Väsby, sedan direkt]
4. SL Uppsala-Arlanda: [Regional eller regionalsnabbtåg, eller kört av A-train]

Genom att låta pendeltåget till Arlanda gå med stopp på alla stationer uppnår man två saker. Dels tillgodoser man resbehovet mellan Arlanda och alla orter på sträckan Upplands Väsby och Karlberg med resa utan byte, dels att konkurrensen mot A-trains direkttåg blir mindre. Problemet man måste in med kompenserande pendeltåg Uppsala-Arlanda eller så tappar man den biten. Eftersom det krävs spårombyggnader för att vända pendeltåg söderifrån i Arlanda är det därför troligen bättre att fortsätta till Uppsala. Det betyder att 2 och 4 i min lista blir genomgående tåg.

Tåg 3 i min lista ser förvillande lika SJ:s Uppsalapendel. Men SJ kör via Märsta av en anledning!

Det föreslagna upplägget möter resandebehovet och kan troligen få acceptans hos A-train.
Felet med upplägget är att det blir dyrt. I alla fall dyrare än SL:s nuvarande förslag.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av twr »

B Thomas skrev:Så länge SL-tågen på sträckan Arlanda-Stockholm ska gå med bara ett stopp, blir den konkurrensen förödande för Arlandabanan och rycka undan fötterna för avkastningen som måste till för Arlandabanans byggkostnader.
Det har väl aldrig varit aktuellt?
B Thomas skrev:Genom att låta pendeltåget till Arlanda gå med stopp på alla stationer uppnår man två saker. Dels tillgodoser man resbehovet mellan Arlanda och alla orter på sträckan Upplands Väsby och Karlberg med resa utan byte, dels att konkurrensen mot A-trains direkttåg blir mindre.
Det är väl det som är förslaget? Älvsjö - Upplands-Väsby med stopp på alla mellanliggande stationer, därefter Arlanda C, Knivsta, Uppsala C.

Det är helt enkelt dagens insatståg Älvsjö - Upplands-Väsby som dels förlängs till Arlanda och Uppsala, dels utsträcks till hela trafikdygnet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av C12C3C3C12 »

Uppsalaborna får dessutom ett alternativ till flygbussen 801 mot Arlanda.

Det är Upptåget Uppl. Väsby-Arlanda-Knivsta-Uppsala-Tierp-(Gävle) som avkortas biten Uppl.Väsby-Uppsala, ersätts av SL Pendeltåg den biten.
Hans W
Inlägg: 195
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av Hans W »

Till B Thomas:
Studera gärna Järnvägslagen:
T.ex: 6 kap 1§ samt 7 kap. 1§
Läs gärna även här.
Är då dagens hantering av avgifter konkurrensneutral?
Det är även en vida spridd missuppfattning att hela banan betalades av projektbolaget. Staten betalade alltså 1,85 miljarder.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av Verspieder »

C12C3C3C12 skrev:Uppsalaborna får dessutom ett alternativ till flygbussen 801 mot Arlanda.
UL vill ju dra ner på 801, och på sikt lägga ner den helt i samband med att någon stort privat företag (t.ex Swebus Express) tar över sträckningen. Planerna har diskuterats i Uppsala några månader, och är inte populära bland alla. Flera protestaktioner som namnlistor finns. Rent principiellt kan man dock förstå hur UL:s planerar, då Arlanda ju ligger utanför länet.

En tråd i bussforumet från oktober:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48685.0
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av M_M »

Pendlingen mellan Uppsala och Märsta torde väl ändå vara av underordnad betydelse jämfört med möjligheten att åka till Arlanda från Uppsala med vettiga tåg?

Just till/från flyg så är tillförlitliga lokaltåg nog rätt mycket mer attraktiva än bussar, speciellt om det är en busslinje som specifikt går till flygplatsen. Fy f-n för att åka på en buss där inte bara jag och nån mer utan alla resenärer ska släpa på varsin stor inchecknings-resväska, speciellt om bussen körs "marknadsekonomiskt" på så sätt att antalet turer är dimensionerat så att bussarna ska bli välfyllda och alla ska plocka ut sitt bagage samtidigt.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av AdrianLangemar »

C12C3C3C12 skrev:Uppsalaborna får dessutom ett alternativ till flygbussen 801 mot Arlanda.
Varför skulle pendeltåget vara bättre än Upptåget för resor Uppsala-Arlanda?
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av C12C3C3C12 »

AdrianLangemar skrev:
C12C3C3C12 skrev:Uppsalaborna får dessutom ett alternativ till flygbussen 801 mot Arlanda.
Varför skulle pendeltåget vara bättre än Upptåget för resor Uppsala-Arlanda?
Läs mitt inlägg:
C12C3C3C12 skrev:...klipp

Det är Upptåget Uppl. Väsby-Arlanda-Knivsta-Uppsala-Tierp-(Gävle) som avkortas biten Uppl.Väsby-Uppsala, ersätts av SL Pendeltåg den biten.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:Pendlingen mellan Uppsala och Märsta torde väl ändå vara av underordnad betydelse jämfört med möjligheten att åka till Arlanda från Uppsala med vettiga tåg?
Ska man välja mellan komfortabla vettiga tåg, så åker man väl hellre Upptåget än en obekväm SL-pendel med "stadsbussinredning"? Uppsalaborna är rätt bra på att kräva höga nackstöd och toalett i sina kollektiva färdmedel, och t.o.m. de pendlare som åker med Swebus Express linje 899 till Karolinska och Cityterminalen varje dag blir väldigt upprörda om de en morgon tillfälligt tvingas åka i en vanlig gul länsbuss utan toalett på sin 55 minuter långa färd. (Medan Rospiggarna i Rimbo och Hallstavik åker bullriga stadsbussen Volvo B9S på pendlarlinjer på uppåt 60-120 minuter utan att höja rösten)
M_M skrev:Just till/från flyg så är tillförlitliga lokaltåg nog rätt mycket mer attraktiva än bussar, speciellt om det är en busslinje som specifikt går till flygplatsen. Fy f-n för att åka på en buss där inte bara jag och nån mer utan alla resenärer ska släpa på varsin stor inchecknings-resväska, speciellt om bussen körs "marknadsekonomiskt" på så sätt att antalet turer är dimensionerat så att bussarna ska bli välfyllda och alla ska plocka ut sitt bagage samtidigt.
Uppsalapendlarna och flygresenärerna som just nu protesterar mot planerna på att dra ner på 801:an delar dock inte alla dina åsikter. Upptåget har ju bara ett enda stopp på Arlanda, medan UL 801 stannar på ett flertal ställen runtom flygplatsen, från Cargo City, alla tre terminaler samt ut till SAS-hangaren och Halmsjön.
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av B Thomas »

twr skrev:
B Thomas skrev:Så länge SL-tågen på sträckan Arlanda-Stockholm ska gå med bara ett stopp, blir den konkurrensen förödande för Arlandabanan och rycka undan fötterna för avkastningen som måste till för Arlandabanans byggkostnader.
Det har väl aldrig varit aktuellt?
B Thomas skrev:Genom att låta pendeltåget till Arlanda gå med stopp på alla stationer uppnår man två saker. Dels tillgodoser man resbehovet mellan Arlanda och alla orter på sträckan Upplands Väsby och Karlberg med resa utan byte, dels att konkurrensen mot A-trains direkttåg blir mindre.
Det är väl det som är förslaget? Älvsjö - Upplands-Väsby med stopp på alla mellanliggande stationer, därefter Arlanda C, Knivsta, Uppsala C.

Det är helt enkelt dagens insatståg Älvsjö - Upplands-Väsby som dels förlängs till Arlanda och Uppsala, dels utsträcks till hela trafikdygnet.
Förbaskat :oops:
Jag hade uppenbarligen för bråttom. Jag läste fel och drog sedan den helt felaktiga slutsatsen att man ville köra en snabbpendel till Uppsala. Så glöm allt jag skrev, det förslag som ligger är helt klart rätt tänkt.
Jag hoppas att jag kan bistå med något mer genomtänkt nästa gång, detta var pinsamt i kubik...
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av B Thomas »

Hans Wicklund skrev:Till B Thomas:
Studera gärna Järnvägslagen:
T.ex: 6 kap 1§ samt 7 kap. 1§
Läs gärna även här.
Är då dagens hantering av avgifter konkurrensneutral?
Det är även en vida spridd missuppfattning att hela banan betalades av projektbolaget. Staten betalade alltså 1,85 miljarder.
Jag vet inte vad du far efter.
I JL 6 Kap 1§ och 7 kap 1§ står:
Järnvägslagen skrev:6 kap. Tilldelning av infrastrukturkapacitet
Skyldigheter för infrastrukturförvaltare
Grundläggande skyldigheter

1 § En infrastrukturförvaltare är skyldig att behandla en ansökan om infrastrukturkapacitet från den som enligt 5 kap. har rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät och att på ett konkurrensneutralt och icke- diskriminerande sätt mot avgift tilldela denne infrastrukturkapacitet i enlighet med bestämmelserna i denna lag.

En infrastrukturförvaltare får inte obehörigen föra vidare eller utnyttja uppgifter som sökanden i samband med ansökan tillhandahåller om sina affärs- och driftförhållanden. I det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Vid tilldelandet av infrastrukturkapacitet ska förvaltaren iaktta den tidsplan för tilldelningsförfarande som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten föreskriver. Lag (2009:507).

7 kap. Avgifter

Avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen

1 § En infrastrukturförvaltare skall ta ut konkurrensneutrala och icke-diskriminerande avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen.
Jag har berört den avgift som Arlandabanan tar ut av operatörerna för att låta resande stiga av och på i Arlanda C. Om du anser att dessa avgifter skulle vara i strid med JL så får du väl anmäla förhållandet till Transportstyrelsen om det roar dig. Av vilken anledning ska jag behöva ha argument för att en tillämpning som skett i åratal är laglig eller ej? Det är ju inte jag som hävdar att den är enligt lagen, utan branschen accepterar uppenbarligen detta. Skulle det vara olagligt, så är det inte mitt problem, utan Arlandabanans.

Vart vill du komma?
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av BSB101 »

B Thomas skrev:
Hans Wicklund skrev:Till B Thomas:
Studera gärna Järnvägslagen:
T.ex: 6 kap 1§ samt 7 kap. 1§
Läs gärna även här.
Är då dagens hantering av avgifter konkurrensneutral?
Det är även en vida spridd missuppfattning att hela banan betalades av projektbolaget. Staten betalade alltså 1,85 miljarder.
Jag vet inte vad du far efter.
I JL 6 Kap 1§ och 7 kap 1§ står:
Järnvägslagen skrev:6 kap. Tilldelning av infrastrukturkapacitet
Skyldigheter för infrastrukturförvaltare
Grundläggande skyldigheter

1 § En infrastrukturförvaltare är skyldig att behandla en ansökan om infrastrukturkapacitet från den som enligt 5 kap. har rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät och att på ett konkurrensneutralt och icke- diskriminerande sätt mot avgift tilldela denne infrastrukturkapacitet i enlighet med bestämmelserna i denna lag.

En infrastrukturförvaltare får inte obehörigen föra vidare eller utnyttja uppgifter som sökanden i samband med ansökan tillhandahåller om sina affärs- och driftförhållanden. I det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Vid tilldelandet av infrastrukturkapacitet ska förvaltaren iaktta den tidsplan för tilldelningsförfarande som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten föreskriver. Lag (2009:507).

7 kap. Avgifter

Avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen

1 § En infrastrukturförvaltare skall ta ut konkurrensneutrala och icke-diskriminerande avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen.
Jag har berört den avgift som Arlandabanan tar ut av operatörerna för att låta resande stiga av och på i Arlanda C. Om du anser att dessa avgifter skulle vara i strid med JL så får du väl anmäla förhållandet till Transportstyrelsen om det roar dig. Av vilken anledning ska jag behöva ha argument för att en tillämpning som skett i åratal är laglig eller ej? Det är ju inte jag som hävdar att den är enligt lagen, utan branschen accepterar uppenbarligen detta. Skulle det vara olagligt, så är det inte mitt problem, utan Arlandabanans.

Vart vill du komma?
Olaglig är nog inte avgiften men det gör det dyrare för resenärer att ta tåget till Arlanda.
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: SL-Pendel till Uppsala kan bli försenad

Inlägg av B Thomas »

BSB101 skrev:
B Thomas skrev: "En massa saker som ni kan läsa här ovanför..."
Olaglig är nog inte avgiften men det gör det dyrare för resenärer att ta tåget till Arlanda.
Nu var det inte det mitt inlägg eller tråden handlade om, kan inte du och andra hålla er till ämnet?
Skriv svar