Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Hej och god fortsättning!
Eftersöker gamla tidtabeller för spårvagnstrafiken i Göteborg fram till ca år 2002. Eftersom jag är mest intresserad av trafikmönster och liknande är alla tänkbara format av intresse, oavsett om det är ficktidtabeller, kopior, PDF:er eller bilder. Både vinter- och sommartabeller är intressanta, men även specialtabeller för jul och andra avvikande trafikupplägg eftersöks.
Söker också turlistor, tjänstgöringslistor etc om sådant finns.
Skicka gärna ett PM till mig!
Eftersöker gamla tidtabeller för spårvagnstrafiken i Göteborg fram till ca år 2002. Eftersom jag är mest intresserad av trafikmönster och liknande är alla tänkbara format av intresse, oavsett om det är ficktidtabeller, kopior, PDF:er eller bilder. Både vinter- och sommartabeller är intressanta, men även specialtabeller för jul och andra avvikande trafikupplägg eftersöks.
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
- lovespårvagn
Re: Tidtabellsefterlysning: Spårvagnstrafiken i Göteborg
Det vill jag också se!Henrik W skrev:Hej och god fortsättning!
Eftersöker gamla tidtabeller för spårvagnstrafiken i Göteborg fram till ca år 2002. Eftersom jag är mest intresserad av trafikmönster och liknande är alla tänkbara format av intresse, oavsett om det är ficktidtabeller, kopior, PDF:er eller bilder. Både vinter- och sommartaibeller är intressanta, men även specialtabeller för jul och andra avvikande trafikupplägg eftersöks.

/Adam B
Har haft komplett samling av tidtabeller mellan 1985 och 1995 men de verkar tyvärr ha förkommit. De borde finnas på stadsarkivet i Göteborg och pliktbiblioteken men där är de väl osorterade.
Jag hittade en samling vintertabeller från 1992-93. Det var sista vintern innan nian kom tillbaka och man började flytta runt ändstationerna på ettan, tvåan och trean. Linjerna gick som de gjort större delen av 80-talet förutom att sjuan var förlängd till Tynnered och tvåan avkortad till Marklandsgatan. För att minimera skanningsjobbet har jag skannat två tabeller bredvid varandra på liggande A4. I den mån jag hade dubbletter är det olika uppslag på samma linje, men annars är det två olika linjer.
http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter9293.pdf
- lovespårvagn
Harald skrev:Jag hittade en samling vintertabeller från 1992-93. Det var sista vintern innan nian kom tillbaka och man började flytta runt ändstationerna på ettan, tvåan och trean. Linjerna gick som de gjort större delen av 80-talet förutom att sjuan var förlängd till Tynnered och tvåan avkortad till Marklandsgatan. För att minimera skanningsjobbet har jag skannat två tabeller bredvid varandra på liggande A4. I den mån jag hade dubbletter är det olika uppslag på samma linje, men annars är det två olika linjer.
Väldigt kul att se! Tack så mycket för länken!

/Adam B
Kan bara instämma med lovespårvagn!
Tack Harald! Precis sådant jag söker!
Tack Harald! Precis sådant jag söker!
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Linjesträckningarna vintern 1992-93 var ganska oförändrade sedan länge. Här är lite kortfattade och något förenklade uppgifter. Jag tar inte alla linjer frän början utan från det att de började gå i huvudsak som de gick 1992-93.
