Filmgåta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Filmgåta
I filmarkivet http://www.filmarkivet.se/Templates/Pag ... start=true visas en film från det då nybildade NTF. Det finns en hel del samfärdsmedel med i filmen. I slutet av filmen kan man se ett antal förortsvagnar i bakgrunden. Var är bilderna tagna? Jag tror jag vet, men är inte bergis, jag känner igen det från min tidigaste barndom.
Re: Filmgåta
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Jag har ingen aning, men mina gissningar går till söder om söder, nuvarande gröna linjen. Stockholm alltså.
Professionell tyckare
Jag gissar på att det var Kungsholmen och linje 11 och 12 vi såg i bakgrunden.Inspelad i Stockholm kring Fridhemsplan, Odenplan, Kungsgatan och Slussen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Herlig. Denne direktør Wallenberg var en riktig person og ikke bare oppfunnet for filmen?
Mvh Bjørn
Mvh Bjørn
Spårvagnarna passerar nuvarande t-station Kristineberg.
- Sven Blomberg
Helt rätt tror jag. Fotografen står på Adlerberhtsgatan in Fredhäll och filmar mot Drottningholmsvägen/Tranebergsbro. Stora huset i bakgrunden är Kristinebergs slott, nuvarande Kullskolan
Medlem nr 266
[quote="Sven Blomberg"]Helt rätt tror jag. Fotografen står på Adlerberhtsgatan in Fredhäll och filmar mot Drottningholmsvägen/Tranebergsbro. Stora huset i bakgrunden är Kristinebergs slott, nuvarande Kullskolan
Det tror jag också. Bodde själv på Vennerbergsgatan 6 1944-1948 och var ofta i parken. Tack för hjälpen!
Det tror jag också. Bodde själv på Vennerbergsgatan 6 1944-1948 och var ofta i parken. Tack för hjälpen!