Sett vid Nybroplan idag, en mulen vardag...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Sett vid Nybroplan idag, en mulen vardag...

Inlägg av LÅ1 »

micke b skrev:Och just därför är väl ett random förnamn minst lika bra, vagnen får en identitet utan att man behöver träta om ifall namnsaken förtjänar homagen, eller någon annan hade passat bättre.
Om du tänker på T-banevagnarnas namn så är de tillkomna med tanke på specifika personer, men man kar skippat efternamnen. Typiskt Stockholmskt på 1980-talet ungefär, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har extremt svårt att tro att C20-vagnarnas namn bestämdes på 80-talet eller att Stockholm fastnat i 80-talet då C20-vagnarna namngavs :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
micke b skrev:Och just därför är väl ett random förnamn minst lika bra, vagnen får en identitet utan att man behöver träta om ifall namnsaken förtjänar homagen, eller någon annan hade passat bättre.
Om du tänker på T-banevagnarnas namn så är de tillkomna med tanke på specifika personer, men man kar skippat efternamnen. Typiskt Stockholmskt på 1980-talet ungefär, tror jag.
Nja, det är i själva verket huller om buller. Vissa namn är riktiga namn på mer eller mindre historiska kändisar (Selma, Benny), andra är smeknamn (Denniz hette egentligen Dag) eller namn på filmkaraktärer eller Astrid Lindgren-figurer (Gunvald, Pippi). Enstaka namn är inte ens människonamn (Gullmar, Inkognito) och sen finns det förstås en drös namn som är efter "vanliga" personer, typ tunneltågförare eller s k SL-kompisar. Komplett lista

Hur 80-talet egentligen skulle komma in i bilden förstår jag inte riktigt, har detta någonting med Magnus Uggla att göra?!? Men det är kanske 80-talsmässigt att benämna kändisar med förnamn, förstås. Idén att låta stockholmare namnge tunnelbanevagnar sattes i verket redan 1996, det vinnande förslaget blev "Folkvagnen" och lades uppenbarligen omedelbart till handlingarna, eller vad det nu kallas :wink:
Traesk

Inlägg av Traesk »

Intressant att listan inte säger något om varför Inkognito heter som den gör. ;)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

"Nummer 2000 är en provvagn byggd i kompositmaterial och har därmed en lägre vikt: 2,6 ton mindre än C20." ur Vagnhallen

En provvagn som Bombardier om jag minns rätt, skänkte till SL och inte ville låtsas om.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

bruse skrev:"Nummer 2000 är en provvagn byggd i kompositmaterial och har därmed en lägre vikt: 2,6 ton mindre än C20." ur Vagnhallen

En provvagn som Bombardier om jag minns rätt, skänkte till SL och inte ville låtsas om.
Något fick väl SL ändå betala för Inkognito! I nedanstående inlägg från 2002 resp. 2007 redogör Ragnar T för ett och annat kring vagnens tillkomst:

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ilit=Ficas
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ilit=Ficas
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Jag har extremt svårt att tro att C20-vagnarnas namn bestämdes på 80-talet eller att Stockholm fastnat i 80-talet då C20-vagnarna namngavs :wink:
Jag påstod aldrig att C20-vagnarna fick sina namn på 80-talet. Jag menade bara att jag tyckte att det var typiskt 80-tal att bara använda förnamnet, speciellt i Stockholm var det vanligt, tror jag. Även i situationer där efternamnet i mitt tycke borde vara med så användes bara förnamnen.
Den attityden, att skippa efternamnen, var i mitt tycke redan gammal, och på väg ut, när T-banevagnarna namngavs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Kantorn skrev:
roggek skrev:
micke b skrev:Känns väldigt udda med SL-märket uppe i hörnen på sidan...

Kommer vagnarna få namn också?
Grovsnus skrev:Troligen får vagnarna namn efter medlemmar i Stockholms handelskammare. :wink: :lol:
Artur Hazelius, Jacob Schultheiss, Anders Franzén, Per Edvin Fälting är väl några av de personer som isåfall bäst förknippas med Djurgården...
Om nu vagnarna skall namnges är det de namnenpassande på vagnarna anser jag. Inte massa anonyma fjantiga "förnamn" som med C20...
Carl Michael Bellman och Prins Eugen - vips så har vi namngett alla 6 vagnar (om det nu är den mängden som ska gå) :)
Förutom att Carl Michael och Eugen redan har fått namnge C20-vagnar förstår jag inte meningen med namn som förknippas med Djurgården då dessa vagnar antagligen kommer att hamna någon annanstans efter några år.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

AdrianLangemar skrev:Förutom att Carl Michael och Eugen redan har fått namnge C20-vagnar förstår jag inte meningen med namn som förknippas med Djurgården då dessa vagnar antagligen kommer att hamna någon annanstans efter några år.
Eller så blir de som på många andra ställen, en fluga under en tid, som sen glöms bort.
Några exempel från de städer jag oftast är i...
Bussarna i Linköping började namnges efter "kända, levande och döda Linköpingsprofiler", här äre dock så , att varefter bussar byts ut, så flyttas namnen.
Spårvagnarna i Norrköping började ju ges namn då Deuwagvagnarna kom hit (ca 1994). Här får vagnarna historiskt riktiga stadsnamn, beroende på vagnindivid och vagntyp (på senare tid hart detta dock kanske något spårat ur - M06). På senare år, har de nya vagnarna (M06) även fått personnamn efter kända, nu döda Norrköpingsprofiler.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

AdrianLangemar skrev:Förutom att Carl Michael och Eugen redan har fått namnge C20-vagnar förstår jag inte meningen med namn som förknippas med Djurgården då dessa vagnar antagligen kommer att hamna någon annanstans efter några år.
Ja, men den dagen kan man ju avlägsna namnen (vilket för övrigt lär gå av sig självt när man tar bort folien som de sitter på).

Jag tycker att det är en utmärkt idé att namnge vagnarna efter kända "djurgårdspersoner"!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Så har även denna tråd hamnat långt från ämnet.
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Så har även denna tråd hamnat långt från ämnet.
Det tycker jag inte, den har hela tiden handlat om plastfolie som klistras på spårfordon...
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Okej, då har jag missuppfattat vad som sågs vid "Nybroplan i dag, en mulen vardag.." Jag tycker att tråden mest handlar om namn på C20 nu.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Spårvagnarna i Norrköping började ju ges namn då Deuwagvagnarna kom hit (ca 1994). Här får vagnarna historiskt riktiga stadsnamn, beroende på vagnindivid och vagntyp (på senare tid hart detta dock kanske något spårat ur - M06). På senare år, har de nya vagnarna (M06) även fått personnamn efter kända, nu döda Norrköpingsprofiler.
Jag tycker att SL ska döpa alla A34 till Hennigsdorf :mrgreen: :wink: :D 8)

Det vore för övrigt en sport att lyckas lura nån ansvarig att döpa så många vagnar som möjligt efter delar av tillverkarens gamla DDR-namn "Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hans Beimler Hennigsdorf", men det lär väl aldrig lyckas. Man kan kanske försöka hävda att det är StarTrek-relaterat :) http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Beimler
Skriv svar