A34
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: A34
Tre nya A34 st har kommit, varav nr 1 och 2 satts i trafik.
Alla levereras Norrköpingsgula. De folieras sedan blå i Sl:s nya spårvagnsutförande på plats i Stockholm. VIss Stockholmsspecifik utrustning monteras också. Efter tekniska provkörningar kan de leveransgodkännas av tillverkaren Bombardier och SL. Därefter tas de i bruk av SS.
Nr 1 och 3 var fortfarande gula så sent som igår. Nr 2 har blivit blå.
Sista vagnen av de sex nya förväntas vara levererad i en bit in på det nya året.
Alla levereras Norrköpingsgula. De folieras sedan blå i Sl:s nya spårvagnsutförande på plats i Stockholm. VIss Stockholmsspecifik utrustning monteras också. Efter tekniska provkörningar kan de leveransgodkännas av tillverkaren Bombardier och SL. Därefter tas de i bruk av SS.
Nr 1 och 3 var fortfarande gula så sent som igår. Nr 2 har blivit blå.
Sista vagnen av de sex nya förväntas vara levererad i en bit in på det nya året.
Ju förr dess bättre.
Re: A34
Och Norrköpingsvagnarna skickas tillbaka allteftersom de nya kommer?Thomas Lange skrev:Tre nya A34 st har kommit, varav nr 1 och 2 satts i trafik.
Alla levereras Norrköpingsgula. De folieras sedan blå i Sl:s nya spårvagnsutförande på plats i Stockholm. VIss Stockholmsspecifik utrustning monteras också. Efter tekniska provkörningar kan de leveransgodkännas av tillverkaren Bombardier och SL. Därefter tas de i bruk av SS.
Nr 1 och 3 var fortfarande gula så sent som igår. Nr 2 har blivit blå.
Sista vagnen av de sex nya förväntas vara levererad i en bit in på det nya året.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: A34
Rullar vagn 1 som Gul i morgon?
SKulle uppskatta om det gick att få 3:an som gul också.
SKulle uppskatta om det gick att få 3:an som gul också.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A34
1:an rullar gul....3:an håller på att bli blå....kanske kommer ut på provkörning i morron.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: A34
Låter bra, synd att 3 blev blå redan. Man får vara glad för det man får.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: A34
Gillar du inte blå spårvagnar. Du får trösta dig med att Norrköpings vagnar förblir gula. 

Medlem nr 266
Re: A34
Jodå men det kunde varit gula tills man fått dem på bild först..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 101
- Blev medlem: lördag 13 augusti 2011 22:58
Re: A34
Jag kan ha fel, men som jag har förstått kommer Flexity Swift bara vara hos er tillfälligt tills nya CAF Urbos AXL anskaffas till Tvärbanan och nya Lidingöbanan.
Re: A34
Det finns väl ingen (publikt annonserad) annan användare av dessa vagnar än Stockholm, även om Norrköping skulle kunna vara en tänkbar köpare framöver?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: A34
A34, som är av typ Flexity Classic, inte Flexity Swift, är hyrda av SL för Spårväg City och för perioden fram till dess att A35 från CAF tas i bruk på Spårväg City. Detta kan tidigast ske sommaren 2014.
Vad som sker med de sex A34 efter hyresperioden i Stockholm är inte känt, men visst är det rimligt att anta att Norrköping kan vara nästa stad för dem. De är ju specificerade enligt Norrköpings egen beställning av motsvarande vagntyp, M06 i Norrköping. Annars finns ju vagntypen också i ytterligare ett antal städer, åtminstone i Australien, Polen och Tuskland.
Vad som sker med de sex A34 efter hyresperioden i Stockholm är inte känt, men visst är det rimligt att anta att Norrköping kan vara nästa stad för dem. De är ju specificerade enligt Norrköpings egen beställning av motsvarande vagntyp, M06 i Norrköping. Annars finns ju vagntypen också i ytterligare ett antal städer, åtminstone i Australien, Polen och Tuskland.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: A34
Vem är det som hyr ut A34 ?Thomas Lange skrev:A34, som är av typ Flexity Classic, inte Flexity Swift, är hyrda av SL för Spårväg City och för perioden fram till dess att A35 från CAF tas i bruk på Spårväg City. Detta kan tidigast ske sommaren 2014.
Vad som sker med de sex A34 efter hyresperioden i Stockholm är inte känt, men visst är det rimligt att anta att Norrköping kan vara nästa stad för dem. De är ju specificerade enligt Norrköpings egen beställning av motsvarande vagntyp, M06 i Norrköping. Annars finns ju vagntypen också i ytterligare ett antal städer, åtminstone i Australien, Polen och Tuskland.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: A34
Norrköping lär säkert vara intresserade, om man kan enas om vilket restvärde vagnarna har 2014 eller så. Då, om inte förr kan Norrköping bli av med de förfärliga Tatra-vagnarna. Och om inte DnB Nor försöker skörta upp Norrköping på samma sätt som den dåvarande nederländske vagnägaren gjorde med SL när de krängde av de "holländska" A32-orna.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: A34
Fast DnB nor är väl ägare och uthyrare endast på papperet, om vagnarna inte går att hyra ut efter hyrestidens slut, så tar de knappast någon ekonomisk risk, dvs det är stockholms skattebetalare som betalar för vagnarna tills någon annan gör det.
Det är samma sak med Transitios reginatåg ( i allmänhet) det är garanterade av de olika läntrafikbolagen som gått i borgen för fordonen.
HS
Det är samma sak med Transitios reginatåg ( i allmänhet) det är garanterade av de olika läntrafikbolagen som gått i borgen för fordonen.
HS
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: A34
Thomas Lange skrev:DnB NOR.
Och vad är DnB NOR ??
Re: A34
http://www.google.se/search?q=dnb+norLennart Petersen skrev:Thomas Lange skrev:DnB NOR.
Och vad är DnB NOR ??
Re: A34
Är det inte fråga om vanlig finansiell leasing här? Då förbinder sig väl i regel leasingtagaren att efter avtalstidens slut antingen köpa loss egendomen för ett avtalat restvärde eller också förlänga avtalstiden.Henrik Schütz skrev:Fast DnB nor är väl ägare och uthyrare endast på papperet, om vagnarna inte går att hyra ut efter hyrestidens slut, så tar de knappast någon ekonomisk risk, dvs det är stockholms skattebetalare som betalar för vagnarna tills någon annan gör det.
Det är samma sak med Transitios reginatåg ( i allmänhet) det är garanterade av de olika läntrafikbolagen som gått i borgen för fordonen.
HS
DnB No
DnB Sv
Re: A34
Det beror ju på hur avtalen ser ut.Normalt gäller att om leastagaren inte vill förlänga leasingavtalet eller köpa loss leasingobjekten så blir det DnB NOR:s huvudvärk att sälja dem vidare, tror jag som numera pensionerad bankman och som bl a sysslat med denna typ av avtal.
Torbjörn Jansson