Tvåvåningsbanor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9288
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Tvåvåningsbanor

Inlägg av twr »

Finns det exempel i världen på banor med dubbelspår i två våningar för att spara utrymme i sidled?

En relaterad, men ändå helt annan fråga: Finns det system med tvåvåningståg som även har plattformar i två våningar, med ingång direkt till tågens andra våning?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av Harald »

twr skrev:Finns det exempel i världen på banor med dubbelspår i två våningar för att spara utrymme i sidled?
T-Centralen?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av spårlasse »

Harald skrev:
twr skrev:Finns det exempel i världen på banor med dubbelspår i två våningar för att spara utrymme i sidled?
T-Centralen?
Tänkte också på det - men allvarligt jag tror nog att det är oerhört sällsynt - om det ens förekommer i annat fall än vid knytpunkter av olika slag - endera "snålar" man nog och har enkelspår den biten, i det andra fallet är det ju i regel billigare att spränga så att man får plats i sidled. Kräver nog nästan att det är några betydelsefulla byggnader eller knepiga geografiska förhållanden för att skall välja en sådan komplicerad lösning - det är ju inte oproblematiskt med starka höjningar och sänkningar i tågtrafik - så det kräver ju rätt många hundra meter med brofundament (om det inte är tunnel), för att få till det.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av Harald »

Motorvägen längs Vättern går ju bitvis på två olika nivåer p.g.a. att den går längs med en brant sluttning. Något liknande borde kunna finnas på järnväg någonstans också.

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=57. ... 8,,0,-2.89
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av mela »

I Barcelona går Linje 9 och 10 i alla fall delvis i två våningar, med två enkelspår belägna i varsin tunneldel ovanpå varandra. Detsamma gäller stationer som har en plattform för den ena respektive andra riktningen ovanpå varandra. Förmodligen en kostandseffektiv lösning i vissa situationer.
twr
Inlägg: 9288
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av twr »

mela skrev:I Barcelona går Linje 9 och 10 i alla fall delvis i två våningar, med två enkelspår belägna i varsin tunneldel ovanpå varandra. Detsamma gäller stationer som har en plattform för den ena respektive andra riktningen ovanpå varandra. Förmodligen en kostandseffektiv lösning i vissa situationer.
Vet du om det finns någon speciell anledning till att man byggt så just där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av mela »

twr skrev:
mela skrev:I Barcelona går Linje 9 och 10 i alla fall delvis i två våningar, med två enkelspår belägna i varsin tunneldel ovanpå varandra. Detsamma gäller stationer som har en plattform för den ena respektive andra riktningen ovanpå varandra. Förmodligen en kostandseffektiv lösning i vissa situationer.
Vet du om det finns någon speciell anledning till att man byggt så just där?
Jag kan bara gissa och jag tror att det har att göra med att när man borrar en tunnel i sämre berg/lera finns det en slant att tjäna om man kan borra en lite större tunnel som sedan förses med en invändig "bro" istället för att borra två tunnlar. Dessutom minskas stationsområdets storlek vilket torde minska konflikter med ex vattenledningar, men även produktionskostnaden. Men det är bara en gisning.

När man bygger cut and cover är ju sidoplattformar vanligare än ö-plattformar, detta torde hänga samman med att det blir mindre uppgrävd gata då man slipper dra isär spåren när man närmar sig en station, vilket även minskar tunnelns storlek.

/ Melker
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1519
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av Kristofer »

Paris; Metrons linje 8 går rakt ovanför linje 9 på sträckan Richelieu–Drouot - République.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av daniel_s »

I London lär man här och där ha dragit den ena spårtunneln ovanpå den andra i stället för bredvid i kurvor, för att hålla sig inom tillåtna ramar i sidled. Just nu kommer jag inte ihåg om det hade något med tredimensionell fastighetsbildning att göra eller om det bara var för att klara en fastställd minsta kurvradie, men det går säkert att ta reda på.
Karlaplan 1948
Inlägg: 66
Blev medlem: lördag 25 augusti 2007 15:08
Ort: Stockholm

tre våningar

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Market Street San Francisco. I botten Bart, ovanpå under jord spårvägstunnel och i gatuplanet spårvagn. Det torde vara tre plan eller?
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
michaellindqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 15 november 2011 16:16

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av michaellindqvist »

Om jag inte minns helt fel går Linje 3 i Wien i två våningar genom centrala Wien. En körriktning och ett i spår i varje våning.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo går det tunnel i to etasjer fra Nationaltheatret til Jernbanetorget. På stortinget finnes en slinga som krysser over de to tunnelene pluss at det finnes sporvei i gate.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av AdrianLangemar »

Nils Carl Aspenberg skrev:I Oslo går det tunnel i to etasjer fra Nationaltheatret til Jernbanetorget. På stortinget finnes en slinga som krysser over de to tunnelene pluss at det finnes sporvei i gate.
Har tunnelbanan tvåvåningstunnel, eller menar du tunnelbanan och järnvägstunneln?
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:Finns det exempel i världen på banor med dubbelspår i två våningar för att spara utrymme i sidled?

En relaterad, men ändå helt annan fråga: Finns det system med tvåvåningståg som även har plattformar i två våningar, med ingång direkt till tågens andra våning?
S-bahn i München på sträckan mellan Hauptbahnhof och M Ost. Det var trångt i de gamla stadsdelarna så man byggde bana i två våningar.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Mellom Natinaltheatret og Jernbanetorget er det jernbane og T-bane. De ble bygd samtdig på 1970-tallet. Nå planlegges en nyfelles tunnel øst-vest i Oslo. Hvor den blir bygd er usikkert. Det som er sikkert er at både jernbanen og T-banen trenger mer kapasitet.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av stockholm79 »

Tunnelbanan i New York:
- A+D (express) och B+C (local) under West End Ave - norrspår på övervåningen och söderspår på nedervåningen om jag minns rätt.
- 4+5 (express) och 6 (local) under Lexington Ave - express på övervåningen, local på nedervåningen.
- ellan Coney Island och W8 St/NY Aquarium - uppe Q, nere F.
Och säkert en hel drös till med tvåvåningssträckor.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:I London lär man här och där ha dragit den ena spårtunneln ovanpå den andra i stället för bredvid i kurvor, för att hålla sig inom tillåtna ramar i sidled. Just nu kommer jag inte ihåg om det hade något med tredimensionell fastighetsbildning att göra eller om det bara var för att klara en fastställd minsta kurvradie, men det går säkert att ta reda på.
Jag är rätt säker på att de hade tvådimensionell fastighetsbildning, därav sådana dumheter som plattformar i kurva på Central Line vid Bank o.s.v..

Om jag inte minns galet så ligger en del av linjerna i NY ovanför varandra. Jag överlåter till någon annan att titta på nycsubway.org eftersom den siten verkar ligga nere just nu (eller så gör jag nån slags fel, såsom t.ex. att försöka surfa till fel site...).
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Tvåvåningsbanor

Inlägg av micke b »

Mer NY:

L ligger ovanpå sig själv en bit innan man kommer ut till Broadway junction, undre spåret helt i tunnel, övre med viss utsikt åt ena hållet. Minst en station i två våningar trots att det inte är en bytesstation.

Gissar att de var klämda mellan järnvägen och kyrkogården.
googlekarta

Har ni inte sett spårspagettin vid nämnda junction så ta en titt lite sydösterut, och begrunda att det ändå har rivits ramper.
Skriv svar