SL:s Bränslecellsbuss - De första bilderna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Går det?
Läs igen, särskilt ordet "spänningsomvandlare". Jag tänker mig enl nedanstående schema:Reimersholme71 skrev:Går bussarna på 700 volt skulle det väl fungera? Men det är väl lite för våghalsigt, ungefär som att föreslå batterihybrid-motorvagnar för järnvägssträckor utan luftledning... :wink: ( http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=3506&start=6 )Odd skrev:Perfekt. Då behöver man bara montera på strömavtagarspröt och spänningsomvandlare så har man en duotrådbuss (El/Vätgas-hybrid). En klatchig förkortning ådstakommes enkelt, EVH-buss :-)).
Tråd där det passar och vätgas där inte tråd passar...
Martin
[Vätgas] -> [Bränsleceller] -> [Pådrag] -> [Elmotorer]
[Tråd] -> [Spröt] -> [Omformare] -^
Såg idag en bränslecellsbuss bolma förbi på Ringvägen. Han dock inte se om den var i trafik, någon som vet?
För övrigt är det någon som vet om det också ingår naturgasdrivna bränslecellsbussar i projektet som SL är delaktiga i ?
Mindre bra i Stockholm naturligtvis, man om jag förstått det rätt så deltar ett antal europeiska städer i projektet.
Gjorde för övrigt en sökning på nätet angående verkningsgraden och fann en siffra på teoretiskt max på 83%, mycket hög alltså. I praktiken var det någon som bedömde att man kunde nå drygt 50% för en 250 kW cell och ca 70 % för en större, drivna på naturgas.
Med andra ord så blir det samma verkningsgrad om man har ett stationärt kraftverk och trådbuss eller om man placerar cellen direkt i bussen. På grund av överföringsförluster till och uppvärmning av trådbussens passagerarutrymmen.
I båda fallen blir dock verkningsgraden bättre än med konventionell tekninik, vilket ju är bra.
Vore som sagt roligt att veta om bussen var i trafik och i så fall på vilken linje, borde varit 74 eller 164.
vänligen
/GN
För övrigt är det någon som vet om det också ingår naturgasdrivna bränslecellsbussar i projektet som SL är delaktiga i ?
Mindre bra i Stockholm naturligtvis, man om jag förstått det rätt så deltar ett antal europeiska städer i projektet.
Gjorde för övrigt en sökning på nätet angående verkningsgraden och fann en siffra på teoretiskt max på 83%, mycket hög alltså. I praktiken var det någon som bedömde att man kunde nå drygt 50% för en 250 kW cell och ca 70 % för en större, drivna på naturgas.
Med andra ord så blir det samma verkningsgrad om man har ett stationärt kraftverk och trådbuss eller om man placerar cellen direkt i bussen. På grund av överföringsförluster till och uppvärmning av trådbussens passagerarutrymmen.
I båda fallen blir dock verkningsgraden bättre än med konventionell tekninik, vilket ju är bra.
Vore som sagt roligt att veta om bussen var i trafik och i så fall på vilken linje, borde varit 74 eller 164.
vänligen
/GN
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Nej, men man kan nog räkna med kondens/isbildning "bakom" avgasröret. Inte konstigare än att man får frost i skägget och på jackans krage när det är kallt ute.Bobjörk skrev:Snackade med en i Saltsjöbaden boende bussförare på Busslink Söderhallen. Han funderade på hur det kommer se ut när vattenångan fryser. Isbitar ramlar ner bakom bussen?
Anders
Jo, risken för is och kondens beror på verkningsgraden och andelen vattenånga. Bränslecellsbussen är således teoretiskt närmre den typen av risker än en vanlig förbränningsmotor. Det är väl därför man ser den bolma, det vita är ånga som kondenserat till vatten. Men jag skulle nog tro att avgaserna fortfarande är varma nog för att det varken skall bli is eller kondens i större mängd på vägbana eller buss. Vill påminna om att även avgaser från vanliga förbränningsmotorer innehåller en stor andel vatten.Anders Norén skrev:Nej, men man kan nog räkna med kondens/isbildning "bakom" avgasröret. Inte konstigare än att man får frost i skägget och på jackans krage när det är kallt ute.Bobjörk skrev:Snackade med en i Saltsjöbaden boende bussförare på Busslink Söderhallen. Han funderade på hur det kommer se ut när vattenångan fryser. Isbitar ramlar ner bakom bussen?
Anders
vänligen
/GN
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
---------------------Mangea skrev:I radion i morse menade en SL-repr att bränslecellsbussen skulle vara den bästa tänkbara miljövänliga...Odd skrev:Perfekt. Då behöver man bara montera på strömavtagarspröt och spänningsomvandlare så har man en duotrådbuss (El/Vätgas-hybrid). En klatchig förkortning ådstakommes enkelt, EVH-buss).
Tråd där det passar och vätgas där inte tråd passar...
Då undrade jag: hur skulle det kunna vara bättre än trådbussen? Det är väl fortfarande mer energieffektivt att överföra via elnätet, än att omvandla elenergi (för det var exemplet som togs i radion) till vätgas och sedan tillbaka till el?
Är någon forskare uppkopplad?
Javisst är det så. Bränslecellsbussen 'drar' enligt uppgifter från tillverkarna ca. 200 gram vätgas per km i innerstadstrafik.
Det går åt i runda tal 6 kwh för att framställa dessa 200 gr vätgas medelst elektrolys av vatten.
En tvåaxlig trådbuss drar i runda tal 2 kwh/km i innerstadstrafik. Det går således åt 3 gånger mer elström att köra med bränslecellsbussar jämfört med att köra med vanliga trådbussar.
vänligen/spårsnoken
Jo men det är inte relevant. En bränslecell skall ses som ett sätt att producera el antingen stationärt till elnätet eller lokalt på bussen. För detta används inte vätgas utan någon form av väterikt ämne, läs kolväte. Vilket vid bränslecellen omvandlas till väte och koloxid, som sedan används i processen. Att använda vätgas från elektrolys är något man gör för att kunna prova ut själva cellen, inte något långsiktigt* alternativ.spårsnoken skrev:---------------------Mangea skrev:I radion i morse menade en SL-repr att bränslecellsbussen skulle vara den bästa tänkbara miljövänliga...Odd skrev:Perfekt. Då behöver man bara montera på strömavtagarspröt och spänningsomvandlare så har man en duotrådbuss (El/Vätgas-hybrid). En klatchig förkortning ådstakommes enkelt, EVH-buss).
Tråd där det passar och vätgas där inte tråd passar...
Då undrade jag: hur skulle det kunna vara bättre än trådbussen? Det är väl fortfarande mer energieffektivt att överföra via elnätet, än att omvandla elenergi (för det var exemplet som togs i radion) till vätgas och sedan tillbaka till el?
Är någon forskare uppkopplad?
Javisst är det så. Bränslecellsbussen 'drar' enligt uppgifter från tillverkarna ca. 200 gram vätgas per km i innerstadstrafik.
Det går åt i runda tal 6 kwh för att framställa dessa 200 gr vätgas medelst elektrolys av vatten.
En tvåaxlig trådbuss drar i runda tal 2 kwh/km i innerstadstrafik. Det går således åt 3 gånger mer elström att köra med bränslecellsbussar jämfört med att köra med vanliga trådbussar.
vänligen/spårsnoken
*Förutom möjligen på Island eller länder där man har extremt stor kärnkraftsandel som gör att kraftverken idag måste gå på tomgång på natten, ej Sverige.
vänligen
/GN
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
-------------------GN skrev:Jo men det är inte relevant. En bränslecell skall ses som ett sätt att producera el antingen stationärt till elnätet eller lokalt på bussen. För detta används inte vätgas utan någon form av väterikt ämne, läs kolväte. Vilket vid bränslecellen omvandlas till väte och koloxid, som sedan används i processen. Att använda vätgas från elektrolys är något man gör för att kunna prova ut själva cellen, inte något långsiktigt* alternativ.spårsnoken skrev:---------------------Mangea skrev: I radion i morse menade en SL-repr att bränslecellsbussen skulle vara den bästa tänkbara miljövänliga...
Då undrade jag: hur skulle det kunna vara bättre än trådbussen? Det är väl fortfarande mer energieffektivt att överföra via elnätet, än att omvandla elenergi (för det var exemplet som togs i radion) till vätgas och sedan tillbaka till el?
Är någon forskare uppkopplad?
Javisst är det så. Bränslecellsbussen 'drar' enligt uppgifter från tillverkarna ca. 200 gram vätgas per km i innerstadstrafik.
Det går åt i runda tal 6 kwh för att framställa dessa 200 gr vätgas medelst elektrolys av vatten.
En tvåaxlig trådbuss drar i runda tal 2 kwh/km i innerstadstrafik. Det går således åt 3 gånger mer elström att köra med bränslecellsbussar jämfört med att köra med vanliga trådbussar.
vänligen/spårsnoken
*Förutom möjligen på Island eller länder där man har extremt stor kärnkraftsandel som gör att kraftverken idag måste gå på tomgång på natten, ej Sverige.
vänligen
/GN
Långsiktigt eller ej. Bränslecellsbussen drivs framåt av en elmotor som försörjs med elenergi från en 200 kw bränslecellsenhet utvecklad av företaget Ballard. En tankning av bussen med vätgas - 44 kg - räcker till 20-25 mils körning beroende på körförhållandena.
Vätgasen framställs genom elektrolys av vatten. Produktionsanläggningen finns installerad i en container invid tankstället för bussarna vid bussdepån Söderhallarna. För att producera vätgas går det åt 33 kwh per kg eller - omräknat per km - 6,6 kwh.
Allt detta finns att läsa på SL:s hemsida. Om energieffektiviteten för framställning av vätgas via elektrolys av vatten kan man läsa på t.ex. http://www.stardrivedevice.com/electrolysis.
Min poäng är att elektriciteten räcker längre - till minst 3 gånger fler busskm - om man kör trådbuss i stället för bränslecellsbuss. Orsaken till detta är bl.a. att elektrolys av vatten medför energiförluster; en elmotor som får sin elenergi direkt från nätet i stället för via elektrolys av vatten och bränsleceller blir mycket energieffektivare.
vänligen/spårsnoken
Förstår ändå inte poängen med resonemanget, r2 i Studsvik har en verkningsgrad på 0%, ändå byggde man den, för att senare kunna bygga egna reaktorer.spårsnoken skrev: Min poäng är att elektriciteten räcker längre - till minst 3 gånger fler busskm - om man kör trådbuss i stället för bränslecellsbuss. Orsaken till detta är bl.a. att elektrolys av vatten medför energiförluster; en elmotor som får sin elenergi direkt från nätet i stället för via elektrolys av vatten och bränsleceller blir mycket energieffektivare.
vänligen/spårsnoken
De två bussarna är en del av ett forskningsprojekt för att för framtiden utveckla ny teknink. Det är nog ingen som tvivlar på att dessa prototyper i sig inte är särskillt miljövänliga.
vänligen
/GN
SL:s Bränslecellsbussar - nya bilder ute
SL:s Bränslecellsbussar - nya bilder ute

Har fyllt på med lite bilder tagna igår.
SL:s Bränslecellsbussar

Har fyllt på med lite bilder tagna igår.
SL:s Bränslecellsbussar
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.