Linje 1 Linnéplatsen-Kaggeledstorget 1956, till Axel Dahsltröms Torg 1963, till Östra Sjukhuset 1982
Linje 2 Linnéplatsen-Vågmästarplatsen 1956, till Wieselgrensplatsen 1960, till Marklandsgatan 1962, till Frölunda Torg 1964, till Tynnered 1966, flyttad från Packhusplatsen-Lilla Bommen till Brunnsparken-Centralstationen 1971, till Väderilsgatan 1976, avkortad till Marklandsgatan 1989
Linje 3 Slottsskogsgatan (Jægerdorffsplatsen)-Redbergsvägen 1902, till Redbergsplatsen 1904, till Carnegie 1909, till Stadsgränsen (Kungssten) (varannan tur) 1917, till Klintens väg (varannan tur) 1924, till Härlanda 1925, till Kålltorp 1949, till Slottsskogsvallen (alla turer) 1962, till Frölunda Torg 1966
Linje 4 Slottsskogsgatan (Jægerdorffsplatsen)-Getebergsäng 1902, till Carnegie 1916, till Elisedal 1926, till Klintens väg 1927, till Högsbogatan 1936, flyttad från Högsbogatan-Älvsborgsgatan-Karl Johansgatan till Sannaplan-Ekedalsgatan-Bangatan 1939, till Lana 1950, till Mölndal 1952, till Kungssten 1962, till Saltholmen 1975
Linje 5 Gropegårdsgatan-Torp 1954, till Bräcke 1955, till Väderilsgatan 1959, till Varmfrontsgatan 1964, grenen till Bräcke nedlagd 1968, flyttad från Centralstationen till Lilla Bommen 1971
Linje 6 Kortedala-Guldheden 1982
Linje 7 Olskrokstorget-Kviberg via Riddaregatan 1905, till Drottningtorget 1906, till Kapellplatsen 1914, till Holtermanska sjukhuset (Chalmers) 1931, till Reutersgatan (Wavrinskys Plats) 1937, till Sahlgrenska 1945, till Aprilgatan 1957, flyttad från Riddaregatan till Ånäsvägen 1964, flyttad från Gamlestadsvägen till spåren bakom Gamlestadens fabriker 1972, till Komettorget 1976, till Tynnered 1989
Linje 8 Polhemsplatsen-Alelyckan 1969, till Hjällbo 1969, till Storås 1972, till Angereds centrum 1978, till Centralstationen 1979
Linje 1 Linnéplatsen-Kaggeledstorget 1956, till Axel Dahsltröms Torg 1963, till Östra Sjukhuset 1982
Linje 2 Linnéplatsen-Vågmästarplatsen 1956, till Wieselgrensplatsen 1960, till Marklandsgatan 1962, till Frölunda Torg 1964, till Tynnered 1966, flyttad från Packhusplatsen-Lilla Bommen till Brunnsparken-Centralstationen 1971, till Väderilsgatan 1976, avkortad till Marklandsgatan 1989
Linje 3 Slottsskogsgatan (Jægerdorffsplatsen)-Redbergsvägen 1902, till Redbergsplatsen 1904, till Carnegie 1909, till Stadsgränsen (Kungssten) (varannan tur) 1917, till Klintens väg (varannan tur) 1924, till Härlanda 1925, till Kålltorp 1949, till Slottsskogsvallen (alla turer) 1962, till Frölunda Torg 1966
Linje 4 Slottsskogsgatan (Jægerdorffsplatsen)-Getebergsäng 1902, till Carnegie 1916, till Elisedal 1926, till Klintens väg 1927, till Högsbogatan 1936, flyttad från Högsbogatan-Älvsborgsgatan-Karl Johansgatan till Sannaplan-Ekedalsgatan-Bangatan 1939, till Lana 1950, till Mölndal 1952, till Kungssten 1962, till Saltholmen 1975
Linje 5 Gropegårdsgatan-Torp 1954, till Bräcke 1955, till Väderilsgatan 1959, till Varmfrontsgatan 1964, grenen till Bräcke nedlagd 1968, flyttad från Centralstationen till Lilla Bommen 1971
Linje 6 Kortedala-Guldheden 1982
Linje 7 Olskrokstorget-Kviberg via Riddaregatan 1905, till Drottningtorget 1906, till Kapellplatsen 1914, till Holtermanska sjukhuset (Chalmers) 1931, till Reutersgatan (Wavrinskys Plats) 1937, till Sahlgrenska 1945, till Aprilgatan 1957, flyttad från Riddaregatan till Ånäsvägen 1964, flyttad från Gamlestadsvägen till spåren bakom Gamlestadens fabriker 1972, till Komettorget 1976, till Tynnered 1989
Linje 8 Polhemsplatsen-Alelyckan 1969, till Hjällbo 1969, till Storås 1972, till Angereds centrum 1978, till Centralstationen 1979
Vilken nostalgi!
