A34

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A35

Re: A34

Inlägg av A35 »

Torbjörn skrev:Det beror ju på hur avtalen ser ut.Normalt gäller att om leastagaren inte vill förlänga leasingavtalet eller köpa loss leasingobjekten så blir det DnB NOR:s huvudvärk att sälja dem vidare, tror jag som numera pensionerad bankman och som bl a sysslat med denna typ av avtal.
Jo det förstås. Jag underförstod nästan att leasinggivaren (bl.a. av en formulering på DnB Sv: sida om leasing) inte var beredd att ta den huvudvärken utan krävde en förlängnings/utköpsklausul i avtalet. Men jag vet förstås inte vad som är skrivet mellan de aktuella parterna.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

A35 skrev: Och om inte DnB Nor försöker skörta upp Norrköping på samma sätt som den dåvarande nederländske vagnägaren gjorde med SL när de krängde av de "holländska" A32-orna.
Priset på vagnarna vid en eventuell försäljning sätts väl efter efterfrågan. Om det finns fler intressenter blir förmodligen priset högre. Om det finns få intressenter (bara 1) så kan den nog få ett lägre pris för att leasingbolaget inte skall få "stå där" med vagnarna.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Sven Blomberg skrev:
A35 skrev: Och om inte DnB Nor försöker skörta upp Norrköping på samma sätt som den dåvarande nederländske vagnägaren gjorde med SL när de krängde av de "holländska" A32-orna.
Priset på vagnarna vid en eventuell försäljning sätts väl efter efterfrågan. Om det finns fler intressenter blir förmodligen priset högre. Om det finns få intressenter (bara 1) så kan den nog få ett lägre pris för att leasingbolaget inte skall få "stå där" med vagnarna.
Det finns oftast flera intressenter, frågan är dock om det alltid är rätt att sälja till köpare som Stena Metall, exempelvis.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Men i det läget så har vagnarna "rullat" 40-50 år i Stockholm och får väl räknas som avskrivna.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Sven Blomberg skrev:Men i det läget så har vagnarna "rullat" 40-50 år i Stockholm och får väl räknas som avskrivna.
Hur länge har oslos T2000 rullat.

Hur länge har A32:orna i Nederländerna rullat?

Hur länge har Gävles Hägglundsvagnar rullat i Gävle?

Berlintatrorna i Norrköping, totalt sett?

Personligen kan jag tänka mig att A34:orna kommer vara kvar i Stockholm, för de kommer att behövas där - alternativt går de ner till Norrköping
Övriga städer har jag svårt att se, de bygger för 2,65 med en gång och om det då inte sedan tidigare finns smalare vagnar är det kanske inte det smartaste att få in udda fåglar.

//T
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Jag måste ha missuppfattat dig. Det jag menade var att om Stena Metall skulle vara nästa ägare av Stockholms A34:or så har det gått många år. För övrigt tror jag de blir kvar i Stockholm en "god" tid.
Senast redigerad av Sven Blomberg den måndag 21 november 2011 12:26, redigerad totalt 3 gång.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Sven Blomberg skrev:Jag måste ha missuppfattat dig. Det jag menade var att om Stena Metall skulle vara nästa ägare av Stockholms A34:or så har det gått många år. För övrigt tror jag de blir kvar i Stockholm en "god" tid.
Det är vi, som du nu såg, överens om.

//T
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Men man kan resonera så här också. Säg att Norrköping om 5-10 år blir i behov av att byta ut sina M11:or eller M97:or så är det bättre att Stockholm köper ytterligare A35:or och säljer sina A34:or i förtid till Norrköping. Men i så fall blir priset kanske rätt högt.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Sven Blomberg skrev:Men man kan resonera så här också. Säg att Norrköping om 5-10 år blir i behov av att byta ut sina M11:or eller M97:or så är det bättre att Stockholm köper ytterligare A35:or och säljer A34:or i förtid till Norrköping. Men i så fall kanske priset blir rätt högt.
Det beror på. Det kan ju vara en fördel för SL att utöka antalet A35 och få bort vagntyp A34 så att man inte behöver ha kompetenta tekniker och ytterligare en uppsättning konstiga reservdelar som man måste försvara från Ekonomernas spariver.