Men när slutade man med reklam i tidtabellerna?
Men när slutade man med reklam i tidtabellerna?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Några tidtabeller och informationsbroschyrer från mitten av 1960-talet http://ekeving.se/rt/gbg/trafik/tidtab_mm_1960-t.pdf och från omkring 1970 http://ekeving.se/rt/gbg/trafik/tidtab_mm_c1970.pdf
På 1960-talet påpekade GS att spårvagnsåkning är ett billigt nöje. Ja, ett nöje i varje fall för spårvägsdiggare
1964 hade linje 1 niominuterstrafik mitt på dagen måndag - fredag och åttaminutersintervall på kvällen (enmansbetjänade enkelvagnar)
1970 var det fortfarande niominutersintervall under "lågtrafik 1" men på kvällarna hade man intervallen ökat till tolv minuter. Och högtrafiken tidigt på lördag eftermiddag när arbetsplatser och skolor slutade hade försvunnit i och med att femdagars arbetsvecka blivit vanlig
På 1960-talet påpekade GS att spårvagnsåkning är ett billigt nöje. Ja, ett nöje i varje fall för spårvägsdiggare

1964 hade linje 1 niominuterstrafik mitt på dagen måndag - fredag och åttaminutersintervall på kvällen (enmansbetjänade enkelvagnar)
1970 var det fortfarande niominutersintervall under "lågtrafik 1" men på kvällarna hade man intervallen ökat till tolv minuter. Och högtrafiken tidigt på lördag eftermiddag när arbetsplatser och skolor slutade hade försvunnit i och med att femdagars arbetsvecka blivit vanlig
/Gunnar Ekeving
Intressanta tidtabeller.
En liten anmärkning är att linje 5 anges gå till Biskopsgården (Varmfrontsgatan) i tidtabellen från 1969. När var det linje 6 började gå Biskopsgården (Väderilsgatan) - Bergsjön?
En liten anmärkning är att linje 5 anges gå till Biskopsgården (Varmfrontsgatan) i tidtabellen från 1969. När var det linje 6 började gå Biskopsgården (Väderilsgatan) - Bergsjön?
Då tar vi väl ännu ett årtionde. Här är vintertabellerna för 1982-83. För sjuans del är det bara 1982. Det är sista tabellen med delning och hopkoppling vid Vasa sjukhus. Den 6 december 1982 startade linje 6 Kortedala-Guldheden. Jag har tabeller för sexan och sjuan från den 6 december också men jag skannar inte dem i kväll.
http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf
http://trafikhistoria.se/goteborg/Spv_vinter8283.pdf
Riktigt snygga tabeller! Stort tack till gek och än en gång till Harald!
Ang delningen av linje 7 Sahlgrenska / Guldheden: skedde alltså denna på alla turer som saknar fotnot i 80-talstabellen?
Ang delningen av linje 7 Sahlgrenska / Guldheden: skedde alltså denna på alla turer som saknar fotnot i 80-talstabellen?
Ja och detsamma gäller Gunnars tabell från 1963. Delningen började 1961 och pågick till 1982, med ett avbrott 1967 när man före högeromläggningen körde med bakvänd högervagn som andravagn.Henrik W skrev:Ang delningen av linje 7 Sahlgrenska / Guldheden: skedde alltså denna på alla turer som saknar fotnot i 80-talstabellen?
och under avbrottet 1967 gick en busslinje 17 antingen till Södra Guldheden (Dr Sydows gata) eller Sahlgrenska, varierande mellan olika tider på dagen. Spårvagnarna gick på den gren där det var flest resenärer. GS hade dock ett tag tänkt sig att köra alla tåg till Sahlgrenska och ha "pendeltågstrafik" mellan Wavrinskys plats och Dr Sydows gata http://ekeving.se/rt/gbg/trafik/pendelf ... S_1966.pdfDelningen började 1961 och pågick till 1982, med ett avbrott 1967 när man före högeromläggningen körde med bakvänd högervagn som andravagn.
Ett tåg med högervagn + vänstervagn skulle alltså pendla på vardera spåret, på liknande sätt som sedan kom att tillämpas på Angeredsbanan. Med tanke på den korta körtiden skulle kanske ett tåg varit tillräckligt. Det borde ha blivit mycket springande mellan hållplatserna vid mellanhållplatsen Dr Fries torg om passagerare som väntade där aldrig var riktigt säkra på vilket spår nästa "pendeltåg" skulle nyttja. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen hade tydligen inga invändningar, förutom att man borde undvika att samtidigt ha två tåg i rullning över plankorsningen vid dr Fries torg, särskilt inte två tåg i samma riktning! Men sådan parallellkörning tänkte sig GS förstås inte.
Oklart varför pendeltågslösningen inte genomfördes; kanske lyckades man trots allt hitta tillräckligt många bussar
Utsnitt ur ritning som visar hur en stoppbom skulle placeras i slingan:
Handlingar från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Riksarkivet
/Gunnar Ekeving
Intressant!!
Hoppas på att fler tabeller ramlar in vartefter.
Gott Nytt År!
Hoppas på att fler tabeller ramlar in vartefter.
Gott Nytt År!
Jag har inget minne av hållplatserna Änggårdsplatsen och Storängsgatan mellan Linnéplatsen och Slottskogsvallen, någon som har bilder eller karta där hållplatsernas placering framgår?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Änggårdsplatsen låg vid gångbron mellan Slottsskogen och Änggården. Namnet ändrades till Botaniska Trädgården. När förgreningen till Sahlgrenska byggdes i slutet av 80-talet kunde den inte vara kvar. Då flyttades namnet Botaniska Trädgården till den hållplats som dittills hade hetat Storängsgatan. En bit av gångvägen från Slottsskogen till hållplatsen Änggårdsplatsen finns kvar:

Det är en del spårvagnshållplatsnamn som försvunnit på 29 år.
Vagnhallen Stampgatan (Svingeln)
Park Viktoriagatan (Hagakyrkan)
Skolgatan
Änggårdsplatsen
Storängsgatan (Botaniska trädgården)
Slottskogsvallen
Orgelgatan (Positivgatan)
Föreningsgatan
Haga Kyrkoplan (Handelshögskolan)
Lilla Torget
Nils Ericsonsplatsen (Nordstan)
Värmlandsgatan
Karl Johans Kyrka
Virginsgatan
Berga
Nya Varvet (Nya Varvsalléen)
Dahlströmsgatan
Amiralitetsgatan
Krokslättsgatan (Krokslätts torg)
Centrallasarettet (Mölndals sjukhus)
Tempelgatan
Broplatsen (Mölndals centrum)
Ekmanska sjukhuset (Ekmanska)
Vasa Kyrkogata
Vasa sjukhus (Kapellplatsen)
Fricksgatan
Sahlgrenska Norra
Vagnhallen Stampgatan (Svingeln)
Park Viktoriagatan (Hagakyrkan)
Skolgatan
Änggårdsplatsen
Storängsgatan (Botaniska trädgården)
Slottskogsvallen
Orgelgatan (Positivgatan)
Föreningsgatan
Haga Kyrkoplan (Handelshögskolan)
Lilla Torget
Nils Ericsonsplatsen (Nordstan)
Värmlandsgatan
Karl Johans Kyrka
Virginsgatan
Berga
Nya Varvet (Nya Varvsalléen)
Dahlströmsgatan
Amiralitetsgatan
Krokslättsgatan (Krokslätts torg)
Centrallasarettet (Mölndals sjukhus)
Tempelgatan
Broplatsen (Mölndals centrum)
Ekmanska sjukhuset (Ekmanska)
Vasa Kyrkogata
Vasa sjukhus (Kapellplatsen)
Fricksgatan
Sahlgrenska Norra
Senast redigerad av hej den lördag 31 december 2011 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Till ovanstående lista kan man ju tillägga Ekmanska Sjukhuset och Härlanda Fängelse som kortats ner till Ekmanska respektive Härlanda.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Härlanda hette Härlanda då medan Ekmanska missade jag och skulle varit med på listan vilket korrigeras.olasand skrev:Till ovanstående lista kan man ju tillägga Ekmanska Sjukhuset och Härlanda Fängelse som kortats ner till Ekmanska respektive Härlanda.