Då kan priset för Norrköping på M06:orna bli rätt rimligt.

//T
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

A35 skrev:
Torbjörn skrev:Det beror ju på hur avtalen ser ut.Normalt gäller att om leastagaren inte vill förlänga leasingavtalet eller köpa loss leasingobjekten så blir det DnB NOR:s huvudvärk att sälja dem vidare, tror jag som numera pensionerad bankman och som bl a sysslat med denna typ av avtal.
Jo det förstås. Jag underförstod nästan att leasinggivaren (bl.a. av en formulering på DnB Sv: sida om leasing) inte var beredd att ta den huvudvärken utan krävde en förlängnings/utköpsklausul i avtalet. Men jag vet förstås inte vad som är skrivet mellan de aktuella parterna.
Så är det förstås; den enda risk leasinggivaren står för är ju om företaget går i konkurs. Det blir ju upp till SL att endera lösa ut vagnarna (som man antagligen har en klausul som möjliggör) till restpris, alternativt överlåta leasingen av vagnarna till annat företag.

Men de borde väl fungera att köra på 12:an om man inte lyckas bli av med dem; fördelen är ju att det kommer vara relativt nya vagnar - så det kommer säkert finnas intresse för dem på spårvägsmarknaden. Men som tidigare konstaterats är ju marknaden för spårvägar ytterst begränsad - då ju flertalet köper nya vagnar och behåller dem till dess tekniska livslängd passerats. Men det är ju också möjligt att SL redan informellt har haft kontakter med exempelvis Norrköping som kanske tror sig ha behov av dem på några års sikt.

Så, om man inte vill göra en alltför dålig affär, är det säkert bäst ur ekonomisk synvinkel att behålla dem livslängden ut - tror att försäljningspriset kommer bli allför dåligt annars - om man inte då lyckas få någon att överta leasingen. Och det är ju då bara att låta bli att ulösa hela optionen på A35. Däremot är det väl förstås rent servicemässigt (alltså tekniskt) sämre med fler olika spårvägsmodeller - men frågan är väl hur stor den extrakostnaden egentligen är.
twr

Inlägg av twr »

Men det faller väl på kravet att all kollektivtrafik ska vara tillgänglighetsanpassad sedan år 2010? Än så länge kan det gå för sig med en del undantag, men ju längre tiden går desto svårare torde det bli. Jag har svårt att se att man på sikt skulle behålla för smala vagnar i Stockholm, som ger en extra spalt på 12,5 cm mellan spårvagn och plattform.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Men skulle man inte sätta på ett "fotsteg" så fort alla sex A34 är levererade och då bygga om resterande hållplatser till 2,65 standard? Då blir även A34:orna tillgänglighetsanpassade på en 2,65-bana.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Sven Blomberg skrev:Men skulle man inte sätta på ett "fotsteg" så fort alla sex A34 är levererade och då bygga om resterande hållplatser till 2,65 standard? Då blir även A34:orna tillgänglighetsanpassade på en 2,65-bana.
Jag tycker - och jag står för att det är ett tyckande - att lösningen med fotsteg på utsidan inte är bra i innerstadstrafik. Det är en nödlösning man kan ägna sig åt när man är på eget utrymme som Nockebybanan eller Saltsjöbanan.

//T
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

twr skrev:Men det faller väl på kravet att all kollektivtrafik ska vara tillgänglighetsanpassad sedan år 2010? Än så länge kan det gå för sig med en del undantag, men ju längre tiden går desto svårare torde det bli. Jag har svårt att se att man på sikt skulle behålla för smala vagnar i Stockholm, som ger en extra spalt på 12,5 cm mellan spårvagn och plattform.
Sant, men 12:a borde de ju kunna fungera på - där kan man ju anpassa - nackdelen förstås att det bara är 6 vagnar - och med reserv torde väl 12:an kräva iaf 7. Men kanske kan man få tag i ytterligare en, eller två vagnar i sådana fall... Fast samtidigt är det väl där lite problemet ligger - ska man ha reserver för en viss vagntyp - så blir det ju rätt dyrt i längden...Och då kanske det t.o.m. är billigare att sälja till en mindre förlust...
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Det där köper jag inte. I efterhand monterade fotsteg gör inte saken ett dugg bättre. Man kan aldrig få ett lika bra insteg som med (en för banan anpassad) normalbredd. Inte ens på en bana med egen banvall, och särskilt inte på linje 12, där vi redan har problem med anpassningen mellan vagn och plattform. Gamla Tant Agda (som det finns ganska många av längs banan) får ännu mer problem med att ta sig på och av med sin rullator! Dessutom är M06, som tydligen ska kallas A34, för liten. Vi har tack och lov nu blivit av med de gamla A30-orna, skulle vi nu behöva ta ett steg bakåt igen. Ta och kolla in nedanstående bild, ett utsnitt ur verkligheten en inte alltför trång morgon. Ska dessa människor klämmas in i en trång M06-a? Då kan jag garantera att det blir ett jävla liv! De boende i Äppenviken, Ålsten och Nockeby är vana att ta tillvara sina intressen och kan vara ganska högljudda.

Bild

Det vore ett elände om, som en spinoff av det vanskötta cityspårvägsprojektet, begagnade M06-or skulle dumpas på linje 12. Uträkningen från snål-SL:s sida är naturligvis i så fall att då kan man beställa färre A35-or, eftersom de nederländska A32-orna kan användas på Tvärbanan. Underhållsproblematiken får väl Arriva ta hand om. De är ju så billiga och bra - 200 Mkr eller 25 % billigare än Veolias bud, och mycket bättre, tydligen! Jag återkommer om detta senare i en annan tråd, kanske!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Jag tror du kan vara lugn. Det kommer nog inga A34:or till Nockebybanan. Ni får nog behålla A32 många år till. A34 förblir nog en innerstadsspårvagn.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Fråga: A34

Inlägg av Olle »

Sven Blomberg skrev:Jag tror du kan vara lugn. Det kommer nog inga A34:or till Nockebybanan. Ni får nog behålla A32 många år till. A34 förblir nog en innerstadsspårvagn.
Som vanligt under sommaren lånar man en vagn av Norrköping till Allsång-på-Skansen-trafiken, men är det samma vagn varje år? Kommer man att låna över 40-meters CAF-vagnarna när de kommer till Lidingö månntro.

Bild

:Dlle.
:-)lle
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Innan banorna sitter ihop (och A36 fungerar) så finns det mindre möjligheter, men OM A36 fungerar lika bra som A34 :roll: och en 40 metersvagn ryms i vagnhallen, så borde båda linjerna klara sig med 6+1 vagnar, såsom spårväg City gör idag, annars vill SL gärna köra A35, men dom går inte alls sedan någon månad.

HS
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

A36 lär inte vara aktuell i innerstaden förrän Lidingöbron är ersatt. A36 kan inte underhållas i Alkärrshallen på grund av att dess längd (> 40 m) överstiger måtten på skötselgrav och takplattform i Alkärrshallen, som är anpassade för 30 m-vagnar.

Däremot planeras en A35 köras på linje 7 i höst, förutsatt att man kommit till rätta med det som brustit i körningarna på Tvärbanan och Nockebybanan. En försiktig gissning är att A35 kan bli nästa års "sjunde vagn" på linje 7 i stället för inhyrningen från Norrköping.
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Re: Fråga: A34

Inlägg av LÅ1 »

Olle skrev:Som vanligt under sommaren lånar man en vagn av Norrköping till Allsång-på-Skansen-trafiken, men är det samma vagn varje år? Kommer man att låna över 40-meters CAF-vagnarna när de kommer till Lidingö månntro.
Det är inte bara på allsångskvällarna som vagn 7 används.

Är det inge som kan svar på om det är samma vagn som får byta identitet och bli vagn 7? (Det har jag också funderat på.)
(I så fall kanske den kallas James Bond av sina vagnkompisar hemma i Norrköping. :cheesygrin: